Skip to main content
Erschienen in: European Spine Journal 2/2012

01.05.2012 | Original Article

Asymmetric osteotomy of the spine for coronal imbalance: a technical report

verfasst von: Sathya Thambiraj, Bronek M. Boszczyk

Erschienen in: European Spine Journal | Sonderheft 2/2012

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Study design

Technical report on the surgical technique of asymmetric osteotomy of the spine for coronal imbalance.

Objective

To describe a successful method of performing asymmetrical pedicle subtraction osteotomy (APSO) through a posterior only approach.

Summary of background

Rigid coronal deformity of the spine can be sharply angulated and can create significant coronal imbalance. Surgical correction is the only definitive treatment of restoring the balance as bracing is unhelpful. Corrective surgery can be anterior or posterior. The literature on the methods of surgical correction of rigid coronal deformities of the spine is limited. Unlike osteotomies for sagittal imbalance, blunt dissection of the anterior cortex is necessary in asymmetrical osteotomy to allow resection of the anterior cortex for closure of the wedge. We describe a method by which we performed this in the thoracic and lumbar spine with case examples.

Method

After insertion of pedicle screws, laminectomy and unilateral facetectomy of the proposed level of osteotomy is performed. Next, dissection lateral to the pedicle and vertebral body is performed bluntly with mastoids to reach the front of the anterior cortex and confirmed with fluoroscopy. An oblique osteotomy including the lateral and posterior cortex is performed above and below the pedicle under imaging. The osteotomy site is closed through unilateral compression.

Conclusion

Satisfactory correction of coronal deformity can be achieved with APSO from an isolated posterior approach. In contrast to sagittal osteotomies, blunt dissection along the anterior cortex is necessary to allow safe resection of anterior cortical bone for closure of the wedge.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Bridwell KH (2006) Decision making regarding Smith-Petersen vs. pedicle subtraction osteotomy vs vertebral column resection for spinal deformity. Spine 31:S171–S178PubMedCrossRef Bridwell KH (2006) Decision making regarding Smith-Petersen vs. pedicle subtraction osteotomy vs vertebral column resection for spinal deformity. Spine 31:S171–S178PubMedCrossRef
2.
Zurück zum Zitat Thomasen E (1985) Vertebral osteotomy for correction of kyphosis in ankylosing spondylitis. Clin Orthop 194:142–152PubMed Thomasen E (1985) Vertebral osteotomy for correction of kyphosis in ankylosing spondylitis. Clin Orthop 194:142–152PubMed
3.
Zurück zum Zitat Dorward IG, Lenke LG (2010) Osteotomies in the posterior-only treatment of complex adult spinal deformity: a comparative review. Neurosurg Focus 28(3):E4PubMedCrossRef Dorward IG, Lenke LG (2010) Osteotomies in the posterior-only treatment of complex adult spinal deformity: a comparative review. Neurosurg Focus 28(3):E4PubMedCrossRef
4.
Zurück zum Zitat Bakaloudis G, Lolli F, Di Silvestre M, Greggi T, Astolfi S, Martikos K, Vommaro F, Barbanti-Brodano G, Cioni A, Giacomini S (2011) Thoracic pedicle subtraction osteotomy in the treatment of severe pediatric deformities. Eur Spine J 20(Suppl):S95–S104PubMedCrossRef Bakaloudis G, Lolli F, Di Silvestre M, Greggi T, Astolfi S, Martikos K, Vommaro F, Barbanti-Brodano G, Cioni A, Giacomini S (2011) Thoracic pedicle subtraction osteotomy in the treatment of severe pediatric deformities. Eur Spine J 20(Suppl):S95–S104PubMedCrossRef
5.
Zurück zum Zitat Wang Y, Lenke LG (2011) Vertebral column decancellation for the management of sharp angular spinal deformity. Eur Spine J 20:1703–1710PubMedCrossRef Wang Y, Lenke LG (2011) Vertebral column decancellation for the management of sharp angular spinal deformity. Eur Spine J 20:1703–1710PubMedCrossRef
6.
Zurück zum Zitat Bridwell KH, Lewis SJ, Rinella A, Lenke LG, Baldus C, Blanke K (2004) Pedicle subtraction osteotomy for the treatment of fixed sagittal imbalance surgical technique. J Bone Joint Surg Essent Surg Tech 86(Suppl):1 Bridwell KH, Lewis SJ, Rinella A, Lenke LG, Baldus C, Blanke K (2004) Pedicle subtraction osteotomy for the treatment of fixed sagittal imbalance surgical technique. J Bone Joint Surg Essent Surg Tech 86(Suppl):1
7.
Zurück zum Zitat Wang MY, Sigurd BH (2007) Lumbar pedicle subtraction osteotomy. Neurosurgery 60(2):p140–p146 Wang MY, Sigurd BH (2007) Lumbar pedicle subtraction osteotomy. Neurosurgery 60(2):p140–p146
8.
Zurück zum Zitat Suk S, Chung E, Lee S, Lee J, Kim S, Kim J (2005) Posterior vertebral column resection in fixed lumbosacral deformity. Spine 30:E703–E710PubMedCrossRef Suk S, Chung E, Lee S, Lee J, Kim S, Kim J (2005) Posterior vertebral column resection in fixed lumbosacral deformity. Spine 30:E703–E710PubMedCrossRef
9.
Zurück zum Zitat Bradford DS, Tribus CB (1997) Vertebral column resection for the treatment of rigid coronal decompensation. Spine 22:1590–1599PubMedCrossRef Bradford DS, Tribus CB (1997) Vertebral column resection for the treatment of rigid coronal decompensation. Spine 22:1590–1599PubMedCrossRef
10.
Zurück zum Zitat Polly DW, Rosner MK, Monacci W, Moquin RR (2003) Thoracic hemivertebra excision in adults via a posterior-only approach. Report of two cases. Neurosurg Focus 14:1–4CrossRef Polly DW, Rosner MK, Monacci W, Moquin RR (2003) Thoracic hemivertebra excision in adults via a posterior-only approach. Report of two cases. Neurosurg Focus 14:1–4CrossRef
11.
Zurück zum Zitat Halm H (2011) Transpedicular hemivertebra resection and instrumented fusion for congenital scoliosis. Eur Spine J 20:993–994PubMedCrossRef Halm H (2011) Transpedicular hemivertebra resection and instrumented fusion for congenital scoliosis. Eur Spine J 20:993–994PubMedCrossRef
12.
Zurück zum Zitat Arun R, Dabke HV, Mehdian H (2011) Comparison of three types of lumbar osteotomy for ankylosing spondylitis: a case series and evolution of a safe technique for instrumented reduction. Eur Spine J 20:2252–2260PubMedCrossRef Arun R, Dabke HV, Mehdian H (2011) Comparison of three types of lumbar osteotomy for ankylosing spondylitis: a case series and evolution of a safe technique for instrumented reduction. Eur Spine J 20:2252–2260PubMedCrossRef
Metadaten
Titel
Asymmetric osteotomy of the spine for coronal imbalance: a technical report
verfasst von
Sathya Thambiraj
Bronek M. Boszczyk
Publikationsdatum
01.05.2012
Verlag
Springer-Verlag
Erschienen in
European Spine Journal / Ausgabe Sonderheft 2/2012
Print ISSN: 0940-6719
Elektronische ISSN: 1432-0932
DOI
https://doi.org/10.1007/s00586-012-2171-9

Weitere Artikel der Sonderheft 2/2012

European Spine Journal 2/2012 Zur Ausgabe

Arthropedia

Grundlagenwissen der Arthroskopie und Gelenkchirurgie. Erweitert durch Fallbeispiele, Videos und Abbildungen. 
» Jetzt entdecken

Notfall-TEP der Hüfte ist auch bei 90-Jährigen machbar

26.04.2024 Hüft-TEP Nachrichten

Ob bei einer Notfalloperation nach Schenkelhalsfraktur eine Hemiarthroplastik oder eine totale Endoprothese (TEP) eingebaut wird, sollte nicht allein vom Alter der Patientinnen und Patienten abhängen. Auch über 90-Jährige können von der TEP profitieren.

Arthroskopie kann Knieprothese nicht hinauszögern

25.04.2024 Gonarthrose Nachrichten

Ein arthroskopischer Eingriff bei Kniearthrose macht im Hinblick darauf, ob und wann ein Gelenkersatz fällig wird, offenbar keinen Unterschied.

Therapiestart mit Blutdrucksenkern erhöht Frakturrisiko

25.04.2024 Hypertonie Nachrichten

Beginnen ältere Männer im Pflegeheim eine Antihypertensiva-Therapie, dann ist die Frakturrate in den folgenden 30 Tagen mehr als verdoppelt. Besonders häufig stürzen Demenzkranke und Männer, die erstmals Blutdrucksenker nehmen. Dafür spricht eine Analyse unter US-Veteranen.

Ärztliche Empathie hilft gegen Rückenschmerzen

23.04.2024 Leitsymptom Rückenschmerzen Nachrichten

Personen mit chronischen Rückenschmerzen, die von einfühlsamen Ärzten und Ärztinnen betreut werden, berichten über weniger Beschwerden und eine bessere Lebensqualität.

Update Orthopädie und Unfallchirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.