Skip to main content
Erschienen in: European Spine Journal 2/2017

07.12.2016 | Ideas and Technical Innovations

Endoscope-assisted oblique lumbar interbody fusion for the treatment of cauda equina syndrome: a technical note

verfasst von: Jin-Sung Kim, Ji-Hoon Seong

Erschienen in: European Spine Journal | Ausgabe 2/2017

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Objective

The goal of this paper was to describe how endoscope-assisted oblique lumbar interbody fusion (OLIF) could remove huge lumbar disc herniation (HLDH) manifested with cauda equina syndrome (CES).

Methods

In this study, the authors made an attempt to treat CES with a direct endoscopic decompression through the OLIF corridor and performed OLIF in two patients with HLDH.

Results

Two patients with HLDH were successfully treated using OLIF with spinal endoscopic discectomy. We achieved direct ventral decompression by removal of herniated disc fragments located beyond the posterior longitudinal ligament (PLL). All preoperative symptoms in two patients improved postoperatively.

Conclusions

Endoscope-assisted oblique lumbar interbody fusion (OLIF) could successfully achieve neural decompression without additional posterior decompression in CES and could be used as an alternative treatment in well selected cases.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Fujibayashi S, Hynes RA, Otsuki B, Kimura H, Takemoto M, Matsuda S (2015) Effect of indirect neural decompression through oblique lateral interbody fusion for degenerative lumbar disease. Spine 40(3):E175–E182CrossRefPubMed Fujibayashi S, Hynes RA, Otsuki B, Kimura H, Takemoto M, Matsuda S (2015) Effect of indirect neural decompression through oblique lateral interbody fusion for degenerative lumbar disease. Spine 40(3):E175–E182CrossRefPubMed
2.
Zurück zum Zitat Yeung AT, Tsou PM (2002) Posterolateral endoscopic excision for lumbar disc herniation: surgical technique, outcome, and complications in 307 consecutive cases. Spine 27(7):722–731CrossRefPubMed Yeung AT, Tsou PM (2002) Posterolateral endoscopic excision for lumbar disc herniation: surgical technique, outcome, and complications in 307 consecutive cases. Spine 27(7):722–731CrossRefPubMed
3.
Zurück zum Zitat Mayer HM (1997) A new microsurgical technique for minimally invasive anterior lumbar interbody fusion. Spine 22(6):691–699 (discussion 700) CrossRefPubMed Mayer HM (1997) A new microsurgical technique for minimally invasive anterior lumbar interbody fusion. Spine 22(6):691–699 (discussion 700) CrossRefPubMed
4.
Zurück zum Zitat Abe K, Orita S, Mannoji C, Motegi H, Aramomi M, Ishikawa T, Kotani T, Akazawa T, Morinaga T, Fujiyoshi T, Hasue F, Yamagata M, Hashimoto M, Yamauchi T, Eguchi Y, Suzuki M, Hanaoka E, Inage K, Sato J, Fujimoto K, Shiga Y, Kanamoto H, Yamauchi K, Nakamura J, Suzuki T, Hynes RA, Aoki Y, Takahashi K, Ohtori S (2016) Perioperative complications in 155 patients who underwent oblique lateral interbody fusion surgery: perspectives and indications from a retrospective, multicenter survey. Spine (Phila Pa 1976). doi:10.1097/BRS.0000000000001650 Abe K, Orita S, Mannoji C, Motegi H, Aramomi M, Ishikawa T, Kotani T, Akazawa T, Morinaga T, Fujiyoshi T, Hasue F, Yamagata M, Hashimoto M, Yamauchi T, Eguchi Y, Suzuki M, Hanaoka E, Inage K, Sato J, Fujimoto K, Shiga Y, Kanamoto H, Yamauchi K, Nakamura J, Suzuki T, Hynes RA, Aoki Y, Takahashi K, Ohtori S (2016) Perioperative complications in 155 patients who underwent oblique lateral interbody fusion surgery: perspectives and indications from a retrospective, multicenter survey. Spine (Phila Pa 1976). doi:10.​1097/​BRS.​0000000000001650​
5.
Zurück zum Zitat Ozgur BM, Aryan HE, Pimenta L, Taylor WR (2006) Extreme Lateral Interbody Fusion (XLIF): a novel surgical technique for anterior lumbar interbody fusion. Spine J 6(4):435–443CrossRefPubMed Ozgur BM, Aryan HE, Pimenta L, Taylor WR (2006) Extreme Lateral Interbody Fusion (XLIF): a novel surgical technique for anterior lumbar interbody fusion. Spine J 6(4):435–443CrossRefPubMed
6.
Zurück zum Zitat Houten JK, Alexandre LC, Nasser R, Wollowick AL (2011) Nerve injury during the transpsoas approach for lumbar fusion. J Neurosurg Spine 15(3):280–284CrossRefPubMed Houten JK, Alexandre LC, Nasser R, Wollowick AL (2011) Nerve injury during the transpsoas approach for lumbar fusion. J Neurosurg Spine 15(3):280–284CrossRefPubMed
7.
Zurück zum Zitat Lykissas MG, Aichmair A, Hughes AP, Sama AA, Lebl DR, Taher F, Du JY, Cammisa FP, Girardi FP (2014) Nerve injury after lateral lumbar interbody fusion: a review of 919 treated levels with identification of risk factors. Spine J 14(5):749–758CrossRefPubMed Lykissas MG, Aichmair A, Hughes AP, Sama AA, Lebl DR, Taher F, Du JY, Cammisa FP, Girardi FP (2014) Nerve injury after lateral lumbar interbody fusion: a review of 919 treated levels with identification of risk factors. Spine J 14(5):749–758CrossRefPubMed
8.
Zurück zum Zitat Rodgers WB, Gerber EJ, Patterson J (2011) Intraoperative and early postoperative complications in extreme lateral interbody fusion: an analysis of 600 cases. Spine 36(1):26–32CrossRefPubMed Rodgers WB, Gerber EJ, Patterson J (2011) Intraoperative and early postoperative complications in extreme lateral interbody fusion: an analysis of 600 cases. Spine 36(1):26–32CrossRefPubMed
9.
Zurück zum Zitat Silvestre C, Mac-Thiong JM, Hilmi R, Roussouly P (2012) Complications and morbidities of mini-open anterior retroperitoneal lumbar interbody fusion: oblique lumbar interbody fusion in 179 patients. Asian spine J 6(2):89–97CrossRefPubMedPubMedCentral Silvestre C, Mac-Thiong JM, Hilmi R, Roussouly P (2012) Complications and morbidities of mini-open anterior retroperitoneal lumbar interbody fusion: oblique lumbar interbody fusion in 179 patients. Asian spine J 6(2):89–97CrossRefPubMedPubMedCentral
10.
Zurück zum Zitat Davis TT, Hynes RA, Fung DA, Spann SW, MacMillan M, Kwon B, Liu J, Acosta F, Drochner TE (2014) Retroperitoneal oblique corridor to the L2–S1 intervertebral discs in the lateral position: an anatomic study. J Neurosurg Spine 21(5):785–793CrossRefPubMed Davis TT, Hynes RA, Fung DA, Spann SW, MacMillan M, Kwon B, Liu J, Acosta F, Drochner TE (2014) Retroperitoneal oblique corridor to the L2–S1 intervertebral discs in the lateral position: an anatomic study. J Neurosurg Spine 21(5):785–793CrossRefPubMed
11.
Zurück zum Zitat Mehren C, Mayer HM, Zandanell C, Siepe CJ, Korge A (2016) The oblique anterolateral approach to the lumbar spine provides access to the lumbar spine with few early complications. Clin Orthop Relat Res 474(9):2020–2027CrossRefPubMed Mehren C, Mayer HM, Zandanell C, Siepe CJ, Korge A (2016) The oblique anterolateral approach to the lumbar spine provides access to the lumbar spine with few early complications. Clin Orthop Relat Res 474(9):2020–2027CrossRefPubMed
12.
Zurück zum Zitat Kambin P, Sampson S (1986) Posterolateral percutaneous suction-excision of herniated lumbar intervertebral discs. Report of interim results. Clin Orthop Relat Res 207:37–43 Kambin P, Sampson S (1986) Posterolateral percutaneous suction-excision of herniated lumbar intervertebral discs. Report of interim results. Clin Orthop Relat Res 207:37–43
13.
Zurück zum Zitat Ahn Y, Lee HY, Lee SH, Lee JH (2011) Dural tears in percutaneous endoscopic lumbar discectomy. Eur Spine J 20(1):58–64CrossRefPubMed Ahn Y, Lee HY, Lee SH, Lee JH (2011) Dural tears in percutaneous endoscopic lumbar discectomy. Eur Spine J 20(1):58–64CrossRefPubMed
Metadaten
Titel
Endoscope-assisted oblique lumbar interbody fusion for the treatment of cauda equina syndrome: a technical note
verfasst von
Jin-Sung Kim
Ji-Hoon Seong
Publikationsdatum
07.12.2016
Verlag
Springer Berlin Heidelberg
Erschienen in
European Spine Journal / Ausgabe 2/2017
Print ISSN: 0940-6719
Elektronische ISSN: 1432-0932
DOI
https://doi.org/10.1007/s00586-016-4902-9

Weitere Artikel der Ausgabe 2/2017

European Spine Journal 2/2017 Zur Ausgabe

Arthropedia

Grundlagenwissen der Arthroskopie und Gelenkchirurgie. Erweitert durch Fallbeispiele, Videos und Abbildungen. 
» Jetzt entdecken

Notfall-TEP der Hüfte ist auch bei 90-Jährigen machbar

26.04.2024 Hüft-TEP Nachrichten

Ob bei einer Notfalloperation nach Schenkelhalsfraktur eine Hemiarthroplastik oder eine totale Endoprothese (TEP) eingebaut wird, sollte nicht allein vom Alter der Patientinnen und Patienten abhängen. Auch über 90-Jährige können von der TEP profitieren.

Arthroskopie kann Knieprothese nicht hinauszögern

25.04.2024 Gonarthrose Nachrichten

Ein arthroskopischer Eingriff bei Kniearthrose macht im Hinblick darauf, ob und wann ein Gelenkersatz fällig wird, offenbar keinen Unterschied.

Therapiestart mit Blutdrucksenkern erhöht Frakturrisiko

25.04.2024 Hypertonie Nachrichten

Beginnen ältere Männer im Pflegeheim eine Antihypertensiva-Therapie, dann ist die Frakturrate in den folgenden 30 Tagen mehr als verdoppelt. Besonders häufig stürzen Demenzkranke und Männer, die erstmals Blutdrucksenker nehmen. Dafür spricht eine Analyse unter US-Veteranen.

Ärztliche Empathie hilft gegen Rückenschmerzen

23.04.2024 Leitsymptom Rückenschmerzen Nachrichten

Personen mit chronischen Rückenschmerzen, die von einfühlsamen Ärzten und Ärztinnen betreut werden, berichten über weniger Beschwerden und eine bessere Lebensqualität.

Update Orthopädie und Unfallchirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.