Skip to main content
Erschienen in: European Journal of Orthopaedic Surgery & Traumatology 3/2004

01.09.2004 | Original Article

Retrospective review of outcome post open reduction and K-wire fixation for grade III acromioclavicular joint subluxations

verfasst von: M. Murphy, P. Connolly, P. Murphy, J. P. McElwain

Erschienen in: European Journal of Orthopaedic Surgery & Traumatology | Ausgabe 3/2004

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

There is controversy about the therapy for grade III acromioclavicular dislocation according to Tossy and Rockwood’s classification. We identified 25 patients who underwent acromioclavicular joint wiring for grade III subluxations under the care of a single consultant in the last 5-year period. All patients were asked to fill in a DASH (Disabilities of the Arm, Shoulder and Hand) questionnaire to assess outcome following acromioclavicular joint repair, and their clinical notes were reviewed. Our results show that open reduction and Kirschner- (K) wire fixation of grade III AC joint disruptions results in good strength and range of motion of the affected shoulder. It is associated with DASH scores, which are comparable to those of the general population for the same age, indicating little residual disability. All patients returned to their pre-injury occupation, and all but one returned to previous sporting activities. Complications occurred in four patients, but only one required K-wire repositioning.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Bannister GC, Wallace WA, Stableforth PG et al (1989) The management of acute acromioclavicular dislocation. A randomized prospective controlled study. J Bone Joint Surg Br 71:848–850PubMed Bannister GC, Wallace WA, Stableforth PG et al (1989) The management of acute acromioclavicular dislocation. A randomized prospective controlled study. J Bone Joint Surg Br 71:848–850PubMed
2.
Zurück zum Zitat Bathis H, Tingart M, Bouillon B, Tiling T (2000) Conservative or surgical therapy of acromioclavicular joint injury—what is reliable? A systematic analysis of the literature using “evidence-based medicine” criteria. Chirurg 71:1082–1089CrossRefPubMed Bathis H, Tingart M, Bouillon B, Tiling T (2000) Conservative or surgical therapy of acromioclavicular joint injury—what is reliable? A systematic analysis of the literature using “evidence-based medicine” criteria. Chirurg 71:1082–1089CrossRefPubMed
3.
Zurück zum Zitat Bathis H, Tingart M, Bouillon B, Tiling T (2001) The status of therapy of acromioclavicular joint injury. Results of a survey of trauma surgery clinics in Germany. Unfallchirurg 104:995–960 Bathis H, Tingart M, Bouillon B, Tiling T (2001) The status of therapy of acromioclavicular joint injury. Results of a survey of trauma surgery clinics in Germany. Unfallchirurg 104:995–960
4.
Zurück zum Zitat Dias JJ, Steingold RF, Richardson RA et al (1987) The conservative treatment of acromioclavicular dislocation: Review after five years. J Bone Joint Surg Br 69:719–722PubMed Dias JJ, Steingold RF, Richardson RA et al (1987) The conservative treatment of acromioclavicular dislocation: Review after five years. J Bone Joint Surg Br 69:719–722PubMed
5.
Zurück zum Zitat Hudak PL, Amadio PC, Bombardier C (1996) The Upper Extremity Collaborative Group (UECG): Development of an upper extremity outcome measure: The DASH (Disabilities of the Arm, Shoulder and Hand). Am J Ind Med 29:602–608CrossRefPubMed Hudak PL, Amadio PC, Bombardier C (1996) The Upper Extremity Collaborative Group (UECG): Development of an upper extremity outcome measure: The DASH (Disabilities of the Arm, Shoulder and Hand). Am J Ind Med 29:602–608CrossRefPubMed
6.
Zurück zum Zitat Krueger-Franke M, Maurer T, Rosemeyer B (1992) Athletic capacity after surgical management of acromioclavicular joint separation. Sportverletz Sportschaden 6:101–105PubMed Krueger-Franke M, Maurer T, Rosemeyer B (1992) Athletic capacity after surgical management of acromioclavicular joint separation. Sportverletz Sportschaden 6:101–105PubMed
7.
Zurück zum Zitat Krueger-Franke M, Siebert CH, Rosemeyer B (1993) Surgical treatment of dislocations of the acromioclavicular joint in the athlete. Br J Sports Med 27:121–124PubMed Krueger-Franke M, Siebert CH, Rosemeyer B (1993) Surgical treatment of dislocations of the acromioclavicular joint in the athlete. Br J Sports Med 27:121–124PubMed
8.
Zurück zum Zitat McConnell S, Beaton DE, Bombardier C (1999) The DASH outcome measure user’s manual, 1st edn. Institute for Work and Health, Toronto McConnell S, Beaton DE, Bombardier C (1999) The DASH outcome measure user’s manual, 1st edn. Institute for Work and Health, Toronto
9.
Zurück zum Zitat McFarland EG, Blivin SJ, Doehring CB et al (1997) Treatment of grade III acromioclavicular separations in professional throwing athletes: Results of a survey. Am J Orthop 26:771–774PubMed McFarland EG, Blivin SJ, Doehring CB et al (1997) Treatment of grade III acromioclavicular separations in professional throwing athletes: Results of a survey. Am J Orthop 26:771–774PubMed
10.
Zurück zum Zitat Rockwood CA Jr, Green DP (1984) Subluxations and dislocations about the shoulder: Fractures in adults, 2nd edn. Lippincott, Philadelphia, p 860 Rockwood CA Jr, Green DP (1984) Subluxations and dislocations about the shoulder: Fractures in adults, 2nd edn. Lippincott, Philadelphia, p 860
11.
Zurück zum Zitat Tossy JD, Mead NC, Sigmond HM (1963) Acromioclavicular separations: useful and practical classification for treatment. Clin Orthop 28:111–9PubMed Tossy JD, Mead NC, Sigmond HM (1963) Acromioclavicular separations: useful and practical classification for treatment. Clin Orthop 28:111–9PubMed
12.
Zurück zum Zitat Weinstein DM, McCann PD, Mcllveen SJ et al (1995) Surgical treatment of complete acromioclavicular dislocations. Am J Sports Med 23:324–331PubMed Weinstein DM, McCann PD, Mcllveen SJ et al (1995) Surgical treatment of complete acromioclavicular dislocations. Am J Sports Med 23:324–331PubMed
13.
Zurück zum Zitat Wojtys EM, Nelson G (1991) Conservative treatment of grade III acromioclavicular dislocations. Clin Orthop 268:112–119PubMed Wojtys EM, Nelson G (1991) Conservative treatment of grade III acromioclavicular dislocations. Clin Orthop 268:112–119PubMed
Metadaten
Titel
Retrospective review of outcome post open reduction and K-wire fixation for grade III acromioclavicular joint subluxations
verfasst von
M. Murphy
P. Connolly
P. Murphy
J. P. McElwain
Publikationsdatum
01.09.2004
Verlag
Springer-Verlag
Erschienen in
European Journal of Orthopaedic Surgery & Traumatology / Ausgabe 3/2004
Print ISSN: 1633-8065
Elektronische ISSN: 1432-1068
DOI
https://doi.org/10.1007/s00590-004-0149-y

Weitere Artikel der Ausgabe 3/2004

European Journal of Orthopaedic Surgery & Traumatology 3/2004 Zur Ausgabe

Arthropedia

Grundlagenwissen der Arthroskopie und Gelenkchirurgie. Erweitert durch Fallbeispiele, Videos und Abbildungen. 
» Jetzt entdecken

Notfall-TEP der Hüfte ist auch bei 90-Jährigen machbar

26.04.2024 Hüft-TEP Nachrichten

Ob bei einer Notfalloperation nach Schenkelhalsfraktur eine Hemiarthroplastik oder eine totale Endoprothese (TEP) eingebaut wird, sollte nicht allein vom Alter der Patientinnen und Patienten abhängen. Auch über 90-Jährige können von der TEP profitieren.

Arthroskopie kann Knieprothese nicht hinauszögern

25.04.2024 Gonarthrose Nachrichten

Ein arthroskopischer Eingriff bei Kniearthrose macht im Hinblick darauf, ob und wann ein Gelenkersatz fällig wird, offenbar keinen Unterschied.

Therapiestart mit Blutdrucksenkern erhöht Frakturrisiko

25.04.2024 Hypertonie Nachrichten

Beginnen ältere Männer im Pflegeheim eine Antihypertensiva-Therapie, dann ist die Frakturrate in den folgenden 30 Tagen mehr als verdoppelt. Besonders häufig stürzen Demenzkranke und Männer, die erstmals Blutdrucksenker nehmen. Dafür spricht eine Analyse unter US-Veteranen.

Ärztliche Empathie hilft gegen Rückenschmerzen

23.04.2024 Leitsymptom Rückenschmerzen Nachrichten

Personen mit chronischen Rückenschmerzen, die von einfühlsamen Ärzten und Ärztinnen betreut werden, berichten über weniger Beschwerden und eine bessere Lebensqualität.

Update Orthopädie und Unfallchirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.