Skip to main content
Erschienen in: European Journal of Orthopaedic Surgery & Traumatology 3/2006

01.09.2006 | Original Article

Localisation of spinal level in lumbar microdiscectomy

verfasst von: Paraskumar Mohanlal, Debasish Pal, Jake Timothy

Erschienen in: European Journal of Orthopaedic Surgery & Traumatology | Ausgabe 3/2006

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

The microsurgical approach for removal of prolapsed lumbar disc has gained popularity because of its various advantages. Localisation of the correct level is vital for the success of this procedure. We performed an audit to review our practice regarding the localisation of correct level in lumbar microdiscectomy. Twenty-eight patients were included in this study. Nearly, two-third of the patients had needles as pre-operative marker of localisation and in more than 50% the needle was inserted perpendicular to the floor. When using a needle to localise the spinal level, care should be taken to insert it perpendicular to the floor or parallel to the disc space to avoid approaching the wrong level. The gold standard is an intraoperative lateral fluoroscopy of the spine with a marker in the disc space.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Brody F, Rosen M, Tarnoff M, et al (2002) Laparoscopic lateral L4–5 disc exposure. Surg Endosc 16:650–653CrossRefPubMed Brody F, Rosen M, Tarnoff M, et al (2002) Laparoscopic lateral L4–5 disc exposure. Surg Endosc 16:650–653CrossRefPubMed
2.
Zurück zum Zitat Caspar W (1977) A new surgical procedure for lumbar disc herniation causing less tissue damage through a microsurgical approach. Adv Neurosurg 4:74–80 Caspar W (1977) A new surgical procedure for lumbar disc herniation causing less tissue damage through a microsurgical approach. Adv Neurosurg 4:74–80
3.
Zurück zum Zitat Deen HG (2002) Posterolateral endoscopic excision for lumbar disc herniation: surgical technique, outcome, and complications in 307 consecutive cases. Spine 15:2081–2082CrossRef Deen HG (2002) Posterolateral endoscopic excision for lumbar disc herniation: surgical technique, outcome, and complications in 307 consecutive cases. Spine 15:2081–2082CrossRef
4.
Zurück zum Zitat Dolan P, Greenfield K, Nelson RJ, et al (2000) Can exercise therapy improve the outcome of Microdiscectomy? Spine 25(12):1523–1532CrossRefPubMed Dolan P, Greenfield K, Nelson RJ, et al (2000) Can exercise therapy improve the outcome of Microdiscectomy? Spine 25(12):1523–1532CrossRefPubMed
5.
Zurück zum Zitat Haines SJ, Jordan N, Boen JR, et al (2002) Discectomy strategies for lumbar disc herniation: study design and implications for clinical research. J Clin Neurosci 9:440–446CrossRefPubMed Haines SJ, Jordan N, Boen JR, et al (2002) Discectomy strategies for lumbar disc herniation: study design and implications for clinical research. J Clin Neurosci 9:440–446CrossRefPubMed
6.
Zurück zum Zitat Javedan S, Sonntag VK (2003) Lumbar disc herniation: microsurgical approach. Neurosurgery 52:160–162CrossRefPubMed Javedan S, Sonntag VK (2003) Lumbar disc herniation: microsurgical approach. Neurosurgery 52:160–162CrossRefPubMed
7.
Zurück zum Zitat Javid MJ (1995) Chemonucleolysis versus laminectomy. A cohort comparison of effectiveness and charges. Spine 20:16–22CrossRef Javid MJ (1995) Chemonucleolysis versus laminectomy. A cohort comparison of effectiveness and charges. Spine 20:16–22CrossRef
8.
Zurück zum Zitat Khoo LT, Fessler RG (2002) Microendoscopic decompressive laminectomy for the treatment of lumbar stenosis. Neurosurgery 51:146–154 Khoo LT, Fessler RG (2002) Microendoscopic decompressive laminectomy for the treatment of lumbar stenosis. Neurosurgery 51:146–154
9.
Zurück zum Zitat Maroon JC (2002) Current concepts in minimally invasive discectomy. Neurosurgery 51:137–145CrossRef Maroon JC (2002) Current concepts in minimally invasive discectomy. Neurosurgery 51:137–145CrossRef
10.
Zurück zum Zitat McAfee PC, Lee GA, Fedder IL, et al (2002) Anterior BAK instrumentation and fusion: complete versus partial discectomy. Clin Orthop 394:55–63PubMedCrossRef McAfee PC, Lee GA, Fedder IL, et al (2002) Anterior BAK instrumentation and fusion: complete versus partial discectomy. Clin Orthop 394:55–63PubMedCrossRef
11.
Zurück zum Zitat Mixter WJ, Barr JS (1934) Rupture of the intervertebral disc with involvement of the spinal canal. N Engl J Med 211:210–215CrossRef Mixter WJ, Barr JS (1934) Rupture of the intervertebral disc with involvement of the spinal canal. N Engl J Med 211:210–215CrossRef
12.
Zurück zum Zitat Nakagawa H, Kamimura M, Uchiyama S, et al (2003) Microendoscopic discectomy (MED) for lumbar disc prolapse. J Clin Neurosci 10:231–235CrossRefPubMed Nakagawa H, Kamimura M, Uchiyama S, et al (2003) Microendoscopic discectomy (MED) for lumbar disc prolapse. J Clin Neurosci 10:231–235CrossRefPubMed
13.
Zurück zum Zitat Schick U, Dohnert J (2002) Technique of microendoscopy in medial lumbar disc herniation. Minim Invasive Neurosurg 45:139–141CrossRefPubMed Schick U, Dohnert J (2002) Technique of microendoscopy in medial lumbar disc herniation. Minim Invasive Neurosurg 45:139–141CrossRefPubMed
14.
Zurück zum Zitat Williams RW (1978) Micro lumbar discectomy: a conservative surgical approach to the virgin herniated lumbar disc. Spine 3:75–82CrossRef Williams RW (1978) Micro lumbar discectomy: a conservative surgical approach to the virgin herniated lumbar disc. Spine 3:75–82CrossRef
15.
Zurück zum Zitat Williams RW (1993) Lumbar disc disease. Microdiscectomy. Neurosurg Clin N Am 4:101–118PubMed Williams RW (1993) Lumbar disc disease. Microdiscectomy. Neurosurg Clin N Am 4:101–118PubMed
16.
17.
Zurück zum Zitat Woodard EJ, Leon SP, Moriarty TM, et al (2001) Initial experience with intraoperative magnetic resonance imaging in spine surgery. Spine 26(4):410–417CrossRefPubMed Woodard EJ, Leon SP, Moriarty TM, et al (2001) Initial experience with intraoperative magnetic resonance imaging in spine surgery. Spine 26(4):410–417CrossRefPubMed
Metadaten
Titel
Localisation of spinal level in lumbar microdiscectomy
verfasst von
Paraskumar Mohanlal
Debasish Pal
Jake Timothy
Publikationsdatum
01.09.2006
Verlag
Springer-Verlag
Erschienen in
European Journal of Orthopaedic Surgery & Traumatology / Ausgabe 3/2006
Print ISSN: 1633-8065
Elektronische ISSN: 1432-1068
DOI
https://doi.org/10.1007/s00590-005-0059-7

Weitere Artikel der Ausgabe 3/2006

European Journal of Orthopaedic Surgery & Traumatology 3/2006 Zur Ausgabe

Arthropedia

Grundlagenwissen der Arthroskopie und Gelenkchirurgie. Erweitert durch Fallbeispiele, Videos und Abbildungen. 
» Jetzt entdecken

Notfall-TEP der Hüfte ist auch bei 90-Jährigen machbar

26.04.2024 Hüft-TEP Nachrichten

Ob bei einer Notfalloperation nach Schenkelhalsfraktur eine Hemiarthroplastik oder eine totale Endoprothese (TEP) eingebaut wird, sollte nicht allein vom Alter der Patientinnen und Patienten abhängen. Auch über 90-Jährige können von der TEP profitieren.

Arthroskopie kann Knieprothese nicht hinauszögern

25.04.2024 Gonarthrose Nachrichten

Ein arthroskopischer Eingriff bei Kniearthrose macht im Hinblick darauf, ob und wann ein Gelenkersatz fällig wird, offenbar keinen Unterschied.

Therapiestart mit Blutdrucksenkern erhöht Frakturrisiko

25.04.2024 Hypertonie Nachrichten

Beginnen ältere Männer im Pflegeheim eine Antihypertensiva-Therapie, dann ist die Frakturrate in den folgenden 30 Tagen mehr als verdoppelt. Besonders häufig stürzen Demenzkranke und Männer, die erstmals Blutdrucksenker nehmen. Dafür spricht eine Analyse unter US-Veteranen.

Ärztliche Empathie hilft gegen Rückenschmerzen

23.04.2024 Leitsymptom Rückenschmerzen Nachrichten

Personen mit chronischen Rückenschmerzen, die von einfühlsamen Ärzten und Ärztinnen betreut werden, berichten über weniger Beschwerden und eine bessere Lebensqualität.

Update Orthopädie und Unfallchirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.