Skip to main content
Erschienen in: European Journal of Orthopaedic Surgery & Traumatology 3/2013

01.04.2013 | General Review

Anteromedial coronoid facet fractures

verfasst von: Xin Wang, Shi-min Chang, Guang-rong Yu

Erschienen in: European Journal of Orthopaedic Surgery & Traumatology | Ausgabe 3/2013

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

The anteromedial coronoid facet and the medial lip of trochlea represent one of the most important stabilizing columns of the elbow to prevent posterior dislocation of the elbow. But on average, 58 % of the anteromedial facet extends from the proximal ulnar without sufficient support by the proximal ulnar metaphysic. Some important soft tissue structures insert on the coronoid process. The fracture of anteromedial coronoid facet was recognized recently in clinic as a distinct type of the coronoid fracture. The special injury mechanism is varus posteromedial rotational injury force. This mechanism results in fracture of the anteromedial facet of the coronoid process most often associated with injury of the lateral collateral ligament (LCL) and either subluxation or complete dislocation of the elbow. But the anterior band of the medial collateral ligament is likely to be intact in the complex pattern injury. Standard radiographic evaluation of the fracture includes AP and lateral views of the elbow. Computed tomography, particularly 3D reconstruction, is particularly useful to diagnose the injury. But the LCL injury is easy to be missed, resulting in an earlier traumatic arthrosis. So, it is very important to increase recognition to the pattern injury. If the single distinct converse triangular fragment be found from the film, the surgeon should take care highly, and varus stress x-ray should be necessary to evaluate the LCL injury. Early experience suggests that the injuries should benefit from operative treatment. All injured structures should be repaired to restore the stability of the elbow. Intraoperative testing of the elbow stability is very important.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat O’Driscoll SW, Jupiter JB, Cohen MS, Ring D, McKee MD (2003) Difficult elbow fractures: pearls and pitfalls. Inst Course Lect 52:113–134 O’Driscoll SW, Jupiter JB, Cohen MS, Ring D, McKee MD (2003) Difficult elbow fractures: pearls and pitfalls. Inst Course Lect 52:113–134
2.
Zurück zum Zitat Doornberg JN, de Jong IM, Lindenhovius ALC et al (2007) The anteromedial facet of the coronoid process of the ulna.-. J Shoulder Elbow Surg 16:667–670PubMedCrossRef Doornberg JN, de Jong IM, Lindenhovius ALC et al (2007) The anteromedial facet of the coronoid process of the ulna.-. J Shoulder Elbow Surg 16:667–670PubMedCrossRef
3.
Zurück zum Zitat de Lemos Weber MFV, Barbosa DM, Belentani C et al (2009) Coronoid process of the ulna: paleopathologic and anatomic study with imaging correlation. Emphasis on the anteromedial “facet”. Skeletal Radiol 38:61–67CrossRef de Lemos Weber MFV, Barbosa DM, Belentani C et al (2009) Coronoid process of the ulna: paleopathologic and anatomic study with imaging correlation. Emphasis on the anteromedial “facet”. Skeletal Radiol 38:61–67CrossRef
4.
Zurück zum Zitat Fowler K, Chung C (2006) Normal MR imaging anatomy of the elbow. Radiol Clin North Am 44:553–567PubMedCrossRef Fowler K, Chung C (2006) Normal MR imaging anatomy of the elbow. Radiol Clin North Am 44:553–567PubMedCrossRef
5.
Zurück zum Zitat Regan W, Morrey B (1989) Fractures of the coronoid process of the ulna. J Bone Joint Surg Am 71:1348–1354PubMed Regan W, Morrey B (1989) Fractures of the coronoid process of the ulna. J Bone Joint Surg Am 71:1348–1354PubMed
6.
Zurück zum Zitat Ring D, Doornberg JN (2007) Fracture of the anteromedial facet of the coronoid process. Surgical technique. J Bone Joint Surg Am 89:267–283PubMed Ring D, Doornberg JN (2007) Fracture of the anteromedial facet of the coronoid process. Surgical technique. J Bone Joint Surg Am 89:267–283PubMed
7.
Zurück zum Zitat Doornberg JN, Ring D (2006) Fracture of the anteromedial facet of the coronoid process. J Bone Joint Surg Am 88:2216–2224PubMedCrossRef Doornberg JN, Ring D (2006) Fracture of the anteromedial facet of the coronoid process. J Bone Joint Surg Am 88:2216–2224PubMedCrossRef
8.
Zurück zum Zitat Ring D (2006) Fractures of the coronoid process of the ulna. J Hand Surg 31A:1679–1689 Ring D (2006) Fractures of the coronoid process of the ulna. J Hand Surg 31A:1679–1689
9.
Zurück zum Zitat Pollock JW, Brownhill J, Ferreira L et al (2009) The effect of anteromedial facet fracture of the coronoid and lateral collateral ligament injury on elbow stability and kinematics. J Bone Joint Surg Am 91:1448–1458PubMedCrossRef Pollock JW, Brownhill J, Ferreira L et al (2009) The effect of anteromedial facet fracture of the coronoid and lateral collateral ligament injury on elbow stability and kinematics. J Bone Joint Surg Am 91:1448–1458PubMedCrossRef
10.
11.
Zurück zum Zitat Murthi AM, Keener JD, Armstrong AD et al (2010) The recurrent unstable elbow: diagnosis and treatment. J Bone Joint Surg Am 92:1794–1804PubMed Murthi AM, Keener JD, Armstrong AD et al (2010) The recurrent unstable elbow: diagnosis and treatment. J Bone Joint Surg Am 92:1794–1804PubMed
12.
Zurück zum Zitat Pollock JW, Pichora J, Brownhill J et al (2009) The influence of type II coronoid fractures, collateral ligament injuries, and surgical repair on the kinematics and stability of the elbow: an in vitro biomechanical study. J Shoulder Elbow Surg 18:408–417PubMedCrossRef Pollock JW, Pichora J, Brownhill J et al (2009) The influence of type II coronoid fractures, collateral ligament injuries, and surgical repair on the kinematics and stability of the elbow: an in vitro biomechanical study. J Shoulder Elbow Surg 18:408–417PubMedCrossRef
13.
Zurück zum Zitat Leonello D, Galley I, Bain G, Carter C (2007) Brachialis muscle anatomy. A study in cadavers. J Bone Joint Surg Am 89:1293–1297PubMedCrossRef Leonello D, Galley I, Bain G, Carter C (2007) Brachialis muscle anatomy. A study in cadavers. J Bone Joint Surg Am 89:1293–1297PubMedCrossRef
14.
Zurück zum Zitat Dugas JR, Ostrander RV, Cain EL et al (2007) Anatomy of the anterior bundle of the ulnar collateral ligament. J Shoulder Elbow Surg 16:657–660PubMedCrossRef Dugas JR, Ostrander RV, Cain EL et al (2007) Anatomy of the anterior bundle of the ulnar collateral ligament. J Shoulder Elbow Surg 16:657–660PubMedCrossRef
15.
Zurück zum Zitat Steinmann SP (2008) Coronoid process fracture. J Am Acad Orthop Surg 16:519–529PubMed Steinmann SP (2008) Coronoid process fracture. J Am Acad Orthop Surg 16:519–529PubMed
16.
Zurück zum Zitat Zhang SM, Wang X, Du SC et al (2009) Fracture of the anteromedial facet of the coronoid process with elbow dislocation/subluxation: report of 2 cases. Orthop J China 17:305–306 Zhang SM, Wang X, Du SC et al (2009) Fracture of the anteromedial facet of the coronoid process with elbow dislocation/subluxation: report of 2 cases. Orthop J China 17:305–306
Metadaten
Titel
Anteromedial coronoid facet fractures
verfasst von
Xin Wang
Shi-min Chang
Guang-rong Yu
Publikationsdatum
01.04.2013
Verlag
Springer-Verlag
Erschienen in
European Journal of Orthopaedic Surgery & Traumatology / Ausgabe 3/2013
Print ISSN: 1633-8065
Elektronische ISSN: 1432-1068
DOI
https://doi.org/10.1007/s00590-012-0990-3

Weitere Artikel der Ausgabe 3/2013

European Journal of Orthopaedic Surgery & Traumatology 3/2013 Zur Ausgabe

Arthropedia

Grundlagenwissen der Arthroskopie und Gelenkchirurgie. Erweitert durch Fallbeispiele, Videos und Abbildungen. 
» Jetzt entdecken

Notfall-TEP der Hüfte ist auch bei 90-Jährigen machbar

26.04.2024 Hüft-TEP Nachrichten

Ob bei einer Notfalloperation nach Schenkelhalsfraktur eine Hemiarthroplastik oder eine totale Endoprothese (TEP) eingebaut wird, sollte nicht allein vom Alter der Patientinnen und Patienten abhängen. Auch über 90-Jährige können von der TEP profitieren.

Arthroskopie kann Knieprothese nicht hinauszögern

25.04.2024 Gonarthrose Nachrichten

Ein arthroskopischer Eingriff bei Kniearthrose macht im Hinblick darauf, ob und wann ein Gelenkersatz fällig wird, offenbar keinen Unterschied.

Therapiestart mit Blutdrucksenkern erhöht Frakturrisiko

25.04.2024 Hypertonie Nachrichten

Beginnen ältere Männer im Pflegeheim eine Antihypertensiva-Therapie, dann ist die Frakturrate in den folgenden 30 Tagen mehr als verdoppelt. Besonders häufig stürzen Demenzkranke und Männer, die erstmals Blutdrucksenker nehmen. Dafür spricht eine Analyse unter US-Veteranen.

Ärztliche Empathie hilft gegen Rückenschmerzen

23.04.2024 Leitsymptom Rückenschmerzen Nachrichten

Personen mit chronischen Rückenschmerzen, die von einfühlsamen Ärzten und Ärztinnen betreut werden, berichten über weniger Beschwerden und eine bessere Lebensqualität.

Update Orthopädie und Unfallchirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.