Skip to main content
Erschienen in: European Journal of Orthopaedic Surgery & Traumatology 2/2016

01.02.2016 | Original Article • ELBOW - FRACTURES

Outcome after olecranon fracture repair: Does construct type matter?

verfasst von: Edward M. DelSole, Christian A. Pean, Nirmal C. Tejwani, Kenneth A. Egol

Erschienen in: European Journal of Orthopaedic Surgery & Traumatology | Ausgabe 2/2016

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Purpose

This study compares clinical and functional outcomes of patients with displaced olecranon fractures treated with either tension band wiring (TBW) or a hook plate construct.

Methods

We performed a retrospective review of olecranon fractures operatively treated with either TBW or plate fixation (PF) using a hook plate over a 7-year period. Patient demographics, injury information, and surgical management were recorded. Fractures were classified according to the Mayo system. Measured outcomes included range of elbow motion, time to union, and development of postoperative complications. Mayo Elbow Performance Index (MEPI) scores were obtained for all patients. All patients were followed for a minimum of 6 months.

Results

A total of 48 patients were included in this study, 23 treated with TBW and 25 treated with hook PF. Groups did not differ with respect to patient demographics, Mayo fracture type, or duration of follow-up. Patients undergoing PF had less terminal extension than TBW patients (−8.6° ± 7° vs. −3.5° ± 9.3°, p = 0.036) and a longer time to radiographic union (19 ± 8 vs. 12 ± 6 weeks, p = 0.001). There were no differences in rates of symptomatic hardware, MEPI scores, or other clinical outcomes. Two patients in each group required a second surgery.

Conclusions

TBW and PF of olecranon fractures had similarly excellent functional outcomes in this study. Patients undergoing PF had a longer time to union and slightly worse extension at final follow-up. TBW remains an effective treatment for appropriately selected olecranon fractures and in this cohort outperformed plate osteosynthesis.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Wolfgang G, Burke F, Bush D et al. (1987) Surgical treatment of displaced olecranon fractures by tension band wiring technique. Clin Orthop Relat Res 224:192–204PubMed Wolfgang G, Burke F, Bush D et al. (1987) Surgical treatment of displaced olecranon fractures by tension band wiring technique. Clin Orthop Relat Res 224:192–204PubMed
2.
Zurück zum Zitat Tarallo L, Mugnai R, Adani R et al (2014) Simple and comminuted displaced olecranon fractures: a clinical comparison between tension band wiring and plate fixation techniques. Arch Orthop Trauma Surg 134:1107–1114. doi:10.1007/s00402-014-2021-9 CrossRefPubMed Tarallo L, Mugnai R, Adani R et al (2014) Simple and comminuted displaced olecranon fractures: a clinical comparison between tension band wiring and plate fixation techniques. Arch Orthop Trauma Surg 134:1107–1114. doi:10.​1007/​s00402-014-2021-9 CrossRefPubMed
3.
Zurück zum Zitat Hutchinson DT, Horwitz DS, Ha G et al (2003) Cyclic loading of olecranon fracture fixation constructs. J Bone Joint Surg Am 85-A:831–837PubMed Hutchinson DT, Horwitz DS, Ha G et al (2003) Cyclic loading of olecranon fracture fixation constructs. J Bone Joint Surg Am 85-A:831–837PubMed
4.
Zurück zum Zitat Hume MC, Wiss DA (1992) Olecranon fractures. A clinical and radiographic comparison of tension band wiring and plate fixation. Clin Orthop Relat Res 285:229–235PubMed Hume MC, Wiss DA (1992) Olecranon fractures. A clinical and radiographic comparison of tension band wiring and plate fixation. Clin Orthop Relat Res 285:229–235PubMed
5.
Zurück zum Zitat Morrey BF (1995) Current concepts in the treatment of fractures of the radial head, the olecranon, and the coronoid. Instr Course Lect 44:175–185PubMed Morrey BF (1995) Current concepts in the treatment of fractures of the radial head, the olecranon, and the coronoid. Instr Course Lect 44:175–185PubMed
7.
Zurück zum Zitat Tejwani NC, Garnham IR, Wolinsky PR et al (2002) Posterior olecranon plating: biomechanical and clinical evaluation of a new operative technique. Bull Hosp Jt Dis 61:27–31PubMed Tejwani NC, Garnham IR, Wolinsky PR et al (2002) Posterior olecranon plating: biomechanical and clinical evaluation of a new operative technique. Bull Hosp Jt Dis 61:27–31PubMed
8.
Zurück zum Zitat Weber BG, Vasey H (1963) Osteosynthesis in olecranon fractures. Z Unfallmed Berufskr 56:90PubMed Weber BG, Vasey H (1963) Osteosynthesis in olecranon fractures. Z Unfallmed Berufskr 56:90PubMed
10.
Zurück zum Zitat Horne JG, Tanzer TL (1981) Olecranon fractures: a review of 100 cases. J Trauma 21:469–472PubMed Horne JG, Tanzer TL (1981) Olecranon fractures: a review of 100 cases. J Trauma 21:469–472PubMed
16.
Zurück zum Zitat Morrey BF, Askew LJ, Chao EY (1981) A biomechanical study of normal functional elbow motion. J Bone Joint Surg Am 63:872–877PubMed Morrey BF, Askew LJ, Chao EY (1981) A biomechanical study of normal functional elbow motion. J Bone Joint Surg Am 63:872–877PubMed
20.
Zurück zum Zitat Simpson NS, Goodman LA, Jupiter JB (1996) Contoured LCDC plating of the proximal ulna. Injury 27:411–417CrossRefPubMed Simpson NS, Goodman LA, Jupiter JB (1996) Contoured LCDC plating of the proximal ulna. Injury 27:411–417CrossRefPubMed
Metadaten
Titel
Outcome after olecranon fracture repair: Does construct type matter?
verfasst von
Edward M. DelSole
Christian A. Pean
Nirmal C. Tejwani
Kenneth A. Egol
Publikationsdatum
01.02.2016
Verlag
Springer Paris
Erschienen in
European Journal of Orthopaedic Surgery & Traumatology / Ausgabe 2/2016
Print ISSN: 1633-8065
Elektronische ISSN: 1432-1068
DOI
https://doi.org/10.1007/s00590-015-1724-0

Weitere Artikel der Ausgabe 2/2016

European Journal of Orthopaedic Surgery & Traumatology 2/2016 Zur Ausgabe

Arthropedia

Grundlagenwissen der Arthroskopie und Gelenkchirurgie. Erweitert durch Fallbeispiele, Videos und Abbildungen. 
» Jetzt entdecken

Notfall-TEP der Hüfte ist auch bei 90-Jährigen machbar

26.04.2024 Hüft-TEP Nachrichten

Ob bei einer Notfalloperation nach Schenkelhalsfraktur eine Hemiarthroplastik oder eine totale Endoprothese (TEP) eingebaut wird, sollte nicht allein vom Alter der Patientinnen und Patienten abhängen. Auch über 90-Jährige können von der TEP profitieren.

Arthroskopie kann Knieprothese nicht hinauszögern

25.04.2024 Gonarthrose Nachrichten

Ein arthroskopischer Eingriff bei Kniearthrose macht im Hinblick darauf, ob und wann ein Gelenkersatz fällig wird, offenbar keinen Unterschied.

Therapiestart mit Blutdrucksenkern erhöht Frakturrisiko

25.04.2024 Hypertonie Nachrichten

Beginnen ältere Männer im Pflegeheim eine Antihypertensiva-Therapie, dann ist die Frakturrate in den folgenden 30 Tagen mehr als verdoppelt. Besonders häufig stürzen Demenzkranke und Männer, die erstmals Blutdrucksenker nehmen. Dafür spricht eine Analyse unter US-Veteranen.

Ärztliche Empathie hilft gegen Rückenschmerzen

23.04.2024 Leitsymptom Rückenschmerzen Nachrichten

Personen mit chronischen Rückenschmerzen, die von einfühlsamen Ärzten und Ärztinnen betreut werden, berichten über weniger Beschwerden und eine bessere Lebensqualität.

Update Orthopädie und Unfallchirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.