Skip to main content
Erschienen in: Endocrine 3/2011

01.06.2011 | Original Article

Elevated vitamin D status in postmenopausal women on thiazolidinediones for type 2 diabetes

verfasst von: Somchodok Chakreeyarat, Sunee Saetung, La-or Chailurkit, Sasivimol Rattanasiri, Suparat Ditbanjong, Niyata Chitrapazt, Supaneewan Jaovisidha, Boonsong Ongphiphadhanakul

Erschienen in: Endocrine | Ausgabe 3/2011

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Thiazolidenediones (TZD) have been reported to lead to non-vertebral bone loss in postmenopausal women with diabetes, but the true incidence of vertebral fractures has been under-detected because two-thirds of vertebral fractures are silent. TZD is also related to increased adiposity, with a consequently greater risk of vitamin D deficiency—both of which seem to aggravate the untoward effect of TZD on bone. The aim of this study is to determine whether TZD use is associated with prevalence of vertebral fractures and low vitamin D status in postmenopausal women with type 2 diabetes. A group of 102 postmenopausal women with type 2 diabetes, 52 TZD users for at least 12 months, and 50 non-TZD users were enrolled in the study. Any data regarding diabetes, age at menopause, co-morbidities, and drug use were recorded. Blood sampling and thoraco-lumbar radiography were performed. Bone mineral density (BMD) of L2–L4 and the femur were measured by dual-energy X-ray absorptiometry (DXA). The occurrence of vertebral fractures at one level or more in subjects on TZD was higher than those not on TZD, but did not reach statistical significance (19.2 vs. 14.0%, P = 0.5). Total hip BMD in subjects on TZD was significantly lower than those not on TZD (0.96 ± 0.15 vs. 1.02 ± 0.11; P < 0.05). Levels of 25(OH)D in TZD users were significantly higher (35.3 ± 1.5 vs. 25.9 ± 1.2 ng/dl; P < 0.001). The prevalence of vitamin D deficiency was 75.5% in subjects not on TZD compared to 34.6% in those on TZD (OR 6.4, 95% CI 2.6–15.6). Higher circulating 25(OH)D was observed in TZD users. TZD use was associated with lower total hip BMD but not with vertebral fracture.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat A.V. Schwartz, D.E. Sellmeyer, E. Vittinghoff, L. Palermo, B. Lecka-Czernik, K.R. Feingold, E.S. Strotmeyer, H.E. Resnick, L. Carbone, B.A. Beamer, S.W. Park, N.E. Lane, T.B. Harris, S.R. Cummings, J. Clin. Endocrinol. Metab. 91, 3349–3354 (2006)PubMedCrossRef A.V. Schwartz, D.E. Sellmeyer, E. Vittinghoff, L. Palermo, B. Lecka-Czernik, K.R. Feingold, E.S. Strotmeyer, H.E. Resnick, L. Carbone, B.A. Beamer, S.W. Park, N.E. Lane, T.B. Harris, S.R. Cummings, J. Clin. Endocrinol. Metab. 91, 3349–3354 (2006)PubMedCrossRef
2.
Zurück zum Zitat A.V. Schwartz, PPAR. Res. 2006, 24052 (2006) A.V. Schwartz, PPAR. Res. 2006, 24052 (2006)
3.
Zurück zum Zitat C. Pongchaiyakul, N.D. Nguyen, G. Jones, J.R. Center, J.A. Eisman, T.V. Nguyen, J. Bone Miner. Res. 20, 1349–1355 (2005)PubMedCrossRef C. Pongchaiyakul, N.D. Nguyen, G. Jones, J.R. Center, J.A. Eisman, T.V. Nguyen, J. Bone Miner. Res. 20, 1349–1355 (2005)PubMedCrossRef
4.
Zurück zum Zitat T. Mancini, G. Mazziotti, M. Doga, R. Carpinteri, N. Simetovic, P.P. Vescovi, A. Giustina, Bone 45, 784–788 (2009)PubMedCrossRef T. Mancini, G. Mazziotti, M. Doga, R. Carpinteri, N. Simetovic, P.P. Vescovi, A. Giustina, Bone 45, 784–788 (2009)PubMedCrossRef
6.
Zurück zum Zitat J. Wortsman, L.Y. Matsuoka, T.C. Chen, Z. Lu, M.F. Holick, Am. J. Clin. Nutr. 72, 690–693 (2000)PubMed J. Wortsman, L.Y. Matsuoka, T.C. Chen, Z. Lu, M.F. Holick, Am. J. Clin. Nutr. 72, 690–693 (2000)PubMed
7.
8.
Zurück zum Zitat Y.K. Loke, S. Singh, C.D. Furberg, Can. Med. Assoc. J. 180, 32–39 (2009)CrossRef Y.K. Loke, S. Singh, C.D. Furberg, Can. Med. Assoc. J. 180, 32–39 (2009)CrossRef
9.
Zurück zum Zitat Z.A. Habib, S.L. Havstad, K. Wells, G. Divine, M. Pladevall, L.K. Williams, J. Clin. Endocrionol. Metab. 95, 592–600 (2010)CrossRef Z.A. Habib, S.L. Havstad, K. Wells, G. Divine, M. Pladevall, L.K. Williams, J. Clin. Endocrionol. Metab. 95, 592–600 (2010)CrossRef
10.
Zurück zum Zitat C.R. Dormuth, G. Carney, B. Carleton, K. Bassett, J.M. Wright, Arch. Intern. Med. 169, 1395–1402 (2009)PubMedCrossRef C.R. Dormuth, G. Carney, B. Carleton, K. Bassett, J.M. Wright, Arch. Intern. Med. 169, 1395–1402 (2009)PubMedCrossRef
11.
Zurück zum Zitat C. Meier, M.E. Kraenzlin, M. Bodmer, S.S. Jick, H. Jick, C.R. Meier, Arch. Intern. Med. 168, 820–825 (2008)PubMedCrossRef C. Meier, M.E. Kraenzlin, M. Bodmer, S.S. Jick, H. Jick, C.R. Meier, Arch. Intern. Med. 168, 820–825 (2008)PubMedCrossRef
12.
Zurück zum Zitat K.A. Young, C.D. Engelman, C.D. Langefeld, K.G. Hairston, S.M. Haffner, M. Bryer-Ash, J.M. Norris, J. Clin. Endocrinol. Metab. 94, 3306–3313 (2009)PubMedCrossRef K.A. Young, C.D. Engelman, C.D. Langefeld, K.G. Hairston, S.M. Haffner, M. Bryer-Ash, J.M. Norris, J. Clin. Endocrinol. Metab. 94, 3306–3313 (2009)PubMedCrossRef
13.
Zurück zum Zitat C.M. Lenders, H.A. Feldman, E. Von Scheven, A. Merewood, C. Sweeney, D.M. Wilson, P.D. Lee, S.H. Abrams, S.E. Gitelman, M.S. Wertz, W.J. Klish, G.A. Taylor, T.C. Chen, M.F. Holick, Am. J. Clin. Nutr. 90, 459–467 (2009)PubMedCrossRef C.M. Lenders, H.A. Feldman, E. Von Scheven, A. Merewood, C. Sweeney, D.M. Wilson, P.D. Lee, S.H. Abrams, S.E. Gitelman, M.S. Wertz, W.J. Klish, G.A. Taylor, T.C. Chen, M.F. Holick, Am. J. Clin. Nutr. 90, 459–467 (2009)PubMedCrossRef
14.
Zurück zum Zitat S. Cheng, J.M. Massaro, C.S. Fox, M.G. Larson, M.J. Keyes, E.L. McCabe, S.J. Robins, C.J. O’Donnell, U. Hoffmann, P.F. Jacques, S.L. Booth, R.S. Vasan, M. Wolf, T.J. Wang, Diabetes 59, 242–248 (2010)PubMedCrossRef S. Cheng, J.M. Massaro, C.S. Fox, M.G. Larson, M.J. Keyes, E.L. McCabe, S.J. Robins, C.J. O’Donnell, U. Hoffmann, P.F. Jacques, S.L. Booth, R.S. Vasan, M. Wolf, T.J. Wang, Diabetes 59, 242–248 (2010)PubMedCrossRef
16.
Zurück zum Zitat R.P. Heaney, R.L. Horst, D.M. Cullen, L.A. Armas, J. Am. Coll. Nutr. 28, 252–256 (2009)PubMed R.P. Heaney, R.L. Horst, D.M. Cullen, L.A. Armas, J. Am. Coll. Nutr. 28, 252–256 (2009)PubMed
17.
Zurück zum Zitat G. Moschonis, S. Tanagra, K. Koutsikas, A. Nikolaidou, O. Androutsos, Y. Manios, Menopause 16, 701–707 (2009)PubMedCrossRef G. Moschonis, S. Tanagra, K. Koutsikas, A. Nikolaidou, O. Androutsos, Y. Manios, Menopause 16, 701–707 (2009)PubMedCrossRef
18.
19.
20.
Zurück zum Zitat K. Vantieghem, P. De Haes, R. Bouillon, S. Segaert, J. Photochem. Photobiol. B 85, 72–78 (2006)PubMedCrossRef K. Vantieghem, P. De Haes, R. Bouillon, S. Segaert, J. Photochem. Photobiol. B 85, 72–78 (2006)PubMedCrossRef
21.
Zurück zum Zitat X. Shi-wen, M. Eastwood, R.J. Stratton, C.P. Denton, A. Leask, D.J. Abraham, Rheumatology 49, 259–263 (2010)PubMedCrossRef X. Shi-wen, M. Eastwood, R.J. Stratton, C.P. Denton, A. Leask, D.J. Abraham, Rheumatology 49, 259–263 (2010)PubMedCrossRef
22.
Zurück zum Zitat G.Y. Zhang, T. Cheng, M.H. Zheng, C.G. Yi, H. Pan, Z.J. Li, X.L. Chen, Q. Yu, L.F. Jiang, F.Y. Zhou, X.Y. Li, J.Q. Yang, T.G. Chu, W.Y. Gao, J. Plast. Reconstr. Aesthet. Surg. 63, 1209–1216 (2010)PubMedCrossRef G.Y. Zhang, T. Cheng, M.H. Zheng, C.G. Yi, H. Pan, Z.J. Li, X.L. Chen, Q. Yu, L.F. Jiang, F.Y. Zhou, X.Y. Li, J.Q. Yang, T.G. Chu, W.Y. Gao, J. Plast. Reconstr. Aesthet. Surg. 63, 1209–1216 (2010)PubMedCrossRef
23.
Zurück zum Zitat A.K. Ghosh, S. Bhattacharyya, G. Lakos, S.J. Chen, Y. Mori, J. Varga, Arthritis Rheum. 50, 1305–1318 (2004)PubMedCrossRef A.K. Ghosh, S. Bhattacharyya, G. Lakos, S.J. Chen, Y. Mori, J. Varga, Arthritis Rheum. 50, 1305–1318 (2004)PubMedCrossRef
Metadaten
Titel
Elevated vitamin D status in postmenopausal women on thiazolidinediones for type 2 diabetes
verfasst von
Somchodok Chakreeyarat
Sunee Saetung
La-or Chailurkit
Sasivimol Rattanasiri
Suparat Ditbanjong
Niyata Chitrapazt
Supaneewan Jaovisidha
Boonsong Ongphiphadhanakul
Publikationsdatum
01.06.2011
Verlag
Springer US
Erschienen in
Endocrine / Ausgabe 3/2011
Print ISSN: 1355-008X
Elektronische ISSN: 1559-0100
DOI
https://doi.org/10.1007/s12020-010-9426-1

Weitere Artikel der Ausgabe 3/2011

Endocrine 3/2011 Zur Ausgabe

Leitlinien kompakt für die Innere Medizin

Mit medbee Pocketcards sicher entscheiden.

Seit 2022 gehört die medbee GmbH zum Springer Medizin Verlag

Echinokokkose medikamentös behandeln oder operieren?

06.05.2024 DCK 2024 Kongressbericht

Die Therapie von Echinokokkosen sollte immer in spezialisierten Zentren erfolgen. Eine symptomlose Echinokokkose kann – egal ob von Hunde- oder Fuchsbandwurm ausgelöst – konservativ erfolgen. Wenn eine Op. nötig ist, kann es sinnvoll sein, vorher Zysten zu leeren und zu desinfizieren. 

Aquatherapie bei Fibromyalgie wirksamer als Trockenübungen

03.05.2024 Fibromyalgiesyndrom Nachrichten

Bewegungs-, Dehnungs- und Entspannungsübungen im Wasser lindern die Beschwerden von Patientinnen mit Fibromyalgie besser als das Üben auf trockenem Land. Das geht aus einer spanisch-brasilianischen Vergleichsstudie hervor.

Wo hapert es noch bei der Umsetzung der POMGAT-Leitlinie?

03.05.2024 DCK 2024 Kongressbericht

Seit November 2023 gibt es evidenzbasierte Empfehlungen zum perioperativen Management bei gastrointestinalen Tumoren (POMGAT) auf S3-Niveau. Vieles wird schon entsprechend der Empfehlungen durchgeführt. Wo es im Alltag noch hapert, zeigt eine Umfrage in einem Klinikverbund.

VHF-Ablation nützt wohl nur bei reduzierter Auswurfleistung

02.05.2024 Ablationstherapie Nachrichten

Ob die Katheterablation von Vorhofflimmern bei Patienten mit Herzinsuffizienz die Komplikationsraten senkt, scheint davon abzuhängen, ob die Auswurfleistung erhalten ist oder nicht. Das legen die Ergebnisse einer Metaanalyse nahe.

Update Innere Medizin

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.