Skip to main content
Erschienen in: Endocrine 2/2018

16.10.2017 | Viewpoint

Transoral endoscopic thyroidectomy via a vestibular approach: why and how?

verfasst von: Gianlorenzo Dionigi, Young Jun Chai, Ralph P. Tufano, Angkoon Anuwong, Hoon Yub Kim

Erschienen in: Endocrine | Ausgabe 2/2018

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

The transoral endoscopic thyroidectomy vestibular approach (TOETVA) is a novel, scar-free surgical procedure that does not require visible incisions. Indications for TOETVA are as follows: predicted gland width on diagnostic imaging ≤10 cm; a thyroid volume outline of <45 mL or dominant nodule dimension of ≤50 mm; three or four Bethesda lesions; a primary papillary microcarcinoma without local or distant metastasis; and patient request for optimal esthetic results. Contraindications are as follows: patients unfit for general anesthesia; precedent radiation in the head, neck, upper mediastinum; antecedent neck surgery; recurrent goiter; a gland volume of >45 mL or main nodule diameter of >50 mm; and documentation of lymph node or distant metastases, tracheal/esophageal infiltration, preoperative laryngeal nerve palsy, hyperthyroidism, mediastinal goiter, or an oral abscess. Patients with poorly differentiated or un-differentiated cancer, dorsal extrathyroidal radius, and/or lateral neck metastasis are not suitable for TOETVA. Following the introduction of a robotic surgical system, enabling a three-dimensional surgical view and the use of articulating instruments, TOETVA became suitable for most differentiated thyroid cancers without evidence of extensive extrathyroidal invasion or lateral neck metastasis. The procedure is performed using a vestibular approach and three-port technique; a 10-mm port is used for the 30° endoscope, two 5-mm ports are used for the dissecting and coagulating instruments, and an 8-mm port is placed in the axillary fold during the robotic procedure to enhance fine countertraction of tissue for radical oncological dissection. TOETVA follows surgical planes and is probably the best scar-free approach to the thyroid, given the short distance between the gland and intraoral incisions.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Q.Y. Duh, Presidential address: minimally invasive endocrine surgery—standard of treatment or hype? Surgery 134, 849–857 (2003)CrossRefPubMed Q.Y. Duh, Presidential address: minimally invasive endocrine surgery—standard of treatment or hype? Surgery 134, 849–857 (2003)CrossRefPubMed
5.
Zurück zum Zitat K. Witzel, B.H. von Rahden, C. Kaminski, H.J. Stein, Transoral access for endoscopic thyroid resection. Surg. Endosc. 22, 1871–1875 (2008)CrossRefPubMed K. Witzel, B.H. von Rahden, C. Kaminski, H.J. Stein, Transoral access for endoscopic thyroid resection. Surg. Endosc. 22, 1871–1875 (2008)CrossRefPubMed
6.
Zurück zum Zitat P. Miccoli, G. Materazzi, P. Berti, Natural orifice surgery on the thyroid gland using totally transoral video-assisted thyroidectomy: report of the first experimental results for a new surgical method: are we going in the right direction? Surg. Endosc. 24, 957–958 (2010)CrossRefPubMed P. Miccoli, G. Materazzi, P. Berti, Natural orifice surgery on the thyroid gland using totally transoral video-assisted thyroidectomy: report of the first experimental results for a new surgical method: are we going in the right direction? Surg. Endosc. 24, 957–958 (2010)CrossRefPubMed
7.
Zurück zum Zitat T. Benhidjeb, T. Wilhelm, J. Harlaar, G.J. Kleinrensink, T.A. Schneider, M. Stark, Natural orifice surgery on thyroid gland: totally transoral video-assisted thyroidectomy (TOVAT): report of first experimental results of a new surgical method. Surg. Endosc. 23, 1119–1120 (2009)CrossRefPubMed T. Benhidjeb, T. Wilhelm, J. Harlaar, G.J. Kleinrensink, T.A. Schneider, M. Stark, Natural orifice surgery on thyroid gland: totally transoral video-assisted thyroidectomy (TOVAT): report of first experimental results of a new surgical method. Surg. Endosc. 23, 1119–1120 (2009)CrossRefPubMed
8.
Zurück zum Zitat T. Wilhelm, A. Metzig, Endoscopic minimally invasive thyroidectomy: first clinical experience. Surg. Endosc. 24, 1757–1758 (2010)CrossRefPubMed T. Wilhelm, A. Metzig, Endoscopic minimally invasive thyroidectomy: first clinical experience. Surg. Endosc. 24, 1757–1758 (2010)CrossRefPubMed
9.
Zurück zum Zitat T. Wilhelm, A. Metzig, Endoscopic minimally invasive thyroidectomy (eMIT): a prospective proof-of-concept study in humans. World J. Surg. 35, 543–551 (2011)CrossRefPubMed T. Wilhelm, A. Metzig, Endoscopic minimally invasive thyroidectomy (eMIT): a prospective proof-of-concept study in humans. World J. Surg. 35, 543–551 (2011)CrossRefPubMed
10.
Zurück zum Zitat E. Liu, A. Qadir Khan, J. Niu, Z. Xu, C. Peng, Natural orifice total transtracheal endoscopic thyroidectomy surgery: first reported experiment. J. Laparoendosc. Adv. Surg. Tech. A 25, 586–591 (2015)CrossRefPubMed E. Liu, A. Qadir Khan, J. Niu, Z. Xu, C. Peng, Natural orifice total transtracheal endoscopic thyroidectomy surgery: first reported experiment. J. Laparoendosc. Adv. Surg. Tech. A 25, 586–591 (2015)CrossRefPubMed
11.
Zurück zum Zitat G. Dionigi, F. Rovera, L. Boni, Commentary on transoral access for endoscopic thyroid resection ‘Witzel, K., von Rahden, B.H., Kaminski, C., Stein, H.J.: Transoral access for endoscopic thyroid resection. Surg. Endosc. 22, 1871–1875 (2008). https://doi.org/10.1007/s00464-008-0241-1. Surg. Endosc. (2009)CrossRef G. Dionigi, F. Rovera, L. Boni, Commentary on transoral access for endoscopic thyroid resection ‘Witzel, K., von Rahden, B.H., Kaminski, C., Stein, H.J.: Transoral access for endoscopic thyroid resection. Surg. Endosc. 22, 1871–1875 (2008). https://​doi.​org/​10.​1007/​s00464-008-0241-1. Surg. Endosc. (2009)CrossRef
12.
Zurück zum Zitat A. Anuwong, Transoral endoscopic thyroidectomy vestibular approach: a series of the first 60 human cases. World J. Surg. 40, 491–497 (2016)CrossRefPubMed A. Anuwong, Transoral endoscopic thyroidectomy vestibular approach: a series of the first 60 human cases. World J. Surg. 40, 491–497 (2016)CrossRefPubMed
13.
Zurück zum Zitat R. Udelsman, A. Anuwong, A.D. Oprea, A. Rhodes, M. Prasad, M. Sansone, C. Brooks, P.I. Donovan, C. Jannitto, T. Carling, Trans-oral vestibular endocrine surgery: a new technique in the United States. Ann. Surg. 264, e13–e16 (2016)CrossRefPubMed R. Udelsman, A. Anuwong, A.D. Oprea, A. Rhodes, M. Prasad, M. Sansone, C. Brooks, P.I. Donovan, C. Jannitto, T. Carling, Trans-oral vestibular endocrine surgery: a new technique in the United States. Ann. Surg. 264, e13–e16 (2016)CrossRefPubMed
21.
Zurück zum Zitat G. Dionigi, M. Lavazza, A. Bacuzzi, D. Inversini, V. Pappalardo, R.P. Tufano, H.Y. Kim, A. Anuwong, Transoral endoscopic thyroidectomy vestibular approach (TOETVA): from A to Z. Surg. Technol. Int. 30, 103–112 (2017)PubMed G. Dionigi, M. Lavazza, A. Bacuzzi, D. Inversini, V. Pappalardo, R.P. Tufano, H.Y. Kim, A. Anuwong, Transoral endoscopic thyroidectomy vestibular approach (TOETVA): from A to Z. Surg. Technol. Int. 30, 103–112 (2017)PubMed
Metadaten
Titel
Transoral endoscopic thyroidectomy via a vestibular approach: why and how?
verfasst von
Gianlorenzo Dionigi
Young Jun Chai
Ralph P. Tufano
Angkoon Anuwong
Hoon Yub Kim
Publikationsdatum
16.10.2017
Verlag
Springer US
Erschienen in
Endocrine / Ausgabe 2/2018
Print ISSN: 1355-008X
Elektronische ISSN: 1559-0100
DOI
https://doi.org/10.1007/s12020-017-1451-x

Weitere Artikel der Ausgabe 2/2018

Endocrine 2/2018 Zur Ausgabe

Leitlinien kompakt für die Innere Medizin

Mit medbee Pocketcards sicher entscheiden.

Seit 2022 gehört die medbee GmbH zum Springer Medizin Verlag

Echinokokkose medikamentös behandeln oder operieren?

06.05.2024 DCK 2024 Kongressbericht

Die Therapie von Echinokokkosen sollte immer in spezialisierten Zentren erfolgen. Eine symptomlose Echinokokkose kann – egal ob von Hunde- oder Fuchsbandwurm ausgelöst – konservativ erfolgen. Wenn eine Op. nötig ist, kann es sinnvoll sein, vorher Zysten zu leeren und zu desinfizieren. 

Umsetzung der POMGAT-Leitlinie läuft

03.05.2024 DCK 2024 Kongressbericht

Seit November 2023 gibt es evidenzbasierte Empfehlungen zum perioperativen Management bei gastrointestinalen Tumoren (POMGAT) auf S3-Niveau. Vieles wird schon entsprechend der Empfehlungen durchgeführt. Wo es im Alltag noch hapert, zeigt eine Umfrage in einem Klinikverbund.

Proximale Humerusfraktur: Auch 100-Jährige operieren?

01.05.2024 DCK 2024 Kongressbericht

Mit dem demographischen Wandel versorgt auch die Chirurgie immer mehr betagte Menschen. Von Entwicklungen wie Fast-Track können auch ältere Menschen profitieren und bei proximaler Humerusfraktur können selbst manche 100-Jährige noch sicher operiert werden.

Die „Zehn Gebote“ des Endokarditis-Managements

30.04.2024 Endokarditis Leitlinie kompakt

Worauf kommt es beim Management von Personen mit infektiöser Endokarditis an? Eine Kardiologin und ein Kardiologe fassen die zehn wichtigsten Punkte der neuen ESC-Leitlinie zusammen.

Update Innere Medizin

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.