Skip to main content
Erschienen in: International Orthopaedics 4/2007

01.08.2007 | Original Paper

Lumbar hyperlordosis of neuromuscular origin: pathophysiology and surgical strategy for correction

verfasst von: Raphaël Vialle, Nejib Khouri, Christophe Glorion, Joël Lechevallier, Christian Morin

Erschienen in: International Orthopaedics | Ausgabe 4/2007

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Lumbar hyperlordosis of neuromuscular origin is rare and requires surgical treatment in order to preserve a good sitting posture. We report twenty-seven cases of a preponderantly sagittal hyperlordosis deformity of the lumbar spine in patients with neuromuscular disorders and identify the indications and results of treatment.
Seventeen males and ten females, aged 13 to 27 years, underwent operations for a lumbar hyperlordosis of neuromuscular origin responsible for major difficulties in sitting. In all patients, the sacrum was horizontal and associated in twenty-six cases with marked pelvic anteversion. Eleven patients were treated surgically by a posterior approach. The sixteen remaining patients had a preliminary discectomy, followed by posterior correction and fusion. Lumbar hyperlordosis was reduced from 8° to 77° between L1 and S1. The horizontal sacrum was partially reduced with an improvement from 8° to 50°. Consequently, patients recovered a comfortable sitting position. One patient died of respiratory complications six weeks after surgery.
Surgical correction is a demanding procedure which can be performed by a posterior approach. It is mandatory to analyse the spino-pelvic balance to avoid iliac retroversion and the loss of the role of the ischia in the sitting position.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Eicher PS, Batshaw ML (1993) Cerebral palsy. Pediatr Clin North Am 40:537–551PubMed Eicher PS, Batshaw ML (1993) Cerebral palsy. Pediatr Clin North Am 40:537–551PubMed
2.
Zurück zum Zitat Ferguson RL, Allen BL Jr (1988) Considerations in the treatment of cerebral palsy patients with spinal deformities. Orthop Clin North Am 19:419–425PubMed Ferguson RL, Allen BL Jr (1988) Considerations in the treatment of cerebral palsy patients with spinal deformities. Orthop Clin North Am 19:419–425PubMed
3.
Zurück zum Zitat Thometz JG, Simon SR (1988) Progression of scoliosis after skeletal maturity in institutionalized adults who have cerebral palsy. J Bone Joint Surg Am 70:1290–1296PubMed Thometz JG, Simon SR (1988) Progression of scoliosis after skeletal maturity in institutionalized adults who have cerebral palsy. J Bone Joint Surg Am 70:1290–1296PubMed
4.
Zurück zum Zitat McCarthy RE, Bruffett WL, McCullough FL (1999) S rod fixation to the sacrum in patients with neuromuscular spinal deformities. Clin Orthop 26–31 McCarthy RE, Bruffett WL, McCullough FL (1999) S rod fixation to the sacrum in patients with neuromuscular spinal deformities. Clin Orthop 26–31
5.
Zurück zum Zitat Rinsky LA (1990) Surgery of spinal deformity in cerebral palsy. Twelve years in the evolution of scoliosis management. Clin Orthop 100–109 Rinsky LA (1990) Surgery of spinal deformity in cerebral palsy. Twelve years in the evolution of scoliosis management. Clin Orthop 100–109
6.
Zurück zum Zitat Song EW, Lenke LG, Schoenecker PL (2000) Isolated thoracolumbar and lumbar hyperlordosis in a patient with cerebral palsy. J Spinal Disord 13:455–460PubMedCrossRef Song EW, Lenke LG, Schoenecker PL (2000) Isolated thoracolumbar and lumbar hyperlordosis in a patient with cerebral palsy. J Spinal Disord 13:455–460PubMedCrossRef
7.
Zurück zum Zitat Bradford DS, Blatt JM, Rasp FL (1983) Surgical management of severe thoracic lordosis. A new technique to restore normal kyphosis. Spine 8:420–428PubMedCrossRef Bradford DS, Blatt JM, Rasp FL (1983) Surgical management of severe thoracic lordosis. A new technique to restore normal kyphosis. Spine 8:420–428PubMedCrossRef
8.
Zurück zum Zitat McIvor J, Krajbich JI, Hoffman H (1988) Orthopaedic complications of lumboperitoneal shunts. J Pediatr Orthop 8:687–689PubMed McIvor J, Krajbich JI, Hoffman H (1988) Orthopaedic complications of lumboperitoneal shunts. J Pediatr Orthop 8:687–689PubMed
9.
Zurück zum Zitat Steel HH, Adams DJ (1972) Hyperlordosis caused by the lumboperitoneal shunt procedure for hydrocephalus. J Bone Joint Surg Am 54:1537–1542PubMed Steel HH, Adams DJ (1972) Hyperlordosis caused by the lumboperitoneal shunt procedure for hydrocephalus. J Bone Joint Surg Am 54:1537–1542PubMed
Metadaten
Titel
Lumbar hyperlordosis of neuromuscular origin: pathophysiology and surgical strategy for correction
verfasst von
Raphaël Vialle
Nejib Khouri
Christophe Glorion
Joël Lechevallier
Christian Morin
Publikationsdatum
01.08.2007
Verlag
Springer-Verlag
Erschienen in
International Orthopaedics / Ausgabe 4/2007
Print ISSN: 0341-2695
Elektronische ISSN: 1432-5195
DOI
https://doi.org/10.1007/s00264-006-0218-4

Weitere Artikel der Ausgabe 4/2007

International Orthopaedics 4/2007 Zur Ausgabe

Arthropedia

Grundlagenwissen der Arthroskopie und Gelenkchirurgie. Erweitert durch Fallbeispiele, Videos und Abbildungen. 
» Jetzt entdecken

Notfall-TEP der Hüfte ist auch bei 90-Jährigen machbar

26.04.2024 Hüft-TEP Nachrichten

Ob bei einer Notfalloperation nach Schenkelhalsfraktur eine Hemiarthroplastik oder eine totale Endoprothese (TEP) eingebaut wird, sollte nicht allein vom Alter der Patientinnen und Patienten abhängen. Auch über 90-Jährige können von der TEP profitieren.

Arthroskopie kann Knieprothese nicht hinauszögern

25.04.2024 Gonarthrose Nachrichten

Ein arthroskopischer Eingriff bei Kniearthrose macht im Hinblick darauf, ob und wann ein Gelenkersatz fällig wird, offenbar keinen Unterschied.

Therapiestart mit Blutdrucksenkern erhöht Frakturrisiko

25.04.2024 Hypertonie Nachrichten

Beginnen ältere Männer im Pflegeheim eine Antihypertensiva-Therapie, dann ist die Frakturrate in den folgenden 30 Tagen mehr als verdoppelt. Besonders häufig stürzen Demenzkranke und Männer, die erstmals Blutdrucksenker nehmen. Dafür spricht eine Analyse unter US-Veteranen.

Ärztliche Empathie hilft gegen Rückenschmerzen

23.04.2024 Leitsymptom Rückenschmerzen Nachrichten

Personen mit chronischen Rückenschmerzen, die von einfühlsamen Ärzten und Ärztinnen betreut werden, berichten über weniger Beschwerden und eine bessere Lebensqualität.

Update Orthopädie und Unfallchirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.