Over the last few years, the field of epithelial-mesenchymal transition (EMT) has rapidly expanded, both in developmental biology and in disease pathology (Fig. 1a). The growing literature suggests that this field may perhaps more appropriately be referred to as epithelial-mesenchymal plasticity (EMP), in light of the increased evidence for the reverse transition (MET), and for the ‘hybrid state’, in which cells express both epithelial and mesenchymal markers. Breast cancer research has always been well represented in the cancer EMT literature (Fig. 1b) and studies of EMT in normal mammary function that may relate to tumour biology are emerging and are adding to the total number of mammary-related EMT papers (Fig. 1c). This Special Issue entitled “EMT in Mammary Development and Breast Cancer Progression” captures much of the current themes in mammary biology and EMP, arranged somewhat chronologically.
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Nun gibt es auch Resultate zum Gesamtüberleben: Eine adjuvante Pembrolizumab-Therapie konnte in einer Phase-3-Studie das Leben von Menschen mit Nierenzellkarzinom deutlich verlängern. Die Sterberate war im Vergleich zu Placebo um 38% geringer.
Das Risiko für Rezidiv oder Tod von Patienten und Patientinnen mit reseziertem ALK-positivem NSCLC ist unter einer adjuvanten Therapie mit dem Tyrosinkinase-Inhibitor Alectinib signifikant geringer als unter platinbasierter Chemotherapie.
Patienten, die zur Behandlung ihres Prostatakarzinoms eine Androgendeprivationstherapie erhalten, entwickeln nicht selten eine Anämie. Wer ältere Patienten internistisch mitbetreut, sollte auf diese Nebenwirkung achten.
Müssen sich Schwangere einer Krebstherapie unterziehen, rufen Immuncheckpointinhibitoren offenbar nicht mehr unerwünschte Wirkungen hervor als andere Mittel gegen Krebs.
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