Skip to main content
Erschienen in: Internal and Emergency Medicine 1/2020

03.10.2019 | Research Letter to the editor

Management of chronic ischemic heart disease into internal medicine and geriatric departments in Italy

verfasst von: Francesco Perticone, Andrea Fontanella, Nicola Ferrara, Alberto Ferrari

Erschienen in: Internal and Emergency Medicine | Ausgabe 1/2020

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Excerpt

Dear Editor, …
Literatur
1.
Zurück zum Zitat National Institutes of Health NH, Lung, and Blood Institute. Morbidity and mortality: 2012 chart book on cardiovascular, lung, and blood diseases. Bethesda, MD: National Heart, Lung, and Blood Institute: 2012. National Institutes of Health NH, Lung, and Blood Institute. Morbidity and mortality: 2012 chart book on cardiovascular, lung, and blood diseases. Bethesda, MD: National Heart, Lung, and Blood Institute: 2012.
2.
Zurück zum Zitat Daly CA, De Stavola B, Sendon JL et al (2006) Predicting prognosis in stable angina: results from the Euro heart survey of stable angina: prospective observational study. BMJ 332:262–267CrossRef Daly CA, De Stavola B, Sendon JL et al (2006) Predicting prognosis in stable angina: results from the Euro heart survey of stable angina: prospective observational study. BMJ 332:262–267CrossRef
3.
Zurück zum Zitat Arnold SV, Jang JS, Tang F et al (2015) Prediction of residual angina after percutaneous coronary intervention. Eur Heart J 1:23–30 Arnold SV, Jang JS, Tang F et al (2015) Prediction of residual angina after percutaneous coronary intervention. Eur Heart J 1:23–30
4.
Zurück zum Zitat Perk J, De Backer G, Gohlke H et al (2012) European Guidelines on cardiovascular disease prevention in clinical practice (version 2012): The Fifth Joint Task Force of the European Society of Cardiology and Other Societies on Cardiovascular Disease Prevention in Clinical Practice Developed with the special contribution of the European Association for Cardiovascular Prevention and Rehabilitation (EACPR). Eur Heart J 33:1635–1701CrossRef Perk J, De Backer G, Gohlke H et al (2012) European Guidelines on cardiovascular disease prevention in clinical practice (version 2012): The Fifth Joint Task Force of the European Society of Cardiology and Other Societies on Cardiovascular Disease Prevention in Clinical Practice Developed with the special contribution of the European Association for Cardiovascular Prevention and Rehabilitation (EACPR). Eur Heart J 33:1635–1701CrossRef
5.
Zurück zum Zitat Commissione ANMCO/GICR-IACPR/GISE, Greco C, Bovenzi FM, Berti S et al (2014) Documento ANMCO/GICR-IACPR/GISE—L’organizzazione dell’assistenza nella fase post-acuta delle sindromi coronariche. G Ital Cardiol 15(Suppl 1):3S–27S Commissione ANMCO/GICR-IACPR/GISE, Greco C, Bovenzi FM, Berti S et al (2014) Documento ANMCO/GICR-IACPR/GISE—L’organizzazione dell’assistenza nella fase post-acuta delle sindromi coronariche. G Ital Cardiol 15(Suppl 1):3S–27S
6.
Zurück zum Zitat Cannon CP, Harrington RA, James S et al (2010) Comparison of ticagrelor with clopidogrel in patients with a planned invasive strategy for acute coronary syndrome (PLATO): a ranomised double-blind study. Lancet 375:283–293CrossRef Cannon CP, Harrington RA, James S et al (2010) Comparison of ticagrelor with clopidogrel in patients with a planned invasive strategy for acute coronary syndrome (PLATO): a ranomised double-blind study. Lancet 375:283–293CrossRef
7.
Zurück zum Zitat Yusuf S, Wittes J, Friedman L (1988) Overview of results of randomized clinical trials in heart disease. Treatments following myocardial infarction. JAMA 260:2088–2093CrossRef Yusuf S, Wittes J, Friedman L (1988) Overview of results of randomized clinical trials in heart disease. Treatments following myocardial infarction. JAMA 260:2088–2093CrossRef
8.
Zurück zum Zitat Jerling M (2006) Clinical pharmacokinetics of ranolazine. Clin Pharmacokinet 45:469–491CrossRef Jerling M (2006) Clinical pharmacokinetics of ranolazine. Clin Pharmacokinet 45:469–491CrossRef
9.
Zurück zum Zitat Timmis AD, Chaitman BR, Crager M (2006) Effects of ranolazine on exercise tolerance and HbA1c in patients with chronic angina and diabetes. Eur Heart J 27:42–48CrossRef Timmis AD, Chaitman BR, Crager M (2006) Effects of ranolazine on exercise tolerance and HbA1c in patients with chronic angina and diabetes. Eur Heart J 27:42–48CrossRef
10.
Zurück zum Zitat Morrow DA, Scirica BM, Chaitman BR et al (2009) Evaluation of the glycometabolic effects of ranolazine in patients with and without diabetes mellitus in the MERLIN-TIMI 36 randomized controlled trial. Circulation 119:2032–2039CrossRef Morrow DA, Scirica BM, Chaitman BR et al (2009) Evaluation of the glycometabolic effects of ranolazine in patients with and without diabetes mellitus in the MERLIN-TIMI 36 randomized controlled trial. Circulation 119:2032–2039CrossRef
12.
Zurück zum Zitat Safdar B, D’Onofrio G, Dziura J et al (2017) Ranolazine and microvascular angina by PET in the Emergency Department: results from a pilot randomized controlled trial. Clin Ther 39:55–63CrossRef Safdar B, D’Onofrio G, Dziura J et al (2017) Ranolazine and microvascular angina by PET in the Emergency Department: results from a pilot randomized controlled trial. Clin Ther 39:55–63CrossRef
13.
Zurück zum Zitat Califf RM, Mark DB, Harrell FE Jr et al (1988) Importance of clinical measures of ischemia in the prognosis of patients with documented coronary artery disease. J Am Coll Cardiol 11:20–26CrossRef Califf RM, Mark DB, Harrell FE Jr et al (1988) Importance of clinical measures of ischemia in the prognosis of patients with documented coronary artery disease. J Am Coll Cardiol 11:20–26CrossRef
Metadaten
Titel
Management of chronic ischemic heart disease into internal medicine and geriatric departments in Italy
verfasst von
Francesco Perticone
Andrea Fontanella
Nicola Ferrara
Alberto Ferrari
Publikationsdatum
03.10.2019
Verlag
Springer International Publishing
Erschienen in
Internal and Emergency Medicine / Ausgabe 1/2020
Print ISSN: 1828-0447
Elektronische ISSN: 1970-9366
DOI
https://doi.org/10.1007/s11739-019-02197-y

Weitere Artikel der Ausgabe 1/2020

Internal and Emergency Medicine 1/2020 Zur Ausgabe

Leitlinien kompakt für die Innere Medizin

Mit medbee Pocketcards sicher entscheiden.

Seit 2022 gehört die medbee GmbH zum Springer Medizin Verlag

Bessere Prognose mit links- statt rechtsseitigem Kolon-Ca.

06.05.2024 Kolonkarzinom Nachrichten

Menschen mit linksseitigem Kolonkarzinom leben im Mittel zweieinhalb Jahre länger als solche mit rechtsseitigem Tumor. Auch aktuell ist das Sterberisiko bei linksseitigen Tumoren US-Daten zufolge etwa um 11% geringer als bei rechtsseitigen.

Echinokokkose medikamentös behandeln oder operieren?

06.05.2024 DCK 2024 Kongressbericht

Die Therapie von Echinokokkosen sollte immer in spezialisierten Zentren erfolgen. Eine symptomlose Echinokokkose kann – egal ob von Hunde- oder Fuchsbandwurm ausgelöst – konservativ erfolgen. Wenn eine Op. nötig ist, kann es sinnvoll sein, vorher Zysten zu leeren und zu desinfizieren. 

Aquatherapie bei Fibromyalgie wirksamer als Trockenübungen

03.05.2024 Fibromyalgiesyndrom Nachrichten

Bewegungs-, Dehnungs- und Entspannungsübungen im Wasser lindern die Beschwerden von Patientinnen mit Fibromyalgie besser als das Üben auf trockenem Land. Das geht aus einer spanisch-brasilianischen Vergleichsstudie hervor.

Wo hapert es noch bei der Umsetzung der POMGAT-Leitlinie?

03.05.2024 DCK 2024 Kongressbericht

Seit November 2023 gibt es evidenzbasierte Empfehlungen zum perioperativen Management bei gastrointestinalen Tumoren (POMGAT) auf S3-Niveau. Vieles wird schon entsprechend der Empfehlungen durchgeführt. Wo es im Alltag noch hapert, zeigt eine Umfrage in einem Klinikverbund.

Update Innere Medizin

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.