Skip to main content
main-content

01.12.2010 | Original Article | Ausgabe 6/2010

Journal of Infection and Chemotherapy 6/2010

Methicillin resistant Staphylococcus aureus in a Japanese community hospital: 5-year experience

Zeitschrift:
Journal of Infection and Chemotherapy > Ausgabe 6/2010
Autoren:
Hiroyuki Kunishima, Natsuo Yamamoto, Takao Kobayashi, Masami Minegishi, Shigemi Nakajima, Junichi Chiba, Miho Kitagawa, Yoichi Hirakata, Yoshihiro Honda, Mitsuo Kaku

Abstract

Methicillin resistant Staphylococcus aureus (MRSA) is exceptionally critical to infection treatment and control in the health-care setting. MRSA has been detected at high levels in Japan, and the frequency of MRSA infection must be ascertained to provide a baseline with which to assess various infection control efforts. We studied MRSA infection rate at a general hospital in Japan in all 65,135 inpatients of Sendai Kousei Hospital from January 2004 to December 2008. MRSA’s prevalence among strains of S. aureus and the rate of MRSA detection were studied. Identification of MRSA infection is according to the laboratory-based ward liaison surveillance. The minimal inhibitory concentrations (MICs) of vancomycin, teicoplanin, and arbekacin for the various isolates were determined. During the period studied, there were 621 MRSA-positive patients. MRSA prevalence among strains of S. aureus was 45.5% (621/1,365). The rate of MRSA detection in inpatients was 0.953/100 inpatients. Of the 621 patients from whom MRSA was isolated, 51 (8.2%) had an MRSA infection (MRSA infection rate 0.078/100 inpatients). MRSA was often detected from the respiratory tract, but this seldom led to infection, since many of those affected were merely carriers. MICs against MRSA was 0.5–4 μg/ml for vancomycin, 0.5–16 μg/ml for teicoplanin, and 0.5 to >16 μg/ml for arbekacin, with no tendency for tolerance observed for these drugs. Findings suggest that whereas MRSA remains prevalent, there is a low incidence of infection in a general hospital in Japan.

Bitte loggen Sie sich ein, um Zugang zu diesem Inhalt zu erhalten

★ PREMIUM-INHALT
e.Med Interdisziplinär

Mit e.Med Interdisziplinär erhalten Sie Zugang zu allen CME-Fortbildungen und Fachzeitschriften auf SpringerMedizin.de. Zusätzlich können Sie eine Zeitschrift Ihrer Wahl in gedruckter Form beziehen – ohne Aufpreis.

Weitere Produktempfehlungen anzeigen
Literatur
Über diesen Artikel

Weitere Artikel der Ausgabe 6/2010

Journal of Infection and Chemotherapy 6/2010 Zur Ausgabe

Acknowledgment to Reviewers

Acknowledgments

  1. Das kostenlose Testabonnement läuft nach 14 Tagen automatisch und formlos aus. Dieses Abonnement kann nur einmal getestet werden.


 

Neu im Fachgebiet Innere Medizin

Meistgelesene Bücher aus der Inneren Medizin

2017 | Buch

Rheumatologie aus der Praxis

Entzündliche Gelenkerkrankungen – mit Fallbeispielen

Dieses Fachbuch macht mit den wichtigsten chronisch entzündlichen Gelenk- und Wirbelsäulenerkrankungen vertraut. Anhand von über 40 instruktiven Fallbeispielen werden anschaulich diagnostisches Vorgehen, therapeutisches Ansprechen und der Verlauf …

Herausgeber:
Rudolf Puchner

2016 | Buch

Ambulant erworbene Pneumonie

Was, wann, warum – Dieses Buch bietet differenzierte Diagnostik und Therapie der ambulant erworbenen Pneumonie zur sofortigen sicheren Anwendung. Entsprechend der neuesten Studien und Leitlinien aller wichtigen Fachgesellschaften.

Herausgeber:
Santiago Ewig

Mail Icon II Newsletter

Bestellen Sie unseren kostenlosen Newsletter Update Innere Medizin und bleiben Sie gut informiert – ganz bequem per eMail.

© Springer Medizin 

Bildnachweise