Skip to main content
Erschienen in: European Spine Journal 6/2006

01.06.2006 | Original Article

Modified triangular posterior osteosynthesis of unstable sacrum fracture

verfasst von: E. Mouhsine, M. Wettstein, C. Schizas, O. Borens, C.-H. Blanc, P.-F. Leyvraz, N. Theumann, R. Garofalo

Erschienen in: European Spine Journal | Ausgabe 6/2006

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

We report preliminary results for unstable sacral fractures treated with a modified posterior triangular osteosynthesis. Seven patients were admitted to our trauma center with an unstable sacral fracture. The average age was 31 years (22–41). There were four vertical shear lesions of the pelvis and three transverse fracture of the upper sacrum. The vertical shear injuries were initially treated with an anterior external fixator inserted at the time of admission. Definitive surgery was performed at a mean time of 9 days after trauma. The operation consisted in a posterior fixation combining a vertebropelvic distraction osteosynthesis with pedicle screws and a rod system, whereby the transverse fixation was obtained using a 6 mm rod as a cross-link between the two main rods. Late displacement of the posterior pelvis or fracture was measured on X-ray films according to the criteria of Henderson. The patients were followed-up for a minimum time of 12 months. Four patients who presented with a pre-operative perineal neurological impairment made a complete recovery. No iatrogenic nerve injury was reported. One case of deep infection was managed successfully with surgical debridement and local antibiotics. All patients complained of symptoms related to the prominence of the iliac screws. The metalwork was removed in all cases after healing of the fracture, at a mean time of 4.3 months after surgery. No loss of reduction of fracture was seen at final radiological follow-up. The preliminary results are promising. The fixation is sufficiently stable to allow an immediate progressive weight-bearing, and safe nursing care in polytrauma cases. The only problem seems to be related to prominent heads of the distal screws.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Court-Brown CM, Gertzbein SD (1987) The management of burst fractures of the fifth lumbar vertebra. Spine 12:308–312 Court-Brown CM, Gertzbein SD (1987) The management of burst fractures of the fifth lumbar vertebra. Spine 12:308–312
2.
Zurück zum Zitat Denis F, Davis S, Comfort T (1988) Sacral fractures: an important problem. Retrospective analysis of 236 cases. Clin Orthop 227:67–81 Denis F, Davis S, Comfort T (1988) Sacral fractures: an important problem. Retrospective analysis of 236 cases. Clin Orthop 227:67–81
3.
Zurück zum Zitat Frederickson BE, Yuan HA, Miller HE (1982) Burst fractures of the fifth lumbar vertebra. J Bone Joint Surg Am 64:1088–1094 Frederickson BE, Yuan HA, Miller HE (1982) Burst fractures of the fifth lumbar vertebra. J Bone Joint Surg Am 64:1088–1094
4.
Zurück zum Zitat Griffin DR, Starr AJ, Reinert CM, Jones AL, Whitlock S (2003) Vertically unstable pelvic fractures fixed with percutaneous iliosacral crews: does posterior injury pattern predict fixation failure? J Orthop Trauma 17:399–405 Griffin DR, Starr AJ, Reinert CM, Jones AL, Whitlock S (2003) Vertically unstable pelvic fractures fixed with percutaneous iliosacral crews: does posterior injury pattern predict fixation failure? J Orthop Trauma 17:399–405
5.
Zurück zum Zitat Gutenberg B, Goldie I, Slätis P (1978) Fixation of the pelvic fractures and dislocations. Acta Orthop Scand 49:278–286 Gutenberg B, Goldie I, Slätis P (1978) Fixation of the pelvic fractures and dislocations. Acta Orthop Scand 49:278–286
6.
Zurück zum Zitat Henderson RC (1989) The long term results of nonoperatively treated major pelvic disruptions. J Orthop Trauma 3:41–47 Henderson RC (1989) The long term results of nonoperatively treated major pelvic disruptions. J Orthop Trauma 3:41–47
7.
Zurück zum Zitat Käch K, Trentz O (1994) Distraction spondylodesis of the sacrum in “vertical shear lesions” of the pelvis. Unfallchirurg 97:28–38 Käch K, Trentz O (1994) Distraction spondylodesis of the sacrum in “vertical shear lesions” of the pelvis. Unfallchirurg 97:28–38
8.
Zurück zum Zitat Kellam JF (1989) The role of external fixation in pelvic disruptions. Clin Orthop Relat Res 241:66–82 Kellam JF (1989) The role of external fixation in pelvic disruptions. Clin Orthop Relat Res 241:66–82
9.
Zurück zum Zitat Latenser BA, Gentilello LM, Tarver AA, Thalgott JS, Batdorf JW (1991) Improved outcome with early fixation of skeletally unstable pelvic fracture. J Trauma 31:28–31 Latenser BA, Gentilello LM, Tarver AA, Thalgott JS, Batdorf JW (1991) Improved outcome with early fixation of skeletally unstable pelvic fracture. J Trauma 31:28–31
10.
Zurück zum Zitat Levine AM (2003) Fracture of the sacrum. In: Browner BD, Jupiter JB, Levine AM, Trafton PG (eds) Skeletal trauma, 3rd edn. Elsevier, Philadelphia, pp 1031–1051 Levine AM (2003) Fracture of the sacrum. In: Browner BD, Jupiter JB, Levine AM, Trafton PG (eds) Skeletal trauma, 3rd edn. Elsevier, Philadelphia, pp 1031–1051
11.
Zurück zum Zitat Nothofer W, Thonke N, Neugebauer R (2004) Die therapie instabiler sakrumfracturen bei beckenringbrüchen mit dorsaler sakrumdistanzosteosynthese. Unfallchirurg 107:118–127 Nothofer W, Thonke N, Neugebauer R (2004) Die therapie instabiler sakrumfracturen bei beckenringbrüchen mit dorsaler sakrumdistanzosteosynthese. Unfallchirurg 107:118–127
12.
Zurück zum Zitat Novkov HV, Tanchev PJ, Gyorev IS (1996) Severe fracture-dislocation of S1 in a 12-year-old boy. A case report. Spine 21:2500–2503 Novkov HV, Tanchev PJ, Gyorev IS (1996) Severe fracture-dislocation of S1 in a 12-year-old boy. A case report. Spine 21:2500–2503
13.
Zurück zum Zitat Pohlemann T, Angst M, Schneider E, Ganz R, Tscherne H (1993) Fixation of transforaminal sacrum fractures: a biomechanical study. J Orthop Trauma 7:107–117 Pohlemann T, Angst M, Schneider E, Ganz R, Tscherne H (1993) Fixation of transforaminal sacrum fractures: a biomechanical study. J Orthop Trauma 7:107–117
14.
Zurück zum Zitat Roy-Camille R, Saillant G, Gagna G, Mazel C (1985) Transverse fracture of the upper sacrum. Suicidal jumper’s fracture. Spine 10:838–845 Roy-Camille R, Saillant G, Gagna G, Mazel C (1985) Transverse fracture of the upper sacrum. Suicidal jumper’s fracture. Spine 10:838–845
15.
Zurück zum Zitat Russe OJ, Schildhauer TA, Muhr G (1996) Biomechanical comparison of a new triangular osteosynthesis and two established fixation techniques in type C pelvic ring fractures. Trans Can Orthop Res Soc Russe OJ, Schildhauer TA, Muhr G (1996) Biomechanical comparison of a new triangular osteosynthesis and two established fixation techniques in type C pelvic ring fractures. Trans Can Orthop Res Soc
16.
Zurück zum Zitat Schildhauer TA, Josten C, Muhr G (1998) Triangular osteosynthesis of vertically unstable sacrum fractures: a new concept allowing early weight-bearing. J Orthop Trauma 12:307–314 Schildhauer TA, Josten C, Muhr G (1998) Triangular osteosynthesis of vertically unstable sacrum fractures: a new concept allowing early weight-bearing. J Orthop Trauma 12:307–314
17.
Zurück zum Zitat Schildhauer TA, Ledoux WR, Chapman JR, Henley MB, Tencer AF, Routt ML Jr (2003) Triangular osteosynthesis and iliosacral screw fixation for unstable sacral fractures: a cadaveric and biomechanical evaluation under cyclic loads. J Orthop Trauma 17:22–31 Schildhauer TA, Ledoux WR, Chapman JR, Henley MB, Tencer AF, Routt ML Jr (2003) Triangular osteosynthesis and iliosacral screw fixation for unstable sacral fractures: a cadaveric and biomechanical evaluation under cyclic loads. J Orthop Trauma 17:22–31
18.
Zurück zum Zitat Simonain PT, Routt C Jr, Harrington RM, Tencer AF (1996) Internal fixation for the transforaminal sacral fracture. Clin Orthop 323:202–209 Simonain PT, Routt C Jr, Harrington RM, Tencer AF (1996) Internal fixation for the transforaminal sacral fracture. Clin Orthop 323:202–209
19.
Zurück zum Zitat Stocks GW, Gabel GT, Noble PC, Hanson GW, Tullos HS (1991) Anterior and posterior internal fixation of vertical shear fractures of the pelvis. J Orthop Res 9:237–245 Stocks GW, Gabel GT, Noble PC, Hanson GW, Tullos HS (1991) Anterior and posterior internal fixation of vertical shear fractures of the pelvis. J Orthop Res 9:237–245
20.
Zurück zum Zitat Tiemann AH, Schmidt C, Josten C (2003) Triangular vertebropelvine stabilisation of unstable posterior pelvic ring fractures. Zentralbl Chir 128:202–208 Tiemann AH, Schmidt C, Josten C (2003) Triangular vertebropelvine stabilisation of unstable posterior pelvic ring fractures. Zentralbl Chir 128:202–208
21.
Zurück zum Zitat Tile M (1988) Pelvic ring fractures: should they be fixed? J Bone Joint Surg Br 70:1–12 Tile M (1988) Pelvic ring fractures: should they be fixed? J Bone Joint Surg Br 70:1–12
22.
Zurück zum Zitat Tile M (1995) Fractures of the pelvis and acetabulum, 2nd edn. Williams & Wilkins, Baltimore, pp 22–36 Tile M (1995) Fractures of the pelvis and acetabulum, 2nd edn. Williams & Wilkins, Baltimore, pp 22–36
Metadaten
Titel
Modified triangular posterior osteosynthesis of unstable sacrum fracture
verfasst von
E. Mouhsine
M. Wettstein
C. Schizas
O. Borens
C.-H. Blanc
P.-F. Leyvraz
N. Theumann
R. Garofalo
Publikationsdatum
01.06.2006
Erschienen in
European Spine Journal / Ausgabe 6/2006
Print ISSN: 0940-6719
Elektronische ISSN: 1432-0932
DOI
https://doi.org/10.1007/s00586-004-0858-2

Weitere Artikel der Ausgabe 6/2006

European Spine Journal 6/2006 Zur Ausgabe

Arthropedia

Grundlagenwissen der Arthroskopie und Gelenkchirurgie. Erweitert durch Fallbeispiele, Videos und Abbildungen. 
» Jetzt entdecken

Notfall-TEP der Hüfte ist auch bei 90-Jährigen machbar

26.04.2024 Hüft-TEP Nachrichten

Ob bei einer Notfalloperation nach Schenkelhalsfraktur eine Hemiarthroplastik oder eine totale Endoprothese (TEP) eingebaut wird, sollte nicht allein vom Alter der Patientinnen und Patienten abhängen. Auch über 90-Jährige können von der TEP profitieren.

Arthroskopie kann Knieprothese nicht hinauszögern

25.04.2024 Gonarthrose Nachrichten

Ein arthroskopischer Eingriff bei Kniearthrose macht im Hinblick darauf, ob und wann ein Gelenkersatz fällig wird, offenbar keinen Unterschied.

Therapiestart mit Blutdrucksenkern erhöht Frakturrisiko

25.04.2024 Hypertonie Nachrichten

Beginnen ältere Männer im Pflegeheim eine Antihypertensiva-Therapie, dann ist die Frakturrate in den folgenden 30 Tagen mehr als verdoppelt. Besonders häufig stürzen Demenzkranke und Männer, die erstmals Blutdrucksenker nehmen. Dafür spricht eine Analyse unter US-Veteranen.

Ärztliche Empathie hilft gegen Rückenschmerzen

23.04.2024 Leitsymptom Rückenschmerzen Nachrichten

Personen mit chronischen Rückenschmerzen, die von einfühlsamen Ärzten und Ärztinnen betreut werden, berichten über weniger Beschwerden und eine bessere Lebensqualität.

Update Orthopädie und Unfallchirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.