Skip to main content
Erschienen in: Oral Cancer 1-2/2018

22.02.2018 | Original Article

Oral and oropharyngeal cancer in Colombia: an experience in a middle-income country cancer institute (2004–2013)

verfasst von: Constanza Pardo, Esther de Vries

Erschienen in: Oral Cancer | Ausgabe 1-2/2018

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Aims

To provide demographical and clinical characteristics and estimations of 2-year overall survival (OS) of oral and oropharyngeal cancer (OOC) patients treated in the Colombian National Cancer Institute (INC) between 2004 and 2013.

Methods

All 1108 patients first treated at INC for OOC in the three periods, without a prior cancer diagnosis, were included in this study. The INC hospital-based cancer registry was cross-linked with governmental databases to obtain follow-up information on all patients. Probability of surviving 24 months since the date of entry at INC was estimated using Kaplan–Meier methods, using the log-rank test to evaluate differences between groups. In order to evaluate the relative effect of age, sex, clinical stage, anatomical site and type of health insurance on survival, we constructed a multivariate Cox proportional hazard model.

Results

The overall survival probability at 24 months was 48.2% (95% CI 45.3; 51.1), which was stable over time. Advanced age and clinical stage substantially affected overall survival, being 30.3% (95% CI 25.2; 35.4) for age > 70 and 34.7% (95% CI 29.4; 40.0) for stage IV disease. Hazard ratios were significantly higher for patients aged 70 and over [HR 1.99 (95% CI 1.41–2.79)] and advanced stage cancers [HR 2.16 (95% CI 1.55–3.01)], whereas patients with cancers of the tonsils or salivary glands had a strongly reduced risks compared to tongue and oral cavity cancer [HR 0.56 (95% CI 0.43–0.72)].

Conclusions

Oral and oropharyngeal cancer has a very poor prognosis which was stable over time. Considering the late stage at diagnosis, much can be gained by improving early detection and treatment.
Literatur
3.
Zurück zum Zitat Curado MP, Johnson NW, Kerr AR, Rodrigues D, Lanfranchi H, Lima D et al (2016) Oral and oropharynx cancer in South America: incidence, mortality trends and gaps in public databases as presented to the Global Oral Cancer Forum. Trans Res Oral Oncol 1:1–7. https://doi.org/10.1177/2057178X16653761 Curado MP, Johnson NW, Kerr AR, Rodrigues D, Lanfranchi H, Lima D et al (2016) Oral and oropharynx cancer in South America: incidence, mortality trends and gaps in public databases as presented to the Global Oral Cancer Forum. Trans Res Oral Oncol 1:1–7. https://​doi.​org/​10.​1177/​2057178X16653761​
9.
10.
Zurück zum Zitat Ordoñez D, Aragón N, García LS, Collazos PA, Bravo LE (2014) Cáncer oral en Santiago de Cali, Colombia: análisis poblacional de la tendencia de incidencia y mortalidad. Salud pública Méx 56(5):465–472CrossRefPubMed Ordoñez D, Aragón N, García LS, Collazos PA, Bravo LE (2014) Cáncer oral en Santiago de Cali, Colombia: análisis poblacional de la tendencia de incidencia y mortalidad. Salud pública Méx 56(5):465–472CrossRefPubMed
12.
Zurück zum Zitat Leite ICG, Koifman S (1998) Survival analysis in a sample of oral cancer patients at a reference hospital in Rio de Janeiro, Brazil. Oral Oncol 34(5):347–352CrossRefPubMed Leite ICG, Koifman S (1998) Survival analysis in a sample of oral cancer patients at a reference hospital in Rio de Janeiro, Brazil. Oral Oncol 34(5):347–352CrossRefPubMed
15.
Zurück zum Zitat Instituto Nacional de Cancerología (2017) Registro institucional de cáncer [Bases de datos]. INC, Bogotá Instituto Nacional de Cancerología (2017) Registro institucional de cáncer [Bases de datos]. INC, Bogotá
17.
Zurück zum Zitat World Health Organization (2003) International classification of diseases for oncology ICD-O-3. WHO, International Agency for Research on Cancer World Health Organization (2003) International classification of diseases for oncology ICD-O-3. WHO, International Agency for Research on Cancer
20.
Zurück zum Zitat Sankaranarayanan R, Ramadas K, Amarasinghe H, Subramanian S, Johnson N (2015) Oral cancer: prevention, early detection, and treatment. In: Gelband H, Jha P, Sankaranarayanan R et al. (eds) Cancer: disease control priorities, Third Edition (Volume 3). The International Bank for Reconstruction and Development/The World Bank, Washington (DC). Chapter 5. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK343649/ Sankaranarayanan R, Ramadas K, Amarasinghe H, Subramanian S, Johnson N (2015) Oral cancer: prevention, early detection, and treatment. In: Gelband H, Jha P, Sankaranarayanan R et al. (eds) Cancer: disease control priorities, Third Edition (Volume 3). The International Bank for Reconstruction and Development/The World Bank, Washington (DC). Chapter 5. https://​www.​ncbi.​nlm.​nih.​gov/​books/​NBK343649/​
Metadaten
Titel
Oral and oropharyngeal cancer in Colombia: an experience in a middle-income country cancer institute (2004–2013)
verfasst von
Constanza Pardo
Esther de Vries
Publikationsdatum
22.02.2018
Verlag
Springer International Publishing
Erschienen in
Oral Cancer / Ausgabe 1-2/2018
Elektronische ISSN: 2509-8837
DOI
https://doi.org/10.1007/s41548-018-0005-0

Weitere Artikel der Ausgabe 1-2/2018

Oral Cancer 1-2/2018 Zur Ausgabe

Ein Drittel der jungen Ärztinnen und Ärzte erwägt abzuwandern

07.05.2024 Medizinstudium Nachrichten

Extreme Arbeitsverdichtung und kaum Supervision: Dr. Andrea Martini, Sprecherin des Bündnisses Junge Ärztinnen und Ärzte (BJÄ) über den Frust des ärztlichen Nachwuchses und die Vorteile des Rucksack-Modells.

Endlich: Zi zeigt, mit welchen PVS Praxen zufrieden sind

IT für Ärzte Nachrichten

Darauf haben viele Praxen gewartet: Das Zi hat eine Liste von Praxisverwaltungssystemen veröffentlicht, die von Nutzern positiv bewertet werden. Eine gute Grundlage für wechselwillige Ärztinnen und Psychotherapeuten.

Parodontalbehandlung verbessert Prognose bei Katheterablation

19.04.2024 Vorhofflimmern Nachrichten

Werden Personen mit Vorhofflimmern in der Blanking-Periode nach einer Katheterablation gegen eine bestehende Parodontitis behandelt, verbessert dies die Erfolgsaussichten. Dafür sprechen die Resultate einer prospektiven Untersuchung.

Invasive Zahnbehandlung: Wann eine Antibiotikaprophylaxe vor infektiöser Endokarditis schützt

11.04.2024 Endokarditis Nachrichten

Bei welchen Personen eine Antibiotikaprophylaxe zur Prävention einer infektiösen Endokarditis nach invasiven zahnärztlichen Eingriffen sinnvoll ist, wird diskutiert. Neue Daten stehen im Einklang mit den europäischen Leitlinienempfehlungen.

Newsletter

Bestellen Sie unseren kostenlosen Newsletter Update Zahnmedizin und bleiben Sie gut informiert – ganz bequem per eMail.