To estimate the prevalence of degenerative lumbar spinal stenosis (LSS) in adults, identified by clinical symptoms and/or radiological criteria.
Methods
Systematic review of the literature. Pooled prevalence estimates by care setting and clinical or radiological diagnostic criteria were calculated and plotted [PROSPERO ID: CRD42018109640].
Results
In total, 41 papers reporting on 55 study samples were included. The overall risk of bias was considered high in two-thirds of the papers. The mean prevalence, based on a clinical diagnosis of LSS in the general population, was 11% (95% CI 4–18%), 25% (95% CI 19–32%) in patients from primary care, 29% (95% CI 22–36%) in patients from secondary care and 39% (95% CI 39–39%) in patients from mixed primary and secondary care. Evaluating the presence of LSS based on radiological diagnosis, the pooled prevalence was 11% (95% CI 5–18%) in the asymptomatic population, 38% (95% CI − 10 to 85%) in the general population, 15% (95% CI 13–18%) in patients from primary care, 32% (95% CI 22–41%) in patients from secondary care and 21% (95% CI 16–26%) in a mixed population from primary and secondary care.
Conclusions
The mean prevalence estimates based on clinical diagnoses vary between 11 and 39%, and the estimates based on radiological diagnoses similarly vary between 11 and 38%. The results are based on studies with high risk of bias, and the pooled prevalence estimates should therefore be interpreted with caution. With an growing elderly population, there is a need for future low risk-of-bias research clarifying clinical and radiological diagnostic criteria of lumbar spinal stenosis.
Graphic abstract
These slides can be retrieved under Electronic Supplementary Material.
×
Anzeige
Bitte loggen Sie sich ein, um Zugang zu diesem Inhalt zu erhalten
Ob bei einer Notfalloperation nach Schenkelhalsfraktur eine Hemiarthroplastik oder eine totale Endoprothese (TEP) eingebaut wird, sollte nicht allein vom Alter der Patientinnen und Patienten abhängen. Auch über 90-Jährige können von der TEP profitieren.
Beginnen ältere Männer im Pflegeheim eine Antihypertensiva-Therapie, dann ist die Frakturrate in den folgenden 30 Tagen mehr als verdoppelt. Besonders häufig stürzen Demenzkranke und Männer, die erstmals Blutdrucksenker nehmen. Dafür spricht eine Analyse unter US-Veteranen.
Personen mit chronischen Rückenschmerzen, die von einfühlsamen Ärzten und Ärztinnen betreut werden, berichten über weniger Beschwerden und eine bessere Lebensqualität.
Update Orthopädie und Unfallchirurgie
Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.