Skip to main content
Erschienen in: Journal of Neurology 9/2009

01.09.2009 | Original Communication

Prospective study on long-term treatment with oxcarbazepine in pediatric epilepsy

verfasst von: Emilio Franzoni, Valentina Gentile, Alessandro Pellicciari, Caterina Garone, Luisa Iero, Stefano Gualandi, Duccio Maria Cordelli, Ilaria Cecconi, Filomena Caterina Moscano, Valentina Marchiani, Alessandra Errani

Erschienen in: Journal of Neurology | Ausgabe 9/2009

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Following a previous preliminary report on a group of children suffering from partial epilepsies, we present the final considerations on the same group in order to evaluate the long-term efficacy, tolerability and safety of oxcarbazepine (OXC). We enrolled 36 patients (mean age 8.5), between January 2003 and December 2004, with new diagnosis of partial epilepsy: 25 patients were affected by idiopathic partial epilepsy, eight by symptomatic epilepsy and three by cryptogenic epilepsy. Each patient was scheduled to attend the center four times after the initial examination: 3 months (T1), 12 months (T2), 24 (T3) months and 36 (T4) months after the beginning of OXC-monotherapy (T0). At the end of our study, 20 patients were seizure free (SF): nine stopped OXC because of SF for at least 2 years, 11 were still on therapy. One patient showed a reduction of seizure frequency ≥50%, three were non responders (but still on therapy), nine stopped OXC due to a non-responder condition during follow-up before T4 and one because of adverse effects. At the end of the study no EEG focal abnormalities became generalized because of treatment. Normalization of EEG was observed in ten patients. Our preliminary findings have been confirmed. OXC can be considered an effective and well tolerated first line drug for long-term monotherapy in children with epilepsy, both for idiopathic and symptomatic/cryptogenic forms.
Literatur
2.
Zurück zum Zitat Cukiert A, Sachdeo R, Ayala R (2004) A multicenter, rater-blind, randomized, age-stratified, parallel-group study comparing high- versus low-dose oxcarbazepine monotherapy in pediatric patients with inadequately controlled partial seizures. Epilepsia 45(Suppl 7):318 Cukiert A, Sachdeo R, Ayala R (2004) A multicenter, rater-blind, randomized, age-stratified, parallel-group study comparing high- versus low-dose oxcarbazepine monotherapy in pediatric patients with inadequately controlled partial seizures. Epilepsia 45(Suppl 7):318
3.
6.
Zurück zum Zitat French JA, Kanner AM, Bautista J et al (2004) Efficacy and tolerability of the new antiepileptic drugs, I: treatment of new onset epilepsy. Neurology 62:1252–1260PubMed French JA, Kanner AM, Bautista J et al (2004) Efficacy and tolerability of the new antiepileptic drugs, I: treatment of new onset epilepsy. Neurology 62:1252–1260PubMed
7.
Zurück zum Zitat French JA, Kanner AM, Bautista J et al (2004) Efficacy and tolerability of the new antiepileptic drugs, II: treatment of refractory epilepsy: report of the TTA and QSS subcommittees of the American Academy of Neurology and the American Epilepsy Society. Epilepsia 49(5):410–423. doi:10.1111/j.0013-9580.2004.06304.x CrossRef French JA, Kanner AM, Bautista J et al (2004) Efficacy and tolerability of the new antiepileptic drugs, II: treatment of refractory epilepsy: report of the TTA and QSS subcommittees of the American Academy of Neurology and the American Epilepsy Society. Epilepsia 49(5):410–423. doi:10.​1111/​j.​0013-9580.​2004.​06304.​x CrossRef
8.
Zurück zum Zitat Gazzola DM, French JA (2008) Clinical trials in epilepsy: the SANAD study. Rev Neurol Dis 5(1):36–37PubMed Gazzola DM, French JA (2008) Clinical trials in epilepsy: the SANAD study. Rev Neurol Dis 5(1):36–37PubMed
9.
Zurück zum Zitat Glauser TA, Nigro M, Sachdeo RC et al (2000) Adjunctive therapy with oxcarbazepine in children with partial seizures. Neurology 54(12):2237–2244PubMed Glauser TA, Nigro M, Sachdeo RC et al (2000) Adjunctive therapy with oxcarbazepine in children with partial seizures. Neurology 54(12):2237–2244PubMed
14.
Zurück zum Zitat Holtmann M, Krause M, Opp J, Tokarzewski M, Korn-Merker E, Boenigk HE (2002) Oxcarbazepine-induced hyponatremia and the regulation of serum sodium after replacing carbamazepine with oxcarbazepine in children. Neuropediatrics 33(6):298–300. doi:10.1055/s-2002-37081 PubMedCrossRef Holtmann M, Krause M, Opp J, Tokarzewski M, Korn-Merker E, Boenigk HE (2002) Oxcarbazepine-induced hyponatremia and the regulation of serum sodium after replacing carbamazepine with oxcarbazepine in children. Neuropediatrics 33(6):298–300. doi:10.​1055/​s-2002-37081 PubMedCrossRef
15.
Zurück zum Zitat de la Horga Parte JF, Horga A (2006) Oxcarbazepine in the treatment of epilepsy. A review and update. Rev Neurol 42(2):95–113 de la Horga Parte JF, Horga A (2006) Oxcarbazepine in the treatment of epilepsy. A review and update. Rev Neurol 42(2):95–113
18.
Zurück zum Zitat Marchi N, Guiso G, Rizzi M, Pirker S, Novak K, Czech T, Baumgartner C, Janigro D, Caccia S, Vezzani A (2005) A pilot study on brain-to-plasma partition of 10, 11-Dyhydro-10-hydroxy-5H-dibenzo(b, f)azepine-5-carboxamide and MDR1 brain expression in epilepsy patients not responding to oxcarbazepine. Epilepsia 46(10):1613–1620. doi:10.1111/j.1528-1167.2005.00265.x PubMedCrossRef Marchi N, Guiso G, Rizzi M, Pirker S, Novak K, Czech T, Baumgartner C, Janigro D, Caccia S, Vezzani A (2005) A pilot study on brain-to-plasma partition of 10, 11-Dyhydro-10-hydroxy-5H-dibenzo(b, f)azepine-5-carboxamide and MDR1 brain expression in epilepsy patients not responding to oxcarbazepine. Epilepsia 46(10):1613–1620. doi:10.​1111/​j.​1528-1167.​2005.​00265.​x PubMedCrossRef
19.
Zurück zum Zitat Miles MV, Tang PH, Ryan MA, Grim SA, Fakhoury TA, Strawsburg RH, DeGrauw TJ, Baumann RJ (2004) Feasibility and limitations of oxcarbazepine monitorin using salivary monohydroxycarbamazepine (MHD). Ther Drug Monit 26(3):300–304. doi:10.1097/00007691-200406000-00014 PubMedCrossRef Miles MV, Tang PH, Ryan MA, Grim SA, Fakhoury TA, Strawsburg RH, DeGrauw TJ, Baumann RJ (2004) Feasibility and limitations of oxcarbazepine monitorin using salivary monohydroxycarbamazepine (MHD). Ther Drug Monit 26(3):300–304. doi:10.​1097/​00007691-200406000-00014 PubMedCrossRef
20.
Zurück zum Zitat Muller M, Marson AG, Williamson PR (2006) Oxcarbazepine versus phenytoin monotherapy for epilepsy. Cochrane Database Syst Rev 2:1–8 Review Muller M, Marson AG, Williamson PR (2006) Oxcarbazepine versus phenytoin monotherapy for epilepsy. Cochrane Database Syst Rev 2:1–8 Review
26.
Metadaten
Titel
Prospective study on long-term treatment with oxcarbazepine in pediatric epilepsy
verfasst von
Emilio Franzoni
Valentina Gentile
Alessandro Pellicciari
Caterina Garone
Luisa Iero
Stefano Gualandi
Duccio Maria Cordelli
Ilaria Cecconi
Filomena Caterina Moscano
Valentina Marchiani
Alessandra Errani
Publikationsdatum
01.09.2009
Verlag
D. Steinkopff-Verlag
Erschienen in
Journal of Neurology / Ausgabe 9/2009
Print ISSN: 0340-5354
Elektronische ISSN: 1432-1459
DOI
https://doi.org/10.1007/s00415-009-5157-8

Weitere Artikel der Ausgabe 9/2009

Journal of Neurology 9/2009 Zur Ausgabe

Leitlinien kompakt für die Neurologie

Mit medbee Pocketcards sicher entscheiden.

Seit 2022 gehört die medbee GmbH zum Springer Medizin Verlag

Wartezeit nicht kürzer, aber Arbeit flexibler

Psychotherapie Medizin aktuell

Fünf Jahren nach der Neugestaltung der Psychotherapie-Richtlinie wurden jetzt die Effekte der vorgenommenen Änderungen ausgewertet. Das Hauptziel der Novellierung war eine kürzere Wartezeit auf Therapieplätze. Dieses Ziel wurde nicht erreicht, es gab jedoch positive Auswirkungen auf andere Bereiche.

„Restriktion auf vier Wochen Therapie bei Schlaflosigkeit ist absurd!“

06.05.2024 Insomnie Nachrichten

Chronische Insomnie als eigenständiges Krankheitsbild ernst nehmen und adäquat nach dem aktuellen Forschungsstand behandeln: Das forderte der Schlafmediziner Dr. Dieter Kunz von der Berliner Charité beim Praxis Update.

Stuhltransfusion könnte Fortschreiten von Parkinson-Symptomen bremsen

03.05.2024 Parkinson-Krankheit Nachrichten

Kann eine frühzeitige Stuhltransplantation das Fortschreiten von Parkinson-Symptomen verlangsamen? Die Ergebnisse einer randomisierten Phase-2-Studie scheinen dafür zu sprechen.

Frühe Tranexamsäure-Therapie nützt wenig bei Hirnblutungen

02.05.2024 Hirnblutung Nachrichten

Erhalten Personen mit einer spontanen Hirnblutung innerhalb von zwei Stunden nach Symptombeginn eine Tranexamsäure-Therapie, kann dies weder die Hämatomexpansion eindämmen noch die Mortalität senken.

Update Neurologie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.