Skip to main content
Erschienen in: Surgery Today 10/2012

01.10.2012 | Case Report

Pyogenic vertebral osteomyelitis in a breast cancer patient: report of a case

verfasst von: Hisamitsu Zaha, Mai Onomura, Yukiko Nishikuramori

Erschienen in: Surgery Today | Ausgabe 10/2012

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

We herein report a rare case of pyogenic vertebral osteomyelitis (PVO) coexisting with breast carcinoma. A 71-year-old female presented with neck pain without fever. Magnetic resonance imaging (MRI) showed suspected metastatic lesions in her neck (C7 and Th1). Fluorine-18 fluorodeoxyglucose positron emission tomography (FDG-PET) showed increased FDG uptake in the neck spines and in the left breast. A core needle biopsy of the left breast revealed the presence of invasive ductal carcinoma. Our first tentative diagnosis of the patient was left breast carcinoma with bone metastases, and first-line endocrine therapy was started. However, surgical intervention for the spines had to be considered, because her neurological symptoms progressed. A repeated MRI scan showed a narrowing of the disc space and fluid accumulation around the vertebrae. This suggested the presence of PVO rather than metastases. Surgery confirmed the presence of PVO in C7 and Th1, and a culture of the abscess yielded Escherichia coli. The patient’s neurological symptoms dramatically improved after surgery. Breast conserving surgery was performed 3 months after the surgery for PVO. The patient is well and has no clinical evidence of disease 18 months after the breast conserving surgery. PVO is rare, but should be included in the differential diagnosis in patients presenting with early breast carcinoma.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Mylona E, Samarkos M, Kakalou E, Fanourgiakis P, Skoutelis A. Pyogenic vertebral osteomyelitis: a systematic review of clinical characteristics. Semin Arthritis Rheum. 2009;39(1):10–7.CrossRefPubMed Mylona E, Samarkos M, Kakalou E, Fanourgiakis P, Skoutelis A. Pyogenic vertebral osteomyelitis: a systematic review of clinical characteristics. Semin Arthritis Rheum. 2009;39(1):10–7.CrossRefPubMed
2.
Zurück zum Zitat Gouliouris T, Aliyu SH, Brown NM. Spondylodiscitis: update on diagnosis and management. J Antimicrob Chemother. 2010;65 Suppl 3:iii11–24. Gouliouris T, Aliyu SH, Brown NM. Spondylodiscitis: update on diagnosis and management. J Antimicrob Chemother. 2010;65 Suppl 3:iii11–24.
3.
Zurück zum Zitat Voravud N, Theriault R, Hortobagyi G. Vertebral osteomyelitis mimicking bone metastasis in breast cancer patients. Am J Clin Oncol. 1992;15(5):428–32.CrossRefPubMed Voravud N, Theriault R, Hortobagyi G. Vertebral osteomyelitis mimicking bone metastasis in breast cancer patients. Am J Clin Oncol. 1992;15(5):428–32.CrossRefPubMed
4.
Zurück zum Zitat Khan IA, Vaccari AR, Zlotolw DA. Management of vertebral diskitis and osteomyelitis. Orthopedics. 1999;22(8):758–65.PubMed Khan IA, Vaccari AR, Zlotolw DA. Management of vertebral diskitis and osteomyelitis. Orthopedics. 1999;22(8):758–65.PubMed
5.
Zurück zum Zitat Goldrick A, Harnett PR. Vertebral osteomyelitis in advanced breast cancer. Aust N Z J Med. 1993;23(4):406.CrossRefPubMed Goldrick A, Harnett PR. Vertebral osteomyelitis in advanced breast cancer. Aust N Z J Med. 1993;23(4):406.CrossRefPubMed
6.
Zurück zum Zitat Balériaux DL, Neugroschl C. Spinal and spinal cord infection. Eur Radiol. 2004;14 Suppl 3: E72–83 (review). Balériaux DL, Neugroschl C. Spinal and spinal cord infection. Eur Radiol. 2004;14 Suppl 3: E72–83 (review).
7.
Zurück zum Zitat Adams JE, Isherwood I. Conventional and new techniques in radiological diagnosis. In: Stoll BA, Parbhoo S, editors. Bone metastasis: monitoring and treatment. New York: Raven Press, Ltd.; 1983. p. 107–48. Adams JE, Isherwood I. Conventional and new techniques in radiological diagnosis. In: Stoll BA, Parbhoo S, editors. Bone metastasis: monitoring and treatment. New York: Raven Press, Ltd.; 1983. p. 107–48.
8.
Zurück zum Zitat Norman A, Kambolis CP. Tumors of the spine and their relationship to the intervertebral disc. AJR. 1964;92:1270–4. Norman A, Kambolis CP. Tumors of the spine and their relationship to the intervertebral disc. AJR. 1964;92:1270–4.
9.
Zurück zum Zitat Easton EJ, Powers JA. The spine. In: Thorofare NJ, editor. Musculoskeletal magnetic resonance imaging. New Jersey: Slack Inc.; 1986. p. 93–121. Easton EJ, Powers JA. The spine. In: Thorofare NJ, editor. Musculoskeletal magnetic resonance imaging. New Jersey: Slack Inc.; 1986. p. 93–121.
10.
Zurück zum Zitat Dagimanjian A, Schils J, McHenry MC, Modic MT. MR imaging of vertebral osteomyelitis revisited. AJR Am J Roentgenol. 1996;167:1539–43.CrossRef Dagimanjian A, Schils J, McHenry MC, Modic MT. MR imaging of vertebral osteomyelitis revisited. AJR Am J Roentgenol. 1996;167:1539–43.CrossRef
11.
Zurück zum Zitat Schmitz A, Risse JH, Grünwald F, Gassel F, Biersack HJ, Schmitt O. Fluorine-18 fluorodeoxyglucose positron emission tomography findings in spondylitis: preliminary results. Eur Spine J. 2001;10(6):534–9.CrossRefPubMedPubMedCentral Schmitz A, Risse JH, Grünwald F, Gassel F, Biersack HJ, Schmitt O. Fluorine-18 fluorodeoxyglucose positron emission tomography findings in spondylitis: preliminary results. Eur Spine J. 2001;10(6):534–9.CrossRefPubMedPubMedCentral
12.
Zurück zum Zitat Stumpe KD, Zanetti M, Weishaupt D, Hodler J, Boos N, Von Schulthess GK. FDG positron emission tomography for differentiation of degenerative and infectious endplate abnormalities in the lumbar spine detected on MR imaging. AJR Am J Roentgenol. 2002;179(5):1151–7.CrossRefPubMed Stumpe KD, Zanetti M, Weishaupt D, Hodler J, Boos N, Von Schulthess GK. FDG positron emission tomography for differentiation of degenerative and infectious endplate abnormalities in the lumbar spine detected on MR imaging. AJR Am J Roentgenol. 2002;179(5):1151–7.CrossRefPubMed
Metadaten
Titel
Pyogenic vertebral osteomyelitis in a breast cancer patient: report of a case
verfasst von
Hisamitsu Zaha
Mai Onomura
Yukiko Nishikuramori
Publikationsdatum
01.10.2012
Verlag
Springer Japan
Erschienen in
Surgery Today / Ausgabe 10/2012
Print ISSN: 0941-1291
Elektronische ISSN: 1436-2813
DOI
https://doi.org/10.1007/s00595-012-0158-0

Weitere Artikel der Ausgabe 10/2012

Surgery Today 10/2012 Zur Ausgabe

Leitlinien kompakt für die Allgemeinmedizin

Mit medbee Pocketcards sicher entscheiden.

Seit 2022 gehört die medbee GmbH zum Springer Medizin Verlag

Facharzt-Training Allgemeinmedizin

Die ideale Vorbereitung zur anstehenden Prüfung mit den ersten 24 von 100 klinischen Fallbeispielen verschiedener Themenfelder

Mehr erfahren

Niedriger diastolischer Blutdruck erhöht Risiko für schwere kardiovaskuläre Komplikationen

25.04.2024 Hypotonie Nachrichten

Wenn unter einer medikamentösen Hochdrucktherapie der diastolische Blutdruck in den Keller geht, steigt das Risiko für schwere kardiovaskuläre Ereignisse: Darauf deutet eine Sekundäranalyse der SPRINT-Studie hin.

Therapiestart mit Blutdrucksenkern erhöht Frakturrisiko

25.04.2024 Hypertonie Nachrichten

Beginnen ältere Männer im Pflegeheim eine Antihypertensiva-Therapie, dann ist die Frakturrate in den folgenden 30 Tagen mehr als verdoppelt. Besonders häufig stürzen Demenzkranke und Männer, die erstmals Blutdrucksenker nehmen. Dafür spricht eine Analyse unter US-Veteranen.

Metformin rückt in den Hintergrund

24.04.2024 DGIM 2024 Kongressbericht

Es hat sich über Jahrzehnte klinisch bewährt. Doch wo harte Endpunkte zählen, ist Metformin als alleinige Erstlinientherapie nicht mehr zeitgemäß.

Myokarditis nach Infekt – Richtig schwierig wird es bei Profisportlern

24.04.2024 DGIM 2024 Kongressbericht

Unerkannte Herzmuskelentzündungen infolge einer Virusinfektion führen immer wieder dazu, dass junge, gesunde Menschen plötzlich beim Sport einen Herzstillstand bekommen. Gerade milde Herzbeteiligungen sind oft schwer zu diagnostizieren – speziell bei Leistungssportlern. 

Update Allgemeinmedizin

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.