Skip to main content
Erschienen in: European Spine Journal 2/2009

01.02.2009 | Original Article

Reverse and pseudoreverse cortical sign in thoracolumbar burst fracture: radiologic description and distinction—a propos of three cases

verfasst von: Vincent Arlet, Douglas G. Orndorff, Jay Jagannathan, Aaron Dumont

Erschienen in: European Spine Journal | Ausgabe 2/2009

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

In thoracolumbar burst fracture the “reverse cortical sign” is a known entity that corresponds to a fragment of the posterior wall that has been flipped 180° with the cancellous surface of the fragment facing posteriorly in the canal and the cortical surface (posterior wall) facing anteriorly. The identification of such reverse cortical fragment is crucial as ligamentotaxis is classically contraindicated as the posterior longitudinal ligament is ruptured. Recognition of such a flipped cortical fragment has relied so far on the axial CT. The advent of CT scans with sagittal reconstruction has allowed us to better describe such entities that have received little attention in the literature. The goal of this report was therefore to describe the appearance of the reverse cortical sign and its likes as they can appear on axial CT scans, sagittal reconstructions and MRI. During 1-year practice at our institution we had to treat three patients with thoracolumbar burst fracture associated with what looked like a reverse cortical sign on the axial CT scans. Further analysis of the sagittal reconstruction CT could differentiate the true reverse cortical sign from a new entity that we coined “the pseudoreverse cortical sign” as observed in two out of the three cases. In the pseudo reverse cortical sign what appears to be a flipped piece of posterior vertebral body is actually part of the superior or inferior endplate that is depressed into the comminuted vertebral body. In such cases the posterior longitudinal ligament appears to be in continuity and therefore such fracture can theoretically be treated with posterior ligamentotaxis as evidenced in one of our case. Careful analysis of the CT scan and specifically the sagittal reconstruction and MRI can differentiate two separate entities that may correspond to a different severity injury.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Aebi M, Etter C et al (1988) The internal skeletal fixation system. A new treatment of thoracolumbar fractures and other spinal disorders. Clin Orthop Relat Res 227:30–43PubMed Aebi M, Etter C et al (1988) The internal skeletal fixation system. A new treatment of thoracolumbar fractures and other spinal disorders. Clin Orthop Relat Res 227:30–43PubMed
2.
Zurück zum Zitat Kaneda K, Taneichi H et al (1997) Anterior decompression and stabilization with the Kaneda device for thoracolumbar burst fractures associated with neurological deficits. J Bone Joint Surg Am 79(1):69–83PubMed Kaneda K, Taneichi H et al (1997) Anterior decompression and stabilization with the Kaneda device for thoracolumbar burst fractures associated with neurological deficits. J Bone Joint Surg Am 79(1):69–83PubMed
3.
Zurück zum Zitat Kirkpatrick JS (2003) Thoracolumbar fracture management: anterior approach. J Am Acad Orthop Surg 11(5):355–363PubMed Kirkpatrick JS (2003) Thoracolumbar fracture management: anterior approach. J Am Acad Orthop Surg 11(5):355–363PubMed
5.
Zurück zum Zitat Marre B (2007) Thoracic and lumbar spine trauma. In: Aebi M, Arlet V, Webb JK (eds) AOSpine manual. Thieme 2007, New York, pp 165–192 Marre B (2007) Thoracic and lumbar spine trauma. In: Aebi M, Arlet V, Webb JK (eds) AOSpine manual. Thieme 2007, New York, pp 165–192
6.
Zurück zum Zitat Mikles MR, Stchur RP et al (2004) Posterior instrumentation for thoracolumbar fractures. J Am Acad Orthop Surg 12(6):424–435PubMed Mikles MR, Stchur RP et al (2004) Posterior instrumentation for thoracolumbar fractures. J Am Acad Orthop Surg 12(6):424–435PubMed
8.
Zurück zum Zitat Roy-Camille R (1992) Posterior screw plate fixation in thoracolumbar injuries. Instr Course Lect 41:157–163PubMed Roy-Camille R (1992) Posterior screw plate fixation in thoracolumbar injuries. Instr Course Lect 41:157–163PubMed
10.
Zurück zum Zitat Whang PG, Vaccaro AR (2007) Thoracolumbar fracture: posterior instrumentation using distraction and ligamentotaxis reduction. J Am Acad Orthop Surg 15(11):695–701PubMed Whang PG, Vaccaro AR (2007) Thoracolumbar fracture: posterior instrumentation using distraction and ligamentotaxis reduction. J Am Acad Orthop Surg 15(11):695–701PubMed
Metadaten
Titel
Reverse and pseudoreverse cortical sign in thoracolumbar burst fracture: radiologic description and distinction—a propos of three cases
verfasst von
Vincent Arlet
Douglas G. Orndorff
Jay Jagannathan
Aaron Dumont
Publikationsdatum
01.02.2009
Verlag
Springer-Verlag
Erschienen in
European Spine Journal / Ausgabe 2/2009
Print ISSN: 0940-6719
Elektronische ISSN: 1432-0932
DOI
https://doi.org/10.1007/s00586-008-0848-x

Weitere Artikel der Ausgabe 2/2009

European Spine Journal 2/2009 Zur Ausgabe

Arthropedia

Grundlagenwissen der Arthroskopie und Gelenkchirurgie. Erweitert durch Fallbeispiele, Videos und Abbildungen. 
» Jetzt entdecken

Notfall-TEP der Hüfte ist auch bei 90-Jährigen machbar

26.04.2024 Hüft-TEP Nachrichten

Ob bei einer Notfalloperation nach Schenkelhalsfraktur eine Hemiarthroplastik oder eine totale Endoprothese (TEP) eingebaut wird, sollte nicht allein vom Alter der Patientinnen und Patienten abhängen. Auch über 90-Jährige können von der TEP profitieren.

Arthroskopie kann Knieprothese nicht hinauszögern

25.04.2024 Gonarthrose Nachrichten

Ein arthroskopischer Eingriff bei Kniearthrose macht im Hinblick darauf, ob und wann ein Gelenkersatz fällig wird, offenbar keinen Unterschied.

Therapiestart mit Blutdrucksenkern erhöht Frakturrisiko

25.04.2024 Hypertonie Nachrichten

Beginnen ältere Männer im Pflegeheim eine Antihypertensiva-Therapie, dann ist die Frakturrate in den folgenden 30 Tagen mehr als verdoppelt. Besonders häufig stürzen Demenzkranke und Männer, die erstmals Blutdrucksenker nehmen. Dafür spricht eine Analyse unter US-Veteranen.

Ärztliche Empathie hilft gegen Rückenschmerzen

23.04.2024 Leitsymptom Rückenschmerzen Nachrichten

Personen mit chronischen Rückenschmerzen, die von einfühlsamen Ärzten und Ärztinnen betreut werden, berichten über weniger Beschwerden und eine bessere Lebensqualität.

Update Orthopädie und Unfallchirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.