Skip to main content
main-content

28.01.2020 | Review article | Sonderheft 1/2020

European Spine Journal 1/2020

Revision surgery in distal junctional kyphosis

Zeitschrift:
European Spine Journal > Sonderheft 1/2020
Autoren:
Pedro Berjano, Marco Damilano, Matteo Pejrona, Francesco Langella, Claudio Lamartina
Wichtige Hinweise

Electronic supplementary material

The online version of this article (https://​doi.​org/​10.​1007/​s00586-020-06304-y) contains supplementary material, which is available to authorized users.

Publisher's Note

Springer Nature remains neutral with regard to jurisdictional claims in published maps and institutional affiliations.

Abstract

Background

Opposed to proximal junctional kyphosis and proximal junctional failure, their distal equivalents, distal junctional kyphosis and failure (DJK/DJF) have received less attention in the literature. The aim of this article is to provide an overview of the problem of DJK–DJF in different clinical scenarios such as adolescent idiopathic scoliosis (AIS), Scheuermann’s kyphosis (SK) and adult deformity surgery and to suggest a strategy for prevention and treatment.

Methods

A narrative review of the literature was conducted to identify the best evidence on the risk factors of the problem.

Results

DJK/DJF have been described as a complication of AIS, SK and adult spine deformity (ASD). For AIS and SK, the choice of a lower instrumented vertebra more cranial than the sagittal stable vertebra has shown to increase the incidence of DJK and DJF. For ASD, constructs ending with S1 pedicle screws had a higher incidence of DJK/DJF than those ending distally with S1 pedicle plus iliac screws.

Conclusion

The proposed strategy of treatment includes restoration of normal sagittal alignment, choice of a distal fixation point stable in the sagittal, coronal and transverse planes, balancing the fusion mass over the distal fixation point and providing solid fixation at the distal end of the construct.

Graphic abstract

These slides can be retrieved under Electronic Supplementary Material.

Bitte loggen Sie sich ein, um Zugang zu diesem Inhalt zu erhalten

★ PREMIUM-INHALT
e.Med Interdisziplinär

Mit e.Med Interdisziplinär erhalten Sie Zugang zu allen CME-Fortbildungen und Fachzeitschriften auf SpringerMedizin.de. Zusätzlich können Sie eine Zeitschrift Ihrer Wahl in gedruckter Form beziehen – ohne Aufpreis.

Jetzt e.Med bestellen und 100 € sparen!

Weitere Produktempfehlungen anzeigen
Zusatzmaterial
Literatur
Über diesen Artikel

Weitere Artikel der Sonderheft 1/2020

European Spine Journal 1/2020 Zur Ausgabe

Editorial

Editorial

  1. Sie können e.Med Orthopädie & Unfallchirurgie 14 Tage kostenlos testen (keine Print-Zeitschrift enthalten). Der Test läuft automatisch und formlos aus. Es kann nur einmal getestet werden.

Neu im Fachgebiet Orthopädie und Unfallchirurgie

Mail Icon II Newsletter

Bestellen Sie unseren kostenlosen Newsletter Update Orthopädie und Unfallchirurgie und bleiben Sie gut informiert – ganz bequem per eMail.

Bildnachweise