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Erschienen in: Annals of Hematology 11/2013

01.11.2013 | Original Article

Rituximab-based pre-emptive treatment of molecular relapse in follicular and mantle cell lymphoma

verfasst von: Simone Ferrero, Luigia Monitillo, Barbara Mantoan, Daniela Barbero, Elisa Genuardi, Sara Barbiero, Elisa Bernocco, Daniele Caracciolo, Marco Ruella, Daniela Drandi, Manuela Zanni, Federica Renna, Chiara Lobetti Bodoni, Angela Gueli, Roberto Passera, Pellegrino Musto, Mario Boccadoro, Corrado Tarella, Marco Ladetto

Erschienen in: Annals of Hematology | Ausgabe 11/2013

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Abstract

Pre-emptive rituximab (pRTX) might represent an effective approach for patients with follicular (FL) and mantle cell lymphoma (MCL) experiencing molecular relapse (M-rel). However, available experience is still limited. We retrospectively collected FL and MCL cases that underwent pRTX with four weekly rituximab infusions (375 mg/m2) due to molecular persistence or M-rel. M-rel was assessed using nested polymerase chain reaction (PCR) and real-time quantitative PCR using the Bcl-1/IGH, Bcl-2/IGH or the immunoglobulin heavy chain rearrangement. Twenty-three occurrences of M-rel or persistence were treated in 18 patients (nine MCL and nine FL). The pRTX reinduced molecular remission (MR) in 17/23 cases (7/9 FL and 10/14 MCL). The median time to MR reinduction was 4.5 months (range 3–12), and the median duration of the first MR reinduction was 34 months (range 12–72). In five MCL cases, pRTX was used to treat subsequent M-rels, with success in four cases. No clinical relapses were seen within 2 years of successful reinduction of MR. Progression-free survival after pRTX was 64 % at a median follow-up of 6 years. pRTX was feasible and safe and effectively reinduced MR in FL and MCL patients (74 %). Prospective trials are needed to verify the clinical benefit of similar approaches.
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Metadaten
Titel
Rituximab-based pre-emptive treatment of molecular relapse in follicular and mantle cell lymphoma
verfasst von
Simone Ferrero
Luigia Monitillo
Barbara Mantoan
Daniela Barbero
Elisa Genuardi
Sara Barbiero
Elisa Bernocco
Daniele Caracciolo
Marco Ruella
Daniela Drandi
Manuela Zanni
Federica Renna
Chiara Lobetti Bodoni
Angela Gueli
Roberto Passera
Pellegrino Musto
Mario Boccadoro
Corrado Tarella
Marco Ladetto
Publikationsdatum
01.11.2013
Verlag
Springer Berlin Heidelberg
Erschienen in
Annals of Hematology / Ausgabe 11/2013
Print ISSN: 0939-5555
Elektronische ISSN: 1432-0584
DOI
https://doi.org/10.1007/s00277-013-1797-y

Weitere Artikel der Ausgabe 11/2013

Annals of Hematology 11/2013 Zur Ausgabe

Letter to the Editor

A blood-making lung mass

Leitlinien kompakt für die Innere Medizin

Mit medbee Pocketcards sicher entscheiden.

Seit 2022 gehört die medbee GmbH zum Springer Medizin Verlag

Echinokokkose medikamentös behandeln oder operieren?

06.05.2024 DCK 2024 Kongressbericht

Die Therapie von Echinokokkosen sollte immer in spezialisierten Zentren erfolgen. Eine symptomlose Echinokokkose kann – egal ob von Hunde- oder Fuchsbandwurm ausgelöst – konservativ erfolgen. Wenn eine Op. nötig ist, kann es sinnvoll sein, vorher Zysten zu leeren und zu desinfizieren. 

Umsetzung der POMGAT-Leitlinie läuft

03.05.2024 DCK 2024 Kongressbericht

Seit November 2023 gibt es evidenzbasierte Empfehlungen zum perioperativen Management bei gastrointestinalen Tumoren (POMGAT) auf S3-Niveau. Vieles wird schon entsprechend der Empfehlungen durchgeführt. Wo es im Alltag noch hapert, zeigt eine Umfrage in einem Klinikverbund.

Proximale Humerusfraktur: Auch 100-Jährige operieren?

01.05.2024 DCK 2024 Kongressbericht

Mit dem demographischen Wandel versorgt auch die Chirurgie immer mehr betagte Menschen. Von Entwicklungen wie Fast-Track können auch ältere Menschen profitieren und bei proximaler Humerusfraktur können selbst manche 100-Jährige noch sicher operiert werden.

Die „Zehn Gebote“ des Endokarditis-Managements

30.04.2024 Endokarditis Leitlinie kompakt

Worauf kommt es beim Management von Personen mit infektiöser Endokarditis an? Eine Kardiologin und ein Kardiologe fassen die zehn wichtigsten Punkte der neuen ESC-Leitlinie zusammen.

Update Innere Medizin

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