Skip to main content
Erschienen in: Indian Journal of Gastroenterology 1/2014

01.01.2014 | SHORT REPORT

Single-balloon enteroscopy: A single-center experience of 48 procedures

verfasst von: Rajiv Baijal, Praveen Kumar, Deepakkumar Trilokinath Gupta, Nimish Shah, Sandeep Kulkarni, Soham Doshi

Erschienen in: Indian Journal of Gastroenterology | Ausgabe 1/2014

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

The aim of this study was to report the analysis of a single-center experience with single-balloon enteroscopy (SBE). A retrospective analysis of patients with small-bowel disorder who underwent SBE procedure from February 2011 to February 2013 was carried out. A total of 40 patients underwent 48 SBE procedures. Antegrade and retrograde approaches were used in 68.8 % and 31.2 % of subjects, respectively. The main indications were obscure gastrointestinal bleeding (n = 28), chronic diarrhea (n = 6), and chronic abdominal pain (n = 6). Average (SD) insertion length by antegrade approach was 150.6 (31.4) cm (range 90–210 cm) beyond the duodenojejunal flexure and by retrograde approach was 106.6 (29.4) cm (range 40–140 cm) proximal to the ileocecal junction. Average procedure time for antegrade approach was 46.3 (9.0) min (range 25–60 min) and for retrograde approach was 61.3 (12.8) min (range 45–90 min). Panendoscopy was not possible in any of the eight patients in whom antegrade and retrograde approaches were performed. Overall diagnostic yield was 55 % and therapeutic procedures were done in 20 % of patients. There were no significant complications. SBE is a safe and effective method to diagnose patients with small-bowel disease and provides a useful tool for intervention.
Literatur
1.
2.
Zurück zum Zitat Pasha SF, Leighton JA, Das A, et al. Double-balloon enteroscopy and capsule endoscopy have comparable diagnostic yield in small-bowel disease: a meta-analysis. Clin Gastroenterol Hepatol. 2008;6:671–6.PubMedCrossRef Pasha SF, Leighton JA, Das A, et al. Double-balloon enteroscopy and capsule endoscopy have comparable diagnostic yield in small-bowel disease: a meta-analysis. Clin Gastroenterol Hepatol. 2008;6:671–6.PubMedCrossRef
3.
Zurück zum Zitat Tsujikawa T, Saitoh Y, Andoh A, et al. Novel single-balloon enteroscopy for diagnosis and treatment of the small intestine: preliminary experiences. Endoscopy. 2008;40:11–5.PubMedCrossRef Tsujikawa T, Saitoh Y, Andoh A, et al. Novel single-balloon enteroscopy for diagnosis and treatment of the small intestine: preliminary experiences. Endoscopy. 2008;40:11–5.PubMedCrossRef
4.
Zurück zum Zitat Kawamura T, Yasuda K, Tanaka K, et al. Clinical evaluation of a newly developed single-balloon enteroscope. Gastrointest Endosc. 2008;68:1112–6.PubMedCrossRef Kawamura T, Yasuda K, Tanaka K, et al. Clinical evaluation of a newly developed single-balloon enteroscope. Gastrointest Endosc. 2008;68:1112–6.PubMedCrossRef
5.
Zurück zum Zitat Ramchandani M, Reddy DN, Gupta R, et al. Diagnostic yield and therapeutic impact of single–balloon enteroscopy: series of 106 cases. J Gastroenterol Hepatol. 2009;24:1631–8.PubMedCrossRef Ramchandani M, Reddy DN, Gupta R, et al. Diagnostic yield and therapeutic impact of single–balloon enteroscopy: series of 106 cases. J Gastroenterol Hepatol. 2009;24:1631–8.PubMedCrossRef
6.
Zurück zum Zitat May A, Nachbar L, Schneider M, Neumann M, Ell C. Push-and-pull enteroscopy using the double-balloon technique: method of assessing depth of insertion and training of the enteroscopy technique using the Erlangen Endo-Trainer. Endoscopy. 2005;37:66–70.PubMedCrossRef May A, Nachbar L, Schneider M, Neumann M, Ell C. Push-and-pull enteroscopy using the double-balloon technique: method of assessing depth of insertion and training of the enteroscopy technique using the Erlangen Endo-Trainer. Endoscopy. 2005;37:66–70.PubMedCrossRef
7.
Zurück zum Zitat Sidhu S, Sanders DS, Morris AJ, McAlindon ME. Guidelines on small bowel enteroscopy and capsule endoscopy in adults. Gut. 2008;57:125–36.PubMedCrossRef Sidhu S, Sanders DS, Morris AJ, McAlindon ME. Guidelines on small bowel enteroscopy and capsule endoscopy in adults. Gut. 2008;57:125–36.PubMedCrossRef
8.
Zurück zum Zitat Mehdizadeh S, Han NJ, Cheng DW, Cheng GC, Lo SK. Success rate of retrograde double balloon enteroscopy. Gastrointest Endosc. 2007;65:633–9.PubMedCrossRef Mehdizadeh S, Han NJ, Cheng DW, Cheng GC, Lo SK. Success rate of retrograde double balloon enteroscopy. Gastrointest Endosc. 2007;65:633–9.PubMedCrossRef
9.
Zurück zum Zitat Di Caro S, May A, Heine DG, et al. The European experience with double-balloon enteroscopy: indications, methodology, safety, and clinical impact. Gastrointest Endosc. 2005;62:545–50.PubMedCrossRef Di Caro S, May A, Heine DG, et al. The European experience with double-balloon enteroscopy: indications, methodology, safety, and clinical impact. Gastrointest Endosc. 2005;62:545–50.PubMedCrossRef
10.
Zurück zum Zitat Yamamoto H, Kita H, Sunada K, et al. Clinical outcomes of double-balloon endoscopy for the diagnosis and treatment of small-intestinal diseases. Clin Gastroenterol Hepatol. 2004;11:1010–6.CrossRef Yamamoto H, Kita H, Sunada K, et al. Clinical outcomes of double-balloon endoscopy for the diagnosis and treatment of small-intestinal diseases. Clin Gastroenterol Hepatol. 2004;11:1010–6.CrossRef
11.
Zurück zum Zitat Upchurch B, Bennie R, Madhusudhan R, Sanaka M, Lopez AR, Vargo JJ. The clinical utility of single-balloon enteroscopy: a single-center experience of 172 procedures. Gastrointest Endosc. 2010;71:1218–23.PubMedCrossRef Upchurch B, Bennie R, Madhusudhan R, Sanaka M, Lopez AR, Vargo JJ. The clinical utility of single-balloon enteroscopy: a single-center experience of 172 procedures. Gastrointest Endosc. 2010;71:1218–23.PubMedCrossRef
12.
Zurück zum Zitat Upchurch B, Vargo J. Single balloon enteroscopy. Gastrointest Endosc Clin N Am. 2009;19:335–47.PubMedCrossRef Upchurch B, Vargo J. Single balloon enteroscopy. Gastrointest Endosc Clin N Am. 2009;19:335–47.PubMedCrossRef
13.
Zurück zum Zitat May A. Balloon enteroscopy: single-and-double-balloon enteroscopy. Gastrointest Clin N Am. 2009;19:349–56.CrossRef May A. Balloon enteroscopy: single-and-double-balloon enteroscopy. Gastrointest Clin N Am. 2009;19:349–56.CrossRef
Metadaten
Titel
Single-balloon enteroscopy: A single-center experience of 48 procedures
verfasst von
Rajiv Baijal
Praveen Kumar
Deepakkumar Trilokinath Gupta
Nimish Shah
Sandeep Kulkarni
Soham Doshi
Publikationsdatum
01.01.2014
Verlag
Springer India
Erschienen in
Indian Journal of Gastroenterology / Ausgabe 1/2014
Print ISSN: 0254-8860
Elektronische ISSN: 0975-0711
DOI
https://doi.org/10.1007/s12664-013-0411-5

Weitere Artikel der Ausgabe 1/2014

Indian Journal of Gastroenterology 1/2014 Zur Ausgabe

Leitlinien kompakt für die Innere Medizin

Mit medbee Pocketcards sicher entscheiden.

Seit 2022 gehört die medbee GmbH zum Springer Medizin Verlag

Echinokokkose medikamentös behandeln oder operieren?

06.05.2024 DCK 2024 Kongressbericht

Die Therapie von Echinokokkosen sollte immer in spezialisierten Zentren erfolgen. Eine symptomlose Echinokokkose kann – egal ob von Hunde- oder Fuchsbandwurm ausgelöst – konservativ erfolgen. Wenn eine Op. nötig ist, kann es sinnvoll sein, vorher Zysten zu leeren und zu desinfizieren. 

Umsetzung der POMGAT-Leitlinie läuft

03.05.2024 DCK 2024 Kongressbericht

Seit November 2023 gibt es evidenzbasierte Empfehlungen zum perioperativen Management bei gastrointestinalen Tumoren (POMGAT) auf S3-Niveau. Vieles wird schon entsprechend der Empfehlungen durchgeführt. Wo es im Alltag noch hapert, zeigt eine Umfrage in einem Klinikverbund.

Proximale Humerusfraktur: Auch 100-Jährige operieren?

01.05.2024 DCK 2024 Kongressbericht

Mit dem demographischen Wandel versorgt auch die Chirurgie immer mehr betagte Menschen. Von Entwicklungen wie Fast-Track können auch ältere Menschen profitieren und bei proximaler Humerusfraktur können selbst manche 100-Jährige noch sicher operiert werden.

Die „Zehn Gebote“ des Endokarditis-Managements

30.04.2024 Endokarditis Leitlinie kompakt

Worauf kommt es beim Management von Personen mit infektiöser Endokarditis an? Eine Kardiologin und ein Kardiologe fassen die zehn wichtigsten Punkte der neuen ESC-Leitlinie zusammen.

Update Innere Medizin

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.