Skip to main content

07.08.2019 | General Review • FOOT - HALLUX VALGUS

Surgical options for hallux rigidus: state of the art and review of the literature

verfasst von: Laurent Galois, Julien Hemmer, Victor Ray, François Sirveaux

Erschienen in: European Journal of Orthopaedic Surgery & Traumatology

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Hallux rigidus is a painful condition of the great toe characterized by restriction of the metatarsophalangeal range of motion and progressive osteophyte formation. Many etiologies have been postulated including excessive length of the first ray, trauma, abnormally elevated first metatarsal and a positive family history. However, most cases are likely idiopathic. Plain radiographs are used to grade the severity of hallux rigidus. The more comprehensive grading is represented by Coughlin and Shurnas’ system that introduced a four-grade classification. When nonoperative treatment fails to provide relief, surgery should be performed. The goal of surgery is to relieve pain, maintain stability of the first metatarsophalangeal joint and improve function and quality of life. Operative treatments can be divided into joint sparing (e.g., cheilectomy with or without associated osteotomies) versus joint sacrificing (e.g., arthroplasty or arthrodesis). There are a variety of osteotomies available for treatment of hallux rigidus (phalanx and/or metatarsal osteotomies). Newer techniques of interpositional arthroplasty as well as new hemi-arthroplasty designs, including synthetic cartilage implants, offer promising options for preservation of motion. The choice of procedure is based on the condition of the joint, patient’s goals and expectations of the surgical outcome, and patient’s motivation. This article discusses various procedures along with clinical outcomes and complications. The advantages and disadvantages of each procedure are discussed.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Davies-Colley M (1887) Contraction of the metatarsophalangeal joint of the great toe. BMJ 1:728CrossRef Davies-Colley M (1887) Contraction of the metatarsophalangeal joint of the great toe. BMJ 1:728CrossRef
4.
Zurück zum Zitat Shereff MJ, Bejjani FJ, Kummer FJ (1986) Kinematics of the first metatarsophalangeal joint. J Bone Jt Surg Am 68:392–398CrossRef Shereff MJ, Bejjani FJ, Kummer FJ (1986) Kinematics of the first metatarsophalangeal joint. J Bone Jt Surg Am 68:392–398CrossRef
10.
Zurück zum Zitat Coughlin MJ, Shurnas PS (2003) Hallux rigidus. Grading and long-term results of operative treatment. J Bone Jt Surg Am 85:2072–2088CrossRef Coughlin MJ, Shurnas PS (2003) Hallux rigidus. Grading and long-term results of operative treatment. J Bone Jt Surg Am 85:2072–2088CrossRef
11.
Zurück zum Zitat Duvries HL (1959) Surgery of the foot. Acad Med 34:1055 Duvries HL (1959) Surgery of the foot. Acad Med 34:1055
17.
Zurück zum Zitat Bonney G, Macnab I (1952) Hallux valgus and hallux rigidus: a critical survey of operative results. J Bone Jt Surg Br 34:366–385CrossRef Bonney G, Macnab I (1952) Hallux valgus and hallux rigidus: a critical survey of operative results. J Bone Jt Surg Br 34:366–385CrossRef
20.
Zurück zum Zitat Watermann H (1927) Die Arthritis deformans des grozehen-grungelenkes als selbstndiges krankheitsbild. Z Orthop Chir 48:346–355 Watermann H (1927) Die Arthritis deformans des grozehen-grungelenkes als selbstndiges krankheitsbild. Z Orthop Chir 48:346–355
21.
Zurück zum Zitat Youngswick FD (1982) Modifications of the Austin bunionectomy for treatment of metatarsus primus elevatus associated with hallux limitus. J Foot Surg 21:114–116PubMed Youngswick FD (1982) Modifications of the Austin bunionectomy for treatment of metatarsus primus elevatus associated with hallux limitus. J Foot Surg 21:114–116PubMed
23.
Zurück zum Zitat Lundeen RO, Rose JM (2000) Sliding oblique osteotomy for the treatment of hallux abducto valgus associated with functional hallux limitus. J Foot Ankle Surg 39:161–167CrossRef Lundeen RO, Rose JM (2000) Sliding oblique osteotomy for the treatment of hallux abducto valgus associated with functional hallux limitus. J Foot Ankle Surg 39:161–167CrossRef
24.
Zurück zum Zitat Ronconi P, Monachino P, Baleanu PM, Favilli G (2000) Distal oblique osteotomy of the first metatarsal for the correction of hallux limitus and rigidus deformity. J Foot Ankle Surg 39:154–160CrossRef Ronconi P, Monachino P, Baleanu PM, Favilli G (2000) Distal oblique osteotomy of the first metatarsal for the correction of hallux limitus and rigidus deformity. J Foot Ankle Surg 39:154–160CrossRef
26.
Zurück zum Zitat Viegas GV (1998) Reconstruction of hallux limitus deformity using a first metatarsal sagittal-Z osteotomy. J Foot Ankle Surg 37:204–211 (discussion 261-262) CrossRef Viegas GV (1998) Reconstruction of hallux limitus deformity using a first metatarsal sagittal-Z osteotomy. J Foot Ankle Surg 37:204–211 (discussion 261-262) CrossRef
27.
Zurück zum Zitat Drago JJ, Oloff L, Jacobs AM (1984) A comprehensive review of hallux limitus. J Foot Surg 23:213–220PubMed Drago JJ, Oloff L, Jacobs AM (1984) A comprehensive review of hallux limitus. J Foot Surg 23:213–220PubMed
43.
Zurück zum Zitat Weil LS, Pollak RA, Goller WL (1984) Total first joint replacement in hallux valgus and hallux rigidus. Long-term results in 484 cases. Clin Podiatry 1:103–129PubMed Weil LS, Pollak RA, Goller WL (1984) Total first joint replacement in hallux valgus and hallux rigidus. Long-term results in 484 cases. Clin Podiatry 1:103–129PubMed
49.
Zurück zum Zitat Lau JT, Daniels TR (2001) Outcomes following cheilectomy and interpositional arthroplasty in hallux rigidus. Foot Ankle Int 22:462–470CrossRef Lau JT, Daniels TR (2001) Outcomes following cheilectomy and interpositional arthroplasty in hallux rigidus. Foot Ankle Int 22:462–470CrossRef
Metadaten
Titel
Surgical options for hallux rigidus: state of the art and review of the literature
verfasst von
Laurent Galois
Julien Hemmer
Victor Ray
François Sirveaux
Publikationsdatum
07.08.2019
Verlag
Springer Paris
Erschienen in
European Journal of Orthopaedic Surgery & Traumatology
Print ISSN: 1633-8065
Elektronische ISSN: 1432-1068
DOI
https://doi.org/10.1007/s00590-019-02528-x

Arthropedia

Grundlagenwissen der Arthroskopie und Gelenkchirurgie. Erweitert durch Fallbeispiele, Videos und Abbildungen. 
» Jetzt entdecken

Notfall-TEP der Hüfte ist auch bei 90-Jährigen machbar

26.04.2024 Hüft-TEP Nachrichten

Ob bei einer Notfalloperation nach Schenkelhalsfraktur eine Hemiarthroplastik oder eine totale Endoprothese (TEP) eingebaut wird, sollte nicht allein vom Alter der Patientinnen und Patienten abhängen. Auch über 90-Jährige können von der TEP profitieren.

Arthroskopie kann Knieprothese nicht hinauszögern

25.04.2024 Gonarthrose Nachrichten

Ein arthroskopischer Eingriff bei Kniearthrose macht im Hinblick darauf, ob und wann ein Gelenkersatz fällig wird, offenbar keinen Unterschied.

Therapiestart mit Blutdrucksenkern erhöht Frakturrisiko

25.04.2024 Hypertonie Nachrichten

Beginnen ältere Männer im Pflegeheim eine Antihypertensiva-Therapie, dann ist die Frakturrate in den folgenden 30 Tagen mehr als verdoppelt. Besonders häufig stürzen Demenzkranke und Männer, die erstmals Blutdrucksenker nehmen. Dafür spricht eine Analyse unter US-Veteranen.

Ärztliche Empathie hilft gegen Rückenschmerzen

23.04.2024 Leitsymptom Rückenschmerzen Nachrichten

Personen mit chronischen Rückenschmerzen, die von einfühlsamen Ärzten und Ärztinnen betreut werden, berichten über weniger Beschwerden und eine bessere Lebensqualität.

Update Orthopädie und Unfallchirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.