Skip to main content
Erschienen in: European Spine Journal 9/2020

10.03.2020 | Original Article

The influence of endplate (Modic) changes on clinical outcomes in lumbar spinal stenosis surgery: a Swiss prospective multicenter cohort study

verfasst von: Nils H. Ulrich, Jakob M. Burgstaller, Isaac Gravestock, Sebastian Winklhofer, François Porchet, Giuseppe Pichierri, Maria M. Wertli, Johann Steurer, Mazda Farshad, the LSOS Study Group

Erschienen in: European Spine Journal | Ausgabe 9/2020

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Purpose

To investigate if the presence or absence of preoperative endplate Modic changes (MC) is predictive for clinical outcomes in degenerative lumbar spinal stenosis (DLSS) patients undergoing decompression-alone or decompression with instrumented fusion surgery.

Methods

Two hundred five patients were included and categorized into four groups; 102 patients into the decompression-alone group with MCs, 41 patients into the fusion group with MCs, 46 patients into the decompression-alone group without MCs, and 16 patients into the fusion group without MCs. Clinical outcome was quantified with changes in spinal stenosis measure (SSM) symptoms, SSM function, NRS pain, and EQ-5D-3L sum score over time (measured at baseline, 12-, 24-, and 36-month follow-up) and minimal clinically important difference (MCID) in SSM symptoms, SSM function, and NRS pain from baseline to 36-month follow-up. To investigate if possible effects of MCs had been modified or hidden by confounding variables, we used the group LASSO method to search for good prognostic models.

Results

There were no obvious differences in any of the clinical outcome measures between groups at baseline. At 12 months, most patients have improved in all outcomes and maintained improved conditions over time (no significant group differences). Between 70 and 90 percent of the patients maintained a clinically important improvement up to 36 months.

Conclusions

Endplate MCs have no significant influence on clinical outcome parameters in patients with lumbar spinal stenosis compared to patients without MCs, independent of the chosen surgical strategy. All patients benefitted from surgical therapy up to 36-month follow-up.

Graphic abstract

These slides can be retrieved under Electronic Supplementary Material.
Anhänge
Nur mit Berechtigung zugänglich
Literatur
8.
Zurück zum Zitat Rahme R, Moussa R (2008) The modic vertebral endplate and marrow changes: pathologic significance and relation to low back pain and segmental instability of the lumbar spine. Am J Neuroradiol 29(5):838–842CrossRef Rahme R, Moussa R (2008) The modic vertebral endplate and marrow changes: pathologic significance and relation to low back pain and segmental instability of the lumbar spine. Am J Neuroradiol 29(5):838–842CrossRef
9.
Zurück zum Zitat Lang P, Chafetz N, Genant HK, Morris JM (1990) Lumbar spinal fusion. Assessment of functional stability with magnetic resonance imaging. Spine (Phila Pa 1976) 15(6):581–588CrossRef Lang P, Chafetz N, Genant HK, Morris JM (1990) Lumbar spinal fusion. Assessment of functional stability with magnetic resonance imaging. Spine (Phila Pa 1976) 15(6):581–588CrossRef
10.
Zurück zum Zitat Braithwaite I, White J, Saifuddin A, Renton P, Taylor BA (1998) Vertebral end-plate (Modic) changes on lumbar spine MRI: correlation with pain reproduction at lumbar discography. Eur Spine J 7(5):363–368CrossRef Braithwaite I, White J, Saifuddin A, Renton P, Taylor BA (1998) Vertebral end-plate (Modic) changes on lumbar spine MRI: correlation with pain reproduction at lumbar discography. Eur Spine J 7(5):363–368CrossRef
14.
Zurück zum Zitat Cao P, Chen Z, Zheng Y, Wang Y, Jiang L, Yang Y, Zhuang C, Liang Y, Zheng T, Gong Y, Zhang X, Wu W, Qiu S (2014) Comparison of simple discectomy and instrumented posterior lumbar interbody fusion for treatment of lumbar disc herniation combined with Modic endplate changes. Chin Med J (Engl) 127(15):2789–2794 Cao P, Chen Z, Zheng Y, Wang Y, Jiang L, Yang Y, Zhuang C, Liang Y, Zheng T, Gong Y, Zhang X, Wu W, Qiu S (2014) Comparison of simple discectomy and instrumented posterior lumbar interbody fusion for treatment of lumbar disc herniation combined with Modic endplate changes. Chin Med J (Engl) 127(15):2789–2794
17.
Zurück zum Zitat Rauschning W (1993) Pathoanatomy of lumbar disc degeneration and stenosis. Acta Orthop Scand Suppl 251:3–12CrossRef Rauschning W (1993) Pathoanatomy of lumbar disc degeneration and stenosis. Acta Orthop Scand Suppl 251:3–12CrossRef
19.
Zurück zum Zitat Ohtori S, Yamashita M, Yamauchi K, Inoue G, Koshi T, Suzuki M, Orita S, Eguchi Y, Ochiai N, Kishida S, Takaso M, Aoki Y, Ishikawa T, Arai G, Miyagi M, Kamoda H, Nakamura J, Takahashi K (2010) Low back pain after lumbar discectomy in patients showing endplate modic type 1 change. Spine (Phila Pa 1976) 35(13):E596–600. https://doi.org/10.1097/brs.0b013e3181cd2cb8CrossRef Ohtori S, Yamashita M, Yamauchi K, Inoue G, Koshi T, Suzuki M, Orita S, Eguchi Y, Ochiai N, Kishida S, Takaso M, Aoki Y, Ishikawa T, Arai G, Miyagi M, Kamoda H, Nakamura J, Takahashi K (2010) Low back pain after lumbar discectomy in patients showing endplate modic type 1 change. Spine (Phila Pa 1976) 35(13):E596–600. https://​doi.​org/​10.​1097/​brs.​0b013e3181cd2cb8​CrossRef
20.
Zurück zum Zitat Ulrich NH, Burgstaller JM, Gravestock I, Pichierri G, Wertli MM, Steurer J, Farshad M, Porchet F (2019) Outcome of unilateral versus standard open midline approach for bilateral decompression in lumbar spinal stenosis: is “over the top” really better? A Swiss prospective multicenter cohort study. J Neurosurg Spine. https://doi.org/10.3171/2019.2.spine181309CrossRefPubMed Ulrich NH, Burgstaller JM, Gravestock I, Pichierri G, Wertli MM, Steurer J, Farshad M, Porchet F (2019) Outcome of unilateral versus standard open midline approach for bilateral decompression in lumbar spinal stenosis: is “over the top” really better? A Swiss prospective multicenter cohort study. J Neurosurg Spine. https://​doi.​org/​10.​3171/​2019.​2.​spine181309CrossRefPubMed
22.
Zurück zum Zitat Burgstaller JM, Wertli MM, Steurer J, Kessels AG, Held U, Gramke H-F, Group LS (2017) The influence of pre-and postoperative fear avoidance beliefs on postoperative pain and disability in patients with lumbar spinal stenosis: analysis of the lumbar spinal outcome study (LSOS) data. Spine 42(7):E425–E432CrossRef Burgstaller JM, Wertli MM, Steurer J, Kessels AG, Held U, Gramke H-F, Group LS (2017) The influence of pre-and postoperative fear avoidance beliefs on postoperative pain and disability in patients with lumbar spinal stenosis: analysis of the lumbar spinal outcome study (LSOS) data. Spine 42(7):E425–E432CrossRef
24.
Zurück zum Zitat Stucki G, Liang MH, Fossel AH, Katz JN (1995) Relative responsiveness of condition-specific and generic health status measures in degenerative lumbar spinal stenosis. J Clin Epidemiol 48(11):1369–1378CrossRef Stucki G, Liang MH, Fossel AH, Katz JN (1995) Relative responsiveness of condition-specific and generic health status measures in degenerative lumbar spinal stenosis. J Clin Epidemiol 48(11):1369–1378CrossRef
25.
Zurück zum Zitat Stucki G, Daltroy L, Liang MH, Lipson SJ, Fossel AH, Katz JN (1996) Measurement properties of a self-administered outcome measure in lumbar spinal stenosis. Spine (Phila Pa 1976) 21(7):796–803CrossRef Stucki G, Daltroy L, Liang MH, Lipson SJ, Fossel AH, Katz JN (1996) Measurement properties of a self-administered outcome measure in lumbar spinal stenosis. Spine (Phila Pa 1976) 21(7):796–803CrossRef
27.
Zurück zum Zitat Ostelo RWJG, Deyo RA, Stratford P, Waddell G, Croft P, Von Korff M, Bouter LM, de Vet HC (2008) Interpreting change scores for pain and functional status in low back pain—towards international consensus regarding minimal important change. Spine 33(1):90–94CrossRef Ostelo RWJG, Deyo RA, Stratford P, Waddell G, Croft P, Von Korff M, Bouter LM, de Vet HC (2008) Interpreting change scores for pain and functional status in low back pain—towards international consensus regarding minimal important change. Spine 33(1):90–94CrossRef
Metadaten
Titel
The influence of endplate (Modic) changes on clinical outcomes in lumbar spinal stenosis surgery: a Swiss prospective multicenter cohort study
verfasst von
Nils H. Ulrich
Jakob M. Burgstaller
Isaac Gravestock
Sebastian Winklhofer
François Porchet
Giuseppe Pichierri
Maria M. Wertli
Johann Steurer
Mazda Farshad
the LSOS Study Group
Publikationsdatum
10.03.2020
Verlag
Springer Berlin Heidelberg
Erschienen in
European Spine Journal / Ausgabe 9/2020
Print ISSN: 0940-6719
Elektronische ISSN: 1432-0932
DOI
https://doi.org/10.1007/s00586-020-06364-0

Weitere Artikel der Ausgabe 9/2020

European Spine Journal 9/2020 Zur Ausgabe

Arthropedia

Grundlagenwissen der Arthroskopie und Gelenkchirurgie. Erweitert durch Fallbeispiele, Videos und Abbildungen. 
» Jetzt entdecken

Notfall-TEP der Hüfte ist auch bei 90-Jährigen machbar

26.04.2024 Hüft-TEP Nachrichten

Ob bei einer Notfalloperation nach Schenkelhalsfraktur eine Hemiarthroplastik oder eine totale Endoprothese (TEP) eingebaut wird, sollte nicht allein vom Alter der Patientinnen und Patienten abhängen. Auch über 90-Jährige können von der TEP profitieren.

Arthroskopie kann Knieprothese nicht hinauszögern

25.04.2024 Gonarthrose Nachrichten

Ein arthroskopischer Eingriff bei Kniearthrose macht im Hinblick darauf, ob und wann ein Gelenkersatz fällig wird, offenbar keinen Unterschied.

Therapiestart mit Blutdrucksenkern erhöht Frakturrisiko

25.04.2024 Hypertonie Nachrichten

Beginnen ältere Männer im Pflegeheim eine Antihypertensiva-Therapie, dann ist die Frakturrate in den folgenden 30 Tagen mehr als verdoppelt. Besonders häufig stürzen Demenzkranke und Männer, die erstmals Blutdrucksenker nehmen. Dafür spricht eine Analyse unter US-Veteranen.

Ärztliche Empathie hilft gegen Rückenschmerzen

23.04.2024 Leitsymptom Rückenschmerzen Nachrichten

Personen mit chronischen Rückenschmerzen, die von einfühlsamen Ärzten und Ärztinnen betreut werden, berichten über weniger Beschwerden und eine bessere Lebensqualität.

Update Orthopädie und Unfallchirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.