Skip to main content
Erschienen in: International Orthopaedics 1/2016

01.01.2016 | Original Paper

The pathology of the anterior capsule in patients over forty years of age with recurrent shoulder dislocation

verfasst von: Naoko Mizuno, Minoru Yoneda, Shigeto Nakagawa, Kenji Hayashida

Erschienen in: International Orthopaedics | Ausgabe 1/2016

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Purpose

We evaluated the pathologies of anterior capsular mechanism in older patients with recurrent anterior shoulder dislocation in the absence of full-thickness rotator cuff tears.

Methods

Three hundred and ninety-five shoulders with recurrent anterior shoulder dislocation were assessed. The patients were divided into three groups by the age at the first dislocation and the surgical treatment: group A (onset and treatment were at an age over 40 years), group B (onset was at an age under 40 years and treatment was at an age over 40 years) and group C (onset and treatment were at an age under 40 years). Groups A, B and C involved nine, 31 and 355 shoulders, respectively.

Results

The prevalence of an isolated Bankart lesion was 81.7 % in group C, 33.3 % in group A and 64.5 % in group B, and each of A and B was significantly lower than group C. The prevalence of an isolated capsular tear was 3.1 % in group C, while it was 33.3 % in group A, which was significantly higher.

Conclusions

The prevalence of an isolated Bankart lesion was low and the prevalence of a capsular tear was high in older patients. We should keep in mind the existence of a capsular tear in older patients and examine the whole anterior capsular mechanism meticulously.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Gumina S, Postacchini F (1997) Anterior dislocation of the shoulder in elderly patients. J Bone Joint Surg Br 79:540–543PubMedCrossRef Gumina S, Postacchini F (1997) Anterior dislocation of the shoulder in elderly patients. J Bone Joint Surg Br 79:540–543PubMedCrossRef
2.
Zurück zum Zitat Hawkins RJ, Bell RH, Hawkins RH, Koppert GJ (1986) Anterior dislocation of the shoulder in the older patient. Clin Orthop 206:192–195PubMed Hawkins RJ, Bell RH, Hawkins RH, Koppert GJ (1986) Anterior dislocation of the shoulder in the older patient. Clin Orthop 206:192–195PubMed
3.
Zurück zum Zitat Penvy T, Hunter RE, Freeman JR (1998) Primary traumatic anterior shoulder dislocation in patients 40 years of age and older. Arthroscopy 14:289–294CrossRef Penvy T, Hunter RE, Freeman JR (1998) Primary traumatic anterior shoulder dislocation in patients 40 years of age and older. Arthroscopy 14:289–294CrossRef
4.
Zurück zum Zitat Porcellini G, Paladini P, Campi F, Paqanelli M (2006) Shoulder instability and related rotator cuff tears: arthroscopic findings and treatment in patients aged 40 to 60 years. Arthroscopy 22:270–276PubMedCrossRef Porcellini G, Paladini P, Campi F, Paqanelli M (2006) Shoulder instability and related rotator cuff tears: arthroscopic findings and treatment in patients aged 40 to 60 years. Arthroscopy 22:270–276PubMedCrossRef
5.
Zurück zum Zitat Kummel BM (1979) Spectrum of lesions of the anterior capsular mechanism of the shoulder. Am J Sports Med 7:111–120PubMedCrossRef Kummel BM (1979) Spectrum of lesions of the anterior capsular mechanism of the shoulder. Am J Sports Med 7:111–120PubMedCrossRef
6.
Zurück zum Zitat Araghi A, Prasarn M, St Clair S, Zuckerman JD (2005) Recurrent anterior glenohumeral instability with onset after forty years of age: the role of the anterior mechanism. Bull Hosp Jt Dis 62:99–101PubMed Araghi A, Prasarn M, St Clair S, Zuckerman JD (2005) Recurrent anterior glenohumeral instability with onset after forty years of age: the role of the anterior mechanism. Bull Hosp Jt Dis 62:99–101PubMed
7.
Zurück zum Zitat Ikegami H, Ogawa K, Takahashi M, Inokuchi W (2002) Recurrent anterior dislocation of the shoulder in patients aged 50 and more (in Japanese). Katakansetsu 26:283–286 Ikegami H, Ogawa K, Takahashi M, Inokuchi W (2002) Recurrent anterior dislocation of the shoulder in patients aged 50 and more (in Japanese). Katakansetsu 26:283–286
8.
Zurück zum Zitat Neviaser RJ, Neviaser TJ (1995) Recurrent instability of the shoulder after age 40. J Shoulder Elbow Surg 4:416–418PubMedCrossRef Neviaser RJ, Neviaser TJ (1995) Recurrent instability of the shoulder after age 40. J Shoulder Elbow Surg 4:416–418PubMedCrossRef
9.
Zurück zum Zitat Okamura K, Kimura A, Fukushima S et al (1999) Recurrent anterior dislocation of the shoulder with onset after age 50 (in Japanese). Katakansetsu 23:453–456 Okamura K, Kimura A, Fukushima S et al (1999) Recurrent anterior dislocation of the shoulder with onset after age 50 (in Japanese). Katakansetsu 23:453–456
10.
Zurück zum Zitat Mizuno N, Yoneda M, Hayashida K, Nakagawa S, Mae T, Izawa K (2005) Recurrent anterior shoulder dislocation caused by a midsubstance complete capsular tear. J Bone Joint Surg Am 87:2717–2723PubMedCrossRef Mizuno N, Yoneda M, Hayashida K, Nakagawa S, Mae T, Izawa K (2005) Recurrent anterior shoulder dislocation caused by a midsubstance complete capsular tear. J Bone Joint Surg Am 87:2717–2723PubMedCrossRef
11.
Zurück zum Zitat Wolf EM, Cheng JC, Dickson K (1995) Humeral avulsion of glenohumeral ligaments as a cause of anterior shoulder instability. Arthroscopy 11:600–607PubMedCrossRef Wolf EM, Cheng JC, Dickson K (1995) Humeral avulsion of glenohumeral ligaments as a cause of anterior shoulder instability. Arthroscopy 11:600–607PubMedCrossRef
12.
Zurück zum Zitat Reeves B (1968) Experiments on the tensile strength of the anterior capsular structures of the shoulder in man. J Bone Joint Surg Br 50:858–865PubMed Reeves B (1968) Experiments on the tensile strength of the anterior capsular structures of the shoulder in man. J Bone Joint Surg Br 50:858–865PubMed
13.
Zurück zum Zitat Lee TQ, Dettling J, Sandusky MD, McMahon PJ (1999) Age related biomechanical properties of the glenoid-anterior band of the inferior glenohumeral ligament-humerus complex. Clin Biomech (Bristol, Avon) 14:471–476CrossRef Lee TQ, Dettling J, Sandusky MD, McMahon PJ (1999) Age related biomechanical properties of the glenoid-anterior band of the inferior glenohumeral ligament-humerus complex. Clin Biomech (Bristol, Avon) 14:471–476CrossRef
Metadaten
Titel
The pathology of the anterior capsule in patients over forty years of age with recurrent shoulder dislocation
verfasst von
Naoko Mizuno
Minoru Yoneda
Shigeto Nakagawa
Kenji Hayashida
Publikationsdatum
01.01.2016
Verlag
Springer Berlin Heidelberg
Erschienen in
International Orthopaedics / Ausgabe 1/2016
Print ISSN: 0341-2695
Elektronische ISSN: 1432-5195
DOI
https://doi.org/10.1007/s00264-015-2864-x

Weitere Artikel der Ausgabe 1/2016

International Orthopaedics 1/2016 Zur Ausgabe

Arthropedia

Grundlagenwissen der Arthroskopie und Gelenkchirurgie. Erweitert durch Fallbeispiele, Videos und Abbildungen. 
» Jetzt entdecken

Notfall-TEP der Hüfte ist auch bei 90-Jährigen machbar

26.04.2024 Hüft-TEP Nachrichten

Ob bei einer Notfalloperation nach Schenkelhalsfraktur eine Hemiarthroplastik oder eine totale Endoprothese (TEP) eingebaut wird, sollte nicht allein vom Alter der Patientinnen und Patienten abhängen. Auch über 90-Jährige können von der TEP profitieren.

Arthroskopie kann Knieprothese nicht hinauszögern

25.04.2024 Gonarthrose Nachrichten

Ein arthroskopischer Eingriff bei Kniearthrose macht im Hinblick darauf, ob und wann ein Gelenkersatz fällig wird, offenbar keinen Unterschied.

Therapiestart mit Blutdrucksenkern erhöht Frakturrisiko

25.04.2024 Hypertonie Nachrichten

Beginnen ältere Männer im Pflegeheim eine Antihypertensiva-Therapie, dann ist die Frakturrate in den folgenden 30 Tagen mehr als verdoppelt. Besonders häufig stürzen Demenzkranke und Männer, die erstmals Blutdrucksenker nehmen. Dafür spricht eine Analyse unter US-Veteranen.

Ärztliche Empathie hilft gegen Rückenschmerzen

23.04.2024 Leitsymptom Rückenschmerzen Nachrichten

Personen mit chronischen Rückenschmerzen, die von einfühlsamen Ärzten und Ärztinnen betreut werden, berichten über weniger Beschwerden und eine bessere Lebensqualität.

Update Orthopädie und Unfallchirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.