To investigate if bone substitutes are strictly necessary to restore the vertebral body height and improve the clinical outcome, in patients with thoracolumbar or lumbar AO type A post-traumatic vertebral fractures, managed with balloon kyphoplasty combined with posterior screw and rod system.
Methods
105 patients with post-traumatic thoracolumbar spine fracture were recruited. At baseline, the patients underwent a CT and an MRI of the spine. Clinical evaluation was performed, using the Visual Analog Scale (VAS) and the Oswestry Disability Index (ODI), at baseline, 48 h after surgery, at 3-month follow-up (FU), 6-month FU, 48 h after the instrumentation removal and at 24-month FU. At each FU, VK, regional kyphosis (RK), central wall (MH/PH) and anterior wall (AH/PH) heights were assessed on lateral spine X-rays. At 6-month FU, a CT scan of the spine was performed to investigate the fracture healing. The posterior instrumentation was removed 7 months after surgery (range 6–10 months).
Results
A significant reduction of mean VAS (p < 0.05) and ODI (p < 0.05) was observed after surgery; no impairment of these scores was observed after the instrumentation removal. A significant correction of VK, RK, AH/PH and MH/PH was recorded after surgery; no significant changes of these values were noticed at subsequent FU. After the instrumentation removal, only an RK impairment was recorded, but it was not significant.
Conclusions
PMMA or bone substitutes are not necessary to keep the reduction of the endplate obtained with the balloon tamp, when BK is performed in the association with posterior percutaneous pedicle screws instrumentation.
Graphical abstract
These slides can be retrieved under Electronic Supplementary Material.
×
Anzeige
Bitte loggen Sie sich ein, um Zugang zu diesem Inhalt zu erhalten
Ob bei einer Notfalloperation nach Schenkelhalsfraktur eine Hemiarthroplastik oder eine totale Endoprothese (TEP) eingebaut wird, sollte nicht allein vom Alter der Patientinnen und Patienten abhängen. Auch über 90-Jährige können von der TEP profitieren.
Beginnen ältere Männer im Pflegeheim eine Antihypertensiva-Therapie, dann ist die Frakturrate in den folgenden 30 Tagen mehr als verdoppelt. Besonders häufig stürzen Demenzkranke und Männer, die erstmals Blutdrucksenker nehmen. Dafür spricht eine Analyse unter US-Veteranen.
Personen mit chronischen Rückenschmerzen, die von einfühlsamen Ärzten und Ärztinnen betreut werden, berichten über weniger Beschwerden und eine bessere Lebensqualität.
Update Orthopädie und Unfallchirurgie
Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.