Skip to main content
Erschienen in: European Spine Journal 3/2008

01.03.2008 | Original Article

Transverse sacral fractures with anterior displacement

verfasst von: George S. Sapkas, Andreas F. Mavrogenis, Panayiotis J. Papagelopoulos

Erschienen in: European Spine Journal | Ausgabe 3/2008

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Transverse fractures of the sacrum with anterior displacement are the rarest type of transverse sacral fractures. They usually occur at the S1–S2 region in suicide jumpers. A clinical study was performed to evaluate the diagnosis, treatment and outcome of transverse sacral fractures with anterior displacement. We present six patients with a transverse fracture of the sacrum with anterior displacement. All patients presented with bowel and bladder dysfunction, perineal anesthesia, sensory and motor deficits at the lower extremities. Prompt diagnosis of the sacral fracture was obtained in five of the six patients. Operative treatment including lumbosacral laminectomies, spine instrumentation and fusion was done in all patients. Neurological recovery was almost complete in one patient, incomplete in four patients, and none in one patient. Although reduction of the fracture was not ideal in many of these patients, long-term clinical and radiographic follow-up, and neurological improvement were rewarding.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Fountain SS, Hamilton RD, Jameson RM (1977) Transverse fractures of the sacrum: a report of 6 cases. J Bone Joint Surg Am 59:486–489PubMed Fountain SS, Hamilton RD, Jameson RM (1977) Transverse fractures of the sacrum: a report of 6 cases. J Bone Joint Surg Am 59:486–489PubMed
2.
Zurück zum Zitat Denis F, Davis S, Comfort T (1988) Sacral fractures: an important problem. Retrospective analysis of 236 cases. Clin Orthop Relat Res 227:67–81PubMed Denis F, Davis S, Comfort T (1988) Sacral fractures: an important problem. Retrospective analysis of 236 cases. Clin Orthop Relat Res 227:67–81PubMed
3.
Zurück zum Zitat Gibbons JK, Soloniuk DS, Razack N (1990) Neurological injury and pattern of sacral fractures. J Neurosurg 72:889–893PubMedCrossRef Gibbons JK, Soloniuk DS, Razack N (1990) Neurological injury and pattern of sacral fractures. J Neurosurg 72:889–893PubMedCrossRef
4.
Zurück zum Zitat Kim MY, Reidy DP, Nolan PC, Finkelstein JA (2001) Transverse sacral fractures: case series and literature review. Can J Surg 44(5):359–363PubMed Kim MY, Reidy DP, Nolan PC, Finkelstein JA (2001) Transverse sacral fractures: case series and literature review. Can J Surg 44(5):359–363PubMed
5.
Zurück zum Zitat Sapkas G, Makris A, Korres D, Kyratzoulis J, Meleteas E, Antoniadis A (1997) Anteriorly displaced transverse fractures of the sacrum in adolescents: report of two cases. Eur Spine J 6(5):342–346PubMedCrossRef Sapkas G, Makris A, Korres D, Kyratzoulis J, Meleteas E, Antoniadis A (1997) Anteriorly displaced transverse fractures of the sacrum in adolescents: report of two cases. Eur Spine J 6(5):342–346PubMedCrossRef
6.
Zurück zum Zitat Levine AM (2003) Fractures of the Sacrum. In: Browner BD, Jupiter JB, Levine AM, Trafton PG (eds) Skeletal trauma, 3rd edn. W.B. Saunders Company, Philadelphia, pp. 1031–1051 Levine AM (2003) Fractures of the Sacrum. In: Browner BD, Jupiter JB, Levine AM, Trafton PG (eds) Skeletal trauma, 3rd edn. W.B. Saunders Company, Philadelphia, pp. 1031–1051
7.
Zurück zum Zitat Bonin JG (1945) Sacral fractures and injuries to the cauda equine. J Bone Joint Surg Br 27:113–127 Bonin JG (1945) Sacral fractures and injuries to the cauda equine. J Bone Joint Surg Br 27:113–127
8.
9.
Zurück zum Zitat Sabiston CP, Wing PC (1986) Classification and neurologic implications. J Trauma 26:1113–1115PubMed Sabiston CP, Wing PC (1986) Classification and neurologic implications. J Trauma 26:1113–1115PubMed
10.
Zurück zum Zitat Roy-Camille R, Saillant G, Gagna G, Mazel C (1985) Transverse fracture of the upper sacrum. Suicide jumper’s fracture. Spine 10:838–845PubMedCrossRef Roy-Camille R, Saillant G, Gagna G, Mazel C (1985) Transverse fracture of the upper sacrum. Suicide jumper’s fracture. Spine 10:838–845PubMedCrossRef
11.
Zurück zum Zitat Weaver EN, England GD, Richardson DE (1981) Sacral fracture: case presentation and review. Neurosurgery 9:725–728PubMedCrossRef Weaver EN, England GD, Richardson DE (1981) Sacral fracture: case presentation and review. Neurosurgery 9:725–728PubMedCrossRef
12.
Zurück zum Zitat Ferris B, Hutton P (1983) Anteriorly displaced transverse fracture of the sacrum at the level of the sacroiliac joint. J Bone Joint Surg Am 65:407–409PubMed Ferris B, Hutton P (1983) Anteriorly displaced transverse fracture of the sacrum at the level of the sacroiliac joint. J Bone Joint Surg Am 65:407–409PubMed
13.
Zurück zum Zitat Novkov HV, Tanchev PJ, Gyorev IS (1996) Severe fracture-dislocation of S1 in a 12-year-old boy: a case report. Spine 21:2500–2503PubMedCrossRef Novkov HV, Tanchev PJ, Gyorev IS (1996) Severe fracture-dislocation of S1 in a 12-year-old boy: a case report. Spine 21:2500–2503PubMedCrossRef
14.
Zurück zum Zitat Phelan ST, Jones DA, Bishay M (1991) Conservative management of transverse fractures of the sacrum with neurological features. A report of four cases. J Bone Joint Surg Br 73(6):969–971PubMed Phelan ST, Jones DA, Bishay M (1991) Conservative management of transverse fractures of the sacrum with neurological features. A report of four cases. J Bone Joint Surg Br 73(6):969–971PubMed
15.
Zurück zum Zitat Rodreigues-Fientes AE (1993) Traumatic sacrolisthesis S1–S2: report of a case. Spine 18:768–771CrossRef Rodreigues-Fientes AE (1993) Traumatic sacrolisthesis S1–S2: report of a case. Spine 18:768–771CrossRef
16.
Zurück zum Zitat Jackson H, Kam J, harris JH Jr, Harle TS (1982) The sacral arcuate lines in upper sacral fractures. Radiology 145:35–39PubMed Jackson H, Kam J, harris JH Jr, Harle TS (1982) The sacral arcuate lines in upper sacral fractures. Radiology 145:35–39PubMed
17.
Zurück zum Zitat Carl A, Delman A, Engler G (1985) Displaced transverse sacral fractures. A case report, review of the literature, and the CT scan as an aid in management. Clin Orthop Relat Res 194:195–198PubMed Carl A, Delman A, Engler G (1985) Displaced transverse sacral fractures. A case report, review of the literature, and the CT scan as an aid in management. Clin Orthop Relat Res 194:195–198PubMed
18.
Zurück zum Zitat Sapkas G, Pantazopoulos T, Efstathiou P (1985) Anteriorly displaced transverse fracture of the sacrum with fracture-dislocation at the L4–L5 lumbar level. Injury 16:353–357CrossRef Sapkas G, Pantazopoulos T, Efstathiou P (1985) Anteriorly displaced transverse fracture of the sacrum with fracture-dislocation at the L4–L5 lumbar level. Injury 16:353–357CrossRef
19.
Zurück zum Zitat Karray M, Rajhi H, Kouki S, Mnif N, Bouzidi R, Zlitni M, Hamza R (2005) Transverse fracture of the sacrum: value of imaging. A case report. J Radiol 86(7–8):951–953PubMed Karray M, Rajhi H, Kouki S, Mnif N, Bouzidi R, Zlitni M, Hamza R (2005) Transverse fracture of the sacrum: value of imaging. A case report. J Radiol 86(7–8):951–953PubMed
20.
Zurück zum Zitat Ikada K, Wada E, Kodama N (1991) Traction injury of the lumbosacral spinal nerve roots: report of a case. Spine 16:368–371CrossRef Ikada K, Wada E, Kodama N (1991) Traction injury of the lumbosacral spinal nerve roots: report of a case. Spine 16:368–371CrossRef
21.
Zurück zum Zitat Mouhsine E, Wettstein M, Schizas C, Borens O, Blanc CH, Leyvraz PF, Theumann N, Garofalo R (2006) Modified triangular posterior osteosynthesis of unstable sacrum fracture. Eur Spine J 15(6):857–863PubMedCrossRef Mouhsine E, Wettstein M, Schizas C, Borens O, Blanc CH, Leyvraz PF, Theumann N, Garofalo R (2006) Modified triangular posterior osteosynthesis of unstable sacrum fracture. Eur Spine J 15(6):857–863PubMedCrossRef
22.
Zurück zum Zitat Fardon DF (1976) Displaced transverse fractures of the lumbo-sacral spine with delayed cauda equine deficit: report of a case and review of literature. Clin Orthop Relat Res 120:155–158PubMed Fardon DF (1976) Displaced transverse fractures of the lumbo-sacral spine with delayed cauda equine deficit: report of a case and review of literature. Clin Orthop Relat Res 120:155–158PubMed
23.
Zurück zum Zitat Dowling T, Epstein J, Epstein N (1985) S1–S2 sacral fracture involving neural elements of the cauda equine. Spine 10:851–853PubMedCrossRef Dowling T, Epstein J, Epstein N (1985) S1–S2 sacral fracture involving neural elements of the cauda equine. Spine 10:851–853PubMedCrossRef
24.
Zurück zum Zitat Suzuki K, Mochida J (2001) Operative treatment of a transverse fracture-dislocation at the S1–S2 level. J Orthop Trauma 15(5):363–367PubMedCrossRef Suzuki K, Mochida J (2001) Operative treatment of a transverse fracture-dislocation at the S1–S2 level. J Orthop Trauma 15(5):363–367PubMedCrossRef
25.
Zurück zum Zitat Hessmann MH, Rommens PM (2002) Transverse fracture-dislocation of the sacrum: a diagnostic pitfall and a surgical challenge. Acta Chir Belg 102(1):46–51PubMed Hessmann MH, Rommens PM (2002) Transverse fracture-dislocation of the sacrum: a diagnostic pitfall and a surgical challenge. Acta Chir Belg 102(1):46–51PubMed
26.
Zurück zum Zitat Latenser BA, Gentilello LM, Tarver AA, Thalgott JS, Batdorf JW (1991) Improved outcome with early fixation of skeletally unstable pelvic fracture. J Trauma 31:28–31PubMed Latenser BA, Gentilello LM, Tarver AA, Thalgott JS, Batdorf JW (1991) Improved outcome with early fixation of skeletally unstable pelvic fracture. J Trauma 31:28–31PubMed
27.
Zurück zum Zitat Tile M (1988) Pelvic ring fractures: should they be fixed? J Bone Joint Surg Br 70:1–12PubMed Tile M (1988) Pelvic ring fractures: should they be fixed? J Bone Joint Surg Br 70:1–12PubMed
28.
Zurück zum Zitat Pohlemann T, Angst M, Schneider E, Ganz R, Tscherne H (1993) Fixation of transforaminal sacrum fractures: a biomechanical study. J Orthop Trauma 7:107–17PubMedCrossRef Pohlemann T, Angst M, Schneider E, Ganz R, Tscherne H (1993) Fixation of transforaminal sacrum fractures: a biomechanical study. J Orthop Trauma 7:107–17PubMedCrossRef
29.
Zurück zum Zitat Griffin DR, Starr AJ, Reinert CM, Jones AL, Whitlock S (2003) Vertically unstable pelvic fractures fixed with percutaneous iliosacral screws: does posterior injury pattern predict fixation failure? J Orthop Trauma 17:399–405PubMedCrossRef Griffin DR, Starr AJ, Reinert CM, Jones AL, Whitlock S (2003) Vertically unstable pelvic fractures fixed with percutaneous iliosacral screws: does posterior injury pattern predict fixation failure? J Orthop Trauma 17:399–405PubMedCrossRef
Metadaten
Titel
Transverse sacral fractures with anterior displacement
verfasst von
George S. Sapkas
Andreas F. Mavrogenis
Panayiotis J. Papagelopoulos
Publikationsdatum
01.03.2008
Verlag
Springer-Verlag
Erschienen in
European Spine Journal / Ausgabe 3/2008
Print ISSN: 0940-6719
Elektronische ISSN: 1432-0932
DOI
https://doi.org/10.1007/s00586-007-0528-2

Weitere Artikel der Ausgabe 3/2008

European Spine Journal 3/2008 Zur Ausgabe

Arthropedia

Grundlagenwissen der Arthroskopie und Gelenkchirurgie. Erweitert durch Fallbeispiele, Videos und Abbildungen. 
» Jetzt entdecken

Notfall-TEP der Hüfte ist auch bei 90-Jährigen machbar

26.04.2024 Hüft-TEP Nachrichten

Ob bei einer Notfalloperation nach Schenkelhalsfraktur eine Hemiarthroplastik oder eine totale Endoprothese (TEP) eingebaut wird, sollte nicht allein vom Alter der Patientinnen und Patienten abhängen. Auch über 90-Jährige können von der TEP profitieren.

Arthroskopie kann Knieprothese nicht hinauszögern

25.04.2024 Gonarthrose Nachrichten

Ein arthroskopischer Eingriff bei Kniearthrose macht im Hinblick darauf, ob und wann ein Gelenkersatz fällig wird, offenbar keinen Unterschied.

Therapiestart mit Blutdrucksenkern erhöht Frakturrisiko

25.04.2024 Hypertonie Nachrichten

Beginnen ältere Männer im Pflegeheim eine Antihypertensiva-Therapie, dann ist die Frakturrate in den folgenden 30 Tagen mehr als verdoppelt. Besonders häufig stürzen Demenzkranke und Männer, die erstmals Blutdrucksenker nehmen. Dafür spricht eine Analyse unter US-Veteranen.

Ärztliche Empathie hilft gegen Rückenschmerzen

23.04.2024 Leitsymptom Rückenschmerzen Nachrichten

Personen mit chronischen Rückenschmerzen, die von einfühlsamen Ärzten und Ärztinnen betreut werden, berichten über weniger Beschwerden und eine bessere Lebensqualität.

Update Orthopädie und Unfallchirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.