Skip to main content
Erschienen in: Annals of Surgical Oncology 6/2013

01.06.2013 | Colorectal Cancer

A New Policy Regarding Ovarian Resection in Young Women Treated for Peritoneal Carcinomatosis

verfasst von: Dominique Elias, MD, PhD, Emilie Duchalais, MD, Peggy Dartigues, MD, Pierre Duvillard, MD, Catherine Poirot, MD, PhD, Diane Goéré, MD

Erschienen in: Annals of Surgical Oncology | Ausgabe 6/2013

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Objective

To appreciate if the ovaries can be preserved in selected young women with peritoneal carcinomatosis (PC).

Background

The traditional rule is to resect the ovaries systematically when PC is found at surgery.

Methods

A new policy was developed to preserve the ovaries when they were macroscopically normal in young women with PC of different origin who expressed a strong desire for future pregnancy.

Results

A total of 106 women younger than age 41 years underwent complete cytoreductive surgery plus hyperthermic intraperitoneal chemotherapy. At least one ovary was preserved in 29 % of them (and in 44 % of those who strongly wished future pregnancy). Among resected “normal” ovaries, 17 % were involved by tumor at the final pathologic examination. Among the resected “suspicious” ovaries, 38 % were involved. Among the 29 preserved ovaries (in 21 women), after a median follow-up of 32 months, 4 (14 %) developed ovarian recurrence, in 3 of them associated with other metastases. Two women became pregnant. In five women with partially normal ovary, egg harvesting and cryopreservation was performed.

Conclusions

This new policy allowed ovarian preservation in 44 % of the young women wishing childbearing and allowed two births. Recurrence in the preserved ovary was 14 % with our criteria of selection. This policy is promising but can be further improved.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Glehen O, Gilly F, Boutitie F, et al. Toward curative treatment of peritoneal carcinomatosis from nonovarian origin by cytoreductive surgery combined with perioperative intraperitoneal chemotherapy. A multi-institutional study of 1,290 patients. Cancer. 2010;116:5608–18.PubMedCrossRef Glehen O, Gilly F, Boutitie F, et al. Toward curative treatment of peritoneal carcinomatosis from nonovarian origin by cytoreductive surgery combined with perioperative intraperitoneal chemotherapy. A multi-institutional study of 1,290 patients. Cancer. 2010;116:5608–18.PubMedCrossRef
2.
Zurück zum Zitat Elias D, Honoré C, Cuichendea R, et al. Peritoneal pseudomyxomas: results of a systematic policy of complete cytoreductive surgery and hyperthermic intraperitoneal chemotherapy. Br J Surg. 2008;95:1164–71.PubMedCrossRef Elias D, Honoré C, Cuichendea R, et al. Peritoneal pseudomyxomas: results of a systematic policy of complete cytoreductive surgery and hyperthermic intraperitoneal chemotherapy. Br J Surg. 2008;95:1164–71.PubMedCrossRef
3.
Zurück zum Zitat Elias D, Gilly F, Quenet F, Bereder JM, et al. Pseudomyxoma peritonei: a French multicentric study of 301 patients treated with cytoreductive surgery and intraperitoneal chemotherapy. Eur J Surg Oncol. 2010:36:456–62.PubMedCrossRef Elias D, Gilly F, Quenet F, Bereder JM, et al. Pseudomyxoma peritonei: a French multicentric study of 301 patients treated with cytoreductive surgery and intraperitoneal chemotherapy. Eur J Surg Oncol. 2010:36:456–62.PubMedCrossRef
4.
Zurück zum Zitat ChuaT, Moran B, Sugarbaker P, et al. Early and long-term outcome data on 2298 patients with pseudomyxoma peritonei of appendiceal origin treated by a strategy of cytoreductive surgery and hyperthermic intraperitoneal chemotherapy. J Clin Oncol. 2012;30:2449–56. ChuaT, Moran B, Sugarbaker P, et al. Early and long-term outcome data on 2298 patients with pseudomyxoma peritonei of appendiceal origin treated by a strategy of cytoreductive surgery and hyperthermic intraperitoneal chemotherapy. J Clin Oncol. 2012;30:2449–56.
5.
Zurück zum Zitat Yan T, Deraco M, Baratti D, et al. Cytoreductive surgery and hyperthermic intraperitoneal chemotherapy for malignant peritoneal mesothelioma: multi-institutional experience. J Clin Oncol. 2009;27:6237–42.PubMedCrossRef Yan T, Deraco M, Baratti D, et al. Cytoreductive surgery and hyperthermic intraperitoneal chemotherapy for malignant peritoneal mesothelioma: multi-institutional experience. J Clin Oncol. 2009;27:6237–42.PubMedCrossRef
6.
Zurück zum Zitat Goere D, Malka D, Tzanis D, et al. Is there a possibility of cure in patients with colorectal carcinomatosis amenable to complete cytoreductive surgery and intraperiteal chemotherapy? Ann Surg. 2013. doi: 10.1097/SLA.0b013e31827e9289. Goere D, Malka D, Tzanis D, et al. Is there a possibility of cure in patients with colorectal carcinomatosis amenable to complete cytoreductive surgery and intraperiteal chemotherapy? Ann Surg. 2013. doi: 10.​1097/​SLA.​0b013e31827e9289​.
7.
Zurück zum Zitat Elias D, Gilly F, Boutitie F, et al. Peritoneal colorectal carcinomatosis treated with surgery and perioperative intraperitoneal chemotherapy: retrospective analysis of 523 patients from a multicentric French study. J Clin Oncol. 2010;28:63–8.PubMedCrossRef Elias D, Gilly F, Boutitie F, et al. Peritoneal colorectal carcinomatosis treated with surgery and perioperative intraperitoneal chemotherapy: retrospective analysis of 523 patients from a multicentric French study. J Clin Oncol. 2010;28:63–8.PubMedCrossRef
8.
Zurück zum Zitat Evers DJ, Verwaal VJ. Indication for oophorectomy during cytoreduction for intraperitoneal metastatic spread of colorectal or appendiceal origin. Br J Surg. 2011;98:287–92.PubMedCrossRef Evers DJ, Verwaal VJ. Indication for oophorectomy during cytoreduction for intraperitoneal metastatic spread of colorectal or appendiceal origin. Br J Surg. 2011;98:287–92.PubMedCrossRef
9.
Zurück zum Zitat Ortega-Deballon P, Glehen O, Levine E, et al. Childbearing after hyperthermic intraperitoneal chemotherapy: results from an international survey. Ann Surg Oncol. 2011;18:2297.PubMedCrossRef Ortega-Deballon P, Glehen O, Levine E, et al. Childbearing after hyperthermic intraperitoneal chemotherapy: results from an international survey. Ann Surg Oncol. 2011;18:2297.PubMedCrossRef
10.
Zurück zum Zitat Moore RG, Chung M, Granai CO, et al. Incidence of metastasis to the ovaries from nongenital tract primary tumors. Gynecol Oncol. 2204;93:87–91. Moore RG, Chung M, Granai CO, et al. Incidence of metastasis to the ovaries from nongenital tract primary tumors. Gynecol Oncol. 2204;93:87–91.
11.
Zurück zum Zitat Lewis MR, Deavers MT, Silva EG, Malpica A. Ovarian involvement by metastatic colorectal adenocarcinoma. Am J Surg Pathol. 2006;30:177–84.PubMedCrossRef Lewis MR, Deavers MT, Silva EG, Malpica A. Ovarian involvement by metastatic colorectal adenocarcinoma. Am J Surg Pathol. 2006;30:177–84.PubMedCrossRef
12.
Zurück zum Zitat Lee SJ, Schover LR, Partridge AH, Patrizio P, et al. American Society of Clinical Oncology recommendations on fertility preservation in cancer patients. J Clin Oncol. 2006;24:2917–31. Lee SJ, Schover LR, Partridge AH, Patrizio P, et al. American Society of Clinical Oncology recommendations on fertility preservation in cancer patients. J Clin Oncol. 2006;24:2917–31.
Metadaten
Titel
A New Policy Regarding Ovarian Resection in Young Women Treated for Peritoneal Carcinomatosis
verfasst von
Dominique Elias, MD, PhD
Emilie Duchalais, MD
Peggy Dartigues, MD
Pierre Duvillard, MD
Catherine Poirot, MD, PhD
Diane Goéré, MD
Publikationsdatum
01.06.2013
Verlag
Springer-Verlag
Erschienen in
Annals of Surgical Oncology / Ausgabe 6/2013
Print ISSN: 1068-9265
Elektronische ISSN: 1534-4681
DOI
https://doi.org/10.1245/s10434-013-2879-8

Weitere Artikel der Ausgabe 6/2013

Annals of Surgical Oncology 6/2013 Zur Ausgabe

Wie erfolgreich ist eine Re-Ablation nach Rezidiv?

23.04.2024 Ablationstherapie Nachrichten

Nach der Katheterablation von Vorhofflimmern kommt es bei etwa einem Drittel der Patienten zu Rezidiven, meist binnen eines Jahres. Wie sich spätere Rückfälle auf die Erfolgschancen einer erneuten Ablation auswirken, haben Schweizer Kardiologen erforscht.

Hinter dieser Appendizitis steckte ein Erreger

23.04.2024 Appendizitis Nachrichten

Schmerzen im Unterbauch, aber sonst nicht viel, was auf eine Appendizitis hindeutete: Ein junger Mann hatte Glück, dass trotzdem eine Laparoskopie mit Appendektomie durchgeführt und der Wurmfortsatz histologisch untersucht wurde.

Mehr Schaden als Nutzen durch präoperatives Aussetzen von GLP-1-Agonisten?

23.04.2024 Operationsvorbereitung Nachrichten

Derzeit wird empfohlen, eine Therapie mit GLP-1-Rezeptoragonisten präoperativ zu unterbrechen. Eine neue Studie nährt jedoch Zweifel an der Notwendigkeit der Maßnahme.

Ureterstriktur: Innovative OP-Technik bewährt sich

19.04.2024 EAU 2024 Kongressbericht

Die Ureterstriktur ist eine relativ seltene Komplikation, trotzdem bedarf sie einer differenzierten Versorgung. In komplexen Fällen wird dies durch die roboterassistierte OP-Technik gewährleistet. Erste Resultate ermutigen.

Update Chirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.

S3-Leitlinie „Diagnostik und Therapie des Karpaltunnelsyndroms“

Karpaltunnelsyndrom BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Karpaltunnelsyndrom ist die häufigste Kompressionsneuropathie peripherer Nerven. Obwohl die Anamnese mit dem nächtlichen Einschlafen der Hand (Brachialgia parästhetica nocturna) sehr typisch ist, ist eine klinisch-neurologische Untersuchung und Elektroneurografie in manchen Fällen auch eine Neurosonografie erforderlich. Im Anfangsstadium sind konservative Maßnahmen (Handgelenksschiene, Ergotherapie) empfehlenswert. Bei nicht Ansprechen der konservativen Therapie oder Auftreten von neurologischen Ausfällen ist eine Dekompression des N. medianus am Karpaltunnel indiziert.

Prof. Dr. med. Gregor Antoniadis
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S2e-Leitlinie „Distale Radiusfraktur“

Radiusfraktur BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Webinar beschäftigt sich mit Fragen und Antworten zu Diagnostik und Klassifikation sowie Möglichkeiten des Ausschlusses von Zusatzverletzungen. Die Referenten erläutern, welche Frakturen konservativ behandelt werden können und wie. Das Webinar beantwortet die Frage nach aktuellen operativen Therapiekonzepten: Welcher Zugang, welches Osteosynthesematerial? Auf was muss bei der Nachbehandlung der distalen Radiusfraktur geachtet werden?

PD Dr. med. Oliver Pieske
Dr. med. Benjamin Meyknecht
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“

Appendizitis BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Inhalte des Webinars zur S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“ sind die Darstellung des Projektes und des Erstellungswegs zur S1-Leitlinie, die Erläuterung der klinischen Relevanz der Klassifikation EAES 2015, die wissenschaftliche Begründung der wichtigsten Empfehlungen und die Darstellung stadiengerechter Therapieoptionen.

Dr. med. Mihailo Andric
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.