Skip to main content
main-content

07.11.2017 | Original Article | Ausgabe 2/2018

World Journal of Urology 2/2018

A prospective randomized pilot study evaluating an ERAS protocol versus a standard protocol for patients treated with radical cystectomy and urinary diversion for bladder cancer

Zeitschrift:
World Journal of Urology > Ausgabe 2/2018
Autoren:
Sebastian Karl Frees, Jonathan Aning, Peter Black, Werner Struss, Robert Bell, Claudia Chavez-Munoz, Martin Gleave, Alan I. So
Wichtige Hinweise

Electronic supplementary material

The online version of this article (http://​doi.​org/​10.​1007/​s00345-017-2109-2) contains supplementary material, which is available to authorized users.

Abstract

Purpose

There is a lack of evidence demonstrating the benefits of using enhanced recovery after surgery protocols (ERAS). Here, we propose to use a randomized clinical pilot study to demonstrate the benefits and feasibility of implementing ERAS versus standard protocols (SP) in patients undergoing radical cystectomy (RC) and urinary diversion.

Methods

27 consecutive patients undergoing RC were included in the study. 12 patients were prospectively randomized to follow an ERAS protocol and 15 patients followed an SP. Duration of hospital stay, time to first flatulence and bowel movement, complications and 30 day readmission rates, as well as subjective outcomes such as postoperative pain, nausea, bowel symptoms, quality of life (QoL), and patient experience and satisfaction were evaluated.

Results

Patients following ERAS had a significantly shorter: hospital stay, time to flatulence, and time to bowel movement than patients following SP. No major complications were reported. Only one patient in the ERAS group was readmitted for bowel obstruction, and no patients were readmitted in the SP group. Patients under ERAS reported lower postoperative pain scores. Mean Functional Assessment of Cancer Therapy Bladder Cancer score decreased and mean Expanded Prostate Cancer Index Composite, bowel symptom score increased in the SP group at the time of discharge compared to prior to surgery.

Conclusions

This study shows the feasibility of a randomized pilot study assessing ERAS compared to SP post RC. ERAS protocol provided evidence of significant benefits over SP with similar complication rates. This study suggests the need for a clinical trial of assessing ERAS protocols after RC.

Bitte loggen Sie sich ein, um Zugang zu diesem Inhalt zu erhalten

★ PREMIUM-INHALT
e.Med Interdisziplinär

Mit e.Med Interdisziplinär erhalten Sie Zugang zu allen CME-Fortbildungen und Fachzeitschriften auf SpringerMedizin.de.

Weitere Produktempfehlungen anzeigen
Zusatzmaterial
Nur für berechtigte Nutzer zugänglich
Literatur
Über diesen Artikel

Weitere Artikel der Ausgabe 2/2018

World Journal of Urology 2/2018 Zur Ausgabe
  1. Sie können e.Med Gynäkologie & Urologie 14 Tage kostenlos testen (keine Print-Zeitschrift enthalten). Der Test läuft automatisch und formlos aus. Es kann nur einmal getestet werden.

Neu im Fachgebiet Urologie

Meistgelesene Bücher in der Urologie

2016 | Buch

Anogenitale Hautkrankheiten

Erkennen, Befunden, Behandeln

Hautkrankheiten im Bereich Genitale werden werden oft erstmals von einem Facharzt beobachtet, der sich mit anderen genitalen Beschwerden beschäftigt – der Urologe bei Männern oder der Gynäkologe bei Frauen. Dieses Buch schult den Blick für anogenitale Dermatosen und gibt Tipps zur Therapie.

Herausgeber:
Walter Krause, Isaak Effendy

2015 | Buch

Inkontinenz- und Deszensuschirurgie der Frau

Harninkontinenz ist eines der häufigsten Symptome in der Urologie und Gynäkologie. OP-Atlas, unverzichtbarer Ratgeber, kompaktes Nachschlagewerk in einem: Mithilfe dieses Buches werden Sie Spezialist in Sachen Inkontinenz- und Deszensuschirurgie.

Herausgeber:
Rainer Hofmann, Uwe Wagner

Mail Icon II Newsletter

Bestellen Sie unseren kostenlosen Newsletter Update Urologie und bleiben Sie gut informiert – ganz bequem per eMail.

Bildnachweise