Skip to main content
Erschienen in: World Journal of Surgery 10/2020

28.05.2020 | Original Scientific Report

A Retrospective Comparison Between Hybrid Treatment and Prosthetic Above-the-Knee Femoro-Popliteal Bypass in the Management of the Obstructive Disease of the Superficial Femoral Artery

verfasst von: Walter Dorigo, Gabriele Piffaretti, Aaron Fargion, Nicola Rivolta, Ruth L. Bush, Elena Giacomelli, Chiara Guttadauro, Patrizio Castelli, Carlo Pratesi

Erschienen in: World Journal of Surgery | Ausgabe 10/2020

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Objective

We assessed early and late outcomes following hybrid intervention (common femoral artery endarterectomy and superficial femoral artery (SFA) stenting) versus above-the-knee (AK) femoro-popliteal bypass performed for peripheral artery occlusive disease (PAOD) in a double-center retrospective comparative cohort study.

Materials and methods

From January 2006 to December 2017, 82 hybrid revascularizations with femoral endarterectomy and SFA stenting (HY Group) and 98 AK femoro-popliteal bypasses with femoral endarterectomy (BP Group) were performed at two academic vascular centers. The two groups were compared in terms of preoperative and intraoperative details and of perioperative (<30 days) outcomes with χ2 test. Long-term results were compared using Kaplan–Meier curves and log-rank test.

Results

No differences were found in demographics variables, risk factors, comorbidities and clinical presentation between the two groups. Also perioperative outcomes were similar between the two groups. Median duration of follow-up was 38 months. At five years, the estimated survival rate was 60% in HY Group and 77.5% in BP Group (p = 0.002) Five-year primary patency rates were 46% in HY Group and 64% in BP Group (p = 0.005). Overall, 13 patients in HY Group required conversion to open surgery and 6 patients in BP Group underwent below-knee (n = 4) or distal (n = 2) bypass. The 5-year rate of limb maintenance was 85% in HY Group and 94% in BP Group (p = 0.1) and was not significantly different regardless of presentation, claudication or critical limb ischemia.

Conclusions

In patients with PAOD due to complex long lesions of the infrainguinal arteries, open-surgical treatment with AK bypass provided better long-term survival and patency rates compared to a hybrid approach.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Aboyans V, Ricco JB, Bartelink MEL, Björck M, Brodmann M, Cohnert T et al (2018) Editor's choice - 2017 ESC guidelines on the diagnosis and treatment of peripheral arterial diseases, in collaboration with the european society for vascular surgery (ESVS). Eur J Vasc Endovasc Surg 55:305–368CrossRef Aboyans V, Ricco JB, Bartelink MEL, Björck M, Brodmann M, Cohnert T et al (2018) Editor's choice - 2017 ESC guidelines on the diagnosis and treatment of peripheral arterial diseases, in collaboration with the european society for vascular surgery (ESVS). Eur J Vasc Endovasc Surg 55:305–368CrossRef
2.
Zurück zum Zitat Matsagkas M, Kouvelos G, Arnaoutoglou E, Papa N, Labropoulos N, Tassiopoulos A (2011) Hybrid procedures for patients with critical limb ischemia and severe common femoral artery atherosclerosis. Ann Vasc Surg 25:1063–1069CrossRef Matsagkas M, Kouvelos G, Arnaoutoglou E, Papa N, Labropoulos N, Tassiopoulos A (2011) Hybrid procedures for patients with critical limb ischemia and severe common femoral artery atherosclerosis. Ann Vasc Surg 25:1063–1069CrossRef
3.
Zurück zum Zitat Takayama T, Matsumura JS (2018) Complete lower extremity revascularization via a hybrid procedure for patients with critical limb ischemia. Vasc Endovasc Surg 54:255–261CrossRef Takayama T, Matsumura JS (2018) Complete lower extremity revascularization via a hybrid procedure for patients with critical limb ischemia. Vasc Endovasc Surg 54:255–261CrossRef
4.
Zurück zum Zitat Piffaretti G, Dorigo W, Castelli P, Pratesi C, Pulli R, PROPATEN Italian Registry Group (2018) Results from a multicenter registry of heparin-bonded expanded polytetrafluoroethylene graft for above-the-knee femoropopliteal bypass. J Vasc Surg 67:1463–1471CrossRef Piffaretti G, Dorigo W, Castelli P, Pratesi C, Pulli R, PROPATEN Italian Registry Group (2018) Results from a multicenter registry of heparin-bonded expanded polytetrafluoroethylene graft for above-the-knee femoropopliteal bypass. J Vasc Surg 67:1463–1471CrossRef
5.
Zurück zum Zitat Pulli R, Dorigo W, Pratesi G, Fargion A, Angiletta D, Pratesi C (2012) Gender-related outcomes in the endovascular treatment of infrainguinal arterial obstructive disease. J Vasc Surg 55:105–112CrossRef Pulli R, Dorigo W, Pratesi G, Fargion A, Angiletta D, Pratesi C (2012) Gender-related outcomes in the endovascular treatment of infrainguinal arterial obstructive disease. J Vasc Surg 55:105–112CrossRef
6.
Zurück zum Zitat Norgren L, Hiatt WR, Dormandy JA, Nehler MR, Harris KA, Fowkes FG, TASC II Working Group (2007) Inter-society consensus for the management of peripheral arterial disease (TASC II). Eur J Vasc Endovasc Surg 33(1):S1–75CrossRef Norgren L, Hiatt WR, Dormandy JA, Nehler MR, Harris KA, Fowkes FG, TASC II Working Group (2007) Inter-society consensus for the management of peripheral arterial disease (TASC II). Eur J Vasc Endovasc Surg 33(1):S1–75CrossRef
7.
Zurück zum Zitat Stoner MC, Calligaro KD, Chaer RA et al Society for Vascular Surgery (2016) Reporting standards of the society for vascular surgery for endovascular treatment of chronic lower extremity peripheral artery disease. J Vasc Surg 64(1):1–21CrossRef Stoner MC, Calligaro KD, Chaer RA et al Society for Vascular Surgery (2016) Reporting standards of the society for vascular surgery for endovascular treatment of chronic lower extremity peripheral artery disease. J Vasc Surg 64(1):1–21CrossRef
8.
Zurück zum Zitat Conte MS, Bradbury AW, Kolh P, White JV, Dick F, Fitridge R et al (2019) Global vascular guidelines on the management of chronic limb-threatening ischemia. J Vasc Surg 69:S3–S125CrossRef Conte MS, Bradbury AW, Kolh P, White JV, Dick F, Fitridge R et al (2019) Global vascular guidelines on the management of chronic limb-threatening ischemia. J Vasc Surg 69:S3–S125CrossRef
9.
Zurück zum Zitat Alimi YS, Hakam Z, Hartung O et al (2008) Efficacy of Viabahn in the treatment of severe superficial femoral artery lesions: which factors influence long-term patency? Eur J Vasc Endovasc Surg 35:346–352CrossRef Alimi YS, Hakam Z, Hartung O et al (2008) Efficacy of Viabahn in the treatment of severe superficial femoral artery lesions: which factors influence long-term patency? Eur J Vasc Endovasc Surg 35:346–352CrossRef
10.
Zurück zum Zitat Hayes DJ Jr, Dougherty MJ, Calligaro KD (2011) Management of flush superficial femoral artery occlusions with combined open femoral endarterectomy and endovascular femoral-popliteal angioplasty and stent-grafting. Ann Vasc Surg 25:19–23CrossRef Hayes DJ Jr, Dougherty MJ, Calligaro KD (2011) Management of flush superficial femoral artery occlusions with combined open femoral endarterectomy and endovascular femoral-popliteal angioplasty and stent-grafting. Ann Vasc Surg 25:19–23CrossRef
11.
Zurück zum Zitat Patel SD, Donati T, Zayed H (2014) Hybrid revascularization of complex multilevel disease: a paradigm shift in critical limb ischemia treatment. J Cardiovasc Surg (Torino) 55(5):613–623 Patel SD, Donati T, Zayed H (2014) Hybrid revascularization of complex multilevel disease: a paradigm shift in critical limb ischemia treatment. J Cardiovasc Surg (Torino) 55(5):613–623
12.
Zurück zum Zitat Lees T, Troëng T, Thomson IA, Menyhei G, Simo G, Beiles B et al (2012) International variations in infrainguinal bypass surgery—a VASCUNET report. Eur J Vasc Endovasc Surg 44:185–192CrossRef Lees T, Troëng T, Thomson IA, Menyhei G, Simo G, Beiles B et al (2012) International variations in infrainguinal bypass surgery—a VASCUNET report. Eur J Vasc Endovasc Surg 44:185–192CrossRef
13.
Zurück zum Zitat Peinetti F, Bellandi G, Cappelli A, Castagnola M, Dorigo W, Gargiulo M et al (2015) Patologia ostruttiva cronica aorto-iliaca e delle arterie degli arti inferiori. It J Vasc Endovasc Surg 22(2):25–68 Peinetti F, Bellandi G, Cappelli A, Castagnola M, Dorigo W, Gargiulo M et al (2015) Patologia ostruttiva cronica aorto-iliaca e delle arterie degli arti inferiori. It J Vasc Endovasc Surg 22(2):25–68
14.
Zurück zum Zitat McQuade K, Gable D, Pearl G, Theune B, Black S (2010) Four-year randomized prospective comparison of percutaneous ePTFE/nitinol self-expanding stent graft versus prosthetic femoral-popliteal bypass in the treatment of superficial femoral artery occlusive disease. J Vasc Surg 52:584–590CrossRef McQuade K, Gable D, Pearl G, Theune B, Black S (2010) Four-year randomized prospective comparison of percutaneous ePTFE/nitinol self-expanding stent graft versus prosthetic femoral-popliteal bypass in the treatment of superficial femoral artery occlusive disease. J Vasc Surg 52:584–590CrossRef
15.
Zurück zum Zitat Scali ST, Rzucidlo EM, Bjerke AA, Stone DH, Walsh DB, Goodney PP et al (2011) Long-term results of open and endovascular revascularization of superficial femoral artery occlusive disease. J Vasc Surg 54:714–721CrossRef Scali ST, Rzucidlo EM, Bjerke AA, Stone DH, Walsh DB, Goodney PP et al (2011) Long-term results of open and endovascular revascularization of superficial femoral artery occlusive disease. J Vasc Surg 54:714–721CrossRef
16.
Zurück zum Zitat Dearing DD, Patel KR, Compoginis JM, Kamel MA, Weaver FA, Katz SG (2009) Primary stenting of the superficial femoral and popliteal artery. J Vasc Surg 50:542–547CrossRef Dearing DD, Patel KR, Compoginis JM, Kamel MA, Weaver FA, Katz SG (2009) Primary stenting of the superficial femoral and popliteal artery. J Vasc Surg 50:542–547CrossRef
17.
Zurück zum Zitat Joels CS, York JW, Kalbaugh CA, Cull DL, Langan EM, Taylor SM (2008) Surgical implications of early failed endovascular intervention of the superficial femoral artery. J Vasc Surg 47:562–565CrossRef Joels CS, York JW, Kalbaugh CA, Cull DL, Langan EM, Taylor SM (2008) Surgical implications of early failed endovascular intervention of the superficial femoral artery. J Vasc Surg 47:562–565CrossRef
Metadaten
Titel
A Retrospective Comparison Between Hybrid Treatment and Prosthetic Above-the-Knee Femoro-Popliteal Bypass in the Management of the Obstructive Disease of the Superficial Femoral Artery
verfasst von
Walter Dorigo
Gabriele Piffaretti
Aaron Fargion
Nicola Rivolta
Ruth L. Bush
Elena Giacomelli
Chiara Guttadauro
Patrizio Castelli
Carlo Pratesi
Publikationsdatum
28.05.2020
Verlag
Springer International Publishing
Erschienen in
World Journal of Surgery / Ausgabe 10/2020
Print ISSN: 0364-2313
Elektronische ISSN: 1432-2323
DOI
https://doi.org/10.1007/s00268-020-05616-w

Weitere Artikel der Ausgabe 10/2020

World Journal of Surgery 10/2020 Zur Ausgabe

Wie erfolgreich ist eine Re-Ablation nach Rezidiv?

23.04.2024 Ablationstherapie Nachrichten

Nach der Katheterablation von Vorhofflimmern kommt es bei etwa einem Drittel der Patienten zu Rezidiven, meist binnen eines Jahres. Wie sich spätere Rückfälle auf die Erfolgschancen einer erneuten Ablation auswirken, haben Schweizer Kardiologen erforscht.

Hinter dieser Appendizitis steckte ein Erreger

23.04.2024 Appendizitis Nachrichten

Schmerzen im Unterbauch, aber sonst nicht viel, was auf eine Appendizitis hindeutete: Ein junger Mann hatte Glück, dass trotzdem eine Laparoskopie mit Appendektomie durchgeführt und der Wurmfortsatz histologisch untersucht wurde.

Mehr Schaden als Nutzen durch präoperatives Aussetzen von GLP-1-Agonisten?

23.04.2024 Operationsvorbereitung Nachrichten

Derzeit wird empfohlen, eine Therapie mit GLP-1-Rezeptoragonisten präoperativ zu unterbrechen. Eine neue Studie nährt jedoch Zweifel an der Notwendigkeit der Maßnahme.

Ureterstriktur: Innovative OP-Technik bewährt sich

19.04.2024 EAU 2024 Kongressbericht

Die Ureterstriktur ist eine relativ seltene Komplikation, trotzdem bedarf sie einer differenzierten Versorgung. In komplexen Fällen wird dies durch die roboterassistierte OP-Technik gewährleistet. Erste Resultate ermutigen.

Update Chirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.

S3-Leitlinie „Diagnostik und Therapie des Karpaltunnelsyndroms“

Karpaltunnelsyndrom BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Karpaltunnelsyndrom ist die häufigste Kompressionsneuropathie peripherer Nerven. Obwohl die Anamnese mit dem nächtlichen Einschlafen der Hand (Brachialgia parästhetica nocturna) sehr typisch ist, ist eine klinisch-neurologische Untersuchung und Elektroneurografie in manchen Fällen auch eine Neurosonografie erforderlich. Im Anfangsstadium sind konservative Maßnahmen (Handgelenksschiene, Ergotherapie) empfehlenswert. Bei nicht Ansprechen der konservativen Therapie oder Auftreten von neurologischen Ausfällen ist eine Dekompression des N. medianus am Karpaltunnel indiziert.

Prof. Dr. med. Gregor Antoniadis
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S2e-Leitlinie „Distale Radiusfraktur“

Radiusfraktur BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Webinar beschäftigt sich mit Fragen und Antworten zu Diagnostik und Klassifikation sowie Möglichkeiten des Ausschlusses von Zusatzverletzungen. Die Referenten erläutern, welche Frakturen konservativ behandelt werden können und wie. Das Webinar beantwortet die Frage nach aktuellen operativen Therapiekonzepten: Welcher Zugang, welches Osteosynthesematerial? Auf was muss bei der Nachbehandlung der distalen Radiusfraktur geachtet werden?

PD Dr. med. Oliver Pieske
Dr. med. Benjamin Meyknecht
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“

Appendizitis BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Inhalte des Webinars zur S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“ sind die Darstellung des Projektes und des Erstellungswegs zur S1-Leitlinie, die Erläuterung der klinischen Relevanz der Klassifikation EAES 2015, die wissenschaftliche Begründung der wichtigsten Empfehlungen und die Darstellung stadiengerechter Therapieoptionen.

Dr. med. Mihailo Andric
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.