Skip to main content
Erschienen in: Journal of General Internal Medicine 6/2022

19.01.2022 | Original Research

Achieving Large-Scale Quality Improvement in Primary Care Annual Wellness Visits and Hierarchical Condition Coding

verfasst von: Todd M. Zeiger, MD, Esther J. Thatcher, PhD, RN, Sona Kirpekar, MD, Justin J. Coran, PhD, MPH, George Topalsky, MD, Mary Jane D. Zarach, MBA, Deanna A. Cox, MSN, MBA, RN, Mark E. Schario, MS, RN, FACHE, Kelsey A. Fuller, BA, Patricia M. Upton, MPH, RT(R), CPhT, Tomasina M. Green, MPH, Peter J. Pronovost, MD, PhD

Erschienen in: Journal of General Internal Medicine | Ausgabe 6/2022

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Background

Completion of Medicare Annual Wellness Visits (AWV) and documentation of Hierarchical Condition Categories (HCC) are important metrics in accountable care organizations (ACO) with quality and financial implications. To improve performance in large healthcare organizations, quality improvement (QI) efforts need to be scaled up in a way that is feasible within available system-wide resources.

Objective

We describe a 3-year effort using a multifaceted QI framework called the fractal management system for AWV and HCC performance.

Design

Pre-post evaluation of a multi-level, health system–wide QI management system intervention between 2018 and 2020. The system provided project management, coaching, communications, feedback of performance, and health informatics.

Participants

The intervention was delivered to all 97 primary care practices within an Ohio-based accountable care organization, comprising 72,603 attributed Medicare and Medicare Advantage patients as of 2018. Eighty-nine of these practices were included in the analysis.

Approach

AWV completion was defined as percent of eligible patients with a documented AWV during the calendar year. HCC completion was defined as documented reassessment of all prior-year HCC conditions.

Key Results

AWV completion at the practice level increased from 23.7% (SD .14) in 2018 to 34.9% (SD .18) in 2019, and 59.8% (SD .17) in 2020. This was a statistically significant effect of time on AWV completion rates overall (F[2, 87] = 164.43, p < .000). More than half (56.2%) of practices met or exceeded the 60% goal in 2020. Practice-level HCC completion tracking started in 2019 (M = 75.9%, SD 7.4%) and increased in 2020 (M = 79.7%, SD 7.1%); t(172) = 2.0, p < .001.

Conclusions

AWV and HCC performance goals were met in 2020, despite service disruptions due to COVID-19. The QI approach we used is applicable to other problems and other large healthcare systems.
Literatur
2.
Zurück zum Zitat Beckman AL, Becerra AZ, Marcus A, DuBard CA, Lynch K, Maxson E, et al. Medicare Annual Wellness Visit association with healthcare quality and costs. Am J Manag Care. 2019;25(3):e76-e82.PubMed Beckman AL, Becerra AZ, Marcus A, DuBard CA, Lynch K, Maxson E, et al. Medicare Annual Wellness Visit association with healthcare quality and costs. Am J Manag Care. 2019;25(3):e76-e82.PubMed
3.
Zurück zum Zitat Simpson VL, Kovich M. Outcomes of primary care-based Medicare annual wellness visits with older adults: A scoping review. Geriatr Nurs. 2019;40(6):590-6.CrossRef Simpson VL, Kovich M. Outcomes of primary care-based Medicare annual wellness visits with older adults: A scoping review. Geriatr Nurs. 2019;40(6):590-6.CrossRef
6.
Zurück zum Zitat Yeatts JP, Sangvai D. HCC coding, risk adjustment, and physician income: what you need to know. Fam Pract Manag. 2016;23(5):24-7.PubMed Yeatts JP, Sangvai D. HCC coding, risk adjustment, and physician income: what you need to know. Fam Pract Manag. 2016;23(5):24-7.PubMed
7.
Zurück zum Zitat Champlin G, Pitsikoulis J. Impact of coding and documentation on risk scores. In: Gross PA, ed. Pathways to a Successful Accountable Care Organization. Johns Hopkins University Press; 2020:203-212:chap 10. Champlin G, Pitsikoulis J. Impact of coding and documentation on risk scores. In: Gross PA, ed. Pathways to a Successful Accountable Care Organization. Johns Hopkins University Press; 2020:203-212:chap 10.
9.
Zurück zum Zitat Bluestein D, Diduk-Smith R, Jordan L, Persaud K, Hughes T. Medicare Annual Wellness Visits: how to get patients and physicians on board. Fam Pract Manag. 2017;24(2):12-16.PubMed Bluestein D, Diduk-Smith R, Jordan L, Persaud K, Hughes T. Medicare Annual Wellness Visits: how to get patients and physicians on board. Fam Pract Manag. 2017;24(2):12-16.PubMed
15.
Zurück zum Zitat Langley G, Moen R, Nolan K, Nolan T, Norman C, Provost L. The improvement guide: a practical approach to enhancing organizational performance. 2nd ed. Jossey-Bass; 2009. Langley G, Moen R, Nolan K, Nolan T, Norman C, Provost L. The improvement guide: a practical approach to enhancing organizational performance. 2nd ed. Jossey-Bass; 2009.
16.
Zurück zum Zitat Heifetz RA, Laurie DL. The work of leadership. Harv Bus Rev. 1997;75(1):124-34.PubMed Heifetz RA, Laurie DL. The work of leadership. Harv Bus Rev. 1997;75(1):124-34.PubMed
Metadaten
Titel
Achieving Large-Scale Quality Improvement in Primary Care Annual Wellness Visits and Hierarchical Condition Coding
verfasst von
Todd M. Zeiger, MD
Esther J. Thatcher, PhD, RN
Sona Kirpekar, MD
Justin J. Coran, PhD, MPH
George Topalsky, MD
Mary Jane D. Zarach, MBA
Deanna A. Cox, MSN, MBA, RN
Mark E. Schario, MS, RN, FACHE
Kelsey A. Fuller, BA
Patricia M. Upton, MPH, RT(R), CPhT
Tomasina M. Green, MPH
Peter J. Pronovost, MD, PhD
Publikationsdatum
19.01.2022
Verlag
Springer International Publishing
Erschienen in
Journal of General Internal Medicine / Ausgabe 6/2022
Print ISSN: 0884-8734
Elektronische ISSN: 1525-1497
DOI
https://doi.org/10.1007/s11606-021-07323-1

Weitere Artikel der Ausgabe 6/2022

Journal of General Internal Medicine 6/2022 Zur Ausgabe

Leitlinien kompakt für die Innere Medizin

Mit medbee Pocketcards sicher entscheiden.

Seit 2022 gehört die medbee GmbH zum Springer Medizin Verlag

Notfall-TEP der Hüfte ist auch bei 90-Jährigen machbar

26.04.2024 Hüft-TEP Nachrichten

Ob bei einer Notfalloperation nach Schenkelhalsfraktur eine Hemiarthroplastik oder eine totale Endoprothese (TEP) eingebaut wird, sollte nicht allein vom Alter der Patientinnen und Patienten abhängen. Auch über 90-Jährige können von der TEP profitieren.

Niedriger diastolischer Blutdruck erhöht Risiko für schwere kardiovaskuläre Komplikationen

25.04.2024 Hypotonie Nachrichten

Wenn unter einer medikamentösen Hochdrucktherapie der diastolische Blutdruck in den Keller geht, steigt das Risiko für schwere kardiovaskuläre Ereignisse: Darauf deutet eine Sekundäranalyse der SPRINT-Studie hin.

Bei schweren Reaktionen auf Insektenstiche empfiehlt sich eine spezifische Immuntherapie

Insektenstiche sind bei Erwachsenen die häufigsten Auslöser einer Anaphylaxie. Einen wirksamen Schutz vor schweren anaphylaktischen Reaktionen bietet die allergenspezifische Immuntherapie. Jedoch kommt sie noch viel zu selten zum Einsatz.

Therapiestart mit Blutdrucksenkern erhöht Frakturrisiko

25.04.2024 Hypertonie Nachrichten

Beginnen ältere Männer im Pflegeheim eine Antihypertensiva-Therapie, dann ist die Frakturrate in den folgenden 30 Tagen mehr als verdoppelt. Besonders häufig stürzen Demenzkranke und Männer, die erstmals Blutdrucksenker nehmen. Dafür spricht eine Analyse unter US-Veteranen.

Update Innere Medizin

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.