Skip to main content
Erschienen in: Journal of Nephrology 1/2017

01.02.2017 | Original Article

Acute renal infarction: a single center experience

verfasst von: Paola Mesiano, Cristiana Rollino, Giulietta Beltrame, Michela Ferro, Giacomo Quattrocchio, Roberta Fenoglio, Marco Pozzato, Pasqualina Cecere, Giacomo Forneris, Mario Bazzan, Gianluca Macchia, Dario Roccatello

Erschienen in: Journal of Nephrology | Ausgabe 1/2017

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Background

Acute renal infarction is a rare condition whose diagnosis is often delayed. Major risk factors include atrial fibrillation, valvular or ischemic heart disease, renal artery thrombosis/dissection and coagulopathy.

Methods

We reviewed the medical records of 18 patients admitted to our Nephrology Department between 1999 and 2015 for acute renal infarction diagnosed by computed tomography. Tc-99m dimercaptosuccinic acid (DMSA) scintigraphy was performed in some patients during follow-up to assess parenchymal lesions and estimate differential kidney function.

Results

Mean age was 59.8 years. Major associated risk factors included hypertension (44 %), obesity (33 %), atrial fibrillation (28 %), peripheral vascular disease (17 %), smoking (17 %), prior thromboembolic event (11 %), diabetes (11 %), estroprogestinic therapy (11 %). Seventy-two percent of patients presented with flank pain. Mean serum creatinine was 1.2 ± 0.6 mg/dl. Acute kidney injury occurred as the initial manifestation in two patients. Patients were managed conservatively, with low molecular weight heparin (83 %) or aspirin (11 %). At the end of follow-up serum creatinine was 1.1 ± 0.3 mg/dl; one patient remained on chronic hemodialysis. 58 % of patients who underwent renal scintigraphy after a median of 8 months had a reduced contribution of the previously affected kidney to total renal function.

Conclusion

Risk factors associated with the development of chronic kidney disease following renal infarction are unknown. In our subjects, renal function remained stable in all but one patient who developed end stage renal disease. Further studies should focus on etiology and evolution of kidney function in patients with acute renal infarction.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Huang CC, Lo HC, Huang HH, Kao WF, Yen DH, Wang LM, Huang CI, Lee CH (2007) ED presentations of acute renal infarction. Am J Emerg Med 25(2):164–169CrossRefPubMed Huang CC, Lo HC, Huang HH, Kao WF, Yen DH, Wang LM, Huang CI, Lee CH (2007) ED presentations of acute renal infarction. Am J Emerg Med 25(2):164–169CrossRefPubMed
2.
Zurück zum Zitat Domanovits H, Paulis M, Nikfardjam M, Meron G, Kürkciyan I, Bankier AA, Laggner AN (1999) Acute renal infarction. Clinical characteristics of 17 patients. Medicine (Baltimore) 78(6):386–394CrossRef Domanovits H, Paulis M, Nikfardjam M, Meron G, Kürkciyan I, Bankier AA, Laggner AN (1999) Acute renal infarction. Clinical characteristics of 17 patients. Medicine (Baltimore) 78(6):386–394CrossRef
3.
Zurück zum Zitat Lessman RK, Johnson SF, Coburn JW, Kaufman JJ (1978) Renal artery embolism: clinical features and long-term follow-up of 17 cases. Ann Intern Med 89(4):477–482CrossRefPubMed Lessman RK, Johnson SF, Coburn JW, Kaufman JJ (1978) Renal artery embolism: clinical features and long-term follow-up of 17 cases. Ann Intern Med 89(4):477–482CrossRefPubMed
4.
Zurück zum Zitat Bourgault M, Grimbert P, Verret C, Pourrat J, Herody M, Halimi JM, Karras A, Amoura Z, Jourde-Chiche N, Izzedine H, François H, Boffa JJ, Hummel A, Bernadet-Monrozies P, Fouque D, Canouï-Poitrine F, Lang P, Daugas E, Audard V (2013) Acute renal infarction: a case series. Clin J Am Soc Nephrol 8(3):392–398CrossRefPubMed Bourgault M, Grimbert P, Verret C, Pourrat J, Herody M, Halimi JM, Karras A, Amoura Z, Jourde-Chiche N, Izzedine H, François H, Boffa JJ, Hummel A, Bernadet-Monrozies P, Fouque D, Canouï-Poitrine F, Lang P, Daugas E, Audard V (2013) Acute renal infarction: a case series. Clin J Am Soc Nephrol 8(3):392–398CrossRefPubMed
5.
Zurück zum Zitat Bae EJ, Hwang K, Jang HN, Kim MJ, Jeon DH, Kim HJ, Cho HS, Chang SH, Park DJ (2014) A retrospective study of short- and long-term effects on renal function after acute renal infarction. Ren Fail 36(9):1385–1389CrossRefPubMed Bae EJ, Hwang K, Jang HN, Kim MJ, Jeon DH, Kim HJ, Cho HS, Chang SH, Park DJ (2014) A retrospective study of short- and long-term effects on renal function after acute renal infarction. Ren Fail 36(9):1385–1389CrossRefPubMed
6.
Zurück zum Zitat Antopolsky M, Simanovsky N, Stalnikowicz R, Salameh S, Hiller N (2012) Renal infarction in the ED: 10-year experience and review of the literature. Am J Emerg Med 30(7):1055–1060CrossRefPubMed Antopolsky M, Simanovsky N, Stalnikowicz R, Salameh S, Hiller N (2012) Renal infarction in the ED: 10-year experience and review of the literature. Am J Emerg Med 30(7):1055–1060CrossRefPubMed
7.
Zurück zum Zitat Bolderman R, Oyen R, Verrijcken A, Knockaert D, Vanderschueren S (2006) Idiopathic renal infarction. Am J Med 119(4):356CrossRefPubMed Bolderman R, Oyen R, Verrijcken A, Knockaert D, Vanderschueren S (2006) Idiopathic renal infarction. Am J Med 119(4):356CrossRefPubMed
8.
Zurück zum Zitat Suzer O, Shirkhoda A, Jafri SZ, Madrazo BL, Bis KG, Mastromatteo JF (2002) CT features of renal infarction. Eur J Radiol 44(1):59–64CrossRefPubMed Suzer O, Shirkhoda A, Jafri SZ, Madrazo BL, Bis KG, Mastromatteo JF (2002) CT features of renal infarction. Eur J Radiol 44(1):59–64CrossRefPubMed
9.
Zurück zum Zitat Levey AS, Bosch JP, Lewis JB, Greene T, Rogers N, Roth D (1999) A more accurate method to estimate glomerular filtration rate from serum creatinine: a new prediction equation. Modification of Diet in Renal Disease Study Group. Ann Intern Med 130(6):461–470CrossRefPubMed Levey AS, Bosch JP, Lewis JB, Greene T, Rogers N, Roth D (1999) A more accurate method to estimate glomerular filtration rate from serum creatinine: a new prediction equation. Modification of Diet in Renal Disease Study Group. Ann Intern Med 130(6):461–470CrossRefPubMed
10.
Zurück zum Zitat Mehta RL, Kellum JA, Shah SV, Molitoris BA, Ronco C, Warnock DG, Levin A (2007) Acute kidney injury network: acute kidney injury network: report of an initiative to improve outcomes in acute kidney injury. Crit Care 11(2):R31CrossRefPubMedPubMedCentral Mehta RL, Kellum JA, Shah SV, Molitoris BA, Ronco C, Warnock DG, Levin A (2007) Acute kidney injury network: acute kidney injury network: report of an initiative to improve outcomes in acute kidney injury. Crit Care 11(2):R31CrossRefPubMedPubMedCentral
11.
Zurück zum Zitat Stawicki SP, Rosenfeld JC, Weger N, Fields EL, Balshi JD (2006) Spontaneous renal artery dissection: three cases and clinical algorithms. J Hum Hypertens 20(9):710–718CrossRefPubMed Stawicki SP, Rosenfeld JC, Weger N, Fields EL, Balshi JD (2006) Spontaneous renal artery dissection: three cases and clinical algorithms. J Hum Hypertens 20(9):710–718CrossRefPubMed
Metadaten
Titel
Acute renal infarction: a single center experience
verfasst von
Paola Mesiano
Cristiana Rollino
Giulietta Beltrame
Michela Ferro
Giacomo Quattrocchio
Roberta Fenoglio
Marco Pozzato
Pasqualina Cecere
Giacomo Forneris
Mario Bazzan
Gianluca Macchia
Dario Roccatello
Publikationsdatum
01.02.2017
Verlag
Springer International Publishing
Erschienen in
Journal of Nephrology / Ausgabe 1/2017
Print ISSN: 1121-8428
Elektronische ISSN: 1724-6059
DOI
https://doi.org/10.1007/s40620-015-0259-0

Weitere Artikel der Ausgabe 1/2017

Journal of Nephrology 1/2017 Zur Ausgabe

Leitlinien kompakt für die Innere Medizin

Mit medbee Pocketcards sicher entscheiden.

Seit 2022 gehört die medbee GmbH zum Springer Medizin Verlag

Notfall-TEP der Hüfte ist auch bei 90-Jährigen machbar

26.04.2024 Hüft-TEP Nachrichten

Ob bei einer Notfalloperation nach Schenkelhalsfraktur eine Hemiarthroplastik oder eine totale Endoprothese (TEP) eingebaut wird, sollte nicht allein vom Alter der Patientinnen und Patienten abhängen. Auch über 90-Jährige können von der TEP profitieren.

Niedriger diastolischer Blutdruck erhöht Risiko für schwere kardiovaskuläre Komplikationen

25.04.2024 Hypotonie Nachrichten

Wenn unter einer medikamentösen Hochdrucktherapie der diastolische Blutdruck in den Keller geht, steigt das Risiko für schwere kardiovaskuläre Ereignisse: Darauf deutet eine Sekundäranalyse der SPRINT-Studie hin.

Bei schweren Reaktionen auf Insektenstiche empfiehlt sich eine spezifische Immuntherapie

Insektenstiche sind bei Erwachsenen die häufigsten Auslöser einer Anaphylaxie. Einen wirksamen Schutz vor schweren anaphylaktischen Reaktionen bietet die allergenspezifische Immuntherapie. Jedoch kommt sie noch viel zu selten zum Einsatz.

Therapiestart mit Blutdrucksenkern erhöht Frakturrisiko

25.04.2024 Hypertonie Nachrichten

Beginnen ältere Männer im Pflegeheim eine Antihypertensiva-Therapie, dann ist die Frakturrate in den folgenden 30 Tagen mehr als verdoppelt. Besonders häufig stürzen Demenzkranke und Männer, die erstmals Blutdrucksenker nehmen. Dafür spricht eine Analyse unter US-Veteranen.

Update Innere Medizin

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.