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Erschienen in: Acta Neuropathologica 6/2004

01.06.2004 | Regular Paper

Alzheimer disease pathology in amyotrophic lateral sclerosis

verfasst von: Ronald L. Hamilton, Robert Bowser

Erschienen in: Acta Neuropathologica | Ausgabe 6/2004

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Abstract

Amyotrophic lateral sclerosis (ALS) is characterized by degeneration of upper and lower motor neurons. In some ALS patients, dementia or aphasia may be present (ALS-D). The dementia is most commonly a frontotemporal dementia (FTD), and many of these cases have ubiquitin-positive, tau-negative inclusions in neurons of the dentate gyrus and superficial layers of the frontal and temporal lobes. Identical inclusions have been found in cases presenting with FTD and have been designated motor neuron disease (MND)-inclusions. Cases of ALS-D without MND-inclusions have been reported to show neocortical gliosis, neuronal loss, and superficial spongiosis, but there have also been scattered case reports of ALS with Alzheimer’s disease (AD). To determine whether AD pathology may play a role in the dementia or aphasia syndromes in ALS, we reviewed 30 cases of sporadic ALS diagnosed at the University of Pittsburgh Medical Center. A clinical history of ALS-D was found in 24.1% of the cases, of which 57% had MND-inclusions. Although the ALS-D cases with MND-inclusions typically had amyloid-beta (Aβ) plaques, there were no neuritic plaques. Three cases of ALS-D had no MND-inclusions, and two of these fulfilled pathological criteria for AD. One ALS-D case showed severe amyloid angiopathy but no neuritic plaques or MND-inclusions. MND-inclusions were not found in any ALS case without dementia; however, four patients without dementia or aphasia showed moderate or frequent numbers of neuritic plaques. In conclusion, we found that approximately 30% of ALS cases with dementia have AD and that some ALS cases without frank dementia have significant AD pathology.
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Metadaten
Titel
Alzheimer disease pathology in amyotrophic lateral sclerosis
verfasst von
Ronald L. Hamilton
Robert Bowser
Publikationsdatum
01.06.2004
Verlag
Springer-Verlag
Erschienen in
Acta Neuropathologica / Ausgabe 6/2004
Print ISSN: 0001-6322
Elektronische ISSN: 1432-0533
DOI
https://doi.org/10.1007/s00401-004-0843-1

Weitere Artikel der Ausgabe 6/2004

Acta Neuropathologica 6/2004 Zur Ausgabe

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Stuhltransfusion könnte Fortschreiten von Parkinson-Symptomen bremsen

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Kann eine frühzeitige Stuhltransplantation das Fortschreiten von Parkinson-Symptomen verlangsamen? Die Ergebnisse einer randomisierten Phase-2-Studie scheinen dafür zu sprechen.

Frühe Tranexamsäure-Therapie nützt wenig bei Hirnblutungen

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Erhalten Personen mit einer spontanen Hirnblutung innerhalb von zwei Stunden nach Symptombeginn eine Tranexamsäure-Therapie, kann dies weder die Hämatomexpansion eindämmen noch die Mortalität senken.

Sind Frauen die fähigeren Ärzte?

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Akuter Schwindel: Wann lohnt sich eine MRT?

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Akuter Schwindel stellt oft eine diagnostische Herausforderung dar. Wie nützlich dabei eine MRT ist, hat eine Studie aus Finnland untersucht. Immerhin einer von sechs Patienten wurde mit akutem ischämischem Schlaganfall diagnostiziert.

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