Skip to main content
Erschienen in: Acta Neuropathologica 4/2019

27.06.2019 | Original Paper

Alzheimer’s disease clinical variants show distinct regional patterns of neurofibrillary tangle accumulation

verfasst von: Cathrine Petersen, Amber L. Nolan, Elisa de Paula França Resende, Zachary Miller, Alexander J. Ehrenberg, Maria Luisa Gorno-Tempini, Howard J. Rosen, Joel H. Kramer, Salvatore Spina, Gil D. Rabinovici, Bruce L. Miller, William W. Seeley, Helmut Heinsen, Lea Tenenholz Grinberg

Erschienen in: Acta Neuropathologica | Ausgabe 4/2019

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

The clinical spectrum of Alzheimer’s disease (AD) extends well beyond the classic amnestic–predominant syndrome. The previous studies have suggested differential neurofibrillary tangle (NFT) burden between amnestic and logopenic primary progressive aphasia presentations of AD. In this study, we explored the regional distribution of NFT pathology and its relationship to AD presentation across five different clinical syndromes. We assessed NFT density throughout six selected neocortical and hippocampal regions using thioflavin-S fluorescent microscopy in a well-characterized clinicopathological cohort of pure AD cases enriched for atypical clinical presentations. Subjects underwent apolipoprotein E genotyping and neuropsychological testing. Main cognitive domains (executive, visuospatial, language, and memory function) were assessed using an established composite z score. Our results showed that NFT regional burden aligns with the clinical presentation and region-specific cognitive scores. Cortical, but not hippocampal, NFT burden was higher among atypical clinical variants relative to the amnestic syndrome. In analyses of specific clinical variants, logopenic primary progressive aphasia showed higher NFT density in the superior temporal gyrus (p = 0.0091), and corticobasal syndrome showed higher NFT density in the primary motor cortex (p = 0.0205) relative to the amnestic syndrome. Higher NFT burden in the angular gyrus and CA1 sector of the hippocampus were independently associated with worsening visuospatial dysfunction. In addition, unbiased hierarchical clustering based on regional NFT densities identified three groups characterized by a low overall NFT burden, high overall burden, and cortical-predominant burden, respectively, which were found to differ in sex ratio, age, disease duration, and clinical presentation. In comparison, the typical, hippocampal sparing, and limbic-predominant subtypes derived from a previously proposed algorithm did not reproduce the same degree of clinical relevance in this sample. Overall, our results suggest domain-specific functional consequences of regional NFT accumulation. Mapping these consequences presents an opportunity to increase understanding of the neuropathological framework underlying atypical clinical manifestations.
Anhänge
Nur mit Berechtigung zugänglich
Literatur
17.
Zurück zum Zitat Galton CJ, Patterson K, Xuereb JH, Hodges JR (2000) Atypical and typical presentations of Alzheimer’s disease: a clinical, neuropsychological, neuroimaging and pathological study of 13 cases. Brain 123(Pt 3):484–498CrossRefPubMed Galton CJ, Patterson K, Xuereb JH, Hodges JR (2000) Atypical and typical presentations of Alzheimer’s disease: a clinical, neuropsychological, neuroimaging and pathological study of 13 cases. Brain 123(Pt 3):484–498CrossRefPubMed
24.
Zurück zum Zitat Hauw JJ, Daniel SE, Dickson D, Horoupian DS, Jellinger K, Lantos PL et al (1994) Preliminary NINDS neuropathologic criteria for Steele–Richardson–Olszewski syndrome (progressive supranuclear palsy). Neurology 44:2015–2019CrossRefPubMed Hauw JJ, Daniel SE, Dickson D, Horoupian DS, Jellinger K, Lantos PL et al (1994) Preliminary NINDS neuropathologic criteria for Steele–Richardson–Olszewski syndrome (progressive supranuclear palsy). Neurology 44:2015–2019CrossRefPubMed
32.
Zurück zum Zitat Kaplan E (1983) Boston naming test. Lea & Febiger, Philadelphia Kaplan E (1983) Boston naming test. Lea & Febiger, Philadelphia
41.
Zurück zum Zitat McKhann G, Drachman D, Folstein M, Katzman R, Price D, Stadlan EM (1984) Clinical diagnosis of Alzheimer’s disease: report of the NINCDS-ADRDA Work Group under the auspices of Department of Health and Human Services Task Force on Alzheimer’s Disease. Neurology 34:939–944CrossRefPubMed McKhann G, Drachman D, Folstein M, Katzman R, Price D, Stadlan EM (1984) Clinical diagnosis of Alzheimer’s disease: report of the NINCDS-ADRDA Work Group under the auspices of Department of Health and Human Services Task Force on Alzheimer’s Disease. Neurology 34:939–944CrossRefPubMed
61.
Zurück zum Zitat Staffaroni AM, Brown JA, Casaletto KB, Elahi FM, Deng J, Neuhaus J et al (2018) The longitudinal trajectory of default mode network connectivity in healthy older adults varies as a function of age and is associated with changes in episodic memory and processing speed. J Neurosci 38:3067–4017. https://doi.org/10.1523/JNEUROSCI.3067-17.2018 CrossRef Staffaroni AM, Brown JA, Casaletto KB, Elahi FM, Deng J, Neuhaus J et al (2018) The longitudinal trajectory of default mode network connectivity in healthy older adults varies as a function of age and is associated with changes in episodic memory and processing speed. J Neurosci 38:3067–4017. https://​doi.​org/​10.​1523/​JNEUROSCI.​3067-17.​2018 CrossRef
Metadaten
Titel
Alzheimer’s disease clinical variants show distinct regional patterns of neurofibrillary tangle accumulation
verfasst von
Cathrine Petersen
Amber L. Nolan
Elisa de Paula França Resende
Zachary Miller
Alexander J. Ehrenberg
Maria Luisa Gorno-Tempini
Howard J. Rosen
Joel H. Kramer
Salvatore Spina
Gil D. Rabinovici
Bruce L. Miller
William W. Seeley
Helmut Heinsen
Lea Tenenholz Grinberg
Publikationsdatum
27.06.2019
Verlag
Springer Berlin Heidelberg
Erschienen in
Acta Neuropathologica / Ausgabe 4/2019
Print ISSN: 0001-6322
Elektronische ISSN: 1432-0533
DOI
https://doi.org/10.1007/s00401-019-02036-6

Weitere Artikel der Ausgabe 4/2019

Acta Neuropathologica 4/2019 Zur Ausgabe

Leitlinien kompakt für die Neurologie

Mit medbee Pocketcards sicher entscheiden.

Seit 2022 gehört die medbee GmbH zum Springer Medizin Verlag

Niedriger diastolischer Blutdruck erhöht Risiko für schwere kardiovaskuläre Komplikationen

25.04.2024 Hypotonie Nachrichten

Wenn unter einer medikamentösen Hochdrucktherapie der diastolische Blutdruck in den Keller geht, steigt das Risiko für schwere kardiovaskuläre Ereignisse: Darauf deutet eine Sekundäranalyse der SPRINT-Studie hin.

Frühe Alzheimertherapie lohnt sich

25.04.2024 AAN-Jahrestagung 2024 Nachrichten

Ist die Tau-Last noch gering, scheint der Vorteil von Lecanemab besonders groß zu sein. Und beginnen Erkrankte verzögert mit der Behandlung, erreichen sie nicht mehr die kognitive Leistung wie bei einem früheren Start. Darauf deuten neue Analysen der Phase-3-Studie Clarity AD.

Viel Bewegung in der Parkinsonforschung

25.04.2024 Parkinson-Krankheit Nachrichten

Neue arznei- und zellbasierte Ansätze, Frühdiagnose mit Bewegungssensoren, Rückenmarkstimulation gegen Gehblockaden – in der Parkinsonforschung tut sich einiges. Auf dem Deutschen Parkinsonkongress ging es auch viel um technische Innovationen.

Demenzkranke durch Antipsychotika vielfach gefährdet

23.04.2024 Demenz Nachrichten

Wenn Demenzkranke aufgrund von Symptomen wie Agitation oder Aggressivität mit Antipsychotika behandelt werden, sind damit offenbar noch mehr Risiken verbunden als bislang angenommen.

Update Neurologie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.