Skip to main content
Erschienen in: World Journal of Surgery 12/2005

01.12.2005

Antibody Response of Autogenous Splenic Tissue Implanted in the Abdominal Cavity of Mice

verfasst von: Sérgio I. Nunes, MD, PhD, Alice B. Rezende, MD, Francisco M. Teixeira, MS, Ana Paula Ferreira, PhD, Márcio M.J. Alves, MD, PhD, Nelson Jamel, MD, PhD, Raimunda V.C. Assis, MD, PhD, Henrique C. Teixeira, PhD

Erschienen in: World Journal of Surgery | Ausgabe 12/2005

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

There is still controversy about the immunologic function of autotransplanted splenic tissue. In this study, splenic autotransplantation was performed in the abdominal cavity of mice, and the plaque-forming cell (PFC) assay was used to investigate the frequency of antibody-forming cells in response to sheep red blood cell (SRBC) immunization. BALB/c mice were divided into four groups according to the location of the autogenous graft: intraomental (IO), free peritoneal splenosis (FPS), retroperitoneal (RP), and nongrafted control (CT). Thirty days after surgery the mice were immunized intraperitoneally with SRBCs, and 4 days later splenic immunoglobulin M anti-SRBC-secreting cells were determined by counting the number of PFCs. All the immunized mice showed increased numbers of PFCs that were about 2 logs higher than those in the the nonimmunized controls (P < 0.005). The frequencies of anti-SRBC-producing cells in the tissues grafted in various sites of the abdominal cavity (IO, FPS, RP), in the normal spleen from nonoperated controls (CT), or in the sham-operated control group (SCT) were not notably different (5582 ± 2475 PFC/107 cells for IO; 4849 ± 1856 for FPS; 6604 ± 2903 for RP; 5940 ± 5029 for CT; and 6172 ± 2203 for SCT). Similar histology with small architectural variations was observed in all implants; less white pulp was involved, and there was more congestion in the red pulp, with extensive sinusoids and reticular fiber proliferation. This study shows that the T cell-dependent antibody response in implanted splenic tissues is as efficient as in the intact spleen, with no difference between the graft sites studied. This immune response does not depend on the slight architectural variations observed in the splenic implants.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Resende V, Petroianu A. Functions of the splenic remnant after subtotal splenectomy for treatment of severe splenic injuries. Am J Surg 2003;185:311–315CrossRefPubMed Resende V, Petroianu A. Functions of the splenic remnant after subtotal splenectomy for treatment of severe splenic injuries. Am J Surg 2003;185:311–315CrossRefPubMed
2.
Zurück zum Zitat Christo MC, DiDio LJA. Anatomical and surgical aspects of splenic segmentectomies. Ann Anat 1997;179:461–474PubMed Christo MC, DiDio LJA. Anatomical and surgical aspects of splenic segmentectomies. Ann Anat 1997;179:461–474PubMed
3.
Zurück zum Zitat Pisters PWT, Pachter HL. Autologous splenic transplantation for splenic trauma. Ann Surg 1994;219:225–235PubMed Pisters PWT, Pachter HL. Autologous splenic transplantation for splenic trauma. Ann Surg 1994;219:225–235PubMed
4.
Zurück zum Zitat King H, Shumacker Jr. HB. Splenic studies. I. Susceptibility to infection after splenectomy performed in infancy. Ann Surg 1952;136:239–242PubMedCrossRef King H, Shumacker Jr. HB. Splenic studies. I. Susceptibility to infection after splenectomy performed in infancy. Ann Surg 1952;136:239–242PubMedCrossRef
5.
Zurück zum Zitat Horan M, Colebatch JH. Relation between splenectomy and subsequent infection: a clinical study. Arch Dis Child 1962;37:398–412PubMed Horan M, Colebatch JH. Relation between splenectomy and subsequent infection: a clinical study. Arch Dis Child 1962;37:398–412PubMed
6.
Zurück zum Zitat Jamel MJ, Refineti RA, Silva MM, et al. Papel do remanescente esplênico no perfil lipídico. Arq Bras Cir Dig 2002;15:105–107 Jamel MJ, Refineti RA, Silva MM, et al. Papel do remanescente esplênico no perfil lipídico. Arq Bras Cir Dig 2002;15:105–107
7.
Zurück zum Zitat Brandt CT, Araujo LB, Barbosa CM. Autotransplantation of spleen tissue in children with mansonic schistosomiasis who underwent splenectomy: evaluation of splenic residual functions. Acta Cir Bras 1998;13:212–216CrossRef Brandt CT, Araujo LB, Barbosa CM. Autotransplantation of spleen tissue in children with mansonic schistosomiasis who underwent splenectomy: evaluation of splenic residual functions. Acta Cir Bras 1998;13:212–216CrossRef
8.
Zurück zum Zitat Buntain WL, Gould HR. Splenic trauma in children and techniques of splenic salvage. World J. Surg. 1985;9:398–409CrossRefPubMed Buntain WL, Gould HR. Splenic trauma in children and techniques of splenic salvage. World J. Surg. 1985;9:398–409CrossRefPubMed
9.
Zurück zum Zitat Leemans R, Manson W, Snijder JAM, et al. Immune response capacity after human splenic autotransplantation: restoration of response to individual pneumococcal vaccine subtypes. Ann Surg 1999;229:279–285CrossRefPubMed Leemans R, Manson W, Snijder JAM, et al. Immune response capacity after human splenic autotransplantation: restoration of response to individual pneumococcal vaccine subtypes. Ann Surg 1999;229:279–285CrossRefPubMed
10.
Zurück zum Zitat Ando K, Miyano T, Yamataka A, et al. Torsion of autotransplanted splenic tissue in Gaucher disease. J Pediatr Surg 1997;32:747–749PubMed Ando K, Miyano T, Yamataka A, et al. Torsion of autotransplanted splenic tissue in Gaucher disease. J Pediatr Surg 1997;32:747–749PubMed
11.
Zurück zum Zitat Sharma R, Mondal A, Kashyap R, et al. Radiolabeled denatured RBC scintigraphy in autologous splenic transplantation. Clin Nucl Med 1996;21:534–536CrossRefPubMed Sharma R, Mondal A, Kashyap R, et al. Radiolabeled denatured RBC scintigraphy in autologous splenic transplantation. Clin Nucl Med 1996;21:534–536CrossRefPubMed
12.
Zurück zum Zitat Mikó I, Bráth E, Furka I, et al. Spleen autotransplantation in mice: a novel experimental model for immunology study. Microsurgery 2001;21:140–142PubMed Mikó I, Bráth E, Furka I, et al. Spleen autotransplantation in mice: a novel experimental model for immunology study. Microsurgery 2001;21:140–142PubMed
13.
Zurück zum Zitat Gomez L, Egido R, Guarino G, et al. Studio istologico del trapianto splenico sperimentale nei ratti. Minerva Chir 2000;55:741–744PubMed Gomez L, Egido R, Guarino G, et al. Studio istologico del trapianto splenico sperimentale nei ratti. Minerva Chir 2000;55:741–744PubMed
14.
Zurück zum Zitat Pabst R. Regeneration of autotransplanted splenic fragments: basic immunological and clinical relevance. Clin Exp Immunol 1999;117:423–424CrossRefPubMed Pabst R. Regeneration of autotransplanted splenic fragments: basic immunological and clinical relevance. Clin Exp Immunol 1999;117:423–424CrossRefPubMed
15.
Zurück zum Zitat Moore FA, Moore EE, Moore GE, et al. Fivefold enlargement of implants in a splenic autotransplant recipient. Surgery 1993;113:462–465PubMed Moore FA, Moore EE, Moore GE, et al. Fivefold enlargement of implants in a splenic autotransplant recipient. Surgery 1993;113:462–465PubMed
16.
Zurück zum Zitat Petroianu A. Avaliação da função fagocitária em remanescentes de esplenectomia subtotal e auto-implante esplênico autógeno. Rev Bras Hematol Hemoter 2003;25:25–30 Petroianu A. Avaliação da função fagocitária em remanescentes de esplenectomia subtotal e auto-implante esplênico autógeno. Rev Bras Hematol Hemoter 2003;25:25–30
17.
Zurück zum Zitat Weber T, Hanisch E, Baum RP, et al. Late results of heterotopic autotransplantation of splenic tissue into the greater omentum. World J Surg 1998;22:883–889CrossRefPubMed Weber T, Hanisch E, Baum RP, et al. Late results of heterotopic autotransplantation of splenic tissue into the greater omentum. World J Surg 1998;22:883–889CrossRefPubMed
18.
Zurück zum Zitat Cooney DR, Dearth JC, Swanson SE, et al. Relative merits of partial splenectomy, splenic reimplantation and immunization in preventing postsplenectomy infections. Surgery 1979;86:561–569PubMed Cooney DR, Dearth JC, Swanson SE, et al. Relative merits of partial splenectomy, splenic reimplantation and immunization in preventing postsplenectomy infections. Surgery 1979;86:561–569PubMed
19.
Zurück zum Zitat Liaunigg A, Kastberger C, Leitner W, et al. Regeneration of autotransplanted splenic tissue at different implantation sites. Cell Tissue Res 1992;269:1–11CrossRefPubMed Liaunigg A, Kastberger C, Leitner W, et al. Regeneration of autotransplanted splenic tissue at different implantation sites. Cell Tissue Res 1992;269:1–11CrossRefPubMed
20.
Zurück zum Zitat Jerne NK, Nordin AA. Plaque formation in agar by single antibody-producing cells. Science 1963;140:405 Jerne NK, Nordin AA. Plaque formation in agar by single antibody-producing cells. Science 1963;140:405
21.
Zurück zum Zitat Teixeira HC, Calich LM, Singer-Vermes LM, et al. Experimental paracoccidioidomycosis: early immunosuppression occurs in susceptible mice after infection with pathogenic fungi. Braz J Med Biol Res 1987;20:587–589PubMed Teixeira HC, Calich LM, Singer-Vermes LM, et al. Experimental paracoccidioidomycosis: early immunosuppression occurs in susceptible mice after infection with pathogenic fungi. Braz J Med Biol Res 1987;20:587–589PubMed
22.
Zurück zum Zitat Dickerman JD, Horner SR, Coil JA, et al. The protective effect of intraperitoneal splenic autotransplants in mice exposed to an aerosolized suspension of type III Streptococcus pneumoniae. Blood 1979;54:354–358PubMed Dickerman JD, Horner SR, Coil JA, et al. The protective effect of intraperitoneal splenic autotransplants in mice exposed to an aerosolized suspension of type III Streptococcus pneumoniae. Blood 1979;54:354–358PubMed
23.
Zurück zum Zitat Pabst R, Reilmann H. Regeneration of heterotopically transplanted autografts of splenic tissue. Cell Tissue Res 1980;209:137–143CrossRefPubMed Pabst R, Reilmann H. Regeneration of heterotopically transplanted autografts of splenic tissue. Cell Tissue Res 1980;209:137–143CrossRefPubMed
24.
Zurück zum Zitat Leemans R, Harms G, Rijkers GT, et al. Spleen autotransplantation provides restoration of functional splenic lymphoid compartments and improves the humoral immune response to pneumococcal polysaccharide vaccine. Clin Exp Immunol 1999;117:596–604CrossRefPubMed Leemans R, Harms G, Rijkers GT, et al. Spleen autotransplantation provides restoration of functional splenic lymphoid compartments and improves the humoral immune response to pneumococcal polysaccharide vaccine. Clin Exp Immunol 1999;117:596–604CrossRefPubMed
25.
Zurück zum Zitat Pabst R, Westermann J, Rothkötter HJ. Immunoarchitecture of regenerated splenic and lymph node transplants. Int Rev Cytol 1991;128:215–259PubMed Pabst R, Westermann J, Rothkötter HJ. Immunoarchitecture of regenerated splenic and lymph node transplants. Int Rev Cytol 1991;128:215–259PubMed
26.
Zurück zum Zitat Likhite VV. Protection against fulminant sepsis in splenectomized mice by implantation of autochthonous splenic tissue. Exp. Hematol. 1978;6:433–439PubMed Likhite VV. Protection against fulminant sepsis in splenectomized mice by implantation of autochthonous splenic tissue. Exp. Hematol. 1978;6:433–439PubMed
27.
Zurück zum Zitat Schwartz AD, Dadash-Zadeh M, Goldstein R, et al. Antibody response to intravenous immunization following splenic autotransplantation in Sprague-Dawley rats. Blood 1977;49:779–783PubMed Schwartz AD, Dadash-Zadeh M, Goldstein R, et al. Antibody response to intravenous immunization following splenic autotransplantation in Sprague-Dawley rats. Blood 1977;49:779–783PubMed
28.
Zurück zum Zitat Livinstone CD, Levine BA, Sirinek KR. Site of splenic autotransplantation affects protection from sepsis. Am J Surg 1983;146:734–737 Livinstone CD, Levine BA, Sirinek KR. Site of splenic autotransplantation affects protection from sepsis. Am J Surg 1983;146:734–737
29.
Zurück zum Zitat Tzoracoleftherakis E, Alivizatos V, Kalfarentzos F, et al. Complications of splenic tissue reimplantation. Ann R Coll Surg Engl 1991;73:83–86PubMed Tzoracoleftherakis E, Alivizatos V, Kalfarentzos F, et al. Complications of splenic tissue reimplantation. Ann R Coll Surg Engl 1991;73:83–86PubMed
Metadaten
Titel
Antibody Response of Autogenous Splenic Tissue Implanted in the Abdominal Cavity of Mice
verfasst von
Sérgio I. Nunes, MD, PhD
Alice B. Rezende, MD
Francisco M. Teixeira, MS
Ana Paula Ferreira, PhD
Márcio M.J. Alves, MD, PhD
Nelson Jamel, MD, PhD
Raimunda V.C. Assis, MD, PhD
Henrique C. Teixeira, PhD
Publikationsdatum
01.12.2005
Erschienen in
World Journal of Surgery / Ausgabe 12/2005
Print ISSN: 0364-2313
Elektronische ISSN: 1432-2323
DOI
https://doi.org/10.1007/s00268-005-0060-7

Weitere Artikel der Ausgabe 12/2005

World Journal of Surgery 12/2005 Zur Ausgabe

OriginalPaper

Invited Commentary

OriginalPaper

Editorial Comment

Wie erfolgreich ist eine Re-Ablation nach Rezidiv?

23.04.2024 Ablationstherapie Nachrichten

Nach der Katheterablation von Vorhofflimmern kommt es bei etwa einem Drittel der Patienten zu Rezidiven, meist binnen eines Jahres. Wie sich spätere Rückfälle auf die Erfolgschancen einer erneuten Ablation auswirken, haben Schweizer Kardiologen erforscht.

Hinter dieser Appendizitis steckte ein Erreger

23.04.2024 Appendizitis Nachrichten

Schmerzen im Unterbauch, aber sonst nicht viel, was auf eine Appendizitis hindeutete: Ein junger Mann hatte Glück, dass trotzdem eine Laparoskopie mit Appendektomie durchgeführt und der Wurmfortsatz histologisch untersucht wurde.

Mehr Schaden als Nutzen durch präoperatives Aussetzen von GLP-1-Agonisten?

23.04.2024 Operationsvorbereitung Nachrichten

Derzeit wird empfohlen, eine Therapie mit GLP-1-Rezeptoragonisten präoperativ zu unterbrechen. Eine neue Studie nährt jedoch Zweifel an der Notwendigkeit der Maßnahme.

Ureterstriktur: Innovative OP-Technik bewährt sich

19.04.2024 EAU 2024 Kongressbericht

Die Ureterstriktur ist eine relativ seltene Komplikation, trotzdem bedarf sie einer differenzierten Versorgung. In komplexen Fällen wird dies durch die roboterassistierte OP-Technik gewährleistet. Erste Resultate ermutigen.

Update Chirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.

S3-Leitlinie „Diagnostik und Therapie des Karpaltunnelsyndroms“

Karpaltunnelsyndrom BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Karpaltunnelsyndrom ist die häufigste Kompressionsneuropathie peripherer Nerven. Obwohl die Anamnese mit dem nächtlichen Einschlafen der Hand (Brachialgia parästhetica nocturna) sehr typisch ist, ist eine klinisch-neurologische Untersuchung und Elektroneurografie in manchen Fällen auch eine Neurosonografie erforderlich. Im Anfangsstadium sind konservative Maßnahmen (Handgelenksschiene, Ergotherapie) empfehlenswert. Bei nicht Ansprechen der konservativen Therapie oder Auftreten von neurologischen Ausfällen ist eine Dekompression des N. medianus am Karpaltunnel indiziert.

Prof. Dr. med. Gregor Antoniadis
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S2e-Leitlinie „Distale Radiusfraktur“

Radiusfraktur BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Webinar beschäftigt sich mit Fragen und Antworten zu Diagnostik und Klassifikation sowie Möglichkeiten des Ausschlusses von Zusatzverletzungen. Die Referenten erläutern, welche Frakturen konservativ behandelt werden können und wie. Das Webinar beantwortet die Frage nach aktuellen operativen Therapiekonzepten: Welcher Zugang, welches Osteosynthesematerial? Auf was muss bei der Nachbehandlung der distalen Radiusfraktur geachtet werden?

PD Dr. med. Oliver Pieske
Dr. med. Benjamin Meyknecht
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“

Appendizitis BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Inhalte des Webinars zur S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“ sind die Darstellung des Projektes und des Erstellungswegs zur S1-Leitlinie, die Erläuterung der klinischen Relevanz der Klassifikation EAES 2015, die wissenschaftliche Begründung der wichtigsten Empfehlungen und die Darstellung stadiengerechter Therapieoptionen.

Dr. med. Mihailo Andric
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.