An 80-year-old woman presented with 3 weeks of fever, chills and bifrontal scalp pain with necrotic skin changes. She had difficulty swallowing and masticatory claudication before the skin changes occurred. Clinical examination revealed necrotic areas in the frontal region spreading to bilateral parietal and temporal regions of the scalp (Figs. 1 and 2). Her erythrocyte sedimentation rate (ESR) and C-reactive protein (CRP) were 48 mm/hour and 3.61 mg/dl, respectively. Scalp biopsy revealed granulomatous vasculitis involving deeper tissues. Temporal artery biopsy confirmed giant cell arteritis with extensive inflammatory cell infiltration and fragmentation of internal elastic lamina. The patient had marked improvement of skin lesions and resolution of her systemic symptoms with a few months of oral steroid therapy.
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Im Battle of Experts traten zwei Experten auf dem Diabeteskongress gegeneinander an: Die eine vertrat die Auffassung „Sport statt Spritze“ bei Adipositas und Typ-2-Diabetes, der andere forderte „Spritze statt Sport!“ Am Ende waren sie sich aber einig: Die Kombination aus beidem erzielt die besten Ergebnisse.
Patienten mit Arteriosklerose-bedingten kardiovaskulären Erkrankungen, die trotz Statineinnahme zu hohe Triglyzeridspiegel haben, profitieren von einer Behandlung mit Icosapent-Ethyl, und zwar unabhängig vom individuellen Risikoprofil.
In den USA ist erstmals eine bioresorbierbare Gefäßstütze – auch Scaffold genannt – zur Rekanalisation infrapoplitealer Arterien bei schwerer PAVK zugelassen worden. Das markiert einen Wendepunkt in der Geschichte dieser speziellen Gefäßstützen.
Nach PCI besteht ein erhöhtes Blutungsrisiko, wenn die Behandelten eine verminderte linksventrikuläre Ejektionsfraktion aufweisen. Das Risiko ist umso höher, je stärker die Pumpfunktion eingeschränkt ist.
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