Skip to main content
Erschienen in: Heart and Vessels 1/2012

01.01.2012 | Case Report

Catheter ablation of non-inducible atrial tachycardia after surgical repair of heart disease

verfasst von: Takeshi Tomita, Kazunori Aizawa, Takahiro Takeuchi, Kentaro Shimada, Ayako Okada, Megumi Koshikawa, Hiroki Kasai, Atsushi Izawa, Yusuke Miyashita, Setsuo Kumazaki, Jun Koyama, Uichi Ikeda

Erschienen in: Heart and Vessels | Ausgabe 1/2012

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

We present a patient with non-inducible atrial tachycardia (AT) after atriotomy for surgical repair of heart disease who underwent ablation successfully. Using a 3-D mapping system, we presumed the atriotomy site on the lateral right atrial wall by searching for linear double potentials (DP) during sinus/paced rhythm from the coronary sinus, but it was evaluated incompletely. We could verify the edges of the atriotomy scar precisely by pacing from close to the linear DP lesion and the opposite site. After ablation between the presumed atriotomy scar and the inferior vena cava and cavotricuspid isthmus, no AT recurred without anti-arrhythmic drugs.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Kalman JM, VanHare GF, Olgin JE, Saxon LA, Stark SI, Lesh MD (1996) Ablation of ‘incisional’ reentrant atrial tachycardia complicating surgery for congenital heart disease. Use of entrainment to define a critical isthmus of conduction. Circulation 93:502–512PubMed Kalman JM, VanHare GF, Olgin JE, Saxon LA, Stark SI, Lesh MD (1996) Ablation of ‘incisional’ reentrant atrial tachycardia complicating surgery for congenital heart disease. Use of entrainment to define a critical isthmus of conduction. Circulation 93:502–512PubMed
2.
Zurück zum Zitat Baker BM, Lindsay BD, Bromberg BI, Frazier DW, Cain ME, Smith JM (1996) Catheter ablation of clinical intraatrial reentrant tachycardias resulting from previous atrial surgery: localizing and transecting the critical isthmus. J Am Coll Cardiol 28:411–417PubMedCrossRef Baker BM, Lindsay BD, Bromberg BI, Frazier DW, Cain ME, Smith JM (1996) Catheter ablation of clinical intraatrial reentrant tachycardias resulting from previous atrial surgery: localizing and transecting the critical isthmus. J Am Coll Cardiol 28:411–417PubMedCrossRef
3.
Zurück zum Zitat Nakagawa H, Shah N, Matsudaira K, Overholt E, Chandrasekaran K, Beckman KJ, Spector P, Calame JD, Rao A, Hasdemir C, Otomo K, Wang Z, Lazzara R, Jackman WM (2001) Characterization of reentrant circuit in macroreentrant right atrial tachycardia after surgical repair of congenital heart disease: isolated channels between scars allow “focal” ablation. Circulation 103:699–709PubMed Nakagawa H, Shah N, Matsudaira K, Overholt E, Chandrasekaran K, Beckman KJ, Spector P, Calame JD, Rao A, Hasdemir C, Otomo K, Wang Z, Lazzara R, Jackman WM (2001) Characterization of reentrant circuit in macroreentrant right atrial tachycardia after surgical repair of congenital heart disease: isolated channels between scars allow “focal” ablation. Circulation 103:699–709PubMed
4.
Zurück zum Zitat Magnin-Poull I, De Chillou C, Miljoen H, Andronache M, Aliot E (2005) Mechanisms of right atrial tachycardia occurring late after surgical closure of atrial septal defects. J Cardiovasc Electrophysiol 16:681–687PubMedCrossRef Magnin-Poull I, De Chillou C, Miljoen H, Andronache M, Aliot E (2005) Mechanisms of right atrial tachycardia occurring late after surgical closure of atrial septal defects. J Cardiovasc Electrophysiol 16:681–687PubMedCrossRef
5.
Zurück zum Zitat Love BA, Collins KK, Walsh EP, Triedman JK (2001) Electroanatomic characterization of conduction barriers in sinus/atrially paced rhythm and association with intra-atrial reentrant tachycardia circuits following congenital heart disease surgery. J Cardiovasc Electrophysiol 12:17–25PubMedCrossRef Love BA, Collins KK, Walsh EP, Triedman JK (2001) Electroanatomic characterization of conduction barriers in sinus/atrially paced rhythm and association with intra-atrial reentrant tachycardia circuits following congenital heart disease surgery. J Cardiovasc Electrophysiol 12:17–25PubMedCrossRef
6.
Zurück zum Zitat Akar JG, Kok LC, Haines DE, DiMarco JP, Mounsey JP (2001) Coexistence of type I atrial flutter and intra-atrial re-entrant tachycardia in patients with surgically corrected congenital heart disease. J Am Coll Cardiol 38:377–384PubMedCrossRef Akar JG, Kok LC, Haines DE, DiMarco JP, Mounsey JP (2001) Coexistence of type I atrial flutter and intra-atrial re-entrant tachycardia in patients with surgically corrected congenital heart disease. J Am Coll Cardiol 38:377–384PubMedCrossRef
7.
Zurück zum Zitat Aoyagi S, Arinaga K, Tomoeda H, Akasu K, Ueda T (2010) Heart valve surgery in octogenarians: operative and long-term results. Heart Vessels 25:522–528PubMedCrossRef Aoyagi S, Arinaga K, Tomoeda H, Akasu K, Ueda T (2010) Heart valve surgery in octogenarians: operative and long-term results. Heart Vessels 25:522–528PubMedCrossRef
Metadaten
Titel
Catheter ablation of non-inducible atrial tachycardia after surgical repair of heart disease
verfasst von
Takeshi Tomita
Kazunori Aizawa
Takahiro Takeuchi
Kentaro Shimada
Ayako Okada
Megumi Koshikawa
Hiroki Kasai
Atsushi Izawa
Yusuke Miyashita
Setsuo Kumazaki
Jun Koyama
Uichi Ikeda
Publikationsdatum
01.01.2012
Verlag
Springer Japan
Erschienen in
Heart and Vessels / Ausgabe 1/2012
Print ISSN: 0910-8327
Elektronische ISSN: 1615-2573
DOI
https://doi.org/10.1007/s00380-011-0154-0

Weitere Artikel der Ausgabe 1/2012

Heart and Vessels 1/2012 Zur Ausgabe

Niedriger diastolischer Blutdruck erhöht Risiko für schwere kardiovaskuläre Komplikationen

25.04.2024 Hypotonie Nachrichten

Wenn unter einer medikamentösen Hochdrucktherapie der diastolische Blutdruck in den Keller geht, steigt das Risiko für schwere kardiovaskuläre Ereignisse: Darauf deutet eine Sekundäranalyse der SPRINT-Studie hin.

Therapiestart mit Blutdrucksenkern erhöht Frakturrisiko

25.04.2024 Hypertonie Nachrichten

Beginnen ältere Männer im Pflegeheim eine Antihypertensiva-Therapie, dann ist die Frakturrate in den folgenden 30 Tagen mehr als verdoppelt. Besonders häufig stürzen Demenzkranke und Männer, die erstmals Blutdrucksenker nehmen. Dafür spricht eine Analyse unter US-Veteranen.

Adipositas-Medikament auch gegen Schlafapnoe wirksam

24.04.2024 Adipositas Nachrichten

Der als Antidiabetikum sowie zum Gewichtsmanagement zugelassene Wirkstoff Tirzepatid hat in Studien bei adipösen Patienten auch schlafbezogene Atmungsstörungen deutlich reduziert, informiert der Hersteller in einer Vorab-Meldung zum Studienausgang.

Komplette Revaskularisation bei Infarkt: Neue Studie setzt ein Fragezeichen

24.04.2024 ACC 2024 Nachrichten

Eine FFR-gesteuerte komplette Revaskularisation war in einer Studie bei Patienten mit akutem Myokardinfarkt und koronarer Mehrgefäßerkrankung klinisch nicht wirksamer als eine alleinige Revaskularisation der Infarktarterie.

Update Kardiologie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.