Skip to main content
Erschienen in: Obesity Surgery 3/2008

01.03.2008 | Research Article

Changes in Depression Following Gastric Banding: A 5- to 7-year Prospective Study

verfasst von: Marion Schowalter, Andrea Benecke, Caroline Lager, Johannes Heimbucher, Marco Bueter, Andreas Thalheimer, Martin Fein, Matthias Richard, Hermann Faller

Erschienen in: Obesity Surgery | Ausgabe 3/2008

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Background

Long-term outcomes of gastric banding regarding depression and predictors of change in depression are still unclear. This prospective, controlled study investigated depression and self-acceptance in morbidly obese patients before and after gastric banding.

Methods

A total of 248 morbidly obese patients (mean body mass index [BMI] = 46.4, SD = 6.9) seeking gastric banding completed questionnaires for symptoms of depression (Beck Depression Inventory) and self-acceptance. One hundred twenty-eight patients were treated with gastric banding and 120 patients were not. After 5 to 7 years, patients who either had (n = 40) or had not (n = 42) received gastric banding were reassessed.

Results

In the preoperative assessment, 35% of all obese patients suffered from clinically relevant depressive symptoms (BDI score ≥18). The mean depression score was higher and the mean self-acceptance score was lower than those of the normal population. Higher preoperative depression scores were observed among patients living alone and who had obtained low levels of education. After 5 to 7 years, patients with gastric banding had lost significantly more weight than patients without gastric banding (mean BMI loss 10.0 vs. 3.3). Gastric banding patients improved significantly in depression and self-acceptance, whereas no change was found in patients without gastric banding. Symptoms of depression were more reduced in patients who lost more weight, lived together with a partner, and had a high preoperative depression score.

Conclusion

Morbid obesity is associated with depressive symptoms and low self-acceptance. Gastric banding results in both long-term weight loss and improvement in depression and self-acceptance.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Maggard MA, Shugarman LR, Suttorp M, et al. Meta-Analysis: surgical treatment of obesity. Ann Intern Med 2005;142:547–59.PubMed Maggard MA, Shugarman LR, Suttorp M, et al. Meta-Analysis: surgical treatment of obesity. Ann Intern Med 2005;142:547–59.PubMed
2.
Zurück zum Zitat Buchwald H, Avidor Y, Braunwald E, et al. Bariatric surgery: a systematic review and meta-analysis. JAMA 2004;292:1724–37.PubMedCrossRef Buchwald H, Avidor Y, Braunwald E, et al. Bariatric surgery: a systematic review and meta-analysis. JAMA 2004;292:1724–37.PubMedCrossRef
3.
Zurück zum Zitat Chapman AE, Kiroff G, Game P, et al. Laparoscopic adjustable gastric banding in the treatment of obesity: a systematic literature review. Surgery 2004;135:326–51.PubMedCrossRef Chapman AE, Kiroff G, Game P, et al. Laparoscopic adjustable gastric banding in the treatment of obesity: a systematic literature review. Surgery 2004;135:326–51.PubMedCrossRef
5.
Zurück zum Zitat Sjöström L, Lindroos AK, Peltonen M, et al. Lifestyle, diabetes and cardiovascular risk factors 10 years after bariatric surgery. N Engl J Med 2004;351:2683–93.PubMedCrossRef Sjöström L, Lindroos AK, Peltonen M, et al. Lifestyle, diabetes and cardiovascular risk factors 10 years after bariatric surgery. N Engl J Med 2004;351:2683–93.PubMedCrossRef
6.
Zurück zum Zitat O’Brien P, McPhail T, Chaston T, et al. Systematic review of medium-term weight loss after bariatric operations. Obes Surg 2006;16:1032–40.PubMedCrossRef O’Brien P, McPhail T, Chaston T, et al. Systematic review of medium-term weight loss after bariatric operations. Obes Surg 2006;16:1032–40.PubMedCrossRef
7.
Zurück zum Zitat Sjöström CD, Peltonen M, Sjöström L. Blood pressure and pulse pressure during long-term weight loss in the obese: the Swedish Obese Subjects (SOS) intervention study. Obes Res 2001;9:188–95.PubMed Sjöström CD, Peltonen M, Sjöström L. Blood pressure and pulse pressure during long-term weight loss in the obese: the Swedish Obese Subjects (SOS) intervention study. Obes Res 2001;9:188–95.PubMed
8.
Zurück zum Zitat Sjöström CD, Peltonen M, Wedel H, et al. Differentiated long-term effects of intentional weight loss on diabetes and hypertension. Hypertension 2000;36:20–5.PubMed Sjöström CD, Peltonen M, Wedel H, et al. Differentiated long-term effects of intentional weight loss on diabetes and hypertension. Hypertension 2000;36:20–5.PubMed
9.
Zurück zum Zitat O’Brien PE, Dixon JB, Brown W, et al. The laparoscopic adjustable gastric band (Lap-Band): a prospective study of medium-term effects on weight, health and quality of life. Obes Surg 2002;12:652–60.PubMedCrossRef O’Brien PE, Dixon JB, Brown W, et al. The laparoscopic adjustable gastric band (Lap-Band): a prospective study of medium-term effects on weight, health and quality of life. Obes Surg 2002;12:652–60.PubMedCrossRef
10.
11.
Zurück zum Zitat Herpertz S, Burgmer R, Stang A, et al. Prevalence of mental disorders in normal-weight and obese individuals with and without weight loss treatment in a German urban population. J Psychosom Res 2006;61:95–103.PubMedCrossRef Herpertz S, Burgmer R, Stang A, et al. Prevalence of mental disorders in normal-weight and obese individuals with and without weight loss treatment in a German urban population. J Psychosom Res 2006;61:95–103.PubMedCrossRef
12.
Zurück zum Zitat Greenberg I, Perna F, Kaplan M, et al. Behavioral and psychological factors in the assessment and treatment of obesity surgery patients. Obes Res 2005;13:244–9.PubMedCrossRef Greenberg I, Perna F, Kaplan M, et al. Behavioral and psychological factors in the assessment and treatment of obesity surgery patients. Obes Res 2005;13:244–9.PubMedCrossRef
13.
Zurück zum Zitat Bocchieri LE, Meana M, Fisher BL. A review of psychosocial outcomes of surgery for morbid obesity. J Psychosom Res 2002;52:155–65.PubMedCrossRef Bocchieri LE, Meana M, Fisher BL. A review of psychosocial outcomes of surgery for morbid obesity. J Psychosom Res 2002;52:155–65.PubMedCrossRef
14.
Zurück zum Zitat Sarwer DB, Wadden TA, Fabricatore AN. Psychosocial and behavioral aspects of bariatric surgery. Obes Res 2005;13:639–48.PubMed Sarwer DB, Wadden TA, Fabricatore AN. Psychosocial and behavioral aspects of bariatric surgery. Obes Res 2005;13:639–48.PubMed
15.
Zurück zum Zitat Wadden T, Sarwer D, Womble LG, et al. Psychosocial and behavioral aspects of obesity and obesity surgery. Surg Clin North Am 2001;8:1001–24.CrossRef Wadden T, Sarwer D, Womble LG, et al. Psychosocial and behavioral aspects of obesity and obesity surgery. Surg Clin North Am 2001;8:1001–24.CrossRef
16.
Zurück zum Zitat Fabricatore A, Wadden T, Sarwer D, et al. Health-related quality of life and symptoms of depression in extremely obese persons seeking bariatric surgery. Obes Surg 2005;15:304–9.PubMedCrossRef Fabricatore A, Wadden T, Sarwer D, et al. Health-related quality of life and symptoms of depression in extremely obese persons seeking bariatric surgery. Obes Surg 2005;15:304–9.PubMedCrossRef
17.
Zurück zum Zitat Wadden TA, Butryn ML, Sarwer DB, et al. Comparison of psychosocial status in treatment-seeking women with class III vs. class I–II obesity. Obesity 2006;14 suppl:90–8S.PubMed Wadden TA, Butryn ML, Sarwer DB, et al. Comparison of psychosocial status in treatment-seeking women with class III vs. class I–II obesity. Obesity 2006;14 suppl:90–8S.PubMed
18.
Zurück zum Zitat Dixon JB, Dixon ME, O’Brien PE. Depression in association with severe obesity: changes with weight loss. Arch Intern Med 2003;163:2058–65.PubMedCrossRef Dixon JB, Dixon ME, O’Brien PE. Depression in association with severe obesity: changes with weight loss. Arch Intern Med 2003;163:2058–65.PubMedCrossRef
19.
Zurück zum Zitat Herpertz S, Kielmann R, Wolf AM, et al. Does obesity surgery improve psychosocial functioning? A systematic review. Int J Obes Relat Metab Disord 2003;27:1300–14.PubMedCrossRef Herpertz S, Kielmann R, Wolf AM, et al. Does obesity surgery improve psychosocial functioning? A systematic review. Int J Obes Relat Metab Disord 2003;27:1300–14.PubMedCrossRef
20.
Zurück zum Zitat Sanchez-Santos R, Del Barrio MJ, Gonzalez C, et al. Long-term health-related quality of life following gastric bypass: influence of depression. Obes Surg 2006;16:580–5.PubMedCrossRef Sanchez-Santos R, Del Barrio MJ, Gonzalez C, et al. Long-term health-related quality of life following gastric bypass: influence of depression. Obes Surg 2006;16:580–5.PubMedCrossRef
21.
Zurück zum Zitat Burgmer R, Petersen I, Burgmer M, et al. Psychological outcome two years after restrictive bariatric surgery. Obes Surg 2007;17:785–91.PubMedCrossRef Burgmer R, Petersen I, Burgmer M, et al. Psychological outcome two years after restrictive bariatric surgery. Obes Surg 2007;17:785–91.PubMedCrossRef
22.
Zurück zum Zitat Bryan J, Tiggemann M. The effect of weight loss dieting on cognitive performance and psychological well-being in overweight women. Appetite 2001;36:147–56.PubMedCrossRef Bryan J, Tiggemann M. The effect of weight loss dieting on cognitive performance and psychological well-being in overweight women. Appetite 2001;36:147–56.PubMedCrossRef
23.
Zurück zum Zitat Waters GS, Pories WJ, Swanson MS, et al. Longterm studies of mental health after the Greenville gastric bypass operation for morbid obesity. Am J Surg 1991;161:154–8.PubMedCrossRef Waters GS, Pories WJ, Swanson MS, et al. Longterm studies of mental health after the Greenville gastric bypass operation for morbid obesity. Am J Surg 1991;161:154–8.PubMedCrossRef
24.
Zurück zum Zitat Rydén O, Olsson SA, Danielsson A, et al. Weight loss after gastroplasty: psychological sequelae in relation to clinical and metabolic observations. J Am Coll Nutr 1989;8:15–23.PubMed Rydén O, Olsson SA, Danielsson A, et al. Weight loss after gastroplasty: psychological sequelae in relation to clinical and metabolic observations. J Am Coll Nutr 1989;8:15–23.PubMed
25.
Zurück zum Zitat Hautzinger M, Bailer M, Worall H, et al. Beck depressions inventar. Bern: Huber; 1994. Hautzinger M, Bailer M, Worall H, et al. Beck depressions inventar. Bern: Huber; 1994.
26.
Zurück zum Zitat Sorembe V, Westhoff K. Skala zur Erfassung der Selbstakzeptierung. Goettingen: Hogrefe; 1986. Sorembe V, Westhoff K. Skala zur Erfassung der Selbstakzeptierung. Goettingen: Hogrefe; 1986.
27.
Zurück zum Zitat Huurre T, Eerola M, Rahkonen O, et al. Does social support affect the relationship between socioeconomic status and depression? A longitudinal study from adolescence to adulthood. J Affect Disord 2007;100:55–64.PubMedCrossRef Huurre T, Eerola M, Rahkonen O, et al. Does social support affect the relationship between socioeconomic status and depression? A longitudinal study from adolescence to adulthood. J Affect Disord 2007;100:55–64.PubMedCrossRef
28.
Zurück zum Zitat Rydén A, Torgerson JS. The Swedish Obese Subjects Study—what has been accomplished to date? Surg Obes Relat Dis 2006;2:549–60.PubMedCrossRef Rydén A, Torgerson JS. The Swedish Obese Subjects Study—what has been accomplished to date? Surg Obes Relat Dis 2006;2:549–60.PubMedCrossRef
29.
Zurück zum Zitat Herpertz S, Kielmann R, Wolf AM, Hebebrand J, Senf W. Do psychosocial variables predict weight loss or mental health after obesity surgery? A systematic review. Obes Res 2004;12:1554–69.PubMed Herpertz S, Kielmann R, Wolf AM, Hebebrand J, Senf W. Do psychosocial variables predict weight loss or mental health after obesity surgery? A systematic review. Obes Res 2004;12:1554–69.PubMed
30.
Zurück zum Zitat Kinzl JF, Schrattenecker M, Traweger C, Mattesich M, Fiala M, Biebl W. Psychosocial predictors of weight loss after bariatric surgery. Obes Surg 2006;16:1609–14.PubMedCrossRef Kinzl JF, Schrattenecker M, Traweger C, Mattesich M, Fiala M, Biebl W. Psychosocial predictors of weight loss after bariatric surgery. Obes Surg 2006;16:1609–14.PubMedCrossRef
Metadaten
Titel
Changes in Depression Following Gastric Banding: A 5- to 7-year Prospective Study
verfasst von
Marion Schowalter
Andrea Benecke
Caroline Lager
Johannes Heimbucher
Marco Bueter
Andreas Thalheimer
Martin Fein
Matthias Richard
Hermann Faller
Publikationsdatum
01.03.2008
Verlag
Springer-Verlag
Erschienen in
Obesity Surgery / Ausgabe 3/2008
Print ISSN: 0960-8923
Elektronische ISSN: 1708-0428
DOI
https://doi.org/10.1007/s11695-007-9316-7

Weitere Artikel der Ausgabe 3/2008

Obesity Surgery 3/2008 Zur Ausgabe

Wie erfolgreich ist eine Re-Ablation nach Rezidiv?

23.04.2024 Ablationstherapie Nachrichten

Nach der Katheterablation von Vorhofflimmern kommt es bei etwa einem Drittel der Patienten zu Rezidiven, meist binnen eines Jahres. Wie sich spätere Rückfälle auf die Erfolgschancen einer erneuten Ablation auswirken, haben Schweizer Kardiologen erforscht.

Hinter dieser Appendizitis steckte ein Erreger

23.04.2024 Appendizitis Nachrichten

Schmerzen im Unterbauch, aber sonst nicht viel, was auf eine Appendizitis hindeutete: Ein junger Mann hatte Glück, dass trotzdem eine Laparoskopie mit Appendektomie durchgeführt und der Wurmfortsatz histologisch untersucht wurde.

Mehr Schaden als Nutzen durch präoperatives Aussetzen von GLP-1-Agonisten?

23.04.2024 Operationsvorbereitung Nachrichten

Derzeit wird empfohlen, eine Therapie mit GLP-1-Rezeptoragonisten präoperativ zu unterbrechen. Eine neue Studie nährt jedoch Zweifel an der Notwendigkeit der Maßnahme.

Ureterstriktur: Innovative OP-Technik bewährt sich

19.04.2024 EAU 2024 Kongressbericht

Die Ureterstriktur ist eine relativ seltene Komplikation, trotzdem bedarf sie einer differenzierten Versorgung. In komplexen Fällen wird dies durch die roboterassistierte OP-Technik gewährleistet. Erste Resultate ermutigen.

Update Chirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.

S3-Leitlinie „Diagnostik und Therapie des Karpaltunnelsyndroms“

Karpaltunnelsyndrom BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Karpaltunnelsyndrom ist die häufigste Kompressionsneuropathie peripherer Nerven. Obwohl die Anamnese mit dem nächtlichen Einschlafen der Hand (Brachialgia parästhetica nocturna) sehr typisch ist, ist eine klinisch-neurologische Untersuchung und Elektroneurografie in manchen Fällen auch eine Neurosonografie erforderlich. Im Anfangsstadium sind konservative Maßnahmen (Handgelenksschiene, Ergotherapie) empfehlenswert. Bei nicht Ansprechen der konservativen Therapie oder Auftreten von neurologischen Ausfällen ist eine Dekompression des N. medianus am Karpaltunnel indiziert.

Prof. Dr. med. Gregor Antoniadis
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S2e-Leitlinie „Distale Radiusfraktur“

Radiusfraktur BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Webinar beschäftigt sich mit Fragen und Antworten zu Diagnostik und Klassifikation sowie Möglichkeiten des Ausschlusses von Zusatzverletzungen. Die Referenten erläutern, welche Frakturen konservativ behandelt werden können und wie. Das Webinar beantwortet die Frage nach aktuellen operativen Therapiekonzepten: Welcher Zugang, welches Osteosynthesematerial? Auf was muss bei der Nachbehandlung der distalen Radiusfraktur geachtet werden?

PD Dr. med. Oliver Pieske
Dr. med. Benjamin Meyknecht
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“

Appendizitis BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Inhalte des Webinars zur S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“ sind die Darstellung des Projektes und des Erstellungswegs zur S1-Leitlinie, die Erläuterung der klinischen Relevanz der Klassifikation EAES 2015, die wissenschaftliche Begründung der wichtigsten Empfehlungen und die Darstellung stadiengerechter Therapieoptionen.

Dr. med. Mihailo Andric
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.