Skip to main content
Erschienen in: World Journal of Surgery 4/2016

01.04.2016 | Original Scientific Report

Cholecystectomy During the Weekend Increases Patients’ Length of Hospital Stay

verfasst von: Josephine Philip Rothman, Jakob Burcharth, Hans-Christian Pommergaard, Jacob Rosenberg

Erschienen in: World Journal of Surgery | Ausgabe 4/2016

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Background

A higher risk of complications and mortality has previously been proven in selected settings. The purpose of this study was to investigate whether length of stay differentiates throughout the week and register if intra- and postoperative complications vary on weekends compared to weekdays.

Methods

The population originated from the Danish Cholecystectomy Database. It consists of adult patients, who had a cholecystectomy performed by standard four-port laparoscopic or open surgery. Adjusted analyses were used to study if day of the week had an influence on conversion, readmission within 30 days, post-operative supplemental procedures within 30 days, and variance in postoperative length of stay across the week.

Results

A total of 28,759 patients were included in the study. We found no difference in conversion rate, readmission within 30 days, or post-operative procedures within 30 days between week time and weekend time. A longer postoperative length of stay was observed for patients operated on Fridays and Saturdays even though surgical complication rates were alike between weekdays. Patients with acute cholecystitis had a longer length of stay on Saturdays.

Conclusion

We found no evidence of a higher risk of conversions, post-operative procedures, or readmission during weekends compared with weekdays. Despite this, a prolonged length of stay was observed in patients operated with cholecystectomy on Fridays and Saturdays. The observed difference could be due to ward rounds on weekends mainly focus on the sickest patients leaving less time for discharge.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Ananthakrishnan AN, McGinley EL (2013) Weekend hospitalisations and post-operative complications following urgent surgery for ulcerative colitis and Crohn’s disease. Aliment Pharmacol Ther 37:895–904PubMedCentralCrossRefPubMed Ananthakrishnan AN, McGinley EL (2013) Weekend hospitalisations and post-operative complications following urgent surgery for ulcerative colitis and Crohn’s disease. Aliment Pharmacol Ther 37:895–904PubMedCentralCrossRefPubMed
2.
Zurück zum Zitat Bell CM, Redelmeier DA (2001) Mortality among patients admitted to hospitals on weekends as compared with weekdays. N Engl J Med 345:663–668CrossRefPubMed Bell CM, Redelmeier DA (2001) Mortality among patients admitted to hospitals on weekends as compared with weekdays. N Engl J Med 345:663–668CrossRefPubMed
3.
Zurück zum Zitat Aylin P, Yunus A, Bottle A et al (2010) Weekend mortality for emergency admissions. A large, multicentre study. Qual Saf Health Care 19:213–217CrossRefPubMed Aylin P, Yunus A, Bottle A et al (2010) Weekend mortality for emergency admissions. A large, multicentre study. Qual Saf Health Care 19:213–217CrossRefPubMed
4.
Zurück zum Zitat Aylin P, Alexandrescu R, Jen MH et al (2013) Day of week of procedure and 30 day mortality for elective surgery: retrospective analysis of hospital episode statistics. BMJ 346:f2424PubMedCentralCrossRefPubMed Aylin P, Alexandrescu R, Jen MH et al (2013) Day of week of procedure and 30 day mortality for elective surgery: retrospective analysis of hospital episode statistics. BMJ 346:f2424PubMedCentralCrossRefPubMed
5.
Zurück zum Zitat Mohammed MA, Sidhu KS, Rudge G et al (2012) Weekend admission to hospital has a higher risk of death in the elective setting than in the emergency setting: a retrospective database study of national health service hospitals in England. BMC Health Serv Res 12:87PubMedCentralCrossRefPubMed Mohammed MA, Sidhu KS, Rudge G et al (2012) Weekend admission to hospital has a higher risk of death in the elective setting than in the emergency setting: a retrospective database study of national health service hospitals in England. BMC Health Serv Res 12:87PubMedCentralCrossRefPubMed
6.
Zurück zum Zitat Bendavid E, Kaganova Y, Needleman J et al (2007) Complication rates on weekends and weekdays in US hospitals. Am J Med 120:422–428CrossRefPubMed Bendavid E, Kaganova Y, Needleman J et al (2007) Complication rates on weekends and weekdays in US hospitals. Am J Med 120:422–428CrossRefPubMed
7.
Zurück zum Zitat McIsaac DI, Bryson GL, van Walraven C (2014) Elective, major noncardiac surgery on the weekend: a population-based cohort study of 30-day mortality. Med Care 52:557–564CrossRefPubMed McIsaac DI, Bryson GL, van Walraven C (2014) Elective, major noncardiac surgery on the weekend: a population-based cohort study of 30-day mortality. Med Care 52:557–564CrossRefPubMed
8.
Zurück zum Zitat Ananthakrishnan AN, McGinley EL, Saeian K (2009) Outcomes of weekend admissions for upper gastrointestinal hemorrhage: a nationwide analysis. Clin Gastroenterol Hepatol 7:296CrossRefPubMed Ananthakrishnan AN, McGinley EL, Saeian K (2009) Outcomes of weekend admissions for upper gastrointestinal hemorrhage: a nationwide analysis. Clin Gastroenterol Hepatol 7:296CrossRefPubMed
9.
Zurück zum Zitat Lairez O, Roncalli J, Carrie D et al (2009) Relationship between time of day, day of the week and in-hospital mortality in patients undergoing emergency percutaneous coronary intervention. Arch Cardiovasc Dis 102:811–820CrossRefPubMed Lairez O, Roncalli J, Carrie D et al (2009) Relationship between time of day, day of the week and in-hospital mortality in patients undergoing emergency percutaneous coronary intervention. Arch Cardiovasc Dis 102:811–820CrossRefPubMed
10.
Zurück zum Zitat Worni M, Schudel IM, Ostbye T et al (2012) Worse outcomes in patients undergoing urgent surgery for left-sided diverticulitis admitted on weekends vs weekdays: a population-based study of 31 832 patients. Arch Surg 147:649–655CrossRefPubMed Worni M, Schudel IM, Ostbye T et al (2012) Worse outcomes in patients undergoing urgent surgery for left-sided diverticulitis admitted on weekends vs weekdays: a population-based study of 31 832 patients. Arch Surg 147:649–655CrossRefPubMed
11.
Zurück zum Zitat Ricci WM, Brandt A, McAndrew C et al (2015) Factors affecting delay to surgery and length of stay for patients with hip fracture. J Orthop Trauma 29:e109–e114CrossRefPubMed Ricci WM, Brandt A, McAndrew C et al (2015) Factors affecting delay to surgery and length of stay for patients with hip fracture. J Orthop Trauma 29:e109–e114CrossRefPubMed
12.
13.
Zurück zum Zitat Bisgaard T, Klarskov B, Kehlet H et al (2002) Recovery after uncomplicated laparoscopic cholecystectomy. Surgery 132:817–825CrossRefPubMed Bisgaard T, Klarskov B, Kehlet H et al (2002) Recovery after uncomplicated laparoscopic cholecystectomy. Surgery 132:817–825CrossRefPubMed
14.
Zurück zum Zitat Phatak UR, Chan WM, Lew DF et al (2014) Is nighttime the right time? Risk of complications after laparoscopic cholecystectomy at night. J Am Coll Surg 219:718–724CrossRefPubMed Phatak UR, Chan WM, Lew DF et al (2014) Is nighttime the right time? Risk of complications after laparoscopic cholecystectomy at night. J Am Coll Surg 219:718–724CrossRefPubMed
15.
Zurück zum Zitat Bardram L, Rosenberg J, Kristiansen VB (2005) The Danish Cholecystectomy Database–DCD. Ugeskr Laeger 167:2618–2620PubMed Bardram L, Rosenberg J, Kristiansen VB (2005) The Danish Cholecystectomy Database–DCD. Ugeskr Laeger 167:2618–2620PubMed
16.
Zurück zum Zitat Rothman JP, Burcharth J, Pommergaard HC et al (2015) The quality of cholecystectomy in Denmark has improved over 6-year period. Langenbecks Arch Surg 400:735–740CrossRefPubMed Rothman JP, Burcharth J, Pommergaard HC et al (2015) The quality of cholecystectomy in Denmark has improved over 6-year period. Langenbecks Arch Surg 400:735–740CrossRefPubMed
17.
Zurück zum Zitat Malladi P, Soper N Laparoscopic cholecystectomy. In: UpToDate, Collins KA (Ed), UpToDate, Waltham, MA. (Accessed January 26, 2015) Malladi P, Soper N Laparoscopic cholecystectomy. In: UpToDate, Collins KA (Ed), UpToDate, Waltham, MA. (Accessed January 26, 2015)
19.
Zurück zum Zitat Harboe KM, Anthonsen K, Bardram L (2009) Validation of data and indicators in the Danish Cholecystectomy Database. Int J Qual Health Care 21:160–168CrossRefPubMed Harboe KM, Anthonsen K, Bardram L (2009) Validation of data and indicators in the Danish Cholecystectomy Database. Int J Qual Health Care 21:160–168CrossRefPubMed
20.
Zurück zum Zitat Harboe KM, Bardram L (2011) The quality of cholecystectomy in Denmark: outcome and risk factors for 20,307 patients from the national database. Surg Endosc 25:1630–1641CrossRefPubMed Harboe KM, Bardram L (2011) The quality of cholecystectomy in Denmark: outcome and risk factors for 20,307 patients from the national database. Surg Endosc 25:1630–1641CrossRefPubMed
22.
Zurück zum Zitat Dorn SD, Shah ND, Berg BP, Naessens JM (2010) Effect of weekend hospital admission on gastrointestinal hemorrhage outcomes. Dig Dis Sci 55:1658–1666CrossRefPubMed Dorn SD, Shah ND, Berg BP, Naessens JM (2010) Effect of weekend hospital admission on gastrointestinal hemorrhage outcomes. Dig Dis Sci 55:1658–1666CrossRefPubMed
23.
Zurück zum Zitat Kehlet H, Wilmore DW (2002) Multimodal strategies to improve surgical outcome. Am J Surg 183:630–641CrossRefPubMed Kehlet H, Wilmore DW (2002) Multimodal strategies to improve surgical outcome. Am J Surg 183:630–641CrossRefPubMed
Metadaten
Titel
Cholecystectomy During the Weekend Increases Patients’ Length of Hospital Stay
verfasst von
Josephine Philip Rothman
Jakob Burcharth
Hans-Christian Pommergaard
Jacob Rosenberg
Publikationsdatum
01.04.2016
Verlag
Springer International Publishing
Erschienen in
World Journal of Surgery / Ausgabe 4/2016
Print ISSN: 0364-2313
Elektronische ISSN: 1432-2323
DOI
https://doi.org/10.1007/s00268-015-3337-5

Weitere Artikel der Ausgabe 4/2016

World Journal of Surgery 4/2016 Zur Ausgabe

Wie erfolgreich ist eine Re-Ablation nach Rezidiv?

23.04.2024 Ablationstherapie Nachrichten

Nach der Katheterablation von Vorhofflimmern kommt es bei etwa einem Drittel der Patienten zu Rezidiven, meist binnen eines Jahres. Wie sich spätere Rückfälle auf die Erfolgschancen einer erneuten Ablation auswirken, haben Schweizer Kardiologen erforscht.

Hinter dieser Appendizitis steckte ein Erreger

23.04.2024 Appendizitis Nachrichten

Schmerzen im Unterbauch, aber sonst nicht viel, was auf eine Appendizitis hindeutete: Ein junger Mann hatte Glück, dass trotzdem eine Laparoskopie mit Appendektomie durchgeführt und der Wurmfortsatz histologisch untersucht wurde.

Mehr Schaden als Nutzen durch präoperatives Aussetzen von GLP-1-Agonisten?

23.04.2024 Operationsvorbereitung Nachrichten

Derzeit wird empfohlen, eine Therapie mit GLP-1-Rezeptoragonisten präoperativ zu unterbrechen. Eine neue Studie nährt jedoch Zweifel an der Notwendigkeit der Maßnahme.

Ureterstriktur: Innovative OP-Technik bewährt sich

19.04.2024 EAU 2024 Kongressbericht

Die Ureterstriktur ist eine relativ seltene Komplikation, trotzdem bedarf sie einer differenzierten Versorgung. In komplexen Fällen wird dies durch die roboterassistierte OP-Technik gewährleistet. Erste Resultate ermutigen.

Update Chirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.

S3-Leitlinie „Diagnostik und Therapie des Karpaltunnelsyndroms“

Karpaltunnelsyndrom BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Karpaltunnelsyndrom ist die häufigste Kompressionsneuropathie peripherer Nerven. Obwohl die Anamnese mit dem nächtlichen Einschlafen der Hand (Brachialgia parästhetica nocturna) sehr typisch ist, ist eine klinisch-neurologische Untersuchung und Elektroneurografie in manchen Fällen auch eine Neurosonografie erforderlich. Im Anfangsstadium sind konservative Maßnahmen (Handgelenksschiene, Ergotherapie) empfehlenswert. Bei nicht Ansprechen der konservativen Therapie oder Auftreten von neurologischen Ausfällen ist eine Dekompression des N. medianus am Karpaltunnel indiziert.

Prof. Dr. med. Gregor Antoniadis
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S2e-Leitlinie „Distale Radiusfraktur“

Radiusfraktur BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Webinar beschäftigt sich mit Fragen und Antworten zu Diagnostik und Klassifikation sowie Möglichkeiten des Ausschlusses von Zusatzverletzungen. Die Referenten erläutern, welche Frakturen konservativ behandelt werden können und wie. Das Webinar beantwortet die Frage nach aktuellen operativen Therapiekonzepten: Welcher Zugang, welches Osteosynthesematerial? Auf was muss bei der Nachbehandlung der distalen Radiusfraktur geachtet werden?

PD Dr. med. Oliver Pieske
Dr. med. Benjamin Meyknecht
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“

Appendizitis BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Inhalte des Webinars zur S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“ sind die Darstellung des Projektes und des Erstellungswegs zur S1-Leitlinie, die Erläuterung der klinischen Relevanz der Klassifikation EAES 2015, die wissenschaftliche Begründung der wichtigsten Empfehlungen und die Darstellung stadiengerechter Therapieoptionen.

Dr. med. Mihailo Andric
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.