Skip to main content
Erschienen in: Journal of Inherited Metabolic Disease 3/2010

01.12.2010 | Research Report

Clinical and biochemical study of 29 Brazilian patients with metachromatic leukodystrophy

verfasst von: Osvaldo Artigalás, Valeska Lizzi Lagranha, Maria Luiza Saraiva-Pereira, Maira Graeff Burin, Charles Marques Lourenço, Hélio van der Linden Jr, Mara Lúcia Ferreira Santos, Sergio Rosemberg, Carlos Eduardo Steiner, Fernando Kok, Carolina F. Moura de Souza, Laura B. Jardim, Roberto Giugliani, Ida Vanessa Schwartz

Erschienen in: Journal of Inherited Metabolic Disease | Sonderheft 3/2010

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Metachromatic leukodystrophy (MLD) is a lysosomal disorder caused by arylsulfatase A (ARSA) deficiency. It is classified into three forms according to the age of onset of symptoms (late infantile, juvenile, and adult). We carried out a cross-sectional and retrospective study, which aimed to determine the epidemiological, clinical, and biochemical profile of MLD patients from a national reference center for Inborn Errors of Metabolism in Brazil. Twenty-nine patients (male,  17) agreed to participate in the study (late infantile form: 22; juvenile form: 4; adult form: 1; asymptomatic: 2). Mean ages at onset of symptoms and at biochemical diagnosis were, respectively, 19 and 39 months for late infantile form and 84.7 and 161.2 months for juvenile form. The most frequently reported first clinical symptom/sign of the disease was gait disturbance and other motor abnormalities (72.7%) for late infantile form and behavioral and cognitive alterations (50%) for juvenile form. Leukocyte ARSA activity level did not present significant correlation with the age of onset of symptoms (r = −0.09, p = 0.67). Occipital white matter and basal nuclei abnormalities were not found in patients with the late infantile MLD. Our results suggest that there is a considerable delay between the age of onset of signs and symptoms and the diagnosis of MLD in Brazil. Correlation between ARSA activity and MLD clinical form was not found. Further studies on the epidemiology and natural history of this disease with larger samples are needed, especially now when specific treatments should be available in the near future.
Literatur
Zurück zum Zitat Arbour LT, Silver K, Hechtman P et al (2000) Variable onset of metachromatic leukodystrophy in a Vietnamese family. Pediatr Neurol 23:173–176PubMedCrossRef Arbour LT, Silver K, Hechtman P et al (2000) Variable onset of metachromatic leukodystrophy in a Vietnamese family. Pediatr Neurol 23:173–176PubMedCrossRef
Zurück zum Zitat Biffi A, Cesani M, Fumagalli F et al (2008a) Metachromatic leukodystrophy–mutation analysis provides further evidence of genotype-phenotype correlation. Clin Genet 74(4):349–357PubMedCrossRef Biffi A, Cesani M, Fumagalli F et al (2008a) Metachromatic leukodystrophy–mutation analysis provides further evidence of genotype-phenotype correlation. Clin Genet 74(4):349–357PubMedCrossRef
Zurück zum Zitat Biffi A, Lucchini G, Rovelli A et al (2008b) Metachromatic leukodystrophy: an overview of current and prospective treatments. Bone Marrow Transplant 42(Suppl 2):S2–S6PubMedCrossRef Biffi A, Lucchini G, Rovelli A et al (2008b) Metachromatic leukodystrophy: an overview of current and prospective treatments. Bone Marrow Transplant 42(Suppl 2):S2–S6PubMedCrossRef
Zurück zum Zitat Biffi A, Capotondo A, Fasano S et al (2006) Gene therapy of metachromatic leukodystrophy reverses neurological damage and deficits in mice. J Clin Invest 116(11):3070–3082PubMedCrossRef Biffi A, Capotondo A, Fasano S et al (2006) Gene therapy of metachromatic leukodystrophy reverses neurological damage and deficits in mice. J Clin Invest 116(11):3070–3082PubMedCrossRef
Zurück zum Zitat Bindu PS, Mahadevan A, Taly AB et al (2005) A study of 40 cases from south India. J Neurol Neurosurg Psychiatry 76(12):1698–1701PubMedCrossRef Bindu PS, Mahadevan A, Taly AB et al (2005) A study of 40 cases from south India. J Neurol Neurosurg Psychiatry 76(12):1698–1701PubMedCrossRef
Zurück zum Zitat Gieselmann V, Polten A, Kreysing J et al (1989) Arylsulfatase A pseudodeficiency: loss of polyadenylation signal and N-glycosylation site. Proc Natl Acad Sci USA 86:9436–9440PubMedCrossRef Gieselmann V, Polten A, Kreysing J et al (1989) Arylsulfatase A pseudodeficiency: loss of polyadenylation signal and N-glycosylation site. Proc Natl Acad Sci USA 86:9436–9440PubMedCrossRef
Zurück zum Zitat Fukutani Y, Noriki Y, Sasaki K et al (1999) Adult-type metachromatic leukodystrophy with a compound heterozygote mutation showing character change and dementia. Psychiatry Clin Neurosci 53(3):425–428PubMedCrossRef Fukutani Y, Noriki Y, Sasaki K et al (1999) Adult-type metachromatic leukodystrophy with a compound heterozygote mutation showing character change and dementia. Psychiatry Clin Neurosci 53(3):425–428PubMedCrossRef
Zurück zum Zitat Halsall DJ, Halligan EP, Elsey TS et al (1999) Metachromatic leucodystrophy: a newly identified mutation in arylsulphatase A, D281Y, found as a compound heterozygote with I179L in an adult onset case. Hum Mutat 14(5):447PubMedCrossRef Halsall DJ, Halligan EP, Elsey TS et al (1999) Metachromatic leucodystrophy: a newly identified mutation in arylsulphatase A, D281Y, found as a compound heterozygote with I179L in an adult onset case. Hum Mutat 14(5):447PubMedCrossRef
Zurück zum Zitat Heim P, Claussen M, Hoffmann B et al (1997) Leukodystrophy incidence in Germany. Am J Med Genet 71(4):475–478PubMedCrossRef Heim P, Claussen M, Hoffmann B et al (1997) Leukodystrophy incidence in Germany. Am J Med Genet 71(4):475–478PubMedCrossRef
Zurück zum Zitat Liascovich R, Rittler M, Castilla EE (2001) Consanguinity in South America: demographic aspects. Hum Hered 1151:27–34CrossRef Liascovich R, Rittler M, Castilla EE (2001) Consanguinity in South America: demographic aspects. Hum Hered 1151:27–34CrossRef
Zurück zum Zitat MacFaul R, Cavanagh N, Lake BD et al (1982) Metachromatic leucodystrophy: review of 38 cases. Arch Dis Child 57(3):168–175PubMedCrossRef MacFaul R, Cavanagh N, Lake BD et al (1982) Metachromatic leucodystrophy: review of 38 cases. Arch Dis Child 57(3):168–175PubMedCrossRef
Zurück zum Zitat Pinto R, Caseiro C, Lemos M et al (2004) Prevalence of lysosomal storage diseases in Portugal. Eur J Hum Genet 12:87–92PubMedCrossRef Pinto R, Caseiro C, Lemos M et al (2004) Prevalence of lysosomal storage diseases in Portugal. Eur J Hum Genet 12:87–92PubMedCrossRef
Zurück zum Zitat Poorthuis BJ, Wevers RA, Kleijer WJ et al (1999) The frequency of lysosomal storage diseases in The Netherlands. Hum Genet 105:151–156PubMed Poorthuis BJ, Wevers RA, Kleijer WJ et al (1999) The frequency of lysosomal storage diseases in The Netherlands. Hum Genet 105:151–156PubMed
Zurück zum Zitat Schwartz IV, Ribeiro MG, Mota JG et al (2007) A clinical study of 77 patients with mucopolysaccharidosis type II. Acta Paediatr Suppl 96(455):63–70PubMedCrossRef Schwartz IV, Ribeiro MG, Mota JG et al (2007) A clinical study of 77 patients with mucopolysaccharidosis type II. Acta Paediatr Suppl 96(455):63–70PubMedCrossRef
Zurück zum Zitat Von Figura K, Gieselmann V, Jaeken J (2001) Methacromatic Leukodystrophy. In: Scriver CR, Beaudet AL, Sly WS, Valle D (eds) The metabolic and molecular basis of inherited disease, 7th edn. McGraw-Hill, New York, pp 3695–3724 Von Figura K, Gieselmann V, Jaeken J (2001) Methacromatic Leukodystrophy. In: Scriver CR, Beaudet AL, Sly WS, Valle D (eds) The metabolic and molecular basis of inherited disease, 7th edn. McGraw-Hill, New York, pp 3695–3724
Metadaten
Titel
Clinical and biochemical study of 29 Brazilian patients with metachromatic leukodystrophy
verfasst von
Osvaldo Artigalás
Valeska Lizzi Lagranha
Maria Luiza Saraiva-Pereira
Maira Graeff Burin
Charles Marques Lourenço
Hélio van der Linden Jr
Mara Lúcia Ferreira Santos
Sergio Rosemberg
Carlos Eduardo Steiner
Fernando Kok
Carolina F. Moura de Souza
Laura B. Jardim
Roberto Giugliani
Ida Vanessa Schwartz
Publikationsdatum
01.12.2010
Verlag
Springer Netherlands
Erschienen in
Journal of Inherited Metabolic Disease / Ausgabe Sonderheft 3/2010
Print ISSN: 0141-8955
Elektronische ISSN: 1573-2665
DOI
https://doi.org/10.1007/s10545-010-9140-4

Weitere Artikel der Sonderheft 3/2010

Journal of Inherited Metabolic Disease 3/2010 Zur Ausgabe

Leitlinien kompakt für die Innere Medizin

Mit medbee Pocketcards sicher entscheiden.

Seit 2022 gehört die medbee GmbH zum Springer Medizin Verlag

Notfall-TEP der Hüfte ist auch bei 90-Jährigen machbar

26.04.2024 Hüft-TEP Nachrichten

Ob bei einer Notfalloperation nach Schenkelhalsfraktur eine Hemiarthroplastik oder eine totale Endoprothese (TEP) eingebaut wird, sollte nicht allein vom Alter der Patientinnen und Patienten abhängen. Auch über 90-Jährige können von der TEP profitieren.

Niedriger diastolischer Blutdruck erhöht Risiko für schwere kardiovaskuläre Komplikationen

25.04.2024 Hypotonie Nachrichten

Wenn unter einer medikamentösen Hochdrucktherapie der diastolische Blutdruck in den Keller geht, steigt das Risiko für schwere kardiovaskuläre Ereignisse: Darauf deutet eine Sekundäranalyse der SPRINT-Studie hin.

Bei schweren Reaktionen auf Insektenstiche empfiehlt sich eine spezifische Immuntherapie

Insektenstiche sind bei Erwachsenen die häufigsten Auslöser einer Anaphylaxie. Einen wirksamen Schutz vor schweren anaphylaktischen Reaktionen bietet die allergenspezifische Immuntherapie. Jedoch kommt sie noch viel zu selten zum Einsatz.

Therapiestart mit Blutdrucksenkern erhöht Frakturrisiko

25.04.2024 Hypertonie Nachrichten

Beginnen ältere Männer im Pflegeheim eine Antihypertensiva-Therapie, dann ist die Frakturrate in den folgenden 30 Tagen mehr als verdoppelt. Besonders häufig stürzen Demenzkranke und Männer, die erstmals Blutdrucksenker nehmen. Dafür spricht eine Analyse unter US-Veteranen.

Update Innere Medizin

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.