Skip to main content
Erschienen in: European Journal of Orthopaedic Surgery & Traumatology 7/2020

04.05.2020 | Original Article

Clinical and ultrasonographical follow-up after standard removal of distal radius volar plates positioned distal to the watershed line

verfasst von: Chul Ki Goorens, Pieter-Bastiaan De Keyzer, Jean François Goubau

Erschienen in: European Journal of Orthopaedic Surgery & Traumatology | Ausgabe 7/2020

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Marginal fracture types of the distal radius may require volar plate positioning distal to the watershed line. Subsequently, plate prominence with direct friction with the flexor tendons occurs which is associated with flexor tendon pathology. Standard plate removal can be proposed. This cohort study examined clinical outcome, patient satisfaction and ultrasonographical assessment of the relation of the flexor pollicis longus (FPL) and the volar rim after standard plate removal. Twenty patients with volar plate prominence after osteosynthesis for distal radius fractures were included. Plate removal was performed at least 4 months after initial surgery. The mean age was 60 years (range 39–84). The average delay from hardware removal to assessment was 2.9 years (range 1.0–5.0 years). Mean flexion, extension and radial deviation were significantly decreased (p < 0.05) compared to the contralateral side, while ulnar deviation, pro- and supination and grip strength were not. Mean QuickDASH score was 21.5. 85% of patients described their result as good to excellent. 80% would undergo the intervention again. During ultrasonography, distance from FPL to volar rim remained significantly decreased compared to the uninjured side in neutral and flexed position (p < 0.05) despite plate removal. The largest distance between the FPL and the volar cortical bone, which is mainly occupied by the pronator quadratus, did not differ. In this study, the range of motion and FPL distance to the distal radius normalized only partially compared to the uninjured wrist after standard plate removal.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Van Schaik DE, Goorens CK, Wernaers P, Hendrickx B, Scheerlinck T, Goubau JF (2015) Evaluation of current treatment techniques for distal radius fractures amongst Belgian orthopaedic surgeons. Acta Orthop Belg 81(2):231–236 Van Schaik DE, Goorens CK, Wernaers P, Hendrickx B, Scheerlinck T, Goubau JF (2015) Evaluation of current treatment techniques for distal radius fractures amongst Belgian orthopaedic surgeons. Acta Orthop Belg 81(2):231–236
17.
Zurück zum Zitat Goorens CK, Van Royen K, Grijseels S, Provyn S, De Mey J, Scheerlinck T, Goubau JF (2018) Ultrasonographic evaluation of the distance between the flexor pollicis longus tendon and volar prominence of the plate as a function of volar plate positioning and pronator quadratus —a cadaver study. Hand Surg Rehabil 3(37):171–174. https://doi.org/10.1016/j.hansur.2017.12.008CrossRef Goorens CK, Van Royen K, Grijseels S, Provyn S, De Mey J, Scheerlinck T, Goubau JF (2018) Ultrasonographic evaluation of the distance between the flexor pollicis longus tendon and volar prominence of the plate as a function of volar plate positioning and pronator quadratus —a cadaver study. Hand Surg Rehabil 3(37):171–174. https://​doi.​org/​10.​1016/​j.​hansur.​2017.​12.​008CrossRef
Metadaten
Titel
Clinical and ultrasonographical follow-up after standard removal of distal radius volar plates positioned distal to the watershed line
verfasst von
Chul Ki Goorens
Pieter-Bastiaan De Keyzer
Jean François Goubau
Publikationsdatum
04.05.2020
Verlag
Springer Paris
Erschienen in
European Journal of Orthopaedic Surgery & Traumatology / Ausgabe 7/2020
Print ISSN: 1633-8065
Elektronische ISSN: 1432-1068
DOI
https://doi.org/10.1007/s00590-020-02690-7

Weitere Artikel der Ausgabe 7/2020

European Journal of Orthopaedic Surgery & Traumatology 7/2020 Zur Ausgabe

Arthropedia

Grundlagenwissen der Arthroskopie und Gelenkchirurgie. Erweitert durch Fallbeispiele, Videos und Abbildungen. 
» Jetzt entdecken

Proximale Humerusfraktur: Auch 100-Jährige operieren?

01.05.2024 DCK 2024 Kongressbericht

Mit dem demographischen Wandel versorgt auch die Chirurgie immer mehr betagte Menschen. Von Entwicklungen wie Fast-Track können auch ältere Menschen profitieren und bei proximaler Humerusfraktur können selbst manche 100-Jährige noch sicher operiert werden.

Sind Frauen die fähigeren Ärzte?

30.04.2024 Gendermedizin Nachrichten

Patienten, die von Ärztinnen behandelt werden, dürfen offenbar auf bessere Therapieergebnisse hoffen als Patienten von Ärzten. Besonders gilt das offenbar für weibliche Kranke, wie eine Studie zeigt.

Notfall-TEP der Hüfte ist auch bei 90-Jährigen machbar

26.04.2024 Hüft-TEP Nachrichten

Ob bei einer Notfalloperation nach Schenkelhalsfraktur eine Hemiarthroplastik oder eine totale Endoprothese (TEP) eingebaut wird, sollte nicht allein vom Alter der Patientinnen und Patienten abhängen. Auch über 90-Jährige können von der TEP profitieren.

Arthroskopie kann Knieprothese nicht hinauszögern

25.04.2024 Gonarthrose Nachrichten

Ein arthroskopischer Eingriff bei Kniearthrose macht im Hinblick darauf, ob und wann ein Gelenkersatz fällig wird, offenbar keinen Unterschied.

Update Orthopädie und Unfallchirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.