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Erschienen in: International Journal of Clinical Oncology 2/2019

01.02.2019 | Review Article

Clinical target sequencing for precision medicine of breast cancer

verfasst von: Junko Tsuchida, Jami Rothman, Kerry-Ann McDonald, Masayuki Nagahashi, Kazuaki Takabe, Toshifumi Wakai

Erschienen in: International Journal of Clinical Oncology | Ausgabe 2/2019

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Abstract

Precision medicine can be defined as the customization of medical treatment based on the individual genetic profile, which enables one to identify patients who respond to therapies while sparing side effects for those who do not. Breast cancer patients have been treated based on subtyping, which is considered a prototype of precision medicine. Furthermore, the development of multigene panel testing has resulted in a paradigm shift in the treatment of breast cancer. The knowledge generated from the Human Genome Project, and subsequently The Cancer Genome Atlas, has provided the concept of precision medicine, in which cancer patients can be sub-classified based on actionable driver mutations that can be selectively targeted by molecular targeted drugs and treated by appropriate molecular targeted therapies. Development of next-generation sequencing has both dramatically advanced genomic sequencing technology and revealed actionable driver mutations for individual cancer patients when applied to a clinical setting. Clinical target sequencing by next-generation sequencing enables one to formulate treatment strategies, not only by selecting a subgroup of patients who are expected to experience more effectiveness of each drug, but also by revealing patients with drug resistance based on their actionable driver mutations.
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Metadaten
Titel
Clinical target sequencing for precision medicine of breast cancer
verfasst von
Junko Tsuchida
Jami Rothman
Kerry-Ann McDonald
Masayuki Nagahashi
Kazuaki Takabe
Toshifumi Wakai
Publikationsdatum
01.02.2019
Verlag
Springer Singapore
Erschienen in
International Journal of Clinical Oncology / Ausgabe 2/2019
Print ISSN: 1341-9625
Elektronische ISSN: 1437-7772
DOI
https://doi.org/10.1007/s10147-018-1373-5

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Seit November 2023 gibt es evidenzbasierte Empfehlungen zum perioperativen Management bei gastrointestinalen Tumoren (POMGAT) auf S3-Niveau. Vieles wird schon entsprechend der Empfehlungen durchgeführt. Wo es im Alltag noch hapert, zeigt eine Umfrage in einem Klinikverbund.

CUP-Syndrom: Künstliche Intelligenz kann Primärtumor finden

30.04.2024 Künstliche Intelligenz Nachrichten

Krebserkrankungen unbekannten Ursprungs (CUP) sind eine diagnostische Herausforderung. KI-Systeme können Pathologen dabei unterstützen, zytologische Bilder zu interpretieren, um den Primärtumor zu lokalisieren.

Sind Frauen die fähigeren Ärzte?

30.04.2024 Gendermedizin Nachrichten

Patienten, die von Ärztinnen behandelt werden, dürfen offenbar auf bessere Therapieergebnisse hoffen als Patienten von Ärzten. Besonders gilt das offenbar für weibliche Kranke, wie eine Studie zeigt.

Adjuvante Immuntherapie verlängert Leben bei RCC

25.04.2024 Nierenkarzinom Nachrichten

Nun gibt es auch Resultate zum Gesamtüberleben: Eine adjuvante Pembrolizumab-Therapie konnte in einer Phase-3-Studie das Leben von Menschen mit Nierenzellkarzinom deutlich verlängern. Die Sterberate war im Vergleich zu Placebo um 38% geringer.

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