Skip to main content
Erschienen in: Diabetologia 1/2005

01.01.2005 | Letters

Comment on: Godsland IF, Jeffs JAR, Johnston DG (2004) Loss of beta cell function as fasting glucose increases in the non-diabetic range. Diabetologia 47:1157–1166

verfasst von: C. Ionescu-Tîrgovişte

Erschienen in: Diabetologia | Ausgabe 1/2005

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Excerpt

For more than two decades I have awaited data such as those published by Godsland and co-workers [1] in the July issue of your journal. Although they focused primarily on the identification of the early disturbances that occur in the natural history of type 2 diabetes (the progressive loss of the first, and then of the second phase of insulin response), it seems of great importance to me that these changes occur at blood glucose levels between 5.0 and 5.4 mmol/l. This is well within the range considered as normal, even after the latest modifications of the higher limits of the definition for IFG proposed by the American Diabetes Association in 2003 [2], i.e. from 6.1 to 5.5 mmol/l. The rationale behind this decision was the increased risk of progression to clinical overt diabetes and cardiovascular events of individuals with fasting plasma glucose levels between 5.5 and 6.1 mmol/l, as compared with subjects with levels below 5.5 mmol/l. To these two arguments, I would add another, which is of physiological significance. Continuous glucose monitoring in non-diabetic individuals [3] provided evidence that, for an apparently healthy person, normal glycaemia could be considered the blood glucose value, which, when exceeded, is followed by a beta cell response aiming to bring blood glucose back to basal levels. From this viewpoint, normal values may in some cases fall well below 5.5 mmol/l and even below 5 mmol/l. …
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Godsland IF, Jeffs JAR, Johnston DG (2004) Loss of beta cell function as fasting glucose increases in the non-diabetic range. Diabetologia 47:1157–1166PubMed Godsland IF, Jeffs JAR, Johnston DG (2004) Loss of beta cell function as fasting glucose increases in the non-diabetic range. Diabetologia 47:1157–1166PubMed
2.
Zurück zum Zitat The Expert Committee on the Diagnosis and Classification of Diabetes Mellitus (2003) Follow-up report on the diagnosis and classification of diabetes mellitus. Diabetes Care 26:3160–3167 The Expert Committee on the Diagnosis and Classification of Diabetes Mellitus (2003) Follow-up report on the diagnosis and classification of diabetes mellitus. Diabetes Care 26:3160–3167
3.
Zurück zum Zitat Ionescu-Tîrgovişte C, Guja C, Ioacără S, Dumitrescu D, Tomescu I (2004) Continuous glucose monitoring: physiologic and patho-physiologic significance. Rom J Internal Med 42:381–393 Ionescu-Tîrgovişte C, Guja C, Ioacără S, Dumitrescu D, Tomescu I (2004) Continuous glucose monitoring: physiologic and patho-physiologic significance. Rom J Internal Med 42:381–393
4.
Zurück zum Zitat Schriger DL, Lorber B (2004) Lowering the cut point for impaired fasting glucose. Where is the evidence? Where is the logic? Diabetes Care 27:592–595PubMed Schriger DL, Lorber B (2004) Lowering the cut point for impaired fasting glucose. Where is the evidence? Where is the logic? Diabetes Care 27:592–595PubMed
5.
Zurück zum Zitat Tuomilehto J, Lindstrom J, Eriksson JG et al. for the Finnish Diabetes Prevention Study Group (2001) Prevention of type 2 diabetes mellitus by changes in lifestyle among subjects with impaired glucose tolerance. N Engl J Med 344:1343–1350CrossRefPubMed Tuomilehto J, Lindstrom J, Eriksson JG et al. for the Finnish Diabetes Prevention Study Group (2001) Prevention of type 2 diabetes mellitus by changes in lifestyle among subjects with impaired glucose tolerance. N Engl J Med 344:1343–1350CrossRefPubMed
6.
Zurück zum Zitat The Diabetes Prevention Program Research Group (2002) Reduction in the incidence of type 2 diabetes with lifestyle intervention or metformin. N Engl J Med 346:393–403 The Diabetes Prevention Program Research Group (2002) Reduction in the incidence of type 2 diabetes with lifestyle intervention or metformin. N Engl J Med 346:393–403
Metadaten
Titel
Comment on: Godsland IF, Jeffs JAR, Johnston DG (2004) Loss of beta cell function as fasting glucose increases in the non-diabetic range. Diabetologia 47:1157–1166
verfasst von
C. Ionescu-Tîrgovişte
Publikationsdatum
01.01.2005
Erschienen in
Diabetologia / Ausgabe 1/2005
Print ISSN: 0012-186X
Elektronische ISSN: 1432-0428
DOI
https://doi.org/10.1007/s00125-004-1610-5

Weitere Artikel der Ausgabe 1/2005

Diabetologia 1/2005 Zur Ausgabe

Leitlinien kompakt für die Innere Medizin

Mit medbee Pocketcards sicher entscheiden.

Seit 2022 gehört die medbee GmbH zum Springer Medizin Verlag

Notfall-TEP der Hüfte ist auch bei 90-Jährigen machbar

26.04.2024 Hüft-TEP Nachrichten

Ob bei einer Notfalloperation nach Schenkelhalsfraktur eine Hemiarthroplastik oder eine totale Endoprothese (TEP) eingebaut wird, sollte nicht allein vom Alter der Patientinnen und Patienten abhängen. Auch über 90-Jährige können von der TEP profitieren.

Niedriger diastolischer Blutdruck erhöht Risiko für schwere kardiovaskuläre Komplikationen

25.04.2024 Hypotonie Nachrichten

Wenn unter einer medikamentösen Hochdrucktherapie der diastolische Blutdruck in den Keller geht, steigt das Risiko für schwere kardiovaskuläre Ereignisse: Darauf deutet eine Sekundäranalyse der SPRINT-Studie hin.

Bei schweren Reaktionen auf Insektenstiche empfiehlt sich eine spezifische Immuntherapie

Insektenstiche sind bei Erwachsenen die häufigsten Auslöser einer Anaphylaxie. Einen wirksamen Schutz vor schweren anaphylaktischen Reaktionen bietet die allergenspezifische Immuntherapie. Jedoch kommt sie noch viel zu selten zum Einsatz.

Therapiestart mit Blutdrucksenkern erhöht Frakturrisiko

25.04.2024 Hypertonie Nachrichten

Beginnen ältere Männer im Pflegeheim eine Antihypertensiva-Therapie, dann ist die Frakturrate in den folgenden 30 Tagen mehr als verdoppelt. Besonders häufig stürzen Demenzkranke und Männer, die erstmals Blutdrucksenker nehmen. Dafür spricht eine Analyse unter US-Veteranen.

Update Innere Medizin

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.