Skip to main content
Erschienen in: Obesity Surgery 10/2020

25.05.2020 | Original Contributions

Comparison of Surgical Activity and Scientific Publications in Bariatric Surgery: an Epidemiological and Bibliometric Analysis

verfasst von: Luca Paolino, R. Pravettoni, S. Epaud, M. Ortala, A. Lazzati

Erschienen in: Obesity Surgery | Ausgabe 10/2020

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Introduction

In the last two decades, an impressive increase in the number of surgical interventions was recorded in bariatric surgery. Similarly, several bibliometric studies reported an increasing trend for scientific production. This study aims to compare these two trends.

Methods

This study focused on the period 2003–2016 and included the following procedures: adjustable gastric banding (AGB), bilio-pancreatic deviation (BPD), one-anastomosis gastric bypass (OAGB), Roux-en-Y gastric bypass (RYGB), sleeve gastrectomy (SG), and vertical banded gastroplasty (VBG). We retrieved the data on intervention from International Federation for the Surgery of Obesity and Metabolic Disorders (IFSO) surveys and data from publications from the Web of Science database. An analysis of the global trend and the trend per continent was performed.

Results

Over the study period, the most common procedure to be performed was RYGB (47.1%) followed by SG (33.5%) and AGB (14.8%). The percentage of publications was similar, with 48.3% studies on RYGB, 18.5% on AGB, and 18.4% on SG. In terms of evolution, SG has become the most common procedure to be performed in every continent but Latin America, while RYGB remains the most frequently discussed in scientific publications. Asia has the highest rate of publications per 1000 interventions (4.7), followed by Europe (3.0), the Pacific (2.0), and North America (1.6).

Conclusion

This study found many similarities in the trend of publications and interventions in bariatric surgery: in particular with an important growth rate in the last 15 years and the progressive polarization toward two procedures (SG and RYGB). Nevertheless some important differences persist at a national level.
Literatur
2.
Zurück zum Zitat Bentham J et al. Worldwide trends in body-mass index, underweight, overweight, and obesity from 1975 to 2016: a pooled analysis of 2416 population-based measurement studies in 128·9 million children, adolescents, and adults. Lancet. 2017;390(10113):2627–42.CrossRef Bentham J et al. Worldwide trends in body-mass index, underweight, overweight, and obesity from 1975 to 2016: a pooled analysis of 2416 population-based measurement studies in 128·9 million children, adolescents, and adults. Lancet. 2017;390(10113):2627–42.CrossRef
3.
Zurück zum Zitat Angrisani L, Santonicola A, Iovino P, Formisano G, Buchwald H, Scopinaro N. “Bariatric surgery worldwide 2013.” Obes. Surg., 2015. Angrisani L, Santonicola A, Iovino P, Formisano G, Buchwald H, Scopinaro N. “Bariatric surgery worldwide 2013.” Obes. Surg., 2015.
4.
Zurück zum Zitat Angrisani L, Santonicola A, Iovino P, et al. IFSO worldwide survey 2016: primary, endoluminal, and revisional procedures. Obes Surg. 2018;28(12):3783–94.CrossRef Angrisani L, Santonicola A, Iovino P, et al. IFSO worldwide survey 2016: primary, endoluminal, and revisional procedures. Obes Surg. 2018;28(12):3783–94.CrossRef
5.
Zurück zum Zitat Dabi Y, Darrigues L, Katsahian S, et al. Publication trends in bariatric surgery: a Bibliometric study. Obes Surg. 2016;26(11):2691–9.CrossRef Dabi Y, Darrigues L, Katsahian S, et al. Publication trends in bariatric surgery: a Bibliometric study. Obes Surg. 2016;26(11):2691–9.CrossRef
6.
Zurück zum Zitat Ozsoy Z, Demir E. The evolution of bariatric surgery publications and global productivity: a Bibliometric analysis. Obes Surg. 2018;28(4):1117–29.CrossRef Ozsoy Z, Demir E. The evolution of bariatric surgery publications and global productivity: a Bibliometric analysis. Obes Surg. 2018;28(4):1117–29.CrossRef
7.
Zurück zum Zitat Ozsoy Z, Demir E. Which bariatric procedure is the Most popular in the world? A Bibliometric comparison. Obes Surg. 2018;28(8):2339–52.CrossRef Ozsoy Z, Demir E. Which bariatric procedure is the Most popular in the world? A Bibliometric comparison. Obes Surg. 2018;28(8):2339–52.CrossRef
8.
Zurück zum Zitat Ahmad SS, Ahmad SS, Kohl S, et al. The hundred most cited articles in bariatric surgery. Obes Surg. 2015;25(5):900–9.CrossRef Ahmad SS, Ahmad SS, Kohl S, et al. The hundred most cited articles in bariatric surgery. Obes Surg. 2015;25(5):900–9.CrossRef
9.
Zurück zum Zitat Buchwald H, Williams SE. Bariatric surgery worldwide 2003. Obes Surg. 2004;14(9):1157–64.CrossRef Buchwald H, Williams SE. Bariatric surgery worldwide 2003. Obes Surg. 2004;14(9):1157–64.CrossRef
10.
Zurück zum Zitat Buchwald H, Oien DM. Metabolic/bariatric surgery worldwide 2008. Obes Surg. Dec. 2009;19(12):1605–11.CrossRef Buchwald H, Oien DM. Metabolic/bariatric surgery worldwide 2008. Obes Surg. Dec. 2009;19(12):1605–11.CrossRef
11.
Zurück zum Zitat Buchwald H, Oien D. Metabolic/bariatric surgery worldwide 2011. Obes Surg. 2013;23(4):427–36.CrossRef Buchwald H, Oien D. Metabolic/bariatric surgery worldwide 2011. Obes Surg. 2013;23(4):427–36.CrossRef
12.
Zurück zum Zitat Nguyen NT, Masoomi H, Laugenour K, et al. Predictive factors of mortality in bariatric surgery: data from the Nationwide inpatient sample. Surgery. Aug. 2011;150(2):347–51.CrossRef Nguyen NT, Masoomi H, Laugenour K, et al. Predictive factors of mortality in bariatric surgery: data from the Nationwide inpatient sample. Surgery. Aug. 2011;150(2):347–51.CrossRef
13.
Zurück zum Zitat Nguyen NT, Masoomi H, Magno CP, et al. Trends in use of bariatric surgery, 2003-2008. J Am Coll Surg. 2011;213(2):261–6.CrossRef Nguyen NT, Masoomi H, Magno CP, et al. Trends in use of bariatric surgery, 2003-2008. J Am Coll Surg. 2011;213(2):261–6.CrossRef
14.
Zurück zum Zitat English WJ, DeMaria EJ, Brethauer SA, et al. American Society for Metabolic and Bariatric Surgery estimation of metabolic and bariatric procedures performed in the United States in 2016. Surg Obes Relat Dis. 2018;14(3):259–63.CrossRef English WJ, DeMaria EJ, Brethauer SA, et al. American Society for Metabolic and Bariatric Surgery estimation of metabolic and bariatric procedures performed in the United States in 2016. Surg Obes Relat Dis. 2018;14(3):259–63.CrossRef
15.
Zurück zum Zitat Lazzati A, Guy-Lachuer R, Delaunay V, et al. Bariatric surgery trends in France: 2005-2011. Surg Obes Relat Dis. 2014;10(2):328–34.CrossRef Lazzati A, Guy-Lachuer R, Delaunay V, et al. Bariatric surgery trends in France: 2005-2011. Surg Obes Relat Dis. 2014;10(2):328–34.CrossRef
16.
Zurück zum Zitat Lazzati A, de Antonio M, Paolino L, et al. Natural history of adjustable gastric banding. Ann Surg. Mar. 2017;265(3):439–45.CrossRef Lazzati A, de Antonio M, Paolino L, et al. Natural history of adjustable gastric banding. Ann Surg. Mar. 2017;265(3):439–45.CrossRef
17.
Zurück zum Zitat Dargent J. Laparoscopic gastric banding: game over? Obes Surg. 2017;27(8):1914–6.CrossRef Dargent J. Laparoscopic gastric banding: game over? Obes Surg. 2017;27(8):1914–6.CrossRef
18.
Zurück zum Zitat Strain GW, Torghabeh MH, Gagner M, et al. The impact of biliopancreatic diversion with duodenal switch (BPD/DS) over 9 years. Obes Surg. 2017;27(3):787–94.CrossRef Strain GW, Torghabeh MH, Gagner M, et al. The impact of biliopancreatic diversion with duodenal switch (BPD/DS) over 9 years. Obes Surg. 2017;27(3):787–94.CrossRef
19.
Zurück zum Zitat Rutledge R. The mini-gastric bypass: experience with the first 1,274 cases. Obes Surg. 2001;11(3):276–80.CrossRef Rutledge R. The mini-gastric bypass: experience with the first 1,274 cases. Obes Surg. 2001;11(3):276–80.CrossRef
20.
Zurück zum Zitat K. Kuldeepak, “IFSO Consensus Conference on OAGB-MGB” in The history of MGB and OAGB. Hamburg, 18–19 Juy 2019. K. Kuldeepak, “IFSO Consensus Conference on OAGB-MGB” in The history of MGB and OAGB. Hamburg, 18–19 Juy 2019.
Metadaten
Titel
Comparison of Surgical Activity and Scientific Publications in Bariatric Surgery: an Epidemiological and Bibliometric Analysis
verfasst von
Luca Paolino
R. Pravettoni
S. Epaud
M. Ortala
A. Lazzati
Publikationsdatum
25.05.2020
Verlag
Springer US
Erschienen in
Obesity Surgery / Ausgabe 10/2020
Print ISSN: 0960-8923
Elektronische ISSN: 1708-0428
DOI
https://doi.org/10.1007/s11695-020-04703-0

Weitere Artikel der Ausgabe 10/2020

Obesity Surgery 10/2020 Zur Ausgabe

Update Chirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.

S3-Leitlinie „Diagnostik und Therapie des Karpaltunnelsyndroms“

Karpaltunnelsyndrom BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Karpaltunnelsyndrom ist die häufigste Kompressionsneuropathie peripherer Nerven. Obwohl die Anamnese mit dem nächtlichen Einschlafen der Hand (Brachialgia parästhetica nocturna) sehr typisch ist, ist eine klinisch-neurologische Untersuchung und Elektroneurografie in manchen Fällen auch eine Neurosonografie erforderlich. Im Anfangsstadium sind konservative Maßnahmen (Handgelenksschiene, Ergotherapie) empfehlenswert. Bei nicht Ansprechen der konservativen Therapie oder Auftreten von neurologischen Ausfällen ist eine Dekompression des N. medianus am Karpaltunnel indiziert.

Prof. Dr. med. Gregor Antoniadis
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S2e-Leitlinie „Distale Radiusfraktur“

Radiusfraktur BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Webinar beschäftigt sich mit Fragen und Antworten zu Diagnostik und Klassifikation sowie Möglichkeiten des Ausschlusses von Zusatzverletzungen. Die Referenten erläutern, welche Frakturen konservativ behandelt werden können und wie. Das Webinar beantwortet die Frage nach aktuellen operativen Therapiekonzepten: Welcher Zugang, welches Osteosynthesematerial? Auf was muss bei der Nachbehandlung der distalen Radiusfraktur geachtet werden?

PD Dr. med. Oliver Pieske
Dr. med. Benjamin Meyknecht
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“

Appendizitis BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Inhalte des Webinars zur S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“ sind die Darstellung des Projektes und des Erstellungswegs zur S1-Leitlinie, die Erläuterung der klinischen Relevanz der Klassifikation EAES 2015, die wissenschaftliche Begründung der wichtigsten Empfehlungen und die Darstellung stadiengerechter Therapieoptionen.

Dr. med. Mihailo Andric
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.