Skip to main content
Erschienen in: Endocrine 3/2007

01.12.2007 | Original Paper

Coronary flow reserve after l-thyroxine therapy in Hashimoto’s thyroiditis patients with subclinical and overt hypothyroidism

verfasst von: Huseyin Oflaz, Ramazan Kurt, Fatma Sen, Imran Onur, Arif Oguzhan Cimen, Ali Elitok, Kultigin Turkmen, Burak Pamukcu, Erdem Kasikcioglu, Zehra Bugra, Fehmi Mercanoglu, Nese Ozbey

Erschienen in: Endocrine | Ausgabe 3/2007

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Backgound/Aims Overt and subclinical hypothyroidism are reported to be associated with increased cardiovascular disease risk. We have used coronary flow reserve (CFR) measurement by trans-thoracic Doppler echocardiography (TTDE) to determine coronary microvascular function in Hashimoto’s thyroiditis patients with overt and subclinical hypothyroidism and to evaluate effects of l-thyroxine replacement on coronary endothelial function. Methods In total, 10 overt hypothyroid patients, 10 subclinical hypothyroid patients, and 10 controls were enrolled. FT4, TSH, anti-thyroid antibodies, lipid profile, insulin, glucose, HOMA-IR, physical parameters, and CFR measured by TTDE were recorded before and after 6 months of l-thyroxine replacement in all groups. Results CFR values of all hypothyroid patients at baseline were significantly lower than those in controls. After l-thyroxine, CFR increased significantly in overt and subclinical hypothyroidism with respect to the baseline measurements (P < 0.05). When baseline and second measurements were evaluated collectively for patients and controls, CFR was positively correlated with FT4 levels (r = 0.31, P = 0.01) and negatively correlated with TSH and HOMA-IR (r = −0.38, P = 0.002 and r = −0.42, P < 0.001, respectively). Conclusion Subclinical as well as overt hypothyroid patients have impaired coronary microvascular function which improved after l-thyroxine therapy. Treatment of Hashimoto’s thyroiditis patients with subclinical hypothyroidism should be considered to improve cardiovascular disease risk.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat A.E. Hak, H.A. Pols, T.J. Visser, H.A. Drexhage, A. Hofman, J.C. Witteman, Ann. Intern. Med. 132, 270–278 (2000)PubMed A.E. Hak, H.A. Pols, T.J. Visser, H.A. Drexhage, A. Hofman, J.C. Witteman, Ann. Intern. Med. 132, 270–278 (2000)PubMed
3.
Zurück zum Zitat G.D. Xiang, Y.S. He, L.S. Zhao, J. Hou, L. Yue, H.J. Xiang, Clin. Endocrinol. 64, 698–702 (2006)CrossRef G.D. Xiang, Y.S. He, L.S. Zhao, J. Hou, L. Yue, H.J. Xiang, Clin. Endocrinol. 64, 698–702 (2006)CrossRef
4.
Zurück zum Zitat A.W. Kung, R.W. Pang, E.D. Janus, Clin. Endocrinol. 43, 445–449 (1995)CrossRef A.W. Kung, R.W. Pang, E.D. Janus, Clin. Endocrinol. 43, 445–449 (1995)CrossRef
5.
Zurück zum Zitat W.I. Hussein, R. Green, D.W. Jacobsen, C. Faiman, Ann. Intern. Med. 131, 348–351 (1999)PubMed W.I. Hussein, R. Green, D.W. Jacobsen, C. Faiman, Ann. Intern. Med. 131, 348–351 (1999)PubMed
6.
Zurück zum Zitat B. Muller, D.A. Tsakiris, C.B. Roth, M. Guglielmetti, J.J. Staub, G.A. Marbet, Eur. J. Clin. Invest. 31, 131–137 (2001)CrossRefPubMed B. Muller, D.A. Tsakiris, C.B. Roth, M. Guglielmetti, J.J. Staub, G.A. Marbet, Eur. J. Clin. Invest. 31, 131–137 (2001)CrossRefPubMed
7.
Zurück zum Zitat M.I. Surks, E. Ortiz, G.H. Daniels, C.T. Sawin, N.F. Col, R.H. Cobin, J.A. Franklyn, J.M. Hershman, K.D. Burman, M.A. Denke, C. Gorman, R.S. Cooper, N.J. Weissman, JAMA 291, 228–238 (2004)CrossRefPubMed M.I. Surks, E. Ortiz, G.H. Daniels, C.T. Sawin, N.F. Col, R.H. Cobin, J.A. Franklyn, J.M. Hershman, K.D. Burman, M.A. Denke, C. Gorman, R.S. Cooper, N.J. Weissman, JAMA 291, 228–238 (2004)CrossRefPubMed
11.
12.
Zurück zum Zitat M.J. Jarvisalo, M. Juonala, O.T. Raitakari, Curr. Opin. Clin. Nutr. Metab. Care 9, 547–552 (2006)CrossRefPubMed M.J. Jarvisalo, M. Juonala, O.T. Raitakari, Curr. Opin. Clin. Nutr. Metab. Care 9, 547–552 (2006)CrossRefPubMed
13.
Zurück zum Zitat B. Erzen, M. Sabovic, M. Sebestjen, I. Keber, P. Poredos, Cardiology 107, 111–116 (2006)PubMed B. Erzen, M. Sabovic, M. Sebestjen, I. Keber, P. Poredos, Cardiology 107, 111–116 (2006)PubMed
14.
Zurück zum Zitat A.T. With Noto, E. Bogeberg Mathiesen, J. Amiral, A.M. Vissac, J.B. Hansen, Thromb. Haemost. 96, 53–59 (2006)PubMed A.T. With Noto, E. Bogeberg Mathiesen, J. Amiral, A.M. Vissac, J.B. Hansen, Thromb. Haemost. 96, 53–59 (2006)PubMed
15.
16.
Zurück zum Zitat S. Taddei, N. Caraccio, A. Virdis, A. Dardano, D. Versari, L. Ghiadoni, A. Salvetti, E. Ferrannini, F. Monzani, J. Clin. Endocrinol. Metab. 88, 3731–3737 (2003)CrossRefPubMed S. Taddei, N. Caraccio, A. Virdis, A. Dardano, D. Versari, L. Ghiadoni, A. Salvetti, E. Ferrannini, F. Monzani, J. Clin. Endocrinol. Metab. 88, 3731–3737 (2003)CrossRefPubMed
17.
19.
Zurück zum Zitat M. Galderisi, B. Capaldo, M. Sidiropulos, A. D’Errico, L. Ferrara, A. Turco, P. Guarini, G. Riccardi, O. de Divitiis, Am. J. Hypertens. 20, 1283–1290 (2007)CrossRefPubMed M. Galderisi, B. Capaldo, M. Sidiropulos, A. D’Errico, L. Ferrara, A. Turco, P. Guarini, G. Riccardi, O. de Divitiis, Am. J. Hypertens. 20, 1283–1290 (2007)CrossRefPubMed
20.
Zurück zum Zitat Y. Kataoka, S. Nakatani, N. Tanaka, H. Kanzaki, S. Yasuda, I. Morii, A. Kawamura, S. Miyazaki, M. Kitakaze, Circ. J. 71, 891–896 (2007)CrossRefPubMed Y. Kataoka, S. Nakatani, N. Tanaka, H. Kanzaki, S. Yasuda, I. Morii, A. Kawamura, S. Miyazaki, M. Kitakaze, Circ. J. 71, 891–896 (2007)CrossRefPubMed
21.
23.
Zurück zum Zitat M.B. Britten, A.M. Zeiher, V. Schachinger, Coron. Artery Dis. 1585, 259–264 (2004)CrossRef M.B. Britten, A.M. Zeiher, V. Schachinger, Coron. Artery Dis. 1585, 259–264 (2004)CrossRef
24.
Zurück zum Zitat A.C. Rodrigues, C.C. Frimm, F. Bacal, V. Andreolli, J.M. Tsutsui, E.A. Bocchi, W. Mathias Jr., S.G. Lage, Int. J. Cardiol. 103, 201–206 (2005)CrossRefPubMed A.C. Rodrigues, C.C. Frimm, F. Bacal, V. Andreolli, J.M. Tsutsui, E.A. Bocchi, W. Mathias Jr., S.G. Lage, Int. J. Cardiol. 103, 201–206 (2005)CrossRefPubMed
25.
Zurück zum Zitat H. Oflaz, R. Kurt, A. Cimen, A. Elitok, I. Onur, E. Golcuk, M. Demirturk, S. Batmaz, E. Kasikcioglu, Int. J. Cardiol. 120, 414–416 (2006)CrossRefPubMed H. Oflaz, R. Kurt, A. Cimen, A. Elitok, I. Onur, E. Golcuk, M. Demirturk, S. Batmaz, E. Kasikcioglu, Int. J. Cardiol. 120, 414–416 (2006)CrossRefPubMed
26.
Zurück zum Zitat D.R. Matthews, J.P. Hosker, A.S. Rudenski, B.A. Naylor, D.F. Treacher, R.C. Turner, Diabetologia 28, 412–419 (1985)CrossRefPubMed D.R. Matthews, J.P. Hosker, A.S. Rudenski, B.A. Naylor, D.F. Treacher, R.C. Turner, Diabetologia 28, 412–419 (1985)CrossRefPubMed
27.
Zurück zum Zitat E. Kasikcioglu, A. Elitok, I. Onur, A. Cimen, A. Ucar, H. Oflaz, Int. J. Cardiol. Aug 24; [Epub ahead of print] (2007) E. Kasikcioglu, A. Elitok, I. Onur, A. Cimen, A. Ucar, H. Oflaz, Int. J. Cardiol. Aug 24; [Epub ahead of print] (2007)
28.
Zurück zum Zitat H. Oflaz, F. Sen, A. Elitok, A.O. Cimen, I. Onur, E. Kasikcioglu, S. Korkmaz, M. Demirturk, F. Kutluturk, B. Pamukcu, N. Ozbey, Clin. Endocrinol. 66, 524–529 (2007) H. Oflaz, F. Sen, A. Elitok, A.O. Cimen, I. Onur, E. Kasikcioglu, S. Korkmaz, M. Demirturk, F. Kutluturk, B. Pamukcu, N. Ozbey, Clin. Endocrinol. 66, 524–529 (2007)
29.
Zurück zum Zitat T. Hozumi, K. Yoshida, Y. Ogata, T. Akasaka, Y. Asami, T. Takagi, S. Morioka, Circulation 97, 1557–1562 (1998)PubMed T. Hozumi, K. Yoshida, Y. Ogata, T. Akasaka, Y. Asami, T. Takagi, S. Morioka, Circulation 97, 1557–1562 (1998)PubMed
30.
Zurück zum Zitat M. Yazici, S. Gorgulu, Y. Sertbas, E. Erbilen, S. Albayrak, O. Yildiz, C. Uyan, Int. J. Cardiol. 95, 135–143 (2004)CrossRefPubMed M. Yazici, S. Gorgulu, Y. Sertbas, E. Erbilen, S. Albayrak, O. Yildiz, C. Uyan, Int. J. Cardiol. 95, 135–143 (2004)CrossRefPubMed
32.
Zurück zum Zitat A. Dardano, L. Ghiadoni, Y. Plantinga, N. Caraccio, A. Bemi, E. Duranti, S. Taddei, E. Ferrannini, A. Salvetti, F. Monzani, J. Clin. Endocrinol. Metab. 91, 4175–4178 (2006)CrossRefPubMed A. Dardano, L. Ghiadoni, Y. Plantinga, N. Caraccio, A. Bemi, E. Duranti, S. Taddei, E. Ferrannini, A. Salvetti, F. Monzani, J. Clin. Endocrinol. Metab. 91, 4175–4178 (2006)CrossRefPubMed
33.
Zurück zum Zitat H. Masaki, M. Nishikawa, M. Urakami, M. Yoshimura, N. Toyoda, Y. Mori, N. Yoshikawa, M. Inada, J. Clin. Endocrinol. Metab. 75, 721–725 (1992)CrossRefPubMed H. Masaki, M. Nishikawa, M. Urakami, M. Yoshimura, N. Toyoda, Y. Mori, N. Yoshikawa, M. Inada, J. Clin. Endocrinol. Metab. 75, 721–725 (1992)CrossRefPubMed
34.
Zurück zum Zitat R. Chadarevian, E. Bruckert, A. Ankri, I. Beucler, P. Giral, G. Turpin, Thromb. Haemost. 79, 99–103 (1998)PubMed R. Chadarevian, E. Bruckert, A. Ankri, I. Beucler, P. Giral, G. Turpin, Thromb. Haemost. 79, 99–103 (1998)PubMed
35.
Zurück zum Zitat M. Owecki, E. Nikisch, J. Sowinski, Acta. Clin. Belg. 61, 69–73 (2006)PubMed M. Owecki, E. Nikisch, J. Sowinski, Acta. Clin. Belg. 61, 69–73 (2006)PubMed
37.
Zurück zum Zitat A. Roos, S.J. Bakker, T.P. Links, R.O. Gans, B.H. Wolffenbuttel, J. Clin. Endocrinol. Metab. 92, 491–496 (2007)CrossRefPubMed A. Roos, S.J. Bakker, T.P. Links, R.O. Gans, B.H. Wolffenbuttel, J. Clin. Endocrinol. Metab. 92, 491–496 (2007)CrossRefPubMed
38.
Zurück zum Zitat O. Serri, P. St-Jacques, M. Sartippour, G. Renier, J. Clin. Endocrinol. Metab. 84, 58–63 (1999)CrossRefPubMed O. Serri, P. St-Jacques, M. Sartippour, G. Renier, J. Clin. Endocrinol. Metab. 84, 58–63 (1999)CrossRefPubMed
39.
Zurück zum Zitat S. Taddei, N. Caraccio, A. Virdis, A. Dardano, D. Versari, L. Ghiadoni, E. Ferrannini, A. Savletti, F. Monzani, J. Clin. Endocrinol. Metab. 91, 5076–5082 (2006)CrossRefPubMed S. Taddei, N. Caraccio, A. Virdis, A. Dardano, D. Versari, L. Ghiadoni, E. Ferrannini, A. Savletti, F. Monzani, J. Clin. Endocrinol. Metab. 91, 5076–5082 (2006)CrossRefPubMed
Metadaten
Titel
Coronary flow reserve after l-thyroxine therapy in Hashimoto’s thyroiditis patients with subclinical and overt hypothyroidism
verfasst von
Huseyin Oflaz
Ramazan Kurt
Fatma Sen
Imran Onur
Arif Oguzhan Cimen
Ali Elitok
Kultigin Turkmen
Burak Pamukcu
Erdem Kasikcioglu
Zehra Bugra
Fehmi Mercanoglu
Nese Ozbey
Publikationsdatum
01.12.2007
Verlag
Springer US
Erschienen in
Endocrine / Ausgabe 3/2007
Print ISSN: 1355-008X
Elektronische ISSN: 1559-0100
DOI
https://doi.org/10.1007/s12020-008-9037-2

Weitere Artikel der Ausgabe 3/2007

Endocrine 3/2007 Zur Ausgabe

Leitlinien kompakt für die Innere Medizin

Mit medbee Pocketcards sicher entscheiden.

Seit 2022 gehört die medbee GmbH zum Springer Medizin Verlag

„Überwältigende“ Evidenz für Tripeltherapie beim metastasierten Prostata-Ca.

22.05.2024 Prostatakarzinom Nachrichten

Patienten mit metastasiertem hormonsensitivem Prostatakarzinom sollten nicht mehr mit einer alleinigen Androgendeprivationstherapie (ADT) behandelt werden, mahnt ein US-Team nach Sichtung der aktuellen Datenlage. Mit einer Tripeltherapie haben die Betroffenen offenbar die besten Überlebenschancen.

So sicher sind Tattoos: Neue Daten zur Risikobewertung

22.05.2024 Melanom Nachrichten

Das größte medizinische Problem bei Tattoos bleiben allergische Reaktionen. Melanome werden dadurch offensichtlich nicht gefördert, die Farbpigmente könnten aber andere Tumoren begünstigen.

CAR-M-Zellen: Warten auf das große Fressen

22.05.2024 Onkologische Immuntherapie Nachrichten

Auch myeloide Immunzellen lassen sich mit chimären Antigenrezeptoren gegen Tumoren ausstatten. Solche CAR-Fresszell-Therapien werden jetzt für solide Tumoren entwickelt. Künftig soll dieser Prozess nicht mehr ex vivo, sondern per mRNA im Körper der Betroffenen erfolgen.

Frühzeitige HbA1c-Kontrolle macht sich lebenslang bemerkbar

22.05.2024 Typ-2-Diabetes Nachrichten

Menschen mit Typ-2-Diabetes von Anfang an intensiv BZ-senkend zu behandeln, wirkt sich positiv auf Komplikationen und Mortalität aus – und das offenbar lebenslang, wie eine weitere Nachfolgeuntersuchung der UKPD-Studie nahelegt.

Update Innere Medizin

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.