Skip to main content
Erschienen in: Breast Cancer Research and Treatment 2/2022

27.05.2022 | COVID-19 | Epidemiology

Breast cancer diagnosis and treatment during the COVID-19 pandemic in a nationwide, insured population

verfasst von: Jennifer L. Caswell-Jin, Maryam N. Shafaee, Lan Xiao, Mina Liu, Esther M. John, Melissa L. Bondy, Allison W. Kurian

Erschienen in: Breast Cancer Research and Treatment | Ausgabe 2/2022

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Purpose

The early months of the COVID-19 pandemic led to reduced cancer screenings and delayed cancer surgeries. We used insurance claims data to understand how breast cancer incidence and treatment after diagnosis changed nationwide over the course of the pandemic.

Methods

Using the Optum Research Database from January 2017 to March 2021, including approximately 19 million US adults with commercial health insurance, we identified new breast cancer diagnoses and first treatment after diagnosis. We compared breast cancer incidence and proportion of newly diagnosed patients receiving pre-operative systemic therapy pre-COVID, in the first 2 months of the COVID pandemic and in the later part of the COVID pandemic.

Results

Average monthly breast cancer incidence was 19.3 (95% CI 19.1–19.5) cases per 100,000 women and men pre-COVID, 11.6 (95% CI 10.8–12.4) per 100,000 in April–May 2020, and 19.7 (95% CI 19.3–20.1) per 100,000 in June 2020–February 2021. Use of pre-operative systemic therapy was 12.0% (11.7–12.4) pre-COVID, 37.7% (34.9–40.7) for patients diagnosed March–April 2020, and 14.8% (14.0–15.7) for patients diagnosed May 2020–January 2021. The changes in breast cancer incidence across the pandemic did not vary by demographic factors. Use of pre-operative systemic therapy across the pandemic varied by geographic region, but not by area socioeconomic deprivation or race/ethnicity.

Conclusion

In this US-insured population, the dramatic changes in breast cancer incidence and the use of pre-operative systemic therapy experienced in the first 2 months of the pandemic did not persist, although a modest change in the initial management of breast cancer continued.
Literatur
Metadaten
Titel
Breast cancer diagnosis and treatment during the COVID-19 pandemic in a nationwide, insured population
verfasst von
Jennifer L. Caswell-Jin
Maryam N. Shafaee
Lan Xiao
Mina Liu
Esther M. John
Melissa L. Bondy
Allison W. Kurian
Publikationsdatum
27.05.2022
Verlag
Springer US
Schlagwort
COVID-19
Erschienen in
Breast Cancer Research and Treatment / Ausgabe 2/2022
Print ISSN: 0167-6806
Elektronische ISSN: 1573-7217
DOI
https://doi.org/10.1007/s10549-022-06634-z

Weitere Artikel der Ausgabe 2/2022

Breast Cancer Research and Treatment 2/2022 Zur Ausgabe

Umsetzung der POMGAT-Leitlinie läuft

03.05.2024 DCK 2024 Kongressbericht

Seit November 2023 gibt es evidenzbasierte Empfehlungen zum perioperativen Management bei gastrointestinalen Tumoren (POMGAT) auf S3-Niveau. Vieles wird schon entsprechend der Empfehlungen durchgeführt. Wo es im Alltag noch hapert, zeigt eine Umfrage in einem Klinikverbund.

CUP-Syndrom: Künstliche Intelligenz kann Primärtumor finden

30.04.2024 Künstliche Intelligenz Nachrichten

Krebserkrankungen unbekannten Ursprungs (CUP) sind eine diagnostische Herausforderung. KI-Systeme können Pathologen dabei unterstützen, zytologische Bilder zu interpretieren, um den Primärtumor zu lokalisieren.

Sind Frauen die fähigeren Ärzte?

30.04.2024 Gendermedizin Nachrichten

Patienten, die von Ärztinnen behandelt werden, dürfen offenbar auf bessere Therapieergebnisse hoffen als Patienten von Ärzten. Besonders gilt das offenbar für weibliche Kranke, wie eine Studie zeigt.

Adjuvante Immuntherapie verlängert Leben bei RCC

25.04.2024 Nierenkarzinom Nachrichten

Nun gibt es auch Resultate zum Gesamtüberleben: Eine adjuvante Pembrolizumab-Therapie konnte in einer Phase-3-Studie das Leben von Menschen mit Nierenzellkarzinom deutlich verlängern. Die Sterberate war im Vergleich zu Placebo um 38% geringer.

Update Onkologie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.