A 4-year-old girl presented with cardiac dysrhythmia detected on a routine clinic visit. On physical examination the second heart sound was widely split and there was a grade 1/6 systolic ejection murmur at the left upper sternal border. Transthoracic echocardiography displayed a superior sinus venosus atrial septal defect, turbulent flow in the superior vena cava (SVC), and right heart enlargement. Partial anomalous-pulmonary venous connection (PAPVC) was suspected. Cardiac magnetic resonance imaging (MRI) clearly visualized the anomalous drainage of the right upper and middle pulmonary veins into the SVC and the right atrium (Figs. 1 and 2). No further studies were requested for surgery. Intraoperatively, the anomalous pulmonary veins were tunnelized to the left atrium via the septal defect, which was enlarged to provide for unrestricted flow. The SVC was transected and anastomosed to the right atrial appendage. The postsurgical course was uneventful. At 11-month follow-up there was no evidence of arrhythmias or pulmonary venous obstruction.
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Worauf kommt es beim Management von Personen mit infektiöser Endokarditis an? Eine Kardiologin und ein Kardiologe fassen die zehn wichtigsten Punkte der neuen ESC-Leitlinie zusammen.
Ältere Frauen, die von chronischen Erkrankungen weitgehend verschont sind, haben offenbar die besten Chancen, ihren 90. Geburtstag zu erleben, wenn ihr systolischer Blutdruck < 130 mmHg liegt. Das scheint selbst für 80-Jährige noch zu gelten.
Patienten, die von Ärztinnen behandelt werden, dürfen offenbar auf bessere Therapieergebnisse hoffen als Patienten von Ärzten. Besonders gilt das offenbar für weibliche Kranke, wie eine Studie zeigt.
Im Vergleich zu anderen Blutdrucksenkern sind Kalziumantagonisten vom Diyhdropyridin-Typ mit einem erhöhten Risiko für eine Mikroalbuminurie und in Abwesenheit eines RAS-Blockers auch für ein terminales Nierenversagen verbunden.
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