Skip to main content
Erschienen in: Journal of Thrombosis and Thrombolysis 1/2023

20.04.2022 | Direct Oral Anticoagulant

Antiplatelet therapy indication in patients also prescribed direct oral anticoagulants

verfasst von: Anisa Amirtabar, Sara R. Vazquez, John Saunders, Daniel M. Witt

Erschienen in: Journal of Thrombosis and Thrombolysis | Ausgabe 1/2023

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Direct oral anticoagulants (DOACs) are standard of care for venous thromboembolism (VTE) treatment and stroke prevention in atrial fibrillation (AF). Adding antiplatelet therapy (APT) to an oral anticoagulant (OAC) causes a 2-fold increase in major bleeding. As such, recent guidelines recommend limiting the duration and indication of combined therapy in patients already on an OAC. Despite these recommendations, approximately one-third of anticoagulated patients are prescribed concomitant APT. University of Utah Health patients receiving DOAC + APT between August 1, 2019 and November 30, 2019 were included. These were categorized into four groups by APT indication: primary atherosclerotic cardiovascular disease (ASCVD) prevention, ASCVD-no percutaneous coronary intervention (PCI), ASCVD-PCI ≤ 12 months prior, ASCVD-PCI > 12 months prior. The primary outcome was the proportion of DOAC patients receiving concomitant APT for each indication. During the study period, 347 patients received DOAC + APT, primarily for AF (59.1%) or VTE (33.1%), and the most common DOAC was apixaban (76.7%).The most common indication for APT was ASCVD-no PCI (47.3%), followed by ASCVD-PCI > 12 months prior (30.8%), primary ASCVD prevention (18.7%), and ASCVD-PCI ≤ 12 months prior (1.7%). Five patients (1.4%) were on APT with unclear indication. Based on recent guidelines limiting indications and duration of APT added to anticoagulation, over 95% of patients in this single-center study warranted re-assessment of APT indication, with stable ASCVD and primary prevention being prime targets for APT de-prescribing. This study highlights the tremendous potential to improve patient safety and reduce bleeding harm.
Literatur
13.
Zurück zum Zitat January CT, Wann LS, Calkins H et al (2019) 2019 AHA/ACC/HRS Focused Update of the 2014 AHA/ACC/HRS Guideline for the Management of Patients with Atrial Fibrillation: A Report of the American College of Cardiology/American Heart Association Task Force on Clinical Practice Guidelines and the Heart Rhythm Society in Collaboration with the Society of Thoracic Surgeons. Circulation 140:e125–e151. https://doi.org/10.1161/CIR.0000000000000665CrossRefPubMed January CT, Wann LS, Calkins H et al (2019) 2019 AHA/ACC/HRS Focused Update of the 2014 AHA/ACC/HRS Guideline for the Management of Patients with Atrial Fibrillation: A Report of the American College of Cardiology/American Heart Association Task Force on Clinical Practice Guidelines and the Heart Rhythm Society in Collaboration with the Society of Thoracic Surgeons. Circulation 140:e125–e151. https://​doi.​org/​10.​1161/​CIR.​0000000000000665​CrossRefPubMed
14.
Zurück zum Zitat Kumbhani DJ, Cannon CP, Beavers CJ et al (2021) 2020 ACC Expert Consensus Decision Pathway for Anticoagulant and Antiplatelet Therapy in Patients with Atrial Fibrillation or Venous Thromboembolism Undergoing Percutaneous Coronary Intervention or with Atherosclerotic Cardiovascular Disease: A Report of the American College of Cardiology Solution Set Oversight Committee. J Am Coll Cardiol 77:629–658. https://doi.org/10.1016/j.jacc.2020.09.011CrossRefPubMed Kumbhani DJ, Cannon CP, Beavers CJ et al (2021) 2020 ACC Expert Consensus Decision Pathway for Anticoagulant and Antiplatelet Therapy in Patients with Atrial Fibrillation or Venous Thromboembolism Undergoing Percutaneous Coronary Intervention or with Atherosclerotic Cardiovascular Disease: A Report of the American College of Cardiology Solution Set Oversight Committee. J Am Coll Cardiol 77:629–658. https://​doi.​org/​10.​1016/​j.​jacc.​2020.​09.​011CrossRefPubMed
Metadaten
Titel
Antiplatelet therapy indication in patients also prescribed direct oral anticoagulants
verfasst von
Anisa Amirtabar
Sara R. Vazquez
John Saunders
Daniel M. Witt
Publikationsdatum
20.04.2022
Verlag
Springer US
Erschienen in
Journal of Thrombosis and Thrombolysis / Ausgabe 1/2023
Print ISSN: 0929-5305
Elektronische ISSN: 1573-742X
DOI
https://doi.org/10.1007/s11239-021-02602-4

Weitere Artikel der Ausgabe 1/2023

Journal of Thrombosis and Thrombolysis 1/2023 Zur Ausgabe

Leitlinien kompakt für die Innere Medizin

Mit medbee Pocketcards sicher entscheiden.

Seit 2022 gehört die medbee GmbH zum Springer Medizin Verlag

Echinokokkose medikamentös behandeln oder operieren?

06.05.2024 DCK 2024 Kongressbericht

Die Therapie von Echinokokkosen sollte immer in spezialisierten Zentren erfolgen. Eine symptomlose Echinokokkose kann – egal ob von Hunde- oder Fuchsbandwurm ausgelöst – konservativ erfolgen. Wenn eine Op. nötig ist, kann es sinnvoll sein, vorher Zysten zu leeren und zu desinfizieren. 

Umsetzung der POMGAT-Leitlinie läuft

03.05.2024 DCK 2024 Kongressbericht

Seit November 2023 gibt es evidenzbasierte Empfehlungen zum perioperativen Management bei gastrointestinalen Tumoren (POMGAT) auf S3-Niveau. Vieles wird schon entsprechend der Empfehlungen durchgeführt. Wo es im Alltag noch hapert, zeigt eine Umfrage in einem Klinikverbund.

Proximale Humerusfraktur: Auch 100-Jährige operieren?

01.05.2024 DCK 2024 Kongressbericht

Mit dem demographischen Wandel versorgt auch die Chirurgie immer mehr betagte Menschen. Von Entwicklungen wie Fast-Track können auch ältere Menschen profitieren und bei proximaler Humerusfraktur können selbst manche 100-Jährige noch sicher operiert werden.

Die „Zehn Gebote“ des Endokarditis-Managements

30.04.2024 Endokarditis Leitlinie kompakt

Worauf kommt es beim Management von Personen mit infektiöser Endokarditis an? Eine Kardiologin und ein Kardiologe fassen die zehn wichtigsten Punkte der neuen ESC-Leitlinie zusammen.

Update Innere Medizin

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.