Skip to main content
Erschienen in: Operative Orthopädie und Traumatologie 1/2015

01.02.2015 | Operative Techniken

Double locking plate fixation of sacral fractures in unstable pelvic ring C-type injuries

verfasst von: Dr. Dr. Y.P. Acklin, MD, DMedSc, G. Marco, MD, C. Sommer, MD

Erschienen in: Operative Orthopädie und Traumatologie | Ausgabe 1/2015

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Objective

Alternative sacrum fixation with double-plate osteosynthesis in vertical unstable pelvic fractures. The surgical technique allows anatomic reduction and osteosynthesis of the sacrum component.

Indications

All vertical unstable pelvic ring fractures 61-C type according to AO/OTA system with associated displaced sacrum fractures

Contraindications

Hemodynamic unstable patients, fractures with major sacroiliac joint involvement, nondisplaced sacrum fractures.

Surgical technique

In prone position, a midline incision exposing the sacrum fracture is needed. The fracture is distracted and interjacent bone fragments or hematoma can be evacuated. The fracture is anatomically reduced and compressed. Two anatomically bent 3.5-mm locked compression plates (LCP) are placed on the dorsal aspect of the sacrum. In Denis type II and III fractures, the lateral screws can be placed in the lateral aspect of the sacrum. In Denis type I fractures, the lateral screws are placed in the ilium lateral to the sacroiliac joint to improve purchase. Additional short monocortical locking screws in the middle part of the plates increase the vertical stability to the osteosynthesis. Fracture fixation of the anterior ring follows the dorsal procedure.

Postoperative management

The patient is mobilized with partial weight bearing. Clinical and radiological follow-up is planned after 6 and 12 weeks.

Results

A total of 27 patients with vertical unstable pelvic fractures were identified and treated with open reduction and double-plate osteosynthesis. The Iowa pelvic score was rated excellent in 83 % and good in 17 % of cases. One patient developed a nonunion and had to be revised.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Berber O, Amis AA, Day AC (2011) Biomechanical testing of a concept of posterior pelvic reconstruction in rotationally and vertically unstable fractures. J Bone Joint Surg Br 93:237–244CrossRefPubMed Berber O, Amis AA, Day AC (2011) Biomechanical testing of a concept of posterior pelvic reconstruction in rotationally and vertically unstable fractures. J Bone Joint Surg Br 93:237–244CrossRefPubMed
2.
Zurück zum Zitat Burgess AR, Eastridge BJ, Young JW et al (1990) Pelvic ring disruptions: effective classification system and treatment protocols. J Trauma 30:848–856CrossRefPubMed Burgess AR, Eastridge BJ, Young JW et al (1990) Pelvic ring disruptions: effective classification system and treatment protocols. J Trauma 30:848–856CrossRefPubMed
3.
Zurück zum Zitat Choy WS, Kim KJ, Lee SK et al (2012) Anterior pelvic plating and sacroiliac joint fixation in unstable pelvic ring injuries. Yonsei Med J 53:422–426CrossRefPubMedCentralPubMed Choy WS, Kim KJ, Lee SK et al (2012) Anterior pelvic plating and sacroiliac joint fixation in unstable pelvic ring injuries. Yonsei Med J 53:422–426CrossRefPubMedCentralPubMed
4.
Zurück zum Zitat Dalal SA, Burgess AR, Siegel JH et al (1989) Pelvic fracture in multiple trauma: classification by mechanism is key to pattern of organ injury, resuscitative requirements, and outcome. J Trauma 29:981–1000 (discussion 1000–1002)CrossRefPubMed Dalal SA, Burgess AR, Siegel JH et al (1989) Pelvic fracture in multiple trauma: classification by mechanism is key to pattern of organ injury, resuscitative requirements, and outcome. J Trauma 29:981–1000 (discussion 1000–1002)CrossRefPubMed
5.
Zurück zum Zitat Denis F, Davis S, Comfort T (1988) Sacral fractures: an important problem. Retrospective analysis of 236 cases. Clin Orthop Relat Res 227:67–81PubMed Denis F, Davis S, Comfort T (1988) Sacral fractures: an important problem. Retrospective analysis of 236 cases. Clin Orthop Relat Res 227:67–81PubMed
6.
Zurück zum Zitat Griffin DR, Starr AJ, Reinert CM et al (2006) Vertically unstable pelvic fractures fixed with percutaneous iliosacral screws: does posterior injury pattern predict fixation failure? J Orthop Trauma 20:S30–S36 (discussion S36)PubMed Griffin DR, Starr AJ, Reinert CM et al (2006) Vertically unstable pelvic fractures fixed with percutaneous iliosacral screws: does posterior injury pattern predict fixation failure? J Orthop Trauma 20:S30–S36 (discussion S36)PubMed
7.
Zurück zum Zitat Marsh JL, Slongo TF, Agel J et al (2007) Fracture and dislocation classification compendium—2007: Orthopaedic Trauma Association classification, database and outcomes committee. J Orthop Trauma 21:S1–S133CrossRefPubMed Marsh JL, Slongo TF, Agel J et al (2007) Fracture and dislocation classification compendium—2007: Orthopaedic Trauma Association classification, database and outcomes committee. J Orthop Trauma 21:S1–S133CrossRefPubMed
8.
Zurück zum Zitat Matta JM, Saucedo T (1989) Internal fixation of pelvic ring fractures. Clin Orthop Relat Res 242:83–97PubMed Matta JM, Saucedo T (1989) Internal fixation of pelvic ring fractures. Clin Orthop Relat Res 242:83–97PubMed
9.
Zurück zum Zitat Nepola JV, Trenhaile SW, Miranda MA et al (1999) Vertical shear injuries: is there a relationship between residual displacement and functional outcome? J Trauma 46:1024–1029 (discussion 1029–1030)CrossRefPubMed Nepola JV, Trenhaile SW, Miranda MA et al (1999) Vertical shear injuries: is there a relationship between residual displacement and functional outcome? J Trauma 46:1024–1029 (discussion 1029–1030)CrossRefPubMed
10.
Zurück zum Zitat Osterhoff G, Ossendorf C, Wanner GA et al (2011) Percutaneous iliosacral screw fixation in S1 and S2 for posterior pelvic ring injuries: technique and perioperative complications. Arch Orthop Trauma Surg 131:809–813CrossRefPubMed Osterhoff G, Ossendorf C, Wanner GA et al (2011) Percutaneous iliosacral screw fixation in S1 and S2 for posterior pelvic ring injuries: technique and perioperative complications. Arch Orthop Trauma Surg 131:809–813CrossRefPubMed
11.
Zurück zum Zitat Pohlemann T, Tscherne H, Baumgartel F et al (1996) Pelvic fractures: epidemiology, therapy and long-term outcome. Overview of the multicenter study of the Pelvis Study Group. Unfallchirurg 99:160–167CrossRefPubMed Pohlemann T, Tscherne H, Baumgartel F et al (1996) Pelvic fractures: epidemiology, therapy and long-term outcome. Overview of the multicenter study of the Pelvis Study Group. Unfallchirurg 99:160–167CrossRefPubMed
12.
Zurück zum Zitat Templeman D, Goulet J, Duwelius PJ et al (1996) Internal fixation of displaced fractures of the sacrum. Clin Orthop Relat Res 329:180–185CrossRefPubMed Templeman D, Goulet J, Duwelius PJ et al (1996) Internal fixation of displaced fractures of the sacrum. Clin Orthop Relat Res 329:180–185CrossRefPubMed
13.
Zurück zum Zitat Templeman DC, Simpson T, Matta JM (2005) Surgical management of pelvic ring injuries. Instr Course Lect 54:395–400PubMed Templeman DC, Simpson T, Matta JM (2005) Surgical management of pelvic ring injuries. Instr Course Lect 54:395–400PubMed
14.
Zurück zum Zitat Tile M (1996) Acute pelvic fractures: I. Causation and classification. J Am Acad Orthop Surg 4:143–151PubMed Tile M (1996) Acute pelvic fractures: I. Causation and classification. J Am Acad Orthop Surg 4:143–151PubMed
15.
Zurück zum Zitat Tile M (1996) Acute pelvic fractures: II. Principles of management. J Am Acad Orthop Surg 4:152–161PubMed Tile M (1996) Acute pelvic fractures: II. Principles of management. J Am Acad Orthop Surg 4:152–161PubMed
Metadaten
Titel
Double locking plate fixation of sacral fractures in unstable pelvic ring C-type injuries
verfasst von
Dr. Dr. Y.P. Acklin, MD, DMedSc
G. Marco, MD
C. Sommer, MD
Publikationsdatum
01.02.2015
Verlag
Springer Berlin Heidelberg
Erschienen in
Operative Orthopädie und Traumatologie / Ausgabe 1/2015
Print ISSN: 0934-6694
Elektronische ISSN: 1439-0981
DOI
https://doi.org/10.1007/s00064-014-0307-2

Weitere Artikel der Ausgabe 1/2015

Operative Orthopädie und Traumatologie 1/2015 Zur Ausgabe

springermedizin.de - die Redaktion empfiehlt

springermedizin.de - die Redaktion empfiehlt

Arthropedia

Grundlagenwissen der Arthroskopie und Gelenkchirurgie. Erweitert durch Fallbeispiele, Videos und Abbildungen. 
» Jetzt entdecken

Proximale Humerusfraktur: Auch 100-Jährige operieren?

01.05.2024 DCK 2024 Kongressbericht

Mit dem demographischen Wandel versorgt auch die Chirurgie immer mehr betagte Menschen. Von Entwicklungen wie Fast-Track können auch ältere Menschen profitieren und bei proximaler Humerusfraktur können selbst manche 100-Jährige noch sicher operiert werden.

Sind Frauen die fähigeren Ärzte?

30.04.2024 Gendermedizin Nachrichten

Patienten, die von Ärztinnen behandelt werden, dürfen offenbar auf bessere Therapieergebnisse hoffen als Patienten von Ärzten. Besonders gilt das offenbar für weibliche Kranke, wie eine Studie zeigt.

Notfall-TEP der Hüfte ist auch bei 90-Jährigen machbar

26.04.2024 Hüft-TEP Nachrichten

Ob bei einer Notfalloperation nach Schenkelhalsfraktur eine Hemiarthroplastik oder eine totale Endoprothese (TEP) eingebaut wird, sollte nicht allein vom Alter der Patientinnen und Patienten abhängen. Auch über 90-Jährige können von der TEP profitieren.

Arthroskopie kann Knieprothese nicht hinauszögern

25.04.2024 Gonarthrose Nachrichten

Ein arthroskopischer Eingriff bei Kniearthrose macht im Hinblick darauf, ob und wann ein Gelenkersatz fällig wird, offenbar keinen Unterschied.

Update Orthopädie und Unfallchirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.