Skip to main content
Erschienen in: Journal of General Internal Medicine 14/2022

02.02.2022 | Original Research

Effect of Incidental Findings Information on Lung Cancer Screening Intent: a Randomized Controlled Trial

verfasst von: Stephen D. Clark, MD, MPH, Daniel S. Reuland, MD, MPH, Alison T. Brenner, MPH, PhD, Daniel E. Jonas, MD, MPH

Erschienen in: Journal of General Internal Medicine | Ausgabe 14/2022

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Background

The Centers for Medicare & Medicaid Services requires decision aid use for lung cancer screening (LCS) shared decision-making. However, it does not require information about incidental findings, a potential harm of screening.

Objective

To assess the effect of incidental findings information in an LCS decision aid on screening intent as well as knowledge and valuing of screening benefits and harms.

Design

Randomized controlled trial conducted online between July 16, 2020, and August 22, 2020.

Participants

Adults 55–80 years, eligible for LCS.

Intervention

LCS video decision aid including information on incidental findings or a control video decision aid.

Main Measures

Intent to undergo LCS; knowledge regarding the benefit and harms of LCS using six knowledge questions; and valuing of six benefits and harms using rating (1–5 scale, 5 most important) and ranking (ranked 1–6) exercises.

Key Results

Of 427 eligible individuals approached, 348 (83.1%) completed the study (173 intervention, 175 control). Mean age was 64.5 years, 48.6% were male, 73.0% white, 76.3% with less than a college degree, and 64.1% with income < $50,000. There was no difference between the intervention and controls in percentage intending to pursue screening (70/173, 40.5% vs 73/175, 41.7%, diff 1.2%, 95% CI − 9.1 to 11.5%, p = 0.81). Intervention participants had a higher percentage of correct answers for the incidental findings knowledge than controls (164/173, 94.8% vs 129/175, 73.7%, 95% CI − 28.4 to − 13.8%, p < 0.01). Incidental findings had the fifth highest mean importance rating (4.0 ± 1.1) and the third highest mean ranking (3.6 ± 1.5). There was no difference in mean rating or ranking of incidental findings between intervention and control groups (rating 4.0 vs 3.9, diff 0.1, 95% CI − 0.2, 0.3, p = 0.51; ranking 3.6 vs 3.6, diff 0.02, 95% CI − 0.3, 0.3, p = 0.89).

Conclusions

Incidental findings information in a LCS decision aid did not affect LCS intent, but it resulted in more informed individuals regarding these findings. In formulating screening preferences, incidental findings were less important than other benefits and harms.

Trial Registration

ClinicalTrials.gov identifier: NCT04432753
Anhänge
Nur mit Berechtigung zugänglich
Literatur
3.
33.
Zurück zum Zitat Seigel RL, Miller KD, Jemal A. Cancer statistics, 2018. CA A Cancer J Clin. 2018;68(1):7-30.CrossRef Seigel RL, Miller KD, Jemal A. Cancer statistics, 2018. CA A Cancer J Clin. 2018;68(1):7-30.CrossRef
Metadaten
Titel
Effect of Incidental Findings Information on Lung Cancer Screening Intent: a Randomized Controlled Trial
verfasst von
Stephen D. Clark, MD, MPH
Daniel S. Reuland, MD, MPH
Alison T. Brenner, MPH, PhD
Daniel E. Jonas, MD, MPH
Publikationsdatum
02.02.2022
Verlag
Springer International Publishing
Erschienen in
Journal of General Internal Medicine / Ausgabe 14/2022
Print ISSN: 0884-8734
Elektronische ISSN: 1525-1497
DOI
https://doi.org/10.1007/s11606-022-07409-4

Weitere Artikel der Ausgabe 14/2022

Journal of General Internal Medicine 14/2022 Zur Ausgabe

Leitlinien kompakt für die Innere Medizin

Mit medbee Pocketcards sicher entscheiden.

Seit 2022 gehört die medbee GmbH zum Springer Medizin Verlag

Echinokokkose medikamentös behandeln oder operieren?

06.05.2024 DCK 2024 Kongressbericht

Die Therapie von Echinokokkosen sollte immer in spezialisierten Zentren erfolgen. Eine symptomlose Echinokokkose kann – egal ob von Hunde- oder Fuchsbandwurm ausgelöst – konservativ erfolgen. Wenn eine Op. nötig ist, kann es sinnvoll sein, vorher Zysten zu leeren und zu desinfizieren. 

Umsetzung der POMGAT-Leitlinie läuft

03.05.2024 DCK 2024 Kongressbericht

Seit November 2023 gibt es evidenzbasierte Empfehlungen zum perioperativen Management bei gastrointestinalen Tumoren (POMGAT) auf S3-Niveau. Vieles wird schon entsprechend der Empfehlungen durchgeführt. Wo es im Alltag noch hapert, zeigt eine Umfrage in einem Klinikverbund.

Proximale Humerusfraktur: Auch 100-Jährige operieren?

01.05.2024 DCK 2024 Kongressbericht

Mit dem demographischen Wandel versorgt auch die Chirurgie immer mehr betagte Menschen. Von Entwicklungen wie Fast-Track können auch ältere Menschen profitieren und bei proximaler Humerusfraktur können selbst manche 100-Jährige noch sicher operiert werden.

Die „Zehn Gebote“ des Endokarditis-Managements

30.04.2024 Endokarditis Leitlinie kompakt

Worauf kommt es beim Management von Personen mit infektiöser Endokarditis an? Eine Kardiologin und ein Kardiologe fassen die zehn wichtigsten Punkte der neuen ESC-Leitlinie zusammen.

Update Innere Medizin

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.