Skip to main content
Erschienen in: Current Treatment Options in Gastroenterology 4/2017

14.10.2017 | Endoscopy (P Siersema, Section Editor)

Endoscopic Treatment of Subepithelial Lesions of the Gastrointestinal Tract

verfasst von: Vivien Wai Yin Wong, MBChB, FRCSEd, Osamu Goto, MD, PhD, Hans Gregersen, MD, PhD, MPM, Philip Wai Yan Chiu, MD, FRCSEd

Erschienen in: Current Treatment Options in Gastroenterology | Ausgabe 4/2017

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Purpose of Review The study aimed to discuss novel endoscopic approaches to resection of submucosal lesions.
Recent Findings Endoscopic resection by excavation, full-thickness resection, and submucosal tunneling are by now well-documented techniques for submucosal tumor resection. Combined approaches with laparoscopy such as several variations of laparoscopic endoscopic cooperation surgery (LECS) and non-exposed wall-inversion surgery (NEWS) are also possible now. Reports of these approaches show good results. However, lesion size is the main limitation to these approaches.
Summary Endoscopic submucosal tumor resection can be effectively done endoscopically or by endoscopy combined with laparoscopy. These techniques allow localized resection of lesions at difficult locations such as in the gastroesophageal junction with limited influence on the normal anatomy. Variations in techniques are being practiced worldwide striving to achieve complete resection with minimal disturbance of function or contamination. The choice between approaches depends largely on the size and site of the lesion and expertise available.
Anhänge
Nur mit Berechtigung zugänglich
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Wolff WI, Shinya H. Polypectomy via the fiberoptic colonoscope: removal of neoplasms beyond reach of the sigmoidoscope. N Engl J Med. 1973;288(7):329–32.CrossRefPubMed Wolff WI, Shinya H. Polypectomy via the fiberoptic colonoscope: removal of neoplasms beyond reach of the sigmoidoscope. N Engl J Med. 1973;288(7):329–32.CrossRefPubMed
6.
Zurück zum Zitat Ye L-P, Zhu L-H, Zhou X-B, Mao X-L, Zhang Y. Endoscopic excavation for the treatment of small esophageal subepithelial tumors originating from the muscularis propria. Hepato-Gastroenterol. 2015;62(137):65–8. Ye L-P, Zhu L-H, Zhou X-B, Mao X-L, Zhang Y. Endoscopic excavation for the treatment of small esophageal subepithelial tumors originating from the muscularis propria. Hepato-Gastroenterol. 2015;62(137):65–8.
24.
Zurück zum Zitat Sumiyama K, Gostout CJ, Rajan E, Bakken TA, Knipschield MA. Transesophageal mediastinoscopy by submucosal endoscopy with mucosal flap safety valve technique. Gastrointest Endosc. 2007;65(4):679–83.CrossRefPubMed Sumiyama K, Gostout CJ, Rajan E, Bakken TA, Knipschield MA. Transesophageal mediastinoscopy by submucosal endoscopy with mucosal flap safety valve technique. Gastrointest Endosc. 2007;65(4):679–83.CrossRefPubMed
34.
Zurück zum Zitat Ng JJ, Chiu PWY, Shabbir A, So JBY. Removal of a large, 40-mm, submucosal leiomyoma using submucosal tunneling endoscopic resection and extraction of specimen using a distal mucosal incision. Endoscopy. 2015;47(Suppl 1 UCTN(S 01)):E232–3. https://doi.org/10.1055/s-0034-1391904. This article describes a variation of the original submucosal tunnelling technique in the scenario of removing a larger lesion that could not be retrieved from the original mucosal opening. Ng JJ, Chiu PWY, Shabbir A, So JBY. Removal of a large, 40-mm, submucosal leiomyoma using submucosal tunneling endoscopic resection and extraction of specimen using a distal mucosal incision. Endoscopy. 2015;47(Suppl 1 UCTN(S 01)):E232–3. https://​doi.​org/​10.​1055/​s-0034-1391904. This article describes a variation of the original submucosal tunnelling technique in the scenario of removing a larger lesion that could not be retrieved from the original mucosal opening.
38.
Zurück zum Zitat Wang Y, Li Y, Luo H, Yu H. Efficacy analysis of endoscopic submucosal excavation for gastric gastrointestinal stromal tumors. Zhonghua Wei Chang Wai Ke Za Zhi. 2014;17(4):352–5.PubMed Wang Y, Li Y, Luo H, Yu H. Efficacy analysis of endoscopic submucosal excavation for gastric gastrointestinal stromal tumors. Zhonghua Wei Chang Wai Ke Za Zhi. 2014;17(4):352–5.PubMed
Metadaten
Titel
Endoscopic Treatment of Subepithelial Lesions of the Gastrointestinal Tract
verfasst von
Vivien Wai Yin Wong, MBChB, FRCSEd
Osamu Goto, MD, PhD
Hans Gregersen, MD, PhD, MPM
Philip Wai Yan Chiu, MD, FRCSEd
Publikationsdatum
14.10.2017
Verlag
Springer US
Erschienen in
Current Treatment Options in Gastroenterology / Ausgabe 4/2017
Print ISSN: 1092-8472
Elektronische ISSN: 1534-309X
DOI
https://doi.org/10.1007/s11938-017-0152-0

Weitere Artikel der Ausgabe 4/2017

Current Treatment Options in Gastroenterology 4/2017 Zur Ausgabe

Pancreas (V Chandrasekhara, Section Editor)

Recent Advances in Pancreatic Cancer Surgery

Motility (H Parkman and R Schey, Section Editors)

Diabetes and the Esophagus

Pancreas (V Chandrasekhara, Section Editor)

Diagnosis and Management of Autoimmune Pancreatitis

Stomach (DA Johnson, Section Editor)

Endoscopic Treatments for Obesity

Leitlinien kompakt für die Innere Medizin

Mit medbee Pocketcards sicher entscheiden.

Seit 2022 gehört die medbee GmbH zum Springer Medizin Verlag

Notfall-TEP der Hüfte ist auch bei 90-Jährigen machbar

26.04.2024 Hüft-TEP Nachrichten

Ob bei einer Notfalloperation nach Schenkelhalsfraktur eine Hemiarthroplastik oder eine totale Endoprothese (TEP) eingebaut wird, sollte nicht allein vom Alter der Patientinnen und Patienten abhängen. Auch über 90-Jährige können von der TEP profitieren.

Niedriger diastolischer Blutdruck erhöht Risiko für schwere kardiovaskuläre Komplikationen

25.04.2024 Hypotonie Nachrichten

Wenn unter einer medikamentösen Hochdrucktherapie der diastolische Blutdruck in den Keller geht, steigt das Risiko für schwere kardiovaskuläre Ereignisse: Darauf deutet eine Sekundäranalyse der SPRINT-Studie hin.

Bei schweren Reaktionen auf Insektenstiche empfiehlt sich eine spezifische Immuntherapie

Insektenstiche sind bei Erwachsenen die häufigsten Auslöser einer Anaphylaxie. Einen wirksamen Schutz vor schweren anaphylaktischen Reaktionen bietet die allergenspezifische Immuntherapie. Jedoch kommt sie noch viel zu selten zum Einsatz.

Therapiestart mit Blutdrucksenkern erhöht Frakturrisiko

25.04.2024 Hypertonie Nachrichten

Beginnen ältere Männer im Pflegeheim eine Antihypertensiva-Therapie, dann ist die Frakturrate in den folgenden 30 Tagen mehr als verdoppelt. Besonders häufig stürzen Demenzkranke und Männer, die erstmals Blutdrucksenker nehmen. Dafür spricht eine Analyse unter US-Veteranen.

Update Innere Medizin

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.